White privilege / racisme

Wat is dat?

Edit: oo wacht bedoel je dat als je half Turks was je ook ipv havo vmbo/havo (= een combi) kreeg? Of gewoon als je maar 1 ouder had?

Dat had ik ook ja, wij hadden de NIO en CITO toets. Met de CITO haalde ik havo en met de NIO havo kans.

Uiteindelijk kreeg ik als advies vmbo tl, terwijl ik echt een goede leerling was als in op een hoger niveau Engels en begrijpend lezen en de rest was ook prima. De NIO toets had bij ons meer invloed en ik wilde die over doen. Dat mocht dus uiteindelijk niet, maar 2 witte klasgenoten mochten het wel over doen. Zij kregen toen als advies niveau vwo… was erg vreemd aangezien zij ook ondersteuning spelling hadden :woman_shrugging:t5:

Ben nog steeds super salty daarover

Als je uit een gezin kwam met 1 ouder, ja.

1 like

Ik was vandaag aan het werk en we hadden het over discriminatie. Mijn collega had het al over dat zijn vriend, een neger, werd gediscrimineerd op het vliegveld. Toen zat ik al zo van :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes: oke wat zeggen of niet? Daarna kwamen we op zwarte piet maar hij was echt voor en wat een onzin en het is een kinderfeest blabla. Dus ik mijn argumenten erbij en ik kreeg van twee mensen wel wat bijval en uiteindelijk voelde hij zich zo aangevallen dat hij wegliep, zijn oordoppen in deed en zijn muziek hard aan had staan om onze verdere discussie niet meer te horen. Ik was zo gefrustreerd :unamused:. Gewoon niet willen luisteren en willen erkennen.

Dit was trouwens blijkbaar de ‘reactie’ van Ryan air over dat incident met die man die racistische uitspraken deed.

Vind het erg raar. Vooral het stukje: “Omdat het personeel ervan uitging dat er sprake was van een meningsverschil tussen twee mensen, hebben ze de standaardprocedure gevolgd. Ze hebben de ruzie gesust en de vrouw heeft een andere stoel gekregen.”

Het was toch duidelijk dat de man aan het schelden was (al zou het niet racistisch geweest zijn, dan nog) en waarom is het dan standaard procedure om de man zijn zin te geven en een vrouw te gaan verplaatsen? Echt vreemd dit.

https://www.google.nl/amp/s/www.washingtonpost.com/amphtml/transportation/2018/10/26/after-racially-charged-rant-apologetic-ryanair-passenger-says-im-not-racist/

Ook fijn dat de aanstichter dan een platform krijgt om zijn, nee ik ben geen racist kijk mij even zogenaamd spijt hebben act, op te hangen.

1 like

Preventief mensen vastzetten voor het hebben van een mening. Dat is toch echt super facistisch?
(ik zag geen zp discussie topic, daar zal vast ook niemand behoefte aan hebben helaas :’))

Enige nuance: “Hij zei in een interview met de omroep Powned dat ‘ouders die met hun kinderen naar de sinterklaasintocht willen, aanstaande zaterdag badend in het zweet wakker worden na nachtmerries van hun eigen kinderen onder de botsplinters.” (ad.nl)

6 likes

Ik moet morgen even naar de stad, maar dan is ook de intocht, én er is een demonstratie van Kick Out zwarte Piet. Ik zou best mee willen doen bij die demonstratie, maar ik durf dat niet. Voetbalhooligans hebben ook aangekondigd te komen. Ik ben echt bang voor scheldpartijen en geweld. Maar dat voelt echt laf van mezelf, lekker veilig op afstand blijven.
Ik las net wat berichten op Facebook en het maakt me zo kwaad en zelfs misselijk. Sinds wanneer zijn mensen zó haatdragend geworden? Of was het altijd al maar durven mensen nu gewoon alles maar te zeggen?
Ik denk dat ik morgen de hele dag een naar gevoel heb. De protesteerders zullen een boel ellende over zich heen krijgen. :pensive:

1 like

Bah, vreselijk. Bij mij vorige week ook. Ik zei ‘je weet dat we dat woord anno 2018 echt niet meer gebruiken he?’ Waarop ze begon te lachen en zei ja en blanke vla mag dan ook niet meer!’

WAT

Zo zo erg dit.

Ik vind dat de pro piet mensen niet correct handelen (snelweg blokkeren) maar de pro anti-piet mensen ook niet (botsplinters). Van beide kanten veel haat. Snap echt niet waarom ze het feest niet gewoon aanpassen en roetveegpieten of kleurpieten invoeren. Na twee jaar is iedereen het toch weer vergeten. De pro pieten vinden veranderingen alleen moeilijk ofzo.

De fucking intocht is trouwens morgen in mijn straat. Ik word gewoon boos als ik een zo’n piet zie. Bij mij in de gemeente zijn ze sws allemaal pro piet. Ik zou nooit gaan demonstreren op een plek vol kinderen, maar ik hoop echt dat er verandering komt. Ik probeer het een beetje via fb.

Die Michael van Zeijl en zijn aanhang zijn een heeeeel ander groepje dan Kick out zwarte piet(met Jerry King Luther Afriyie). En hun niet met Michael en zijn aanhang geassocieerd willen worden!

3 likes

Ik vind die Michael bestwel stom, hij zorgt eerder voor een stap achteruit dan vooruit en hij werkt alleen maar nadelig. Nu gaan mensen weer roepen dat ‘ze’ allemaal agressief zijn en mensen bedreigen, terwijl het maar 1 persoon is die inderdaad niks met kick out te maken heeft.
Hij doet de zaak echt geen goed. Heel jammer.

2 likes

Mijn ouders begonnen ookal ‘ja die anti zwarte piet mensen zijn helemaal gek geworden’ terwijl Kick Out zwarte piet zo duidelijk is in dat ze alles rustig en zonder geweld willen doen en dat 1 gekkie niet alle demonstranten vertegenwoordigd.

Ik word overigens echt gek van de discussie, al die racistische dingen die mensen delen. Of dat als je het over sinterklaas hebt en de vriend van je schoonmoeder zegt ‘ja en bij ons zijn ze nog gewoon ZWART’ ik durf daar niet tegenin te gaan maar dan denk ik wel van komop man

Ik ben er ook niet altijd zo goed in om onverwacht in een spontaan gesprek mijn, helaas toch vaak afwijkende, opvattingen uit te leggen. Helaas

In mijn woonplaats komt Sinterklaas morgen ook nog met de traditionele Zwarte Piet aan. Ik heb eens vernomen dat ze daar nog nooit op zijn aangesproken en ik vind wel dat, als je een overtuiging hebt, je je best moet doen om daar voor uit te komen en moet proberen om een verandering in een situatie dichterbij te brengen. Dus uitgelezen kans voor mij. Ik had eerst gekeken naar voorbeeldbrieven, maar, misschien juist omdat het zo’n gevoelige kwestie is, wilde wel een brief waar ik helemaal achter sta. Heb dus vandaag toch zelf een verhaal geschreven. Ga hem morgen mailen. Hoop dat ie met een open blik gelezen zal worden. Te laat voor dit jaar, maar wie weet wat het voor volgend jaar kan betekenen

11 likes

Ik zie Michael van Zeijl ook meer als een haatzaaiend figuur dan iemand die vecht voor betere rechten. Alles wat je doet of zegt is de schuld van witte mensen en alle witte mensen moeten dood. Sorry vent, maar dat gaat niet werken.

Zoveel mensen die ik ken gaan dit jaar verkleed als zwarte piet bij de intocht spelen. Waarom? :disappointed:Ik snap echt niet waarom je dat tegenwoordig nog zou willen doen. De enige situatie waarbij ik me nog een beetje kan voorstellen dat ze geen roetveeg pieten durven in te zetten, is bij verzorgingshuizen waar mensen met dementie zitten. Die mensen kunnen dan zo van streek zijn. Maar ja, wanneer voer je dat daar dan wel in? Bij mijn oma’s verzorgingshuis hebben ze gewoon helemaal geen pieten meer en dat werkt ook prima.

Wat goed dat ze dan bij jou oma hebben gekozen om het zonder pieten te doen. Klinkt hard, maar in de verzorghuizen waar ouderen liggen die van streek raken als piet opeens roetveeg is, zitten ook oudere die door het zwarte Piet figuur gekwetst worden. Hun gevoelens zijn niet minderwaardig aan gevoelens van de groep die van streek zou raken. Vind het een goed alternatief om in zo’n situatie dan te kiezen om geen pieten in te zetten.

8 likes

Ik zat laatst koffie te drinken in een cafeetje en Michael werd geïnterviewd voor De Volkskrant. Het was zo bizar. De interviewster vroeg: ‘wie heeft je geïnspireerd?’ En dat zei hij: ‘ja, dat ga ik jou niet vertellen’. Hij kon helemaal geen antwoorden geven op haar vragen. Ze praatten beide echt op volume luchtalarm en het hele koffietentje zat met open mond te luisteren. Hij kraamde zoveel onzin uit!

3 likes

Oke voorop gesteld ik ben niet goed in discussiëren en ik denk ook niet dat ik mij voldoende in heb gelezen om een volledige mening te vormen over de grauwe eeuw.
Maar aangezien ik er zelf over begon en er wel wat van vind ga ik dat uiteraard toch doen.

@MadameMignon
Wat de grauwe eeuw doet is provoceren binnen de grenzen van de rechtsstaat. Afspraken die wij (als land) hebben gemaakt en waar dat zelfde systeem hem nu pakt, waardoor je ziet dat het systeem niet voor iedereen geldt.
Ik heb zo vreselijk veel oproepen tot geweld gezien gisteren en al die mensen zitten nu ook nog thuis achter hun computer (of staan bij de intocht, of voeren die dreigementen uit) maar zijn iig niet preventief opgepakt.
Ik las ook een stuk van het ad over de grauwe eeuw waarin je ziet dat dit hun werkwijze is.
https://www.ad.nl/binnenland/wie-gaan-er-schuil-achter-de-grauwe-eeuw~a1b673f7/
Verder denk ik ook dat het nodig is een boze groep te hebben, die heel hard schopt tegen ons witgepriviligeerde land.
Doordat zij zulke harde dingen roepen (en zich uitgesproken distantiëren van kozp https://www.facebook.com/457871967728983/posts/1082067228642784/) is kozp opeens de redelijke optie, ipv het extreme laten verdwijnen van zwarte Piet en het sint feest zegt kozp namelijk alleen zorg dat het voor iedereen leuk is.

@gast ik denk ook dat de grauwe eeuw er dus goed aan doet zich neer te zetten als fallguy en dat als er niemand keihard schopt tegen alles alle kleine kritieken ook niet worden opgemerkt. Er zijn zoveel instanties/dingen die zeggen niemand heeft ons er ooit op gewezen dat het racistisch is maar ik denk dat het nooit gehoord wordt omdat mensen kritiek uiten moeilijk vinden en daarom niet goed verpakken, te aardig brengen.
En ik denk dat de witte mens ook voor heel veel schuldig gevonden kan worden.
Ik ben ook een racist want ik profiteer ook van een wit gepriviligeerd racistisch systeem (zo scheelt mijn voornaam qua letters weinig met een Turkse voornaam maar ik heb op mijn cv gewoon mn achternaam en pasfoto staan en ik denk zelfs nog mn nationaliteit. Terwijl het veel eerlijker zou zijn als ik die eraf zou halen. En dit voelt zo kut om dit neer te zetten want ik weet dat het verkeerd is maar ik ben er nog niet over uit of ik er wat mee ga doen, ik voel me zo’n racist dit neer te zetten want ik ben zo gepriviligeerd dat ik hier een keuze in heb. En ben nu bang dat ik op de persoon aangevallen ga worden).

En iets anders er is nu een kozp demonstratie in mijn stad, einde van mn straat en ik twijfel oprecht of ik er heen wil gaan want ik vind het eng.