White privilege / racisme

Disclaimer: ik probeer heel erg op mijn woorden te letten, en hoop dat dat lukt. Lang verhaal…

Ik merk dat ik en een paar collega’s het soms lastig vinden, wat we kunnen zeggen op het werk sinds we een donkere collega hebben. Er werkt sinds kort een donkere jongen bij ons die heel erg scherp is op racistische grappen. Ook grappen die, naar onze mening, heel erg onschuldig zijn (maar goed wij zijn wit). Over het algemeen worden er bij ons wel vrij botte grappen gemaakt (over alles) maar iedereen is heel uitgesproken anti-racisme en open voor alle culturen.

Hij heeft al een paar keer mensen aangesproken op een bepaald grapje, waarvan hij vervolgens excuses eiste. Hij vindt ook dat zwarte Piet z’n kleur veranderen niet genoeg is, maar dat het hele feest compleet afgeschaft mort worden. Ik weet niet zo goed wat ik met deze post wil, maar ik merk een soort nervositeit bij mezelf omdat ik heel erg bang ben iets fout te doen. Mij heeft hij ook wel eens aangesproken en toen heb ik hem bedankt daarvoor, omdat ik er iets van leerde…

Maar kan je het over zulke dingen oneens zijn? Ik denk wat mijn gevaarlijke vraag is: kan je het als wit persoon met een zwart iemand oneens zijn over wat racistisch is of niet? Of heeft een donker iemand hier per definitie gelijk in? Als iemand tips heeft voor hoe hiermee om te gaan hoor ik het ook graag :slight_smile:

1 like

Ik snap heel goed dat je niemand voor het hoofd wil stoten en dat het erg lastig kan zijn om je woorden te kiezen! Ik ben altijd van mening dat hoe goed je intentie ook is (in de zin van dit grapje is onschuldig, het is niet racistische bedoeld) dit niet wegneemt dat je grap ongepast is of zo kan worden ervaren en dat staat volledig los van het feit of jij wel of niet wit bent. Ik denk dat je gewoon een keer met je collega in gesprek kan gaan en gewoon eerlijk aangeeft dat je van sommige ‘grappen’/opmerkingen/situaties niet goed kan begrijpen waarom het racistisch is en zo ervaren kan worden. En of hij je misschien vanuit zijn perspectief kan uitleggen waarom het wel racistisch is (en wat hij hierop zegt hoeft natuurlijk niet op iedereen te slaan op exact dezelfde manier, die met racisme te maken heeft)

En mbt tot je vraag of jij als wit persoon het oneens kan zij of iets wel of niet racisme is: ik vind van niet. Om het even heel banaal te nemen, vergelijk het met dit voorbeeld: ik duw jou en jij hebt pijn. Kan ik dan zeggen dat ik het er niet mee eens ben dat jij pijn hebt?

14 likes

Bedankt voor je reactie! Ik ga hier over nadenken :slight_smile:

1 like

Ik zie zeker in wat je bedoelt en waar je vandaan komt. Ik denk dat het hieronder wat beter wordt geformuleerd waar ik op doelde. Ik zie namelijk niet zo goed in hoe een wit persoon die nooit met racisme te maken heeft gehad in staat is om te bepalen of iets wel of niet racistisch is. Hoe wil je dat bepalen, op basis van welke graadmeters?

Daarom heb ik ook het voorbeeld gebruikt van duwen. Uit het voorbeeld van iniemaxie kwam het op mij over alsof niet stelt zij niet heeft geduwd (geen grap maakt) maar min of meer twijfelt of de grap ondanks haar goede/niet slechte intenties verkeerd kan over komen/verkeerd kan zijn.

Het mag allebei.

@Hectometer eetstokjes zijn net als mes en vork een gereedschap om te eten en zijn voor iedereen toegankelijk. De correcte regels omtrent gebruik vallen eerder onder etiquette dan cultural appropriation. Afhankelijk van het land is het bijv. netjes om je stokjes op een bepaalde manier te leggen als je genoeg hebt gegeten. In Japan zetten ze stokjes rechtop in rijst bij begrafenissen maar in andere landen leggen ze de stokjes gekruist op het bord.
Ben het met je eens dat het goed is om je te verdiepen in gebruiken van andere culturen maar in dit geval is het meer vergelijkbaar met correct toepassen van tafelmanieren. Het spiesen van je eten met een stokje is ongeveer hetzelfde als je mes gebruiken om in een aardappel te steken en daar dan vanaf te eten.

5 likes

Hier heb ik een, misschien wel stomme, vraag over.

Jij stelt dat je als wit persoon niet in staat bent om te bepalen wat wel/niet racistisch is.
Maar wat nou als er echt geen racisme bij komt kijken?

Ik ben heel lang geleden manager bij Mcdonald’s geweest, ik stond in de ochtenddienst met één iemand voor de keuken, één voor de service en één voor de schoonmaak. Toen ik aan de jongen van de schoonmaak vroeg of hij de wc’s wilde doen kreeg ik als antwoord “waarom moet ik dat doen, zeker omdat ik bruin ben”… Uh nee, omdat je daar voor aangenomen bent? Na een heel betoog over racisme en discriminatie te hebben aangehoord heb ik hem naar huis gestuurd omdat hij zijn werkzaamheden niet uitvoerde. Later kwamen zijn ouders verhaal halen, dat ik racistisch was en dat “een blanke ook wc’s kon schoonmaken”.

Mag ik dan niet stellen dat het geen racisme is? Want dat was het op geen enkele manier, die jongen was 15 jaar dus mocht nog niet in de keuken of service en hij had een contract getekend waarin deze werkzaamheden benoemd werden.

Het is misschien een stom voorbeeld hoor, maar het houdt me soms nog steeds bezig. Ik lees hier vaker dat je niet voor een ander kunt bepalen wat racisme en/of discriminatie is. Ik ben het daar in grote lijnen mee eens, maar hoe moet je er dan mee omgaan wanneer iets oprecht niet racistisch bedoeld is maar die ander jou daar wel van beschuldigd? Ik vind dat eerlijk gezegd namelijk wel wat verder gaan dan ‘gewoon’ een andere mening hebben.

4 likes

Ik blijf het erg lastig vinden, dit lijkt me wel een beetje een andere context dan het verhaal waar ik in de eerste instantie op reageerde. Aan de andere kant, je kunt niet in het hoofd van de betreffende jongen kijken en zien hoe hij het ervaart. Ik denk dat @Tsundoku het goed heeft verwoord wanneer ze zegt dat een wit persoon niet kan stellen ik vind dit ervan, maar anders is als het is gebaseerd op wat mensen die zelf slachtoffer zijn van racisme ervan vinden. Lastig, lastig

1 like

Heb ‘m toegevoegd aan m’n lijst, bedankt voor de tip.

1 like

Het is inderdaad lastig om te kijken hoe die jongen het ervaart, maar als het in zijn contract staat dan is het lastig om hem zijn verplichte taken niet te laten doen. Hoe zou je het anders moeten vragen?
Er wordt niet van hem verwacht om met 40 graden buiten met een krabbertje het onkruid weg te krabben zoals een man afgelopen zomer moest doen.
Lastige kwestie…

3 likes

Bedankt nog voor de uitgebreide antwoorden op mijn vraag :slight_smile: @Protagonist en @Tsundoku en @unwrittensmiles Ik heb geen reactie hierop, maar jullie hebben me allemaal aan het denken gezet, dus bedankt. Het blijft moeilijk!

3 likes

Totaal andere vraag maar wel in het blackface hoekje: Heeft iemand de film ‘Verliefd op Cuba’ gezien en kan iets vertellen over wel/niet donkerder maken van witte mensen dmv schmink. Kijk, dat een Jan Kooijman een spraytan heeft gehad snap ik ook wel, maar in de trailer lijkt rond 00:31 volgens mij alsof een vrouw donkerder is gemaakt. Maar weet iemand of dit echt zo is of dat het gewoon slecht naar voren komt?

De enige die ik in de trailer zie die donker is, is deze vrouw. Weet alleen niet of je deze bedoelt.

Alleen ik heb niet het idee dat ze donkerder gemaakt Is.

Hmm ja die bedoelde ik wel, maar op mijn laptop ziet het er anders uit dan toen ik de trailer op mijn telefoon keek. Misschien dat dat het is…

Ik denk dat het meer ligt aan dat steeds meer dingen opvallen #woke enzo. Ik zie ineens meer en meer wat eigenlijk echt niet kan. Dat is niet zoeken naar.

1 like

ik snap wel wat je bedoelt, toen ik het op mijn telefoon leken de kleuren ook anders en de highlights in haar gezicht leken alsof haar natuurlijke ( lichtere) kleur daar boven kwam ( rond de wenkbrauwen, kin en bij de oren. Maar het kan ook gewoon slechte visagie zijn natuurlijk. Aan de andere kant is dit van dezelfde maker als Costa dus je weet het nooit zeker.

Ja ik denk dat dat het is. Ben echt niet iemand die opzoek gaat naar die dingen maar ben me er wel erg bewust van. Omdat ik twijfelde vroeg ik het hier.

1 like

Deze thread op twitter heeft me weer eens bewust gemaakt van mijn white privilege, vooral omdat ik zo teleurgesteld ben dat Bernie Sanders minder “woke” is dan ik bij de vorige verkiezingen dacht. Ik kan me dan zo naïef voelen dat mijn kritische houding totaal niet zo ver gaat als ik dacht, maar aan de andere kant was ik hier (oa white privilege) toen ook nog niet zo mee bezig.

Voor mijn thesis doe ik ook onderzoek naar Black Lives Matter en daarin ben ik ook al redelijk wat teleurstellende zaken tegengekomen over Sanders’ verhouding met de black community. Van Clinton wist ik het wel al langer, maar niet van hem. En het ergste vind ik misschien nog dat hij nog wel steeds de beste keuze zou kunnen zijn.

2 likes

Hoop dat dit de juiste topic is.
Ik ben steeds bozer aan het worden, om de situatie, maar vooral op mezelf omdat ik er niks van heb gezegd. Ik haat het dat ik niet ad rem ben.

Tijdens een inschrijfavond op de nieuwe middelbare school van mijn broertje (Islamitische naam) werd hij, zonder te vragen welk advies hij heeft, geplaatst bij VMBO en werd ons verteld dat er wel een loting zou komen. Ik zei toen ‘Nee, ik geloof dat hij geen loting heeft’. Toen zei de man ‘Oh heeft hij dan HAVO/VWO?’. Ik zei toen ‘Nee, VWO.’

Ik wilde nog vragen wat is de reden dat je er van uit gaat dat hij VMBO heeft? Er is niks mis met VMBO, maar vraag me toch af waarom mijn broertje geen VWO kon hebben in zijn ogen. Toen had ik er niks van gezegd, maar het zit me toch dwars.

6 likes

Mijn broertje had zelf niet echt door hoe bevooroordeeld dit was. Ik wilde het achteraf ook niet tegen hem zeggen, omdat hij zo enthousiast was. Maar ik denk wel dat het slim is om hem voor te bereiden hierop… op het leven… Maar hoe?

Hij is de eerste jongen van ons gezin en ik denk dat je als … jongen vaker te maken hebt met discriminatie en vooroordelen dan als … meisje.
(svp niet citeren, afkomst verwijder ik straks…)

2 likes

Eerlijk gezegd als hij dit nog niet in de gaten heeft, zou ik het zo laten. Ik had zelf eerst dit soort dingen ook niet direct in de gaten tot ik me er een beetje in verdiepte. Een voorbeeld. Normaal vragen mensen o welk niveau doe je? Bij mij was het vaak welk niveau doe je, vmbo? Ik vond het zelf pas erg dat mensen het zo vroegen. Toen ik bedacht dat het misschien samen hing met mijn uiterlijke kenmerken. Tot die tijd was ignorance bliss. Als ik jou was zou ik dus alleen zeggen het zou kunnen zijn dat mensen je (onbewust) anders behandelen vanwege dit en dat, maar niet dit specifieke voorbeeld aanhalen. Hij is nu enthousiast en anders is het misschien een domper voor hem. Dus voor deze specifieke situatie zou ik hem in zijn enthousiaste bui laten.

2 likes