Ik zou dan zeggen: Het wordt daar idd gevierd maar ook daar zijn er mensen tegen! Ik ben zelf Antilliaanse en heb veel familie op curacao wonen. Zij zijn er ook op tegen. Het is een kleine groep… maar ze zijn er wel.
Ik vind het zelf ook echt vreemd om die vergelijking te maken ook omdat donkere mensen niet snel uitgescholden worden voor zwarte Piet door een ander donker iemand. Dus minder snel een vervelende associatie er mee krijgen. Volgens mij heet het in Suriname kinderdag toch?
En daarmee bedoel ik dat ik het een vreemde beredenering vind om dan te zeggen het is oké hoor want op de Antillen vieren ze het
Weet niet of deze hier ook al rond gegaan is, maar vind hem hier ook wel passen, vooral met de voorgaande posts over dat donkere mensen niet voor zwarte piet worden uitgemaakt…
Ik ging reacties lezen onder de facebookpost van VICE Nederland over de beelden van de intocht met die hooligans. Daaronder had ene Karin gereageerd met iets in de trant van “Het is toch belachelijk dat een vrouw geintimideerd kan worden door een groep mannen” etc. Suddenly, this happened:
En? Daarna nog reactie?
Ik vind die ZP-discussie zo naar, ik zit er middenin en weet nooit wat ik moet zeggen. Aan de ene kant zit ik in een linkse progressieve bubbel en aan de ander kant heb ik familie die heel fel pro is. Mijn neefje heeft volgens mij meegedaan aan die bekogelingen. Een aantal nichten zaten vorig jaar te huilen, omdat ze het zo erg vinden. Zij spelen zelf al jaren Piet en zijn dus bang dat dat niet meer kan in hun eigen dorp, omdat alle kinderen ze zullen herkennen. Mijn moeder, die eigenlijk heel lief is en wel begrip heeft voor de andere kant, zei laatst ook al: ‘Ja maar en 17 anderen, in de dorpen is er echt een groot probleem wanneer dit doorzet, want wie gaat dan nog Piet spelen?’
Over anderhalve week vieren we Sinterklaas. Yay.
Hahaha yaaaaaaas gurl
Ik heb wel kinderen, maar zou het ook niet erg vinden als het afgeschaft wordt.
Wij vieren geen sinterklaas. Ze hebben nul interesse in het verhaal en het gedoe. Wij doen met kerst wat cadeautjes onder de boom en dat is prima. Geen raar verhaal met dat een man met pieten een zak met cadeautjes geplaatst heeft.
Ik heb ook een dochter, gisteren is ze 3 jaar geworden. Zij kent Sinterklaas of ZP helemaal niet. Ik stel het echt zo lang mogelijk uit. Dacht er nog even over om naar de intocht te gaan met haar, maar ik kan er gewoon niet tegen, al die zwarte pieten zo in your face. Ik vind het provocerend, bah.
Zo irritant inderdaad!
Ja ik weet het, vreselijk.
We hebben ook scholen bezocht en ik vraag er ook naar, of ze zp hebben of niet. Op de 1e school zei ze met een zuur gezicht “ja, want het is een kínderfeest” aaaah zo dom. Die is het in ieder geval niet geworden. De school van onze voorkeur daarvan is de directeur ook voor zp want traditie. Maar hij stond wel open voor mijn mening tijdens dat gesprek.
Ik vind het zo erg allemaal.
Voor degenen die schoolgaande kinderen hebben: hoe gaan jullie er mee om?
De mijne blijft elk jaar thuis op 5 december. Heeft een hoop ellende gegeven. Maar inmiddels is mijn boodschap wel duidelijk en het geaccepteerd word soort van. En anders jammer want mijn kind mijn opvoeding en daar heeft ander niks mee te maken!
Ik werkte vorig jaar bij een stichting waar iedere uiting van een zwarte Piet verboden was, juist omdat het voor ieder kind een leuk feest moet zijn.
Helaas mn nieuwe bestuur niet. Vind ik echt achterlijk voor scholen in Rotterdam maarja.
De docu over Sylvana wordt nu uitgezonden op ned 3
Ik vind het ook erg provocerend van die volwassen blanke gesminkte mensen die er echt alles aan doen om het nog iets zwarter te krijgen. Dat filmpje bijvoorbeeld van pownews, zo’n randdebiel die dan extra zwart is en nog gaat provoceren. Goed dat de politie ingreep, helaas gebeurt dat niet overal
Ik snap het ook niet. Ze slaat zo de spijker op zn kop met alles wat ze zegt, ik vind het bijzonder.
Wat moet mijn kind missen aan een feest met een racistisch kwetsend karikatuur?
Dat is precies wat mensen vervelend vinden, ben ik bang. Knap staaltje white fragility.
Zij voert deze discussie zo goed!