White privilege / racisme

Ja staat op netflix. En de gebeurtenis bij de film wordt in de eerste 4 afleveringen vd serie steeds aangehaald :).

Momenteel loopt er hier een documentaire op canvas: “Kinderen van de Kolonie”. Het is een 6-delige reeks en vertelt hoe Congoleze en Belgen de kolonie ervaart hebben en wat daar nu nog de gevolgen van zijn. De documentaire is vanuit NL ook te bekijken.
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/kinderen-van-de-kolonie/1/kinderen-van-de-kolonie-s1a1/

7 likes

Het gaat om een wat minder zwaar onderwerp, maar vond dit wel interessant omdat het me niet was opgevallen https://www.buzzfeednews.com/amphtml/bimadewunmi/bad-black-wigs-tv-michonne-walking-dead?

1 like

Om een bepaald huidskleur aan te duiden, gebruik ik de termen wit en zwart. Maar ik word, door witte mensen, daar altijd zo raar op aangekeken en als ik de discussie wil aangaan zijn ze, bijna altijd, van mening dat blank en donker minder racistisch is en zwart raar is. Hoe kan ik ze er toch van overtuigen?

1 like

Ik stel het zelf ook niet op prijs om als zwarte omschreven(vind het zelfs beledigend) te worden door andere mensen ongeacht welke huidskleur hun hebben. Ik ben niet zwart, ik ben bruin! En ik heb ook nog nooit een mens gezien dat echt zwart is wel donker bruin. Maar blank is ook geen juiste term. Ik gebruik zelf wit, bruin, getint en donker als ik iemand moet omschrijven. En ik verbeter mensen ook als ze de termen zwarte, neger(in) of blank gebruiken en uitleg waarom het ongepast is. Ik vind het zelf ook moeilijk om te horen of lezen als andere bruine mensen zichzelf zwart noemen. Maar goed dat ben ik.

2 likes

Hier ontgaat me de logica een beetje. Ik gebruik zelf ook geen zwart en wel wit, maar dat is vanwege de connotaties die eraan hangen. Maar als je als argument gebruikt dat je niet zwart bent maar bruin, zou je “witte” mensen ook niet wit moeten noemen, want die zijn ook niet wit, maar eerder lichtroze/beige-achtig.

1 like

Omdat ik daar even niks anders voor weet. Maar wit komt in mijn ogen minder belastend over dan zwart(e). Het woord zwart(e) om zo je medemens te omschrijven heeft nogal negatief verleden en tegenwoordig vaak als negatief woord wordt gebruikt. Ik vind niet dat je dat kan vergelijken!

Als je zegt dat je zwart niet gebruikt omdat het negatieve connotaties heeft en wit niet, ja dat snap ik en daar ben ik het volledig mee eens en dat doe ik zelf dus ook, zoals ik ook al zei.
Maar als je als argument gebruikt dat je zwart niet gebruikt omdat mensen niet zwart zijn, geldt dat de andere kant op natuurlijk ook en zou je dus ook geen wit moeten gebruiken. Dus ik ben het met je eens wat betreft het niet gebruiken van zwart en wel van wit, maar niet met de reden die je er(in eerste instantie) voor gaf.

Ik ben online niet zo goed in dit soort dingen goed te formuleren. En klopt witte mensen zijn niet wit. Maar ik blijf verder bij wat ik zei. Als erop een dag gepaster woord voor is zal ik dat gebruiken tot die tijd hou ik het bij wit.

Als ik vragen mag, zit er voor jouw gevoel verschil tussen het gebruik van zwarte als zelfstandig naamwoord (iemand omschrijven als ‘een zwarte’/hé zwarte!) of bijvoeglijk naamwoord (zwarte mensen)? Ik zou zelf dat eerste nooit gebruiken, maar had net als @klaariskees de indruk dat het als bijvoeglijk naamwoord wel oké en neutraal is.

Edit: sorry ik zie nu je bericht hierboven, als je de discussie daarmee af wilde sluiten moet je je zeker niet verplicht voelen hierop te reageren!

Voor mijn gevoel maakt het niet uit. Ik krijg er gewoon de kriebels van. Ook al bedoeld men het positief. Maar misschien is er een ander forumlid die de zelfde mening en gevoel als mij deelt en beter kan formuleren?

Ik vind jouw onderbouwing al heel waardevol hoor, taal is vaak ook een gevoelsding en het is dan lastig om precies uit te leggen waarom iets je tegenstaat. Het is voor mij niet nodig om dat precies uiteengezet te zien (door jou of een andere forummer) om dat standpunt op waarde te schatten. Ik ga vanaf nu in ieder geval mijn best doen om dat woord te vermijden, nu ik weet dat het die lading heeft. Ik zeg trouwens vaak ‘people of colour’ maar dat vind ik ook weer zo Amerikaans, dus dat probeer ik eigenlijk ook te vermijden, haha.

1 like

Dit vind ik ook lastig, want ik dacht dat hier in dit topic juist eerder was aangegeven dat zwart en wit de voorkeur had om te gebruiken. Daar hoeft natuurlijk niet iedereen het mee eens te zijn

Zelf vind ik donker en getint in het Nederlands wel normaal, maar in het Engels heb ik nog nooit iemand horen zeggen ‘he or she is dark/has a dark skin colour’. (Edit: nu ik er over nadenk is dark-skinned volgens mij wel weer gebruikelijk)
Mijn vriend komt uit Zuid-Afrika. Daar is dan ook nog weer eens verschil tussen black en coloured. Dus voor mij klinken die termen heel normaal. Heb ook al vaker aan hem uitgelegd dat mensen in Nederland het woord zwart zullen vermijden. Hij is ook altijd verbaasd als mensen hem zichzelf black horen noemen en ze dat schokkend vinden. Nou is Zuid-Afrika natuurlijk ook wel weer een geval apart

Lang verhaal kort: volgens mij is het heel lastig om neutrale, door iedereen geaccepteerde, termen te vinden

Ik vind beige eigenlijk wel een prima term nu ik over nadenk.
Ik gebruik zelf de term wit en zwart eigenlijk niet. Meestal caucasian of “licht” , “getint” en “donker”

Ik gebruik de termen wit en nietwit.
Omdat ik me bij zwart niet goed voel, bij people of colour ook niet (wit is ook een kleur) en ik vind tinten benadrukken gek omdat ik mezelf ook niet beige noem.
Ik herken de reacties wel als ik mensen erop aanspreek dat ze blank gebruiken of witte mensen die me verbeteren.
Ik erger me er ook aan als witte mensen die veel weten over white privilege de term blank gebruiken. Ik snap dat echt niet…

Ik vind wit en niet wit ook wel weer erg eenduidig alsof wit de standaard is en de rest die daar niet onder valt enkel niet wit is.

7 likes

Ja ben ik het ook mee eens hoor. At first was dat ook mn reden het niet te gebruiken maar die andere redenen wogen dus zwaarder.
Ik gebruik het eigk alleen in gesprekken met witte mensen, maar dat is ook omdat mijn cirkel behoorlijk wit is.

1 like

Ik denk dat het misschien wel de beste bewoording is die er is. Wat Protagonist ook zegt.

1 like

En licht en donker? Ik gebruik ook witte mensen of donkere mensen, maar toen dacht ik waarom niet wit vervangen in licht, want ik gebruik ook donker.

Ik volg nu dus een heel blok over oa dit onderwerp en bij elk college en in elk artikel noemen ze zwarte of witte studenten (gaat over onderwijs). Tot je een artikel leest van een Nederlandse onderzoeker, die noemen mensen altijd bij hun etniciteit: Dutch, Turkish, Polish, Surinamese.

Ik vind dat zo opvallend. Zou dat echt iets Nederlands zijn om moeite te hebben met zwart en wit? Ik vind dat namelijk ook heel verkeerd klinken, maar word wel geacht om die termen te gebruiken op mijn tentamen deze week.

Ik vroeg trouwens aan een medestudent met Marokkaanse achtergrond of zij zich bij een van de twee voelde horen. Ik bedoel Aziatische mensen vallen ook niet onder zwart of wit. Maar daar had ze ook geen antwoord op. Ik snap daarom @MrsCarr heel goed. Er zijn heel veel gradaties en het is gek om het dan in 2 categorieën te stoppen ofzo, vooral omdat die letterlijk niet eens kloppen.

1 like