White privilege / racisme

Ik had ook altijd het vooroordeel dat ‘rechtse’ mensen minder intelligent waren. Vooral omdat ‘mijn’ familie (vader en moeder en hoog opgeleid) links zijn en mijn schoonfamilie midden/rechts. Maar in mijn schoonfamilie zitten ook een paar ooms met hele hoge functies binnen grote bedrijven en ook die zijn bv voor zwarte piet. En een oud collega, universitair opgeleid, is ook fel voor zwarte piet. Dus ik ben van die gedachte afgestapt en vind het zelfs best wel gevaarlijk om rechts intellectueel te onderschatten. Mijn nieuwste vooroordeel: jongeren die op FVD stemmen, zijn enge witte studenten die wegkomen met aanranding. Klopt van geen kant waarschijnlijk, maar zo zie ik dat wel in mijn omgeving weerspiegelen.

Ik kocht overigens ons huis kort na de verkiezingen en heb gekeken in wat voor een wijk het huis stond qua stemgedrag. Het eerste huis waar we naar keken stond in een overwegend pvv wijk, ons huidige huis in groenlinks/pvda wijk. Gek genoeg trok ik me daar meer van aan dan ik had verwacht.

1 like

Oké, in een ver verleden heb ik hier gepost dat ik een artikel ging schrijven over Blackface en Zwarte Piet (waarover @Dolfijnhond en @Daelyss ook feedback hebben gegeven, nog eens bedankt!!!) en het heeft lang geduurd, maar het is eindelijk gepubliceerd! Ik hoop dat de link werkt :smiley:

22 likes

Waar zoek je dat op? Ik ben eigenlijk wel benieuwd!

edit: al gevonden! https://nos.nl/artikel/2165775-hoe-stemde-jouw-buurt-bekijk-hier-de-kaart.html

Goed artikel! Vooral je laatste twee zinnen vind ik heel sterk.

En het is duidelijk dat tradities veranderen, want anders lag Zwarte Piet nog steeds aan een ketting. Misschien is het nu eens tijd om eindelijk ook zijn onzichtbare kettingen los te laten.

5 likes

@lipkip dat probleem heb ik dus nu met een vriend van me. Ik post even screenshots hieronder zodat het niet het hele topic inneemt. Ik ben echt zo kwaad geworden om een Facebookpost die hij plaatste. Het is ondertussen al 1,5 week geleden en ik heb het gevoel dat ik nog steeds niet in staat ben met hem te praten. Ik moet wel zeggen, ik heb een vriendenkring in de stad waarin ik ben opgegroeid en die zijn na de middelbare direct gaan werken en hebben geen hoger onderwijs gevolgd en tbh merk ik het echt op onderwerpen als deze. Ik weet dat dit lang niet zo voor iedereen is maar ik merk wel echt een verschil.

Samenvatting

Na die achterlijke post heb ik erop geantwoord:

Hij ging er op in:

Dan begon hij in messenger een gesprek :roll_eyes:

Ugh als ik het teruglees, begint mijn bloed weer te koken

Je bent 1x z’n naam vergeten weg te strepen

1 like

In mijn ervaring zijn de mensen die voor zwarte piet zijn ook degene die al te graag zien dat ‘‘de asielzoekers oprotten uit ons land’’ (niet allemaal natuurlijk) dus vind het heel dubbel dat het nu als argument gebruikt wordt. Daarnaast, wat heeft homohuwelijk te maken met duidelijk maken over hoe niet-racistisch Nederland is?

3 likes

Op mijn werk kwam ook een Sint langs met diep-zwarte pieten. Voelde me er zo ongemakkelijk bij. En helemaal omdat het overheid is, daarvoor geldt helemaal dat ze met dit soort dingen extra gevoelig moeten omgaan. Denken mijn collega’s helaas anders over gezien hun reacties…

2 likes

Ik heb hier echt zooo’n enorme hekel aan, op facebook of in het echt ‘‘mooie ZWARTE pieten, niet luisteren naar dat gezeik!’’

2 likes

Ik merk dat ik de discussie erover niet aandurf te gaan omdat ik al wel eens heb geprobeerd en de directie het duidelijk met me oneens was. Weet dan ook niet wat ik dan verder nog kan zeggen

2 likes

Bij mijn vorige werk is er wel over gesproken en toen is het ook aangepast. Het ligt heel erg aan de cultuur op je werk of ze er voor open staan. Vind het heel goed dat je het al geprobeerd hebt. Dat is al meer dan de meeste mensen doen!
(Inclusief ik zelf nu dus.) Ik ben bij deze organisatie gedetacheerd, dus ik voel me daar ook veel minder vrij om erover te praten. Al heb ik wel een spottende opmerking gemaakt over dat de gemeente over trage ambtenaren.

Dankje, lief dat je het zegt. Ik ga het nog vaker proberen :blush:

Op een van die plaatjes van messenger is zijn voornaam denk ik te zien, omdat je het voor de rest overal hebt weggehaald. Dacht ik wijs je er even op

Ik zit ook gedetacheerd bij semi-overheid, maar daar ook vaak enorm niet-tolerant naar andere culturen en opvattingen.

Werk jij ook toevallig bij een detacheerder met een naam van 3 letters?

Ik werk zelf ook voor de overheid en bij ons doen ze ook aan Sint & zwarte piet. Van de 20 in mijn team zijn 18 pro zp… durf de discussie niet meer aan te gaan. Heb wel aangegeven dat ik er niet bij zal zijn.

Bij mij op werk wordt het ook gevierd en ik zat met de lunch aan tafel naast iemand die voor zwarte piet ging spelen. Dus werd er natuurlijk meteen gevraagd, ben je dan wel helemaal zwart?

En toen kwamen alle standaard argumenten waarom dat was. ‘Anders herkennen de kinderen je!’ Dus ik probeerde uit te leggen dat me dat niet zo’n probleem lijkt, dat je daar gewoon een nieuw verhaal bij verzint. Dat je een hulppiet bent die Sinterklaas een dagje helpt bijvoorbeeld. Nou dat viel helemaal verkeerd. ‘Dan sla je de plank echt volledig mis.’ zei ze. En iedereen was het ook met haar eens. Echt lastig vind ik dat, want ik wil er wel wat van zeggen maar ze staan er niet voor open en dan ben ik de zeurkous. Ik werk in een dorp trouwens en er werken hier alleen maar witte mensen dat helpt denk ik ook niet echt mee.

Oja en een andere collega vertelde dat ze haar kinderen wilde schminken en dat haar kinderen per se zwart wilden maar er werd nergens meer zwarte schmink verkocht. Dus heeft ze maar schoensmeer op hun gezicht gesmeerd. :o_o:

:eek:

3 likes

Die kinderen zijn wel meteen genezen van hun zwarte pietenwens nadat ze geschrobt zijn met een staalspons :joy:

18 likes

Hahaha nou idd, next level hoor dit

Moet wel zeggen dat ik vind dat ze goed achter haar idealen staat.

Jullie. Móeten. En. Zullen. Als. Zwarte. Piet. ZWART ZIJN!!!

2 likes