Wij waren vandaag op een Sinterklaasfeest van mijn mans werk. Er waren alleen roetveegpieten en het deed niks af aan de sfeer. Alle kindjes hadden plezier. Ik snap niet hoe mensen daar iets op tegen kunnen hebben.
Komen we thuis de buurman tegen die vraagt of er zwarte pieten waren. Toen ik antwoordde met âNee, roetveegâ, zei hij dat dat niet telde en toen ik zei dat dat echt helemaal prima was begon hij over de borsten van Dionne Stax en Maxim Hartman en dat mannen nu eenmaal afgeleid zijn door borsten.
Gesprek liep niet echt soepel omdat ik bij de naam Maxim Hartman al een braakgeluid maakte en mijn man hem met opgetrokken wenkbrauwen aan stond te kijken.
Man zei nog dat hij er in de 50s nog mee weg zou komen maar dat we tegenwoordig vrouwen gelukkig met heel wat meer respect behandelen.
Mehh, vind haar reactie op hem ook wel heel naar overkomen. Zo haar macht laten gelden, bah.
Dit hoorde ik gisteren iemand op straat zeggen. Was mijn 180.000e sprakeloze momentje in dit hele Zwarte Piet debat. Heb uiteindelijk mijn zusje gebeld om haar te vertellen dat er dus echt mensen bestaan die zoân level van stupidity hebben
Bij je collegaâs ga ik er ook voor het gemak vanuit dat ze een redelijk IQ hebben en dan toch. Vind dat zo bizar. Kijk, hoe spijtig ook, we kunnen er andere standpunten op na houden. Hoewel ik hoop dat ooit ook zij begrijpen waarom Zwarte Piet zoân leuke traditie niet is, maar dat terzijde. Maar dan Black Friday er mee vergelijken? Dan heb je toch nooit oprecht geluisterd naar tegenstanders? Je steekt er eigenlijk een beetje de gek mee
En dat is dus wat ik zo jammer vind. Ik las ook iemand op facebook (ja dom, moet je niet doen) die als argument zei dat ie er nooit racisme in gezien had, nooit iets slechts in Zwarte Piet gezien had en met hem niemand die hij kende. Tja persoon op fb, dat is dus precies niet belangrijkâŠ
Layla heeft een werkboek geschreven nav dr challenge. Over me and white supremacy.
Ik wil meedoen, deze week nog een drukke week maar 1 december wil ik me erin gaan verdiepen.
Dacht mss vinden anderen het ook leerzaam
Was vandaag op een gamemarkt waar Sinterklaas ook langs kwam en er was dus een zwarte piet die suikerspinnen uitdeelde. Hoorde ik bij een kraampje mensen praten over dat ze het leuk vonden dat die piet dat uitdeelde âen dat hij hier gelukkig nog zwart isâ En daarna dus dat mensen niet zo moeten zeuren âwant hoelang duurt dat Sint feest nouâ
Ik hoor dit soort opmerkingen zo vaakđ wat wel leuk was was dat Sint roetveegpieten bij zich had, zullen ze wel niet zo leuk gevonden hebben
Dat hoor ik ook heel vaak. Of er wel Ă©chte zwarte pieten waren.
En over die Eindhovense hooligans las ik dat âde pro-kant wel erg negatief in beeld gebracht werd hoor!â Ik begrijp gewoon echt niet hoe je dit goed zou kunnen of willen praten.
Ik denk dat het juist goed is om mensen te hebben die anders denken, zodat je beide van elkaar kunt âlerenâ en dingen ziet de je anders niet had gezien. Alleen in een bubbel met mensen die hetzelfde denken levert vaak ook een behoorlijke tunnelvisie op. Maar het ligt er wel aan hoe iemand de discussie voert. Iemand moet er wel open voor staan, anders heeft het geen zin. Soms werkt een agree tot disagree ook wel. En je kunt kiezen om het onderwerp maar totaal niet meer aan te snijden, maar dat vind ik bij vrienden geen optie. Bij familie bijvoorbeeld wel, want daar zit je toch aan vast, dan kan je het het best maar zo draaglijk mogelijk maken.
Mijn vriend is ook best zo, maar gelukkig niet extreem (doet niet actief dingen tegen islam/buitenlanders/antipiet). Wij hebben het er nooit over omdat het gewoon geen zin heeft, hij gaat zijn standpunt niet veranderen en ik het mijne ook niet. Soms komt het ter sprake, maar dan kappen we op een gegeven moment de discussie af omdat we het toch niet eens worden. Moet wel zeggen dat het voor mij een groot verschil maakt dat hij nooit âactiefâ racistisch zou zijn, dus dingen plaatsen op Facebook of in het echt tegen mensen racistische opmerkingen maken. Dat zou ik wel heel erg vinden. Nu vind ik het ook jammer, maar ben het met je eens dat mensen niet altijd dezelfde denkwijze kunnen hebben.
niet⊠ik wil echt niet bevriend zijn met mensen die andermans bestaan niet respecteren
Ik vind dit ook heel moeilijk. Blijf hier maar discussies over hebben met mijn broertje (en moeder soms) en vind het heel lastig dat zij over dit soort dingen zo anders denken dan ik.
We staan gelukkig niet lijnrecht tegenover elkaar, het is niet dat ze niks inzien, maar mijn broertje is bijvoorbeeld wel pro-piet en mijn moeder vindt dat er nu al wel genoeg is veranderd en blijft maar met het argument âhet is wel traditieâ strooien (of âmaar IK heb het nooit kwaad bedoeldâ).
Ze snappen ook nog steeds niet waarom je het n-woord niet moet gebruiken, hoe vaak ik het ze ook uitleg. Heel vermoeiend.
Een meisje met wie ik soms uit ga deelt dit op Facebook. Ik heb gereageerd met: âik hoop dat dit sarcasme is??ââ . Ben benieuwd hoe ze hier op gaat reageren. Want zouden jullie reageren?
Zij is trouwens niet diegene die het bericht had gepost, maar ze deelt die screenshot
Dit is het toppunt van een slachtofferrol innemen, mijn hemel. Wat een domper als een bekende zoiets deelt hĂš
Ja hÚ⊠begrijp ook niet hoe je het ĂŒberhaupt in je hoofd kan halen?? Had het ook echt totaal niet verwacht van haar
Ik begin er best moeite mee te krijgen. Denk ook regelmatig dat als ik 7 jaar geleden wist wat ik nu weet (qua racisme en dergelijke onderwerpen) was ik nooit een relatie aangegaan met mijn huidige vriend. Hij is daar heel star en redelijk ârechtsâ in en we kunnen bijna nooit over politiek praten. Vind dat heel vervelend en het zou voor mij nu zeker wel een dealbreaker zijn. Echter is onze relatie ondertussen zo serieus dat ik weet dat er meer is dan zijn politieke voorkeur. Maar als ik 7 jaar terug zo ver ontwikkeld was als dat ik nu ben, was ik niks met hem begonnen (klinkt heel heftig, ik hou heel veel van hem. Maar dan had ik liever een relatie gehad met iemand die nog een beetje hetzelfde denkt).
Overigens heb ik dat met vrienden ook. Toch een aantal mensen die ik nooit meer zie omdat elke conversatie gepaard ging met racistische opmerkingen. Kon daar niet tegen en het was heel vermoeiend om elke keer mezelf te moeten verdedigen tegen hun âgrapjesâ.
Mijn ex is behoorlijk rechts geweest maar hij wordt steeds linkser. Er is nog hoop haha
Om eerlijk te zijn is dat echt een afknapper en dan beëindig ik inderdaad de vriendschap. Ik bedoel: je hoeft van mij niet perse links te zijn, maar zodra je een racistische partij steunt is mijn respect toch wel echt per direct verdwenen.
Ik vind dit best lastig. Ik denk dat ik mijzelf door oa werk in een flink multiculti omgeving bevind en daardoor ook meer met de â andere â kant van de discussie geconfronteerd word. Ik zie bij mijn familie en vrienden dat ze echt in een hele witte omgeving wonen/werken waardoor ze ook automatisch meer blijven hangen in die ideeĂ«n.
Zelf was ik vroeger ook lid van de Zwarte Piet moet blijven facebookgroep toen die net werd opgericht. Inmiddels weet ik beter en ben ik er meer over gaan lezen en begrijpen. In discussies vertel ik over hoe ik het zie en soms begrijpen mensen het en soms blijven ze pro-piet.
Ik probeer maar te denken dat wanneer anderen meer âonderwezenâ worden in het waarom, ze uiteindelijk wel in gaan zien dat dit een niet houdbare traditie is. Het enige wat nodig is, is dat het aangepast wordt en dan is het voor iedereen weer leuk.
Ik heb het trouwens nog steeds regelmatig. Dat er dingen gezegd worden, waar ik niet van opkijk, maar dat wanneer iemand anders zegt dat het racistisch is of denigrerend is, ik het me dan pas besef. Ik heb daar gewoon ook vaak een witte blinde vlek voor.
Soms baal ik wel eens van mezelf, ik was deze week op zoek naar een auto en ik voel mij ergens meer " vertrouwd" bij een garage waar blanke mensen werken dan een garage met Turkse mensen. Ja ik haat het dat ik soms zo denk maar het is een gevoel en weet niet waar het gevoel vandaan komt