Ik snap andere donkere mensen niet die zo op het hele Zwarte Piet gebeuren reageren. Wil het liefst op Mien die als laatste reageerde nog wat terug zeggen, maar geen idee wat.
Hoe reageren jullie als je in een zwarte pieten discussie zit op de opmerking âmaar in curacao vieren ze het ook zonder problemen!!!â?
Maar ik ben dan ook extreem slecht in discussiëren
Wil ik ook heel graag weten!!
Ik voel me oprecht verdrietig en misselijk en naar als ik in dit topic over de zwarte piet discussie lees
In Willemstad werd er ook tegen zwarte Piet gedemonstreerd , dat kan je mss aandragen
@Canvastas gedemonstreerd dus niet gediscussieerd
Ik zou zeggen dat dit totaal geen inhoudelijk argument is. Als een kind aan zijn ouders vraagt of hij iets mag en de ouders zeggen nee en leggen daarbij uit waarom het niet mag en het kind zegt vervolgens dat die en die andere kinderen het wel mogen, moeten de ouders dan daarom maar toegeven? Ze hebben toch hun eigen gegronde redenen om nee te zeggen en dit is toch geen inhoudelijk tegenargument?
Bovendien is het heel makkelijk om naar een andere groep mensen te wijzen, ook voor âonsâ (de groep mensen die tegen zp is). Wij kunnen dat toch heel makkelijk pareren door naar bijvoorbeeld Amerika te wijzen, waar mensen steil achterover slaan als ze horen van onze âonschuldige traditieâ? Maar ook dat is geen inhoudelijk argument, wij kunnen beter als argument aandragen waarom men dit, bijvoorbeeld in Amerika, niet vindt kunnen en vooral waarom wij zelf ook deze mening hebben.
Ook vind ik het raar selectief als mensen niet willen luisteren naar hele groepen mensen hier in Nederland die tegen zp zijn. Hun mening doet er niet toe. Ook hebben ze geen boodschap aan de bedenkingen van andere landen (en zelfs de VN) bij zp. (Het is ons feest, onze traditie, dat snappen ze âdaarâ niet, daar moeten ze zich niet mee bemoeien.) Maar als ze ergens een groep mensen gevonden denken te hebben die aan hun kant lijkt te staan, is de mening van dĂe mensen ineens wel heel belangrijk?
En bovendien: ĂĄls iets (in dit geval in een ander land) gedaan wordt zonder dat mensen daar tegenin gaan wil dat toch nog niet zeggen dat het dan direct goed is? Er zijn in de geschiedenis zo ontzettend veel voorbeelden aan te wijzen van zaken waarover de mensheid tijdenlang heeft gedacht dat het normaal was die nu totaal ondenkbaar zijn. Gelukkig bestaat er zoiets als voortschrijdend inzicht. Maar tot voortschrijdend inzicht kom je alleen als je luistert naar de inhoudelijke argumenten die mensen aandragen.
Hmm⊠Je hebt inderdaad een goed punt en zal het ook zeker gebruiken als ik weer op zoân moment in een discussie zit. Maar over je stukje âMaar als ze ergens een groep mensen gevonden denken te hebben die aan hun kant lijkt te staan, is de mening van dĂe mensen ineens wel heel belangrijk?â Kan natuurlijk weer genoemd worden dat Curacao bij Nederland hoort en dan is het opeens wel relevant om te vermelden. Ook omdat ze natuurlijk Sinterklaas vieren. Vind het maar een lastig onderdeel van de ZP-discussie om met goede punten te komen
Ik heb net zoân test gedaan waar ze naar linken in dit artikel, op basis van huidskleur. Mijn uitslag was dat ik bijna geen automatische voorkeur heb voor de ene of de andere huidskleur en dat verbaast me, aangezien ik in een racistische omgeving ben opgevoed. Ben benieuwd wat eruit komt bij die andere testen!
Sorry voor de offtopic
Ik zou dan aangeven dat je de mening van de mensen over wie ze het hebben zeker relevant en belangrijk om gehoord te worden vindt (waar ik het zelf ook helemaal mee eens ben). Toch zou ik zelf niet zoveel kunnen met alleen maar het feit dåt er op Curaçao blijkbaar een grote groep mensen is die voor zp is. Dan hoor ik liever waarom die groep mensen die mening heeft en wat hun overwegingen zijn.
Ik kwam trouwens nog wel dit artikel tegen:
Het is al van een aantal jaar geleden en ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo goed op de hoogte ben van hoe het sinterklaasfeest in andere landen gevierd wordt. Maar het zegt in ieder geval wel dat het zeker niet zo is dat er op Curaçao geen discussie over zp is.
Ik heb een tante die in Curaçao woont en ik zou haar wel wat vragen willen stellen wbt zwarte piet. Mocht iemand ideeën hebben stuur ze gerust. Het is misschien niet heel relevant voor de discussie maar ik vind het wel interessant.
Ik ben ook echt moe van het discussiĂ«ren over zwarte piet, net nog iemand die aangeeft dat âiedereen (vrouw, op basis van religie) wel eens gediscrimineerd wordtâŠâ Wat is nou iets inhoudelijks om terug te zeggen op dit soort opmerkingen? Wil ook niet stil zijn namelijk.
Ik woon in BelgiĂ« en naar aanleiding van de discussie in NL is er inderdaad een âPietenpactâ sinds 2016. Nu is het wel zo dat elke vereniging/gezin/stad/⊠zelf kiest of hij al dan niet Piet blackfaced of wat roet over zân gezicht smeert. Het is niet zo dat door het pact blackface verboden werd (helaasâŠ). Het is wel zo dat in tegenstelling met Nederlanders, hier meer geaccepteerd wordt dat de meningen verschillend zijn. Er is wel meer awareness voor het racisme sinds de discussie maar ik heb het gevoel dat er hier niet zo tegen wordt gevochten als in NL. Ik denk dat wij ervan uitgaan dat de nieuwe generaties wel meer en meer roetpieten gaan kiezen en zo na verloop van tijd zwarte piet uit het straatbeeld zal verdwijnen. Ik merk dat ik in mijn (progressieve, linkse) stad en in mijn cirkels (zaken, cafeetjes, vrienden) waar ik kom er geen zwarte piet te zien zal zijn. Maar als ik dan kijk naar mijn dorp waar ik van kom dat nog er âgeconserveerdâ is⊠daar zie ik het de komende jaren niet gebeuren dat zwarte piet wordt afgeschaft.
Persoonlijk, ik ben anti-zwarte piet maar ik ga ook niet gaan betogen in mijn oud dorp of op mijn oude school (waar mân moeder nog werkt) omdat ze nog geen roetpiet hebben.
Wat ik ook merk is dat het hier veel minder leeft. Zo is dat pietenpact er dus wel maar heb ik niet het gevoel dat de meerderheid hiervan op de hoogte is? En bij de grote intocht van Sinterklaas in Antwerpen waren het dus roetpieten maar dit gaat allemaal heel stilletjes zonder veel commotie.
Wat me dit jaar wel opvalt is omdat dit zoân grote discussie is in Nederland, mensen er hier ook over beginnen. En ik nu meer en meer posts op mijn Facebook zie met zwarte piet moet blijven.
Ik ben zelf door dit topic gaan inzien waarom zwarte piet zo schadelijk is. Maar ik merk wel in mijn omgeving dat velen het probleem niet inzien.
En ik ben ook aan het twijfelen of ik op de fb posts moet reageren maar probeer me daar meestal buiten te houden. Maar door dit topic weet ik dus ook dat dit mijn privilege is dat ik mij er makkelijk kan buitenhouden. Op het werk ben ik wel al eens de discussie aangegaan net als bij mijn ouders thuis.
Ten eerste is discriminatie iets anders dan racisme. Ja er wordt helaas op meerdere vlakken en niveaus gediscrimineerd maar dat is een andere discussie dan die van een racistisch figuur in stand houden
Ik denk dat discussiëren sowieso moeilijk is met mensen die echt nergens open voor staan. Die gewoon maar als argument gebruiken dat tradities in stand gehouden moeten worden of dat het helemaal niets te maken heeft met de slavernij. Je bereikt ze niet omdat ze op een totaal ander niveau zitten
hé ik zie dat je hier serieus meepost wat goed is, maar ben wel benieuwd of dat ook betekent dat je van mening veranderd bent over je kat en nu beseft dat dat niet oké is
Ik had vandaag een best heftige discussie met een donkere collega (woon in het buitenland, hij komt ook uit de U.K.) en hij vond het aanpassen van Zwarte Piet absoluut niet genoeg. Hij pleitte voor compleet afschaffen. Ik merkte toen, dat ik het heel vervelend vond dat hij dat zei. Hij zei dat het een belachelijke traditie was, en dat hij per direct afgeschaft zou moeten worden.
Ik vertelde over roetveegpieten, maar dat ging naar zijn mening helemaal niet ver genoeg. Want er zouden altijd mensen blijven die wĂ©l zwarte piet zouden blijven spelen. En toen voelde ik me ineens een heel onwetende tokkie stond wel open voor zijn standpunt, maar vond het hĂ©Ă©l lastig om te combineren met mijn âpositieveâ ideeen over roetveegpiet. En toen besefte ik me, dat dat waarschijnlijk is hoe al die boze witte mannen op de kade zich voelen. Zo lastig!
Dit inderdaad, maar dat hele âiedereen heeft er wel eens last vanâ is ook een compleet non-argument. Dat maakt het namelijk niet goed, dat betekent alleen dat er nog veel meer verrot is in onze samenleving.
Ze heeft inmiddels een andere (roep)naam gekregen
(voor zover dat werkt want ze is inmiddels doof)