Goed lace tattoos zijn een ding maar de voorbeelden die in het Elle artikel gepost worden hebben niks te maken met degenen die op Google staan. Het is gewon henna en ik vind het vooral verkeerd dat ze er een sexy kantje aan willen geven.
Heeft iemand hier een goede bron (dus niet Linda nieuws ofzo hehe) met uitleg over waarom het woord neger echt niet kan? Schaam me er bijna te erg voor om het hier te typen maar mijn man gebruikt het. Natuurlijk niet dagelijks ofzo maar als we bijv een film aan het kijken zijn, zoals nu. Ik probeer hem zelf uit te leggen waarom dat niet oké is maar ik merk dat ik dat (als blanke vrouw?) toch lastig vind.
Wat zegt hij er zelf over wanneer je hem hierover aanspreekt? Denk dat dat wat meer kan helpen om gerichter artikels te posten!
Heel kort:
'In Suriname en de Antillen wordt neger al gauw een ander woord voor slaven â âde negers van plantage die of die,â zeggen ze dan. Maar ook zwarte mensen die geen slaaf zijn, worden met dit woord aangeduid: vrijgemaakte slaven en hun nakomelingen worden omschreven als âvrije negersâ, en naar het oerwoud ontsnapte slaven en hun nakomelingen als âbosnegersâ. Het is dus een term voor iedereen met een zwart Afrikaans uiterlijk, met een ondertoon van ongelijkheid. â
Nou ja voor hem is het gewoon echt een neutraal woord zonder waardeoordeel oid. Net zoals blank. Hij zegt het dus niet op racistisch te zijn maar meer uit onwetenheid ofzo maar ik proef wel dat hij het een beetje overdreven vindt dat ik hem er op aanspreek of dat ĂŒberhaupt mensen zich daar aan kunnen ergeren. Hij is ook wel echt in een hele blanke omgeving opgegroeid (net zoals ikzelf eigenlijk wel).
Ik merk trouwens dat ik het een beetje goed wil praten ofzo omdat ik het heel erg vind dat mijn man weleens dit soort racistische dingen kan zeggen. Wat natuurlijk nergens op slaat want eeeh ja ik kan hem er ook gewoon op aanspreken en discussie voeren maar dat vind ik zo lastig omdat ik zelf ook zo blank als de pest ben.
@Banananana thanks voor de link! Dit is idd wel een goeie. Heb het eerste deel gelezen en ga ik morgen naar hem doorsturen als ik de rest heb gelezen.
Dan denk ik dat dit misschien een handig artikel kan zijn: https://www.charliemag.be/wereld/n-woord/#
Dallila Hermans is een Belgische auteur, dus misschien dat het nog iets kan verschillen met de situatie in Nederland, maar ze schrijft in bovenstaande column over een gesprek met een journalist die probeert te beargumenteren waarom het n-woord wel gebruikt zou mogen worden. Misschien dat je de argumenten van je man er ook in herkent en hiermee wat meer kan counteren.
En ik begrijp heel goed dat je de neiging hebt om het goed te praten, aangezien je man voor jou hoogstwaarschijnlijk geen racist is, maar meer onwetend (zoals je zelf zegt). Het n-woord is een zeer beladen woord en mensen die het gebruiken worden al snel gelinkt aan racistisch gedachtegoed etc. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat degenen die het woord gebruiken er een beetje defensief over doen: ze zien zichzelf helemaal niet als een racist en denken dat de mensen die hen erop wijzen hen hiervan betichten. Daarom dat opiniestukken zoals die van Hermans volgens mij heel belangrijk zijn, ze zijn namelijk begripvol opgesteld en ze gaat respectvol in discussie met anderen:
âWe zijn geĂ«volueerd als maatschappij, en met die evoluties gaan een aantal nieuwe gebruiken gepaard. En daar mogen we mensen op wijzen. Ik zeg âwe mogen erop wijzenâ, niet âwe moeten afschieten/censureren/bestraffenâ.â
Toevallig heb ik vandaag nog aan een collega verteld (nadat hij neger zei) dat dat woord voor het eerst is terug gevonden in oude geschriften om de lading van een schip aan te duiden, namelijk de slaven. Het was dus een ander woord voor slaven. Dat kun je dus echt niet zeggen. Volgens mij heb ik dat gewoon op wikipedia gelezen.
Vervolgens vroeg die collega wat hij dan wel mocht zeggen; negroide?
Dat is dus wel het lastige, mensen denken dat neger/negroĂŻde gewoon het ras is en dat dat normaal is, terwijl er niet eens zoiets als ras bestaat onder mensen.
Dus ik zei dat hij ook gewoon kan zeggen âdie manâ of âde man met die blauwe jasâ, want de huiskleur is meestal niet relevant voor het verhaal. En als je het dan toch perse wil benoemen zeg dan 'donkere man '.
Mijn collega reageerde met âje mag ook niks meer zeggenâ. Dus ja. Verspilde moeite maar misschien is er toch iets blijven hangen.
Ennn ik maakte weer eens de fout om de reacties eronder te lezen.
Same -_-
Ugh, zo irritant. Hier zou ik dan op antwoorden: jawel, je mag jĂșist alles zeggen. Maar tegelijkertijd kun je er niet meer vanuit gaan dat je niet tegengesproken wordt. Het is niet meer 1950, joe.
Ik wil dan altijd reageren met âNee inderdaad, hou maar lekker je mondâ maar jouw antwoord is zoveel beter!
Ik heb hier dus gedeeltelijk mijn masterscriptie over geschreven en ik vind het ergens wel âgrappigâ hoe de Efteling nu aan het terugkrabbelen is, na jarenlang nietszeggende argumenten aan te dragen om die racistische stereotypes te verdedigen.
Ik vind het allang weer irritant dat er dit staat: âPoppen krijgen bijvoorbeeld traditionele Afrikaanse klederdracht in plaats van neusringen en kroeshaar.â.
What de fuck is traditioneel Afrikaanse klederdracht, het is een continent dat bestaat uit meer dan 50 landen. Er is niks traditioneel Afrikaans.
Maar bueno, kleine stapjes.
In artikel van de Volkskrant staat het wel iets subtieler:
"Geen kroeshaar en neusringen bij het Afrikaanse onderdeel, maar diverse haarstijlen en verschillende kledij. "
Dat klinkt toch weer een stuk beter dus laten we hopen dat het klopt.
Ik ben me in dit onderwerp gaan verdiepen doordat we in groep 7 een discussie moesten houden over Carnaval Festival. Volgens mij was er in dat jaar een actiegroep in het nieuws gekomen en mijn lerares vond het een belangrijk onderwerp. Dat is dus 18 jaar geleden
Ik vind vooral het stuk over gratis educatie gebruiken en niet benoemen echt een enorm wit privilege.
Ik probeer te begrijpen wat deze actiegroep nu precies wil. Het doel is bereikt, de Efteling heeft er aandacht voor en aanpassingen worden gedaan. Dat zij niet expliciet genoemd worden, dat is niet netjes, maar de manier waarop ze nu tekeer gaan, is ook weinig constructief. Met woorden als âlachwekkendâ en âleugenaarsâ kom je geen stap verder in de discussie. Sterker nog, je sluit eerder deuren.
Dit is de aanpassing volgens internet!
Oh, ik schaam me zo ontzettend voor de reacties die deze aanpassing oplevert. Hoe krijgen sommige mensen het getyptâŠ
Ik vind het volledig terecht zo boos te zijn als je als uitgesproken antiracist of als nietwit persoon advies geeft, je advies wordt opgevolgd en je geen credits krijgt je op deze manier reageert.
Want het doel is misschien bereikt maar het is toch echt heel smerig dat de efteling hier geen credits uitdelen waar ze wel toebehoren.
Het moment voor nette communicatie is al geweest en dat heeft de efteling al verpest.
Het doel overstijgt de credits, neem ik aan. En van mij mogen ze tekeer gaan hoor, maar naar mijn mening werkt dat alleen maar averechts. Echt niet alleen richting de Efteling.