White privilege / racisme

Ik kijk eenvandaag en ze hebben alleen maar de pro Piet mensen laten praten?? Superstom.
Het waren trouwens niet de type mensen die je zag die vandaag eieren gooiden.

Ik zat net in een facebookdiscussie over zwarte piet en ik ben gewoon letterlijk in tranen uitgebarsten. Ik ben het zoooo zat om het maar uit te blijven leggen, maar netjes te blijven en niet begrepen te worden. Was echt even de druppel

13 likes

Ik heb zojuist iemand geblokkeerd op mn fb. Ik ken hem wel maar hij was niet mn vriend.
Gister commente die onder een post die ik deelde over een jongen die de zp discussie zat was dat deze jongen het racisme over zichzelf afriep omdat hij erover door bleef gaan. Toen heb ik gereageerd dat hij als witte man niet kan bepalen wat wel en geen racisme is omdat hij het nooit zal ervaren met een linkje erbij.
Post die vandaag onder een foto dat ik kinderfeesten verpest?? Joh rot een eind op doehoei.

(ik had ook eigk niet verwacht dat die de link zou lezen maar de comment sloeg nergens op. Het is ook het type man waarvan ik verwacht dat die pro Piet is maar ik vind het zo stom!!)

4 likes

Wat rot, het lijkt me heel zwaar de discussie steeds weer te ondergaan en vooral redelijk te moeten blijven.
Denk je dat je wel ook mensen bereikt?

Ik zag trouwens deze voorbij komen. Het hoeft dus niet zo moeilijk te zijn, in België hebben ze het al blijkbaar aangepast (Heb maar 1 bron gezocht dus misschien hier iemand die er meer vanaf weet?)

Ik kwam ook dit artikel tegen

Racisme, homofobie Ă©n gebrekkige grammatica op Ă©Ă©n spandoek! :roll_eyes:

1 like

Terugkomend op de kwestie dat mensen van een bepaalde afkomst / met een bepaald sociaal-economische achtergrond vaak een lager advies krijgen is dit misschien nog wel een interessant artikel:

2 likes

Ja zeker, dat wel! Heb echt veel reacties gekregen van mensen dat ze echt veel van mij hebben geleerd op dit gebied. Ik weet dat ik het dus wel ergens voor doe en ik ga ook niet stoppen met opstaan tegen racisme, maar soms is het zo vermoeiend

8 likes

Wat goed van je! Fijn dat je voor verandering zorgt.

Ik was zo boos om dat powned filmpje en vrienden van me krijgen nu ook allemaal comments van ja ga een baan zoeken geniet van je uitkering blabla. Ik vind het zoo vervelend.
Stom he dat zo’n nietszeggende pest opmerking me dan zo raakt.

M’n buurvrouwtje stond net aan de deur en ze zat middenin haar verhaal toen ze plots haar zin onderbrak door over de sinterklaasintocht te beginnen en hoe belachelijk het was. Ze zei oa dat zwarte piet van ONS was en niet van hen dus waar bemoeiden ze zich mee. Echt op zo’n hele felle manier ook, wat haast gewoon is geworden in deze discussie, alsof je mensen hun huis en haard dreigt af te willen nemen
 :upside_down_face: En verder dat genoeg donkeren het niet erg vinden en het vroeger zelf gespeeld hebben, en etc etc. Ik cringte dus al flink, maar toen zei ze ook nog dat ze een donkere man op z’n schouder had getikt en gevraagd had welke kleur ie had. En toen ie zei bruin (of zijzelf?) zei ze; waar maken jullie je dan druk om; hij daar (wijzend naar zwarte piet) is zwart en niet bruin. Ik had zo’n plaatsvervangende schaamte!
Ze is al in de 70, dus kan me ergens voorstellen dat mensen op leeftijd nóg meer aan bepaalde tradities willen vasthouden. Maar ik ging ertegenin en heb gezegd dat ze het echt niet kon maken om zo’n donkere man die ook gewoon stond te kijken op zo’n manier aan te spreken en probeerde haar de hele discussie van de andere kant te laten zien met verschillende argumenten en toen gaf ze wel aan wat ik zei ook wel te begrijpen. Net als dat die pro-piet mensen indd veel te ver zijn gegaan tijdens de intochten. En toen ging ze weer over op een ander onderwerp.

Waarschijnlijk zal ze erbij blijven dat zwarte piet moet blijven, maar ik hoop dat het haar iig aan het denken heeft gezet en dat ze de volgende keer anders zal handelen en erover zal praten. Je bent nooit te oud om te leren hoop ik altijd maar

7 likes

Ik blijf het zo frappant vinden dat vooral oude mensen die soms met Ă©Ă©n been in hun graf staan bij wijze van. Zo fel zijn over een kinderfeest en dat ‘van ons’ gevoel hebben. Dat alleen hun eigen kijk het belangrijkste is.

1 like

Ja ik gaf ook aan van; Maar voor de kinderen zelf maakt het niet uit hoor, het zijn de volwassenen die het een probleem vinden. Voor de kinderen wordt het feest niet minder leuk als ze alleen roetvegen hebben of pimpelpaars zijn. En het neemt jouw fijne herinneringen aan de Sinterklaastijd toch niet weg als ze er nu wat anders uit gaan zien? Het geruzie en de toestanden eromheen tijdens de intochten bijv maakt het wél minder leuk voor ze daarentegen.
Dat kon ze ook wel begrijpen. Ze staat gelukkig ook nog lang niet met Ă©Ă©n been in het graf ondanks d’r leeftijd, is nog harstikke fit en goed bij ook (al weet ik dat je het bij wijze van bedoelde), maar juist daarom vind ik het ook belangrijk om er toch tegenin te gaan, omdat ze nog even mee moet en het daarom dus wellicht een verschil kan maken.

Haar (al 17 jaar overleden) man heeft ook 24 jaar zwarte piet gespeeld zei ze en ze vond het erg dat het nu als iets schandelijks afgeschilderd wordt want er zaten geen slechte intenties achter + het maakte alle kinderen zo blij etc. Heb toen ook gezegd dat haar of haar overleden man het nu ook niet zozeer kwalijk wordt genomen dat ze dat zo lang geleden zo deden, maar wel dat het nu nog steeds wordt gedaan nu men wél heel erg van de andere kant van de medaille bewust is. En dat al jaren.

4 likes

Ik snap het hoor. Vind alleen met ouderen discussiëren over dit soort onderwerpen onwijs lastig. Omdat ze vaak aan iets vasthouden en niet zo snel openstaan voor verandering.

1 like

Ja dat is ook zo, maar je kan altijd wat aftasten. En ik ken m’n buurvrouwtje vrij goed en ga wel vaker tegen haar in als ze van iets of iemand wat vindt waardoor ze het vanuit een ander perspectief gaat zien. Ze weet dus ook dat als ik het ergens niet mee eens ben dit zeg en dat kan ook wel. Nou is dit een extra gevoelig onderwerp bij veel mensen, maar je kan het altijd voorzichtig proberen en kijken hoe ze daarop reageren. Niet meteen net zo fel als zijzelf zijn ertegenin, maar gewoon rustig een tegenargument geven of aangeven dat je er zelf anders over denkt. Ik ken ook oudere mensen die niet eens geluisterd zouden hebben naar mij zodra ze doorhadden dat ik er niet met ze in mee ging. Ze staan inderdaad vaak niet open voor verandering, m’n buurvrouwtje vast ook nog steeds niet, maar nu heeft ze iig een tegengeluid gehoord. En in het geval van wat ze gezegd had tegen die donkere man vind ik ook dat ik er wel iets van móet zeggen, haar er bewust van moet maken dat dat echt niet oke is. Waarschijnlijk verandert er voor nu nog niks in haar mening, maar wie weet is er (voor de langere termijn) iig een zaadje geplant :slight_smile:

1 like

Ik heb echt veel respect voor degenen hier die geduldig het gesprek aan kunnen gaan over zwarte piet met van die felle nationalistische gekkies. Ik kan het gewoon echt niet meer aan. Als ik nog Ă©Ă©n keer ‘maar het is een kinderfeest!!’ hoor

3 likes

Dit laten zien?

2 likes

Kennen jullie Jordan Peterson? Hij is een klinisch psycholoog en hoogleraar die nogal een statige mening heeft met betrekking tot de samenleving (o.a. genderneutraliteit en racisme). Ik ken zelf niemand die argumenten zo goed kan onderbouwen.

1 like

Yep, ik ‘ken’ hem. Ik ben geen fan van zijn ideeĂ«n. Hij heeft hele oude patriarchale gedachtes die wat mij betreft echt geen plek meer hebben in de moderne maatschappij.

4 likes

Dat staat er niet? Ik ben wel onder de indruk dat hij zijn statements heel goed kan onderbouwen. Ik zou willen dat ik zoals hem kon discussieren. En dan niet perse over dit onderwerp.