White privilege / racisme

De yoga zoals wij die hier kennen is heel anders dan hoe deze oorspronkelijk bedoelt is want hij focust zich alleen op de poses en niet het spirituele en mentale aspect. Iedereen is vrij om yoga te beoefenen maar het lijkt in het Westen een complete rebranding te hebben gemaakt tot iets wat exclusief wordt beoefend door lichte, welvarende, dunne mensen die in dure pakjes en op dure yogamats namaste kwelen terwijl ze hun lichaam in de knoop leggen.

Deze vrouw legt het veel beter uit dan ik. Het beoefenen van yoga is goed voor iedereen maar de manier hoe we het hier beoefenen is culturele toeeigening.

5 likes

Hebben jullie op netflix de documentaire 13th gezien? Gaat over de systematische massa-opsluiting van afro-amerikanen. Ik vind het zeer goed opgebouwd en er komen verschillende interessante mensen aan bod.

10 likes

deze kerel vind ik altijd leuk. hij heeft het er ook vaak over dat yoga != “asanas”. althans dat yoga meer omvat.

2 likes

Interessant artikel. Ik blijf cultural appropiation lastig vinden. Het blijft een moeilijke balans. Ik wil niemand beledigen, maar me wel openstellen voor andere culturen. Ik ga zelf naar een yogaschool waar er juist veel aandacht is voor het spirituele en hoewel ik het lastig vind om me daar aan over te geven probeer ik het altijd wel.

1 like

Al twee keer gezien! Echt een eye-opener

Misschien een beetje een vreemde vraag maar zag vandaag jip & janneke voorbijkomen en vroeg me af of dat eigenlijk ook als blackface beschouwd wordt/kan worden aangezien ze in de boeken een donker ingekleurd gezicht hebben

Ik heb ze altijd meer als schaduwpoppen gezien. Een beetje zoals de animaties van Lotte Reiniger. Ik denk dat dat ook de bedoeling was, maar ik weet het niet zeker.

3 likes

Ik zag ze ook altijd als silhouetten, de kat, de hond en alle planten in de tuin zijn ook zwart, ik kan me ĂŒberhaupt eigenlijk niet herinneren dat er kleurafbeeldingen in de boeken stonden (misschien ook een kostenoverweging?).

2 likes

Ik heb even gegoogled, want ik meende me te herinneren dat er wel wat kleur op de kaft zat en dat klopt wel. De gekleurde dingen zijn wel in een andere stijl. Jip en Janneke zijn zonder details getekend etc en het gekleurde met

Ik heb ook even gezocht @Vaiana en alle levende figuren zijn zwart getekend. Als je Google op tekeningen vind je ook dit en ik denk dat Fiep gewoon gekozen heeft ze in te kleuren. (maargoed ik vind jip en janneke ook heel leuk dus ik ben bevooroordeeld)

https://goo.gl/images/Pd6XQL

1 like

Ik heb vandaag een leverancier van mijn werk gemaild om te vragen (eisen ;))of ze de naam van het “huidskleur” potlood kunnen veranderen naar lichtroze oid. Ik wist echt niet wat ik zag toen ik die doosjes zag liggen, rood, lichtblauw, groen, huidskleur ???
Ben benieuwd wat voor reactie ik ga krijgen.

21 likes

Op heel veel basisscholen is dat volgens mij nog steeds de gebruikelijke term voor die kleurpotloden. Althans toen ik 2 jaar geleden inviel wel. Vond dat ook altijd al gek, vooral om kinderen met een andere kleur dat ook vrolijk te horen zeggen. Nouja, alleen maar fijn natuurlijk dat zij niet inzien hoe kwetsend dat eigenlijk is, maar het voelde zo verkeerd.

Goed dat je hebt gemaild!

Ik heb dat er inderdaad inmiddels helemaal uitgewerkt bij mijn leerlingen.

Ze hebben laten weten dat de potloden nu zalmroze heten! :grin:

28 likes

Zou het niet kunnen dat ze daardoor juist het gevoel hebben dat hun huidskleur geen huidskleur is?
Ik hoop echt dat die verandering komt bij leerkrachten dat ze zoals @ILoveCurls daar zelf actie op ondernemen maar op m’n vorige werk merkte ik dat mijn collega’s de racismebeschuldigingen (grof gezegd) maar onzin vonden

1 like

Volgens deze Chinees mogen we allemaal Chinees nieuwjaar vieren.

1 like

Ik weet dus niet wat ik ervan vind. Ik vind zijn reactie heel grappig en treffend maar ik vind haar post ook terecht.
(ik post de tweets even hier voor iedereen die ook 4 popups krijgt voor ze Twitter mogen openen)

1 like

Waarom vind je haar post terecht? Het is niets anders dan Oud en Nieuw bij ons, het vieren van het begin van een nieuw jaar.

3 likes

Ik vond zijn post ook leuk ja! En ik denk dat zij in de minderheid is, de meeste Chinezen (vooral Chinezen- dus niet Amerikanen met een Chinese etniciteit) lijken het leuk te vinden als je hun gebruiken overneemt.

Daarnaast zijn er verschillende versies van Lunar new year die afhankelijk zijn per land.

Ik heb een beetje het gevoel van CA erbij. Maar ik weet niet zoveel over Chinees nieuw jaar dus tis vooral een gevoel.