White privilege / racisme

Herkenbaar! De vriendin van m’n vader is Hindoestaans-Surinaams en zij hebben geen problemen met zwarte piet en gebruiken het N-woord. Ik vind dat zo gek?

Laatst sprak ik m’n vader aan op het gebruiken van dat woord en hij zei “word je nou ineens politiek correct?” maar hij paste zich wel aan. En waarom wordt er altijd zo negatief gedaan over politiek correct zijn, wat is daar mis mee??

2 likes

Ben dan benieuwd wat voor artikelen dat zijn, want je kan zijn standpunt niet heel goed onderbouwen

Ah interessant! Ik had geen idee, thanks voor de toelichting.

Ik zou dat ook wel willen, maar ik denk juist dat dat ze nog meer aanmoedigd. Zoals hierboven werd gezegd is het inmiddels echt een statement om ondanks deze felle discussie alsnog zwarte piet te spelen. Die mensen kicken er helaas op

Met je mond houden, bereik je sowieso niks, denk ik dan maar.

2 likes

Klopt, maar met discussiëren met mensen die toch niet luisteren ook niet. Dat kost mij alleen energie, terwijl zij er op kicken.

Ik wil iedereen hier even bedanken voor alle nuttige informatie en uitgebreide meningen die hier worden gegeven. Ik ben opgegroeid in een dorp waar eigenlijk geen gekleurde mensen wonen en mijn vader is ongelooflijk racistisch. Toen de zwarte pieten discussie een aantal jaar geleden begon was mijn eerste reactie dan ook ‘wat een ongelooflijke onzin’ en ging ik direct met mijn vaders denkwijze mee.

Toen dit topic werd geopend ben ik mee gaan lezen en nu ik inmiddels helemaal bijgelezen en heb ik verschillende podcasts geluisterd en documentaires gekeken ben ben ik over zó veel dingen anders gaan denken en schaam ik me dat ik hiervoor zo kortzichtig was. Ik wist gewoon echt niet beter. Ik probeer nu mensen in mijn omgeving ook moeite te laten doen om de andere kant te begrijpen, want ik kan me gewoon niet voorstellen dat je je mening niet veranderd als je écht moeite doet om je in te lezen.

Anyway, ik denk dat er nog veel meer mensen zijn zoals ik die hier gewoon nooit echt bij stil gestaan hebben en daarom de mening hebben die ze hebben. Maar ik vind het dan dus wél kwalijk dat anderen menen dat het ook niet nodig om zich te verdiepen in een ander, omdat hun mening dus blijkbaar de enige is die er toe doet. Mijn vader ga ik nooit meer kunnen overtuigen, maar ik ben al dankbaar dat ik er nu zelf anders in sta.

32 likes

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ook opgegroeid in een voornamelijk blank dorp, denk dat de gekleurde mensen op mijn middelbare school op 2 handen te tellen waren. Toen ik in Utrecht ging studeren heb ik me erover verbaasd hoeveel gekleurde mensen in mijn klas zaten (1/3e ofzo), dat viel me direct op.

Toen de zwartepietendiscussie begon vond ik het in eerste instantie ook onzin want het was toch niet racistisch bedoeld? Ik heb er nooit racisme in gezien? Dit topic heeft mij echt laten inzien waarom iets niet racistisch bedoelen niet voldoende is en mij overall bewust laten worden van mijn white privilege want voor die tijd had ik daar totaal geen idee van.

Vind mijn eigen gedachten soms nog wel lastig. Als ik in een ruimte kom met mensen die ik niet ken dan valt mij gelijk op wie niet blank is en hoeveel dat er zijn etc. Dan denk ik echt waarom? Waarom is dat zo erg van belang dat dat me gelijk opvalt? Hang daar verder geen oordeel aan, maar vind het gewoon vervelend dat dit soort dingen lijken te blijven.

Nou ja lang verhaal terwijl ik het gewoon met cozycute eens ben en dit topic en de mensen hier die op een fijne manier discussie voeren en helder uitleg geven wil bedanken. Ben heel blij met alle dingen die ik van jullie geleerd heb.

7 likes

Ik weet niet in hoeverre racisme hier ook thuis hoort of of daar nog een ander topic voor is, maar ik erger me steeds meer aan de racistische uitspraken op m’n werk. En ik wil daar wel tegenin gaan, maar ik wil tegelijk ook niet altijd die discussie en vaak heeft het ook weinig effect volgens mij.

Vandaag had ik 3 verschillende personen die rare uitspraken deden. En dan ook heel vaak met “ik ben niet racistisch, maar …” + grove veralgemening/onwaarheid/oversimplificatie. Frustrerend.

Interessante docu nu op 2 over etnisch profileren door de politie.

Ik kijk nu de 2doc op npo 2. Echt een aanrader voor iedereen om terug te kijken. Nederlanders vertellen over hun bizarre ervaringen over waarom ze staande zijn gehouden.

1 like

Ik kijk hem nu ook! Wat heftig, word er zo verdrietig van… :(:pensive:

Ik ook, echt zo pijnlijk.

De docu maakt echt veel indruk op me. Ik heb al vijf keer hardop “WAT” naar de tv geschreeuwd.

Ik ken dit soort situaties gewoon totaal niet. Ik ben nog nooit staande gehouden en niemand in mijn vriendenkring echt. Dat is natuurlijk de essentie van ‘privilage’ maar dit is echt weer een eye-opener.

Ja tis idd zo van ik weet het allemaal wel maar als je dan zo met je neus op de feiten wordt gedrukt dan opent dat ook wel weer je ogen, en het laat ook zien hoe bizar het is.
Ik vind het knap hoe zij nog zo positief/neutraal over de politiemacht kunnen praten.

Ja had ik ook. Ook toen de rapper zei dat hij tegenwoordig niet meer zo vaak wordt aangehouden, nog maar 2 of 3 keer per week, zat ik echt WATTTTT :confused: Ik ben inderdaad nog nooit aangehouden, en in mijn familie ook niemand. Echt ongelofelijk.
Ook zo triest om te zien hoe moeilijk ze hun recht alsnog kunnen krijgen, zelfs als er beelden van zijn. Heel erg dat die ene politieman zelfs ziek thuis zit dankzij de behandeling van zijn eigen collega’s, echt vreselijk. :pensive:

Mijn vader wordt ook best vaak staande gehouden om de grootste onzin. Vaak is het dan omdat hij in een dure Volvo auto rijdt en ze geloven dan niet dat het zijn eigen auto is. Hij kreeg zelfs een keer letterlijk te horen van een politieagent dat uit statistieken bleken dat zijn profiel vaker auto’s steelt/minder snel zo een auto kan kopen.

Het storendste eraan is vooral die houding van die agenten en excuses aanbieden ho maar

Ja mijn bloed kookt gewoon bij zulke verhalen ik kan echt heel slecht tegen onrecht en wil de wereld dan zo graag fucking hard verbeteren

Ik ben de serie dear white people aan het hingen (12 afleveringen in 1 avond) en het duurde even voor ik erin zat maar vanaf aflevering 5 zat ik erin.
Het is wel handig de film gezien te hebben want daar gaat de serie op door.
In aflevering 5 gaat er een heel stuk over waarom je het nwoord niet mag gebruiken als wit persoon. En er zitten ook wat references in betreffende het slavernijverleden.

Ik ben ooit begonnen aan die serie maar ik wil/moet weer opnieuw beginnen. Maar er is dus een film van? Misschien wel handig als ik die ook eerst kijk ja. Staat die op Netflix? *gaat nu kijken *