White privilege / racisme

Ja ze waren ook in de stad, samen met Leefbaar. Echt zo kinderachtig

En in de Coop. Wilde nog naar een andere supermarkt tot ik erachter kwam dat ze overal stonden :sweat:

Ik vier zaterdag sinterklaas met mijn gezin (mijn moeder is dol op het feest). Toen we onze schoen gingen zetten zei mn zus dat ze graag een liedjesboek wou waarin meteen de juiste liedjes stonden, en niet compleet nieuwe liedjes. Dus ik ben dat op gaan zoeken en het bleek dat etos zo’n boek al jaren gratis weggeeft. Dus mn vader heeft 2 Unilever producten gekocht en nu hebben we een oke liedjesboek als het goed is.
Er is ook een pdf met boeken die oke zijn. Mss handig voor mensen die niet om het sinterklaasfeest heen kunnen/willen.
Het is van spinzi en heeft als titel moderne sinterklaasboeken.

Ugh die vriend van de screenshots hierboven stuur nu een messenger bericht en vraagt of alles ok is en of we cool zijn… :roll_eyes: Nee ik ben er niet cool mee en ben nog steeds kwaad. Heb gewoon echt geen zin om met hem te praten.
Maar hij is gewoon zo opdringerig en stuurde net ook al ‘?’ :roll_eyes:

Wow ik las hier inderdaad eerder ook een bericht over en snapte al niet waarom ze het over 90% blijft zwarte piet hadden. Maar begrijp het nu door het NRC artikel.
Hier gevonden: https://www.erasmusmagazine.nl/2017/11/16/zwarte-piet-verdwijnt-langzaam-bij-sinterklaasintocht-van-rsc/

Ze verminderen wel het aantal zwarte pieten en het lijkt erop dat er wel begrip is voor verandering, maar omdat ‘hoofd piet’ Bert Jansen er niks aan wil veranderen en niet berijpt dat dit kwetsend is gebeurt dit niet. Nou alleen maar fijn dat hij hard nadenkt over stoppen, zodat volgend jaar dit groepje ‘belangrijke pieten’ niet alleen meer zwart is.

2 likes

Tijd voor Bert om achter een paar witte geraniums te gaan zitten.

8 likes

snert jansen

Totaal iets anders, maar waarom is het corps uberhaupt verantwoordelijk voor zo’n belangrijk evenement in zo’n grote diverse stad. Ik ben niet per se tegen het corps, ik heb zelf bij een vereniging gezeten die in sommige opzichten geen haar beter is, maar ik vind het bizar dat zo’n verantwoordelijkheid bij een vrij elitaire conservatieve club zit in supermoderne stad met een enorm hoeveelheid leuke organisaties die een (in mijn ogen) veel grotere bijdrage leven aan de sfeer in de stad. Alsof het corps het kindvriendelijk hart van de samenleving is.

3 likes

Liep vandaag langs mijn oude basisschool (in een klein dorp) en er hingen roetveegpietenposters aan de ramen!! Echt trots. Bij een andere raam hingen wel kinderwerkjes van zwarte pieten van bruin knutselpapier (wel zonder kroeshaar en rode lippen) maargoed. Het zal ook wel per juf of meester liggen hoe ze het de kinderen leren

2 likes

Even een kleine rant

Ik ben zelf donkergekleurd, heb een donkere vader en witte moeder (half indo/nl) maar ik merk echt dat mijn moeder zo onwetend is op het gebied van racisme.

Ik noemde witte mensen, wit. Maakte ze daar een probleem van, omdat ze “blank” zijn. Ik dus uitleggen dat het in de slavernijtijd is ontstaan om superieuriteit te uiten. Wilt ze gewoon niet luisteren en blijft bij haar punt “JE HEBT blank, getint, bruin!!!”””

Ik begrijp gewoon niet hoe je zo onwetend op dit gebied terwijl je ex en zelfs kinderen donker zijn en vaker te maken hebben met racisme/negatieve stereotypering. Ook op andere gebieden zoals zwarte piet merk ik het of vluchtelingen. Ze vind het bijvoorbeeld raar als ik zeg dat ik geen respect heb voor mensen die op de PVV stemmen.

Zo hinderlijk

https://www.facebook.com/1537814711/posts/10217647162681024/

Mijn moeder hart breekt. Zo klein en dan al op zo nare manier geconfronteerd worden dat een ander (rot) kind je voor zwarte piet uitmaakt :pensive: :face_with_symbols_over_mouth: .

1 like

Oooh wat erg! Vind het knap dat ze zo rustig blijft. Ook goed dat ze het heeft gedeeld, hopelijk opent het de ogen van wat Pro-pieten

Het mijne ook. Plaatsvervangende schaamte.

Ik zit in zo’n je komt uit dorp als fb-groep. In dat dorp was een Syriër opgepakt op verdenking van terrorisme en daar was een bericht over gepost. De reacties waren om te janken. Alle Syriërs moeten terug, nee! Een kogel door hun hoofd! Ja, nog beter!

Mijn beste vriendin was daar met gestrekt been in gegaan. Iets over dat terrorisme natuurlijk bestraft moet worden maar dat generaliseren ontzettend schadelijk is. Toen kregen ze errors in hun hoofd en zeiden ze dat zij alleen maar interessant wilde doen.

Ondertussen wel allemaal een grote bek over WOII hè. Maar dat is anders want de islam is eng! Nee, extremisme is eng. Schuimbekken, echt.

1 like

Wij (alle studenten op mijn opleiding) kregen op school pas een mail met de vraag of we voor Piet wilden spelen. Ik vond het toen zo raar dat er niet in die mail stond wat voor Pieten het zouden zijn. Uiteindelijk waren het wel roetveegpieten.

Wat ik ook zo irritant vind, op m’n werk verkopen we alleen maar artikelen met roetveegpieten en soms gaan klanten dan om mijn mening vragen??? Hallo ik zit hier achter een klantenservice, niet in een politiek debat. Ik ga daar echt niet over discussiëren tijdens het werk.

Ik kreeg gisteren college over oa ras, etniciteit en white privilege van Talitha Stam. Zo interessant.

Tot een aantal jaar geleden was ik zo onwetend. Ik heb daar met @Dolfijnhond nog een hele discussie over gehad op het EGF. Maar verhuizen naar de stad en het forum hebben me zoveel bewuster gemaakt. Dat vind ik soms heel lastig, want het is erg confronterend soms, omdat waar ik vandaan kom racisme (helaas) nog aan de orde van de dag is.

4 likes

Dit is de eerste post waar ik om moest lachen haha :smiley: zwarte pieten kijken altijd lachend in de camera! Sorry, was voor het eerst iets waar ik om moest grinniken in deze hele discussie die eigenlijk om te huilen is…

Ik zag van het weekend weer een roedel ~echte pieten~ en toen heb ik ook maar gewoon tegen een vrolijke Piet die op me af kwam gezegd, ‘jij moet je schamen’ en ik liep door. Trek dit echt niet meer. Zwarte piet spelen is nu gewoon een statement. Ik snap niet dat je nog 's ochtends voor de spiegel staat en je hele gezicht zwart maakt.

Overigens stonden er een hoop mensen naast te glunderen met hun kinderen. De grootste tokkies stonden ook foto’s te maken, die staan nu vast op een Facebookpagina met ‘gelukkig nog mooi zwart!’. Er liepen ook zwarte gezinnen langs, die stopten gek genoeg niet. Al met al kon ik wel door de grond zakken.

20 likes

Heb me ook voorgenomen om dat tegen iedere zwarte piet te zeggen, dat ze zich moeten schamen. Zero fucks.

14 likes

Het is echt zoveel meer moeite om blackface op te schminken dan een paar vegen te maken. Dus fuck you en je rode lippen die je zeker ook in de schoorsteen hebt gekregen, ‘zwarte piet’.

5 likes

Wat fijn. Hoe zeer je ook wil dat iemand anders hetzelfde als jij denkt, je kunt het helaas niet afdwingen. Als ik niet meer om zou gaan met iedereen die het oneens met me is, zou ik heel wat (oude) vriendschappen verliezen. Dat is het me niet waard. Ik snap je wel dus!