Ik ben het hier helemaal mee eens. Ook opgegroeid in een voornamelijk blank dorp, denk dat de gekleurde mensen op mijn middelbare school op 2 handen te tellen waren. Toen ik in Utrecht ging studeren heb ik me erover verbaasd hoeveel gekleurde mensen in mijn klas zaten (1/3e ofzo), dat viel me direct op.
Toen de zwartepietendiscussie begon vond ik het in eerste instantie ook onzin want het was toch niet racistisch bedoeld? Ik heb er nooit racisme in gezien? Dit topic heeft mij echt laten inzien waarom iets niet racistisch bedoelen niet voldoende is en mij overall bewust laten worden van mijn white privilege want voor die tijd had ik daar totaal geen idee van.
Vind mijn eigen gedachten soms nog wel lastig. Als ik in een ruimte kom met mensen die ik niet ken dan valt mij gelijk op wie niet blank is en hoeveel dat er zijn etc. Dan denk ik echt waarom? Waarom is dat zo erg van belang dat dat me gelijk opvalt? Hang daar verder geen oordeel aan, maar vind het gewoon vervelend dat dit soort dingen lijken te blijven.
Nou ja lang verhaal terwijl ik het gewoon met cozycute eens ben en dit topic en de mensen hier die op een fijne manier discussie voeren en helder uitleg geven wil bedanken. Ben heel blij met alle dingen die ik van jullie geleerd heb.