Voor mij niet. Ik heb een donkere moeder en die heeft altijd aangegeven dat ze het niet fijn vindt om als ‘zwart’ te worden omschreven. Ik krijg er dus zelf ook kromme tenen van als ik dit lees of iemand hoor gebruiken. Ik word er ook gewoon boos van als iemand die term gebruikt.
In dit topic? Kan met niet voorstellen eigenlijk.
Viel me gisteren ook al op dat er bij de reclame van de L.idl een Aziatische vrouw op een viool staat te spelen. Vond dat daarmee weer een stereotype wordt neer gezet.
Ja staat mij ook bij dat dat eerder is gezegd, maar weet ook niet meer wie.
Ik had n.a.v. daarvan ook eens gepeild bij m’n donkere vrienden of zij ‘zwart’ okee vonden, maar dat vonden ze juist echt niet okee. Vind dat zelf ook niet fijn voelen om te zeggen.
Ik gebruik overigens lichte of donkere huidskleur, vind dat persoonlijk het meest neutraal.
Mijn vriend zei een tijd geleden, waar woont hij? Bij de Junbo reclame (omdat die wilde weten in welke stad het opgenomen was denk ik?). Toen reageerde ik met: in een hele witte stad…
Was het eerste wat me aan de reclame opviel vooral icm het liedje ‘kerstmis is een feest voor iedereen’. Vond het zo raar alleen maar witte mensen
My god mijn vriend is apresskimuziek aan het luisteren en wat NU voorbijkomt wtf. Ik heb er geen woorden voor
(Weet niet of dit zo werkt, het is iig een lied over mannen die op het strand van Mallorca lopen om spullen te verkopen inclusief blackface)
Dat artikel staat toch ook op zeikschrift?
Jemig dit is echt niet oké
Ik vind die hele May-Britt Mobach niet oké. Omhoog gevallen elitaire trut die denkt dat ze het wiel heeft uitgevonden.
45 en dan nog zulke domme shit schrijven
Mijn god
Ja sorry, ik val maar meteen met het grootste pijnpunt in huis. Hillary, je moet afvallen. Kijk even hoe krachtig Neelie Kroes is. Dat heeft te maken met haar stijl, maar ook met haar lichaam.
Hoe krijg je het uit je toetsenbord
Ik ben een vertaald boek aan het checken en daarin is ‘an African American woman’ vertaald als ‘een donkere vrouw’. Wat vinden jullie de beste vertaling? Donkere vrouw? Zwarte vrouw? Afro-Amerikaanse vrouw?
African American beschrijft etniciteit en niet iemands huidskleur. Ik zou dus het vertalen met Afro-Amerikaanse. Ik zou ook andersom niet Europees gelijk als wit beschrijven.
Goed punt! Alsof je van ‘een Italiaanse vrouw’ ‘een vrouw met een lichtgetinte huid’ maakt. Lekker debiel eigenlijk. Heb het aangepast.
Ik was gisteren in 's-Hertogenbosch tijdens de driekoningen optocht. En ik ben me een partij pissig geworden.
Voor de nietwitte koning hadden ze een witte man bruin geschminkt.
Ik stond daar echt te koken, je had maar 1 iemand nodig he, hoe kan je het dan een beter idee vinden iemand te schminken dan 1 andere acteur te zoeken.
Ik weet trouwens ook vrij zeker dat de Arabische koning dat niet was en de in thema buikdanseressen op paard waren dat ook niet.
Maar echt oh ik word er zo boos om
Oh nee wat ellendig, kan mij daar ook zo boos om maken dus ik snap je goed!
-weg-
Ik heb dit op een heel ander level, met een vriendengroep en vegan opmerkingen.
Ik geef dan aan dat ik het een heel vervelende opmerking vind en of ze dat alsjeblieft niet willen doen omdat ik het rot vind of het me kwetst.
Als ik een opmerking racistisch vind zeg ik dat ook. Maar ik ga weinig op de inhoud in omdat ik daar heel slecht in ben (doel voor dit jaar).
Maar dat eerste zou je wel kunnen doen, tis heel rot om je onprettig te voelen op een omgeving waar je niet uit kan.
Als ze niet veranderen zou ik een inhoudelijke mail opstellen en het hogerop aankaarten.
Via mail dus omdat ik met woorden nogal slecht ben in een confrontatie
Ik zag in een ander topic net Ushi staan (als in Wendy van Dijk met haar typetje) en ik was even vergeten dat dat bestond maar als ik er nu over nadenk was dat echt zó fout? Een blanke vrouw die zich voordoet als Aziatisch typetje, en ook nog een andere waarbij ze een donkere vrouw is.
Volgens mij had ze ook recentelijk op tv gezegd dat het niet meer kon. Denk dat ze er wel van geleerd heeft