White privilege / racisme

Ik neem aan dat je niet vindt dat iedere witte persoon een racist is omdat je privileges hebt en dat je het puur over jezelf hebt. Want kan me voorstellen dat mensen het anders lezen. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Oh nee idd ik vind het over mezelf. Zal het aanpassen. Ik denk wel dat meer mensen racist zijn omdat ze dus profiteren van een systeem dat daar opgebouwd is. (ik heb eens gelezen over een man wiens kinderen wel naar een witte school gingen en die dus wel profiteerde maar kan het ff niet vinden)

@Kusjessoldaat ik begrijp wat je wilt zeggen, mijn reactie was puur om aan te geven dat het verhaal wel nét even wat anders is dan Michael zelf in zn fb post doet voorkomen :stuck_out_tongue: begrijpelijk overigens van zijn standpunt maar alsnog

Hebben jullie de JvT bij koffietijd gezien gisteren? Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat vrijwel niemand bij de publieke omroep een anti zwarte piet standpunt in durft te nemen. Gisteren was er dus een stuk over een nieuwe Sinterklaas film: alle pieten in blackface. De jeugd zei er wat van en die presentatrices wisten zich geen houding te geven want het moet natuurlijk gezellig blijven. Twitter boos omdat ze met hun kinderen zaten te kijken want stel je voor :roll_eyes:

3 likes

Ja is ook, ik had eigk vooral jullie namen onthouden van de reacties.
Ik ga dat stukje van de jvt nu kijken!

1 like

https://www.rtl.nl/video/9fa1c4c9-8f32-3097-b5d2-90316ee30949/
Vanaf 32.00 gaan ze naar het kasteel.

Ik vind het echt supergoed van de jvt dat ze dit aangeven, merk altijd dat ik zo blij word als iemand gewoon op tv aan durft te geven joh dit kan toch niet.
En fucking ongemakkelijk die hosts die geen idee hebben hiermee om te gaan en maar over het eten op tafel gaan praten)

2 likes

Is dit echt zo? Want er werden wel ‘meer’ controversiĂ«le dingen gezegd. Die songteksten van hun zijn nou ook niet bepaald geschikt voor kinderen, zei niemand daar dan iets over? Als je zo begaan ben met het lot van DE KINDEREN.

Overigens zag ik Sylvana bij DWDD. Er een is een docu over haar gemaakt, die tijdens idfa in premiere gaat en 25 nov (dacht ik) wordt uitgezonden door de EO. Ze lieten wat fragmenten zien en ik schaamde me echt mn ogen uit mn kop. Wat zij allemaal te verduren krijgt. Ze wordt gewoon op straat uitgescholden voor aap en stomme neger.

@Banananana je hebt misschien wel gelijk, heb m’n conclusie eigenlijk alleen getrokken n.a.v. een artikel wat werd gelinkt in de insta story van de jeugd (https://www.puna.nl/de-jeugd-van-tegenwoordig-terroriseert-koffietijd-en-twitter-is-woedend/).

Ben zelf ook erg benieuwd naar de docu over Sylvana, zag hem al voorbij komen. Sowieso wordt zij altijd en overal zo hard aangepakt , verschrikkelijk

Ik snap helemaal niks van die massale haat richting Sylvana. Wat heeft zij gedaan dan? Is het omdat zij als een van de eersten zich zo uitsprak tegen zwarte Piet?
Ik las vorig jaar een interview met haar en het is gewoon verschrikkelijk hoe zij en haar kinderen constant worden bedreigd en haatberichten krijgen, echt walgelijk.

@Kusjessoldaat Zoals jij het zegt over de gauwe eeuw zou het mooi zijn als het zo zou werken, maar al dat schreeuwerige pro-zwarte-piet-volk mist die nuance totaal, dus ik denk niet dat het werkt. Op mijn werk was het ook alweer ‘Ze zitten nu ook al te zeiken over roetveegpiet’, dus het gros van het volk heeft echt niet in de gaten dat dit een ander persoon/andere organisatie is, en daardoor doet het juist meer kwaad dan goed denk ik.

1 like

Ze vertelde gister over hoe het allemaal begon. Ze sprak zich uit tijdens een DWDD uitzending, waarin iemand immigranten uit noordelijk Afrika ‘zwartjes’ noemde. Ze vroeg hem waarom hij dat woord gebruikte, of dat voor de grap was ofzo.

Vanaf 8:15

Edit: Oh het gaat geloof ik over alle immigranten, niet alleen noorderlijk Afrika. Matthijs praat er ook weer lekker door- en overheen.

Edit 2: Hier is de uitzending van gister, over de docu.

Ik zat echt in shock te kijken naar de live beelden van Eindhoven! Echt niet normaal wat daar gebeurd. En Rotterdam dat iemand zomaar een klap kreeg van een agent dacht ik. Heftige beelden bah!

Dankje ik heb het nu teruggekeken. Ik begrijp het nog steeds niet, maar blijkbaar hadden veel mensen dringend een zondebok nodig om al hun haat en racisme op te kunnen uiten.
Ik heb echt zin om haar eens een kaartje of grote bos bloemen te sturen, ik schaam me gewoon dood voor wat zij allemaal te horen krijgt van de o zo tolerante Nederlanders.

4 likes

Hier moet je je (wat mij betreft) echt niet teveel zorgen over maken. Maak gerust gebruik van de privileges die je hebt, anders stel je jezelf alleen maar achter. En die achtergestelde positie is gewoon niet iets waar je gelukkig van wordt. In mijn ogen gaat het vooral over het bewustzijn, weten dat je soms een streepje voor hebt op anderen en daar ook naar durven handelen door anderen te ondersteunen als dat nodig blijkt.

Ok fuck it. Ik ben er klaar mee. Waar kan ik me bij een anti-groep aansluiten?

3 likes

Ja bizar! Laatste wat ik zag was dat de anti demonstranten veilig binnen zaten in het politiebureau. Kan helaas geen updates vinden of ze nog steeds daar binnen zitten. Ben wel benieuwd hoe het verder is afgelopen.

Je kan morgen nog mee demonstreren in Tilburg. Volgens mij moet je je wel aanmelden.

Thanks! Morgen kan ik helaas niet :disappointed:

Geen woorden. Maar meteen weer uitgelogd.

1 like

Op dit soort momenten vind ik het altijd jammer dat we in een democratie leven en deze slag mensen ook stemrecht heeft.

Echt he? Mensen schamen zich ook gewoon totaal niet meer om onder hun eigen naam en foto racisme te uiten. Ze gaan zelfs bewust op zoek naar anti-pagina’s om daar al hun ongenoegens te uiten. Echt wat een walgelijk triest volk.

1 like