Ik had ook altijd het vooroordeel dat ‘rechtse’ mensen minder intelligent waren. Vooral omdat ‘mijn’ familie (vader en moeder en hoog opgeleid) links zijn en mijn schoonfamilie midden/rechts. Maar in mijn schoonfamilie zitten ook een paar ooms met hele hoge functies binnen grote bedrijven en ook die zijn bv voor zwarte piet. En een oud collega, universitair opgeleid, is ook fel voor zwarte piet. Dus ik ben van die gedachte afgestapt en vind het zelfs best wel gevaarlijk om rechts intellectueel te onderschatten. Mijn nieuwste vooroordeel: jongeren die op FVD stemmen, zijn enge witte studenten die wegkomen met aanranding. Klopt van geen kant waarschijnlijk, maar zo zie ik dat wel in mijn omgeving weerspiegelen.
Ik kocht overigens ons huis kort na de verkiezingen en heb gekeken in wat voor een wijk het huis stond qua stemgedrag. Het eerste huis waar we naar keken stond in een overwegend pvv wijk, ons huidige huis in groenlinks/pvda wijk. Gek genoeg trok ik me daar meer van aan dan ik had verwacht.