White privilege / racisme

Mij werd pas geleden gevraagd of ik het leuk zou vinden om zwarte piet te spelen, want het is echt leuk!!! Toen ik antwoorde dat dat niet iets voor mij is, werd er gevraagd waarom niet. Ik antwoorde dat ik het niet van deze tijd vind, zwarte Piet.
Waarop er alleen werd gereageerd met, ‘ja nou dat kan, hè!’ Einde gesprek.

Ja, dat kan, inderdaad. Laten we het er vooral niet meer over hebben🙄

Sinds gisteren heb ik opeens “vrienden” op mijn Facebook die reageren onder posts van Dries Van Langenhove ( de aanstichter van Schild en vrienden). En ik word er zoo naar van.
De 2 posts waarop ze reageren zijn:

• een filmpje van een Vlaamse klas ( met vnl. blanke kindjes)die op bezoek is in een moskee en die mee bidden met de Imam. ( zo interpreteer ik het toch) En het commentaar is echt verschrikkelijk.
    Mij lijkt er toch niets verkeerd met als klas een andere cultuur te bezoeken en te zien hoe het er daar aan toe gaat? Maar geen enkele reactie is genuanceerd, iedereen zegt hoe verschrikkelijk het is dat een Vlaamse klas op bezoek gaat bij een moskee en dat ze de kinderen indoctrineren en… de rest kan je wel raden.
    *andere filmpje gaat over een allochtoon die iets steelt. En ook de commentaar is verschrikkelijk.

Ik word zo naar en bang van die berichten. Hoe zo iemand zoveel mensen achter zich kan hebben en hoe kunnen zoveel mensen zo kortzichtig en dom zijn? Echt triestig.

Maar ze gaan wel allemaal naar Turkije op vakantie met de hele familie, lekker bakken in de zon. En die plaatselijke moskee gaan ze ook nog bezoeken.
Het is toch meer dan normaal dat een school tolerantie aan haar leerlingen leert?
Ik zat op een katholieke school en ook wij zijn naar een moskee geweest. Net zoals we op italiereis naar de Sint-Pietersbasiliek zijn geweest.
Ze hebben het altijd over hun vaste tradities en waarden maar zeg eens: wie gaat er nog naar de middernachtmis op Kerstavond? Dat was toch ook traditie? Nu is het even cru gezegd een excuus om zich vol te vreten met familie en cadeau’s uit te pakken. Kinneke Jezus vergeten we…

9 likes

Dit inderdaad. Maar dat durf ik niet te antwoorden, ik wil niet een heel leger met domme mensen achter me aan. En op Facebook is het ook zo openbaar he.
Schijtluis dat ik ben

3 likes

Die is volgens mij ook te dom om te poepen

11 likes

Ik zat gister aan tafel met een gezelschap. En natuurlijk, zwarte piet kwam ter discussie. En een (witte) vrouw zei: ‘Het boeit me gewoon helemaal niks, mensen die hier nog een discussie van maken zijn echt olie oliedom. Het is allang duidelijk, zwarte piet kwetst een deel van de bevolking, dus houden we er mee op. Zo simpel is het. Of het nou racistisch is of niet, het boeit me geen reet.’

En ik was in tweestrijd. Ze verkondigt natuurlijk wat ik wil horen, zwarte piet schaffen we af omdat het mensen kwetst. Maar haar opmerking over dat het haar echt niks boeit of het met racisme te maken heeft of niet schoot me wel in het verkeerde keelgat. Waarom zo angstvallig dat woord of begrip mijden? Neem je fucking verantwoordelijkheid, noem het beestje bij de naam en dan kunnen we door. Maar iedereen aan tafel was het met haar eens en meer mensen zouden zo moeten denken. En ik dacht alleen maar: huh nee. Ja je gaat de goede kant op maar niet op de goede manier. Het doel heiligt de middelen niet helemaal in dit geval, vind ik.

3 likes

Heb je de documentaire over Sylvana Simons gezien? Daar was ze (ergens halverwege) in gesprek met een witte man die zelf ook een actief tegenstander van zwarte piet was. Die man probeerde haar er alleen wel van te overtuigen dat je zwarte piet niet racistisch moet noemen omdat mensen daar aanstoot aan nemen. Dat was één van de weinige momenten dat je haar behoorlijk fel zag reageren, maar ik vond het heel goed dat ze dat juist in dit gesprek deed.

2 likes

Ja dit heb ik gezien

Wij moesten een video opnemen waarin we een intercultural experience bespraken. Een medestudent vertelde dat op haar Christelijke school (ze staat voor de klas) echt 0 aandacht besteed wordt aan andere religies, ook al zitten er ook kinderen die bijvoorbeeld Islamitisch zijn en aan de Ramadan meedoen. Ze gaf aan dat ze dat vervelend/jammer vond, omdat ze ook graag wilde dat die leerlingen over hun achtergrond en hun religie mochten vertellen, maar blijkbaar waren veel leraren daar tegen.

Ik stond daar zo van te kijken. Ook als je zelf een andere religie aanhangt, zijn andere religies toch ook heel interessant en is het mooi om daar over en van te leren?

1 like

In de omgeving waar ik vandaan kom gaat zo’n beetje iedereen nog naar de Middernachtmis en ligt er op 1e Kerstdag een echte baby in de kribbe (mijn broertje was ooit Jezus) en zijn er schapen en geiten in de kerk. Maar dat zal wel een uitzondering zijn.

Ik snap die man zijn redenatie wel want eigenlijk bestaat de hele zwarte piet discussie uit 2 hoofdonderwerpen:

• Het figuur Zwarte Piet als een racistisch karikatuur dat moet worden vervangen
  • De aanwezigheid van (on)uitgesproken en/of (onder)bewust racisme in onze samenleving die steeds vaker wordt blootgelegd.

Ik denk dat voor die man het eerste punt het belangrijkste is ( of iig het punt waar hij nu een directe oplossing voor ziet) en de rest een ander gevecht is.

1 like

Nee dat denk ik ook niet, want het doel is op het eerste oog misschien dan wel om de zwarte pieten naar ?-pieten aan te passen, maar als mensen zo denken lost 't niet het achterliggende doel op - racisme tegengaan.

1 like

Nee :grin:, het ook een soort van detachering. Bang voor herkenbaarheid als ik hier teveel uitleg!
@Dossantos, vervelend is dat, dat je niet het gevoel hebt dat er naar je geluisterd word.

Ik schrik er echt van hoeveel mensen nog pro zijn. En ik wist het ook wel, als je naar twitter en Facebook kijkt maar ergens dacht ik ook dat dat misschien de uitzonderingen zouden zijn. Wel een hele grote groep uitzonderingen maar toch. Ooit begreep ik de ophef ook niet, omdat ik oprecht echt niks verkeerds in Zwarte Piet zag. Ik heb juist zulke fijne herinneringen aan de Sinterklaastijd. Dat vond ik ook zo ontzettend mooi aan het filmpje van ‘Kick out Zwarte Piet’, dat niet werd gezegd dat je nu met een slecht gevoel moet terug kijken maar dat nu je meer weet je wel de verandering omarmt. Hoe moeilijk kan het zijn? Ik word soms echt verdrietig van hoe Nederland de laatste tijd is geworden.

Ik vond dat het gesprek precies liet zien hoe witte (midden)linkse mensen (mannen) zich voelen. Die voelen zich aangevallen omdat ze worden geconfronteerd met racisme en hun eigen rol hierin en worden daar ongemakkelijk van. En ipv dat ze zeggen ‘Joh, je hebt helemaal gelijk, ik ga er wat aan doen’ worden ze defensief en zeggen dingen als ‘niet alle mannen’ of ‘niet alle witte Nederlanders’ of ‘Ik ben geen racist, maar…’. Hij zei eigenlijk ‘Er is racisme maar omdat je het zo noemt wilt niemand er wat tegen doen want het klinkt te hard’. En dat noemen we dus weer white privilege. En natuurlijk zit er wel een punt in, want niemand wilt een racist genoemd worden. Maar activisten hebben lang genoeg de kwetsbare witte mensen met zachte hand geconfronteerd. En de POC in Nederland hebben maar alles moeten ondergaan de afgelopen jaren.

5 likes

Oh in mijn woonplaats ook. Vreselijk. En daar woon ik tussen.

Dit vind ik ook en stoort me ook vaak. Als mensen zeggen ja ik snap niet waar mensen zich zo druk om maken, het maakt mij niet uit. Maar ik zou willen dat t je wél uitmaakt en dat je erkent dat het racistisch is. Precies wat jij zegt, denk ik. Dus snap je tweestrijd goed.

Vond die docu van Sylvana Simons ook heel goed. Dacht wel meteen aan bepaalde mensen waarvan ik zou willen dat ze dit ook kijken om open te staan voor verandering en hun mening bij te stellen beginnen daar nieteens aan. Zo jammer

4 likes

Zelfs in grote steden gaan ze dus nog niet (allemaal) vooruit.

Ik liep gister de grootste jumbo van zwolle binnen waar twee diepzwarte pieten speculaasjes stonden te maken met kinderen. Ik snap zo niet dat je als winkel kiest om dat statement te willen maken. Voelde me er zo ongemakkelijk bij

Ja ik zag het ook bij de AH! Gewoon mensen die vakken aan het vullen waren, wtf.

Ik werd er ook echt even blij van toen ik dit zag:

38 likes