White privilege / racisme

Ja mee eens. Ik vind het een gênant gebrek aan zelfreflectie.

1 like

Mijn moeder die vierde altijd met ons sinterklaas en mijn vader was anti zwarte piet en wilde dus niet bij de vieringen zijn en bemoeide zich er niet mee.

Ik weet natuurlijk niet hoe het zou zijn als ik het niet had gevierd maar achteraf gezien verwijt ik mijn moeder best dat ze niet naar mijn vader heeft geluisterd en lekker egoïstisch “de traditie” wilde voortzetten

4 likes

Ik zou het wel jammer vinden als Sinterklaas zou verdwijnen, ik houd wel van tradities omdat ik vind dat dat eigenheid geeft. Anders wordt alles zo’n eenheidsworst. En voor mij speelt ook mee dat ik Sinterklaas altijd heel leuk heb gevonden, eerst cadeautjes met familie en later binnen ons gezin gewoon cadeautjes voor elkaar waarbij het gedicht het belangrijkst was. En dan iemand zo hard mogelijk afzeiken maar ze mogen er niks van zeggen want ‘Sinterklaas heeft het geschreven’. Ik vind wel dat de traditie zou moeten aanpassen qua zwarte piet, maar ik zou het jammer vinden als het helemaal weg zou zijn.

Daarentegen kan Kerst me gestolen worden, dus die ben ik liever kwijt.

3 likes

Maar niemand zegt toch dat Sinterklaas in zijn geheel moet worden afgeschaft?
Zwarte Piet in zijn huidige vorm moet worden afgeschaft, want het is een racistische karikatuur. Of daar nou roetveegpieten of regenboogpieten voor in de plaats komen, of een andere vorm, maakt verder niets uit, zolang het maar aangepast wordt.

6 likes

Ik vind deze echt goed en duidelijk! Zag hem vandaag op Facebook.

30 likes

Ik hoor bij het programma First Dates vaak de term ‘Tropische Verrassing’ voorbij komen. Ligt het aan mij of is dit best verkeerd om te zeggen? Zelf zou ik dit niet zo verwoorden maar ik zou ook niet zo snel een huidskleur als een type zien ofzo.
Vroeg me dit af…

10 likes

vind ik ook niet kunnen, net zoals exotisch. Er zijn exotische vruchten of planten maar geen mensen.

8 likes

Wat me vooral stoort van mensen met witte (mag dit nu gezegd worden) huidskleur. (niet iedereen hoor!) Is dat als je dus donker, zwart etc bent. Andere afkomst dan Nederlander (westers) dat ze zich zo druk maken over dingen zoals die zwarte Piet. Dat het opeens racistisch is. Al die jaren hoorde je nooit zwarte mensen er over. Vierden mensen het alsof het normaal was. Nooit heeft iemand de associatie gehad met slaaf, neger etc. Het was gewoon zwarte Piet de knecht… :thinking:

En dat nu iedereen alleen maar zeurt. Een kinderfeest verpest. Want Piet moet zwart zijn!! Dat willen de kinderen namelijk?

Ik vind het bijvoorbeeld heel storend dat mijn schoonvader dus ook zo pro zwarte Piet is. Maar heb eigenlijk geen weerwoord en geen zin in discussie / ruzie. Want hij ziet het dus als een traditie en kinderfeest. Mensen zeuren etc etc. Zo treurig eigenlijk

Ja helaas wel. Echt fikse ruzie gehad. Maar daar wil ik me verder op een openbaar forum niet over uit laten. Op de school van mijn kind zijn ze nog ouderwets denkend en bijv al heel trots waren dat ze zich al “aangepast” hadden dat de zwarte pieten nu bruin waren inplaats van zwart. En door hun piet(en) genoemd worden. Het interesseert ze niet!

2 likes

Ik heb zo een sneaky racist in mijn klas zitten en hij noemt donkere vrouwen ook “exotisch”. Hij heeft echt 3 x gezegd “vroeger viel ik op exotische vrouwen!!!” Exotisch

2 likes

Ik vind het knap dat je die keuze hebt gemaakt.
Ik had vorig jaar een meisje in mn klas die niet naar de kerstviering kwam, moeder sprak ook uit waarom (waren islamitisch). Meisje was er heel sip om en heb toen ook aan moeder gevraagd of ze niet wel kon komen. En nu denk ik dat ik te veel vanuit het beeld vh kind heb gekeken ipv de ouder te vertrouwen in dat die daar het beste over kan beslissen. Bedankt voor dit inzicht :slight_smile:

3 likes

Vroeger ook echt… Nu is hij zeker bij zijn zinnen gekomen en valt hij gewoon weer op normale Nederlandse meisjes? Alsof iemand het heeft over de wilde jaren uit zijn jeugd ofzo. :o_o:

Gebruikt hij het feit dat hij vroeger op donkere vrouwen viel ook als argument dat hij dan toch echt geen racist kan zijn? Dat vind ik altijd zo’n rare redenering. Bij DWDD was er ooit een man (geen idee meer wie, ik kende hem niet) die het over ‘zwartjes’ had. Sylvana Simons zei daar wat van en toen kwam hij met het argument dat hij zelf een donkere vrouw had en dat het daarom dus niet racistisch was? Echt hoe dan?

Ik ben nu nog maar tien minuten aan het kijken naar die documentaire over Sylvana en ik word echt helemaal naar van die shit die zij over zich heen krijgt.

En die jongen is 19… hoe bedoel je vroeger?? :joy:

nee dat nog net niet, maar er zit wel zo een tintje aan

1 like

Waar ik woon (plaats in Zuid-Holland zuid met 25k inwoners) zijn er nog zwarte pieten. Vorige week zag ik echter bijna alleen maar kinderen verkleed als roetveegpiet, had dat niet echt verwacht eigenlijk (of de ouders waren gewoon lui).

1 like

Ik reageerde op mensen die zeiden dat ze Sinterklaas in z’n geheel niet zouden missen. Ik zou Sinterklaas wel missen. Maar dat zwarte piet moet veranderen staat buiten kijf, daar ging het niet over. Ik denk dat Sinterklaas aangepast goed kan blijven bestaan.

1 like

Bedankt voor het delen van jullie visie betreffende je eigen kind en Sinterklaas. Ik denk niet dat ik haar thuis zal houden maar ik neem het mee. Kan er nog een jaar over nadenken.

Een collega van mij heeft op Facebook gezet over Black friday dat t dan wel frappant is dat daar niemand over protesteert. En binnen tien seconden likes van een paar andere collega’s. En toen kwamen de jodenkoeken en blanke vla ook nog even voorbij.

Ik wil een andere baan :sob:

7 likes

Wauw. Ik kijk nu de docu over Sylvana Simons, ik ben ongeveer halverwege, maar ik ben gewoon sprakeloos.
Het is bijna absurdistisch. Zij blijft continu vriendelijk en rustig en ze legt keer op keer superduidelijk en welbespraakt uit waar ze voor staat. Maar wat krijgt ze er voor terug, dat ze op straat door random mensen voor aap uitgescholden wordt! Ik word er heel verdrietig van.

7 likes

Ja het is echt bizar wat ze over zich heenkrijgt. En ik vond het heel treffend toen ze zei dat mensen haar niet meer zien als een mens en dat ze daarom denken dat ze alles maar tegen/over haar kunnen zeggen.

Ik vind het knap dat ze onlangs alles toch netjes blijft en dat ze bij haar standpunten blijft. Het feit dat ze alles zo netjes en duidelijk weet te verwoorden is echt haar kracht. Ben je al bij dat stuk waar ze die man vertelt waarom het woord racisme wel gebruikt moet worden? Dat vond ik echt een krachtig stuk.

2 likes