Disclaimer: ik probeer heel erg op mijn woorden te letten, en hoop dat dat lukt. Lang verhaal…
Ik merk dat ik en een paar collega’s het soms lastig vinden, wat we kunnen zeggen op het werk sinds we een donkere collega hebben. Er werkt sinds kort een donkere jongen bij ons die heel erg scherp is op racistische grappen. Ook grappen die, naar onze mening, heel erg onschuldig zijn (maar goed wij zijn wit). Over het algemeen worden er bij ons wel vrij botte grappen gemaakt (over alles) maar iedereen is heel uitgesproken anti-racisme en open voor alle culturen.
Hij heeft al een paar keer mensen aangesproken op een bepaald grapje, waarvan hij vervolgens excuses eiste. Hij vindt ook dat zwarte Piet z’n kleur veranderen niet genoeg is, maar dat het hele feest compleet afgeschaft mort worden. Ik weet niet zo goed wat ik met deze post wil, maar ik merk een soort nervositeit bij mezelf omdat ik heel erg bang ben iets fout te doen. Mij heeft hij ook wel eens aangesproken en toen heb ik hem bedankt daarvoor, omdat ik er iets van leerde…
Maar kan je het over zulke dingen oneens zijn? Ik denk wat mijn gevaarlijke vraag is: kan je het als wit persoon met een zwart iemand oneens zijn over wat racistisch is of niet? Of heeft een donker iemand hier per definitie gelijk in? Als iemand tips heeft voor hoe hiermee om te gaan hoor ik het ook graag