White privilege / racisme

Ik denk dat Linda en Joop het in deze artikelen best wel in jip en janneke taal uitleggen:

Ik geef altijd als voorbeeld dat ik het prima vind als mijn vriend mij spottend ‘Bitch’ noemt. Maar van een wildvreemde kan ik dat niet hebben. Ik wil niet zo aangesproken worden. Daarnaast is ‘Bitch’ een denigrerende term. Mensen komen namelijk altijd met het argument ‘Ja maar zelf zeggen ze het ook’ of ‘Maar hoe moet ik dat dan doen als ik meezing met nummer?’

3 likes

Ik heb er gelukkig niet veel last van maar elke keer als iemand dat woord gebruikt geef ik antwoord met een stigmatiserende term van iemand z’n afkomst erbij.

‘zag je die neger net lopen?’
‘die zag ik zeker lopen, kaaskop’

In de hoop dat ze het vervelend gaan vinden en tegen mij gaan zeggen dat ze wel meer zijn dan een kaaskop
Waarop ik zeg: maar waarom noem je die man een neger? :kissing_heart:

7 likes

Goede artikelen! Bij Joop wordt op het laatst dut genoemd:

“Zwart zijn betekent dat je je een weg door het leven baant terwijl je mensen dingen ziet doen die jij niet mag doen, waaraan jij niet mag meedoen.“

Ik ga er even vanuit dat dit is geschreven vanuit Noord-Amerikaanse context, maar weet iemand hoe dit in NL zit? Ik ben hier pas net aan het meelezen maar voor Nederlandse situatie lijkt me dit een best radicale opvatting? Ben het verder helemaal eens dat we geen neger mogen zeggen, zie het helaas om me heen nog veel gebeuren.

Soms voel ik me zo gefrustreerd op dit gebied. Niemand in mijn omgeving (familie/vrienden) snapt dat je het n-woord niet moet gebruiken. Ook zijn ze allemaal pro zwarte piet. Ik probeer het altijd zo rustig mogelijk uit te leggen waarom ze het n-woord niet moeten gebruiken of zwarte piet racistisch is. Ze lijken het gewoon niet te begrijpen. Ze schieten altijd fel in de verdediging en beginnen dan over blanke vla (seriously??). Misschien heeft het ermee te maken dat we in een VVD gemeente wonen. Je ziet toch vaker dat linksstemmers anti ZP zijn. Soms voel ik me dan die annoying friend, maar ik kan gewoon niet m’n mond houden als ze weer van die racistische dingen zeggen.

3 likes

In de documentaire van Sunny Bergman, zwart als roet, is ze op een gegeven moment met een zwarte vriendin en dan hebben ze het over een kort stukje natuurpad dat een goeie shortcut is. Er staat daar een bordje dat je er niet mag lopen en Sunny zegt dat ze dat wel zou doen omdat het maar zo kort is, die vriendin zegt dus dat ze dat nooit zou doen omdat als zij gesnapt wordt de rapen gaar zijn.

Misschien dat het zo bedoeld wordt?

6 likes

Ik denk dat dit wel opgaat in Nederland. Denk aan de basisschool als jij de enige niet-Nederlander/allochtoon/niet-westerse afkomst/whatever bent en dat ook zichtbaar is. Kinderen weten dan soms echt niet beter dan je niet te betrekken bij dingen, vaak ingefluisterd door hun ouders. En ik denk dat dit in je latere leven ook telt. Als jij Mo heet en je hebt Somalische roots is het best wel kut als jij betere kwalificaties hebt maar Nick uit Zaltbommel toch voorgang heeft (even heel overdreven gezegd)

4 likes

Ik vind het een heftige uitspraak, maar kan hem uit eigen ervaring niet ontkrachten. Ik heb me ontelbaar vaak buitengesloten gevoeld op mijn huidskleur. Dat gaat over super duidelijke situaties waarin iemand het gewoon uitsprak tot situaties waarbij ik enkel op onderbuikgevoel zoiets heb van: dat had je niet gedaan/gevraagd/gevonden als ik wit geweest was. Daarnaast doe ik nog steeds dingen niet omdat ik weet: ik kom daar écht niet mee weg. Zo houd ik soms bewust mijn mond dicht rondom bepaalde onderwerpen en probeer ik aanvaringen met politie te vermijden.

Belangrijke sidenote: ik ben hogeropgeleid, heb een goede baan, welbespraakt, van middenklasse komaf, opgegroeid in een “nette” wijk en ken dus de “etiquette”. Ik voel me dus niet zo heel snel weggezet en zit in een super geprivilegieerde positie (mijn huidskleur is voor mij meer een voordeel tegenwoordig dan een nadeel). Kan me goed voorstellen dat het voor vele anderen nog veel erger is.

7 likes

Ik kwam er laatst achter dat mijn stiefbroertje gestopt is met voetballen, puur omdat hij alle racistische scheldpartijen tegen hem op het veld niet trok (enige met kleurtje daar ook in de omgeving). Vind ik ook wel een voorbeeld van hoe moeilijk het is om mee te doen in deze maatschappij.

2 likes

Ik denk dat het op vele niveau’s zeker zo is in Nederland, alleen zien (of willen we het niet zien) nog niet. Bijvoorbeeld in september las ik een post van Olave Nduwanje https://www.facebook.com/olave.basabose/posts/481469172367648?tn=K-R (ik hoop dat de link werkt) waarbij ik duidelijk lees dat de politie intimideert op zowel basis van huidskleur als seksualiteit. Is natuurlijk veel meer aan de hand, maar dit zijn wel voorbeelden van verschil tussen wit en zwart.

Ook veel gehoord ‘Zij moeten normaal doen’ of ‘Door zijn criminele gedrag maakt hij vooroordelen waar’ en dat soort dingen. Daarmee zeggen witte mensen eigenlijk dat POC (people of color, is daar een goede Nederlandse term voor?) beter hun best moeten doen dan witte mensen zelf. Laatst las ik dat POC jongeren (zwart/Marrokaans of Turks) in 70% van de gevallen eerder worden opgepakt voor een vergrijp dan witte jongeren. Dus twee jongens vernielen iets in het park. De POC jongere wordt in 60%(volgens mij) van de gevallen wel opgepakt en de witte jongere niet. http://www.republiekallochtonie.nl/blog/achtergronden/jongere-met-migratieachtergrond-wordt-veel-eerder-verdacht-en-vaker-vastgezet

Ik zocht toevallig dat artikel maar kwam deze site ook tegen: http://www.gekleurd-nederland.nl/racisme/ daar staat ook veel.

In België gebeurde onlangs dit: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-te-zwart-voor-het-scherm-weervrouw-rtbf-reageert-in-emotioneel-filmpje-op-racistische-commentaren~a6725ae5/ Een zwarte weervrouw kreeg vele racistische reacties over zich heen om haar huidskleur. Een vrouw belde om te zeggen dat ze te zwart was en dat ze haar niet konden zien.

(Even een kleine kanttekening, ik deel linken maar controleer deze niet. Snap ook wel dat een artikel van Republiek Allochtonie een bepaald doel nastreeft en daarom misschien niet 100% betrouwbaar hoeft te zijn. Ik bedoel, er zijn vast onderzoeken die dit tegenspreken, maar daar ben ik even niet in geïnteresseerd)

2 likes

Ik ben me aan het inlezen over cultural appropiation, maar weet er nog niet heel veel van. Wat wordt er gedacht van bijvoorbeeld Afrikaanse djembé bands met alleen maar witte mensen?

Gadver mijn collega’s gebruikten vandaag het n-woord en ik vond het vreselijk maar durfde er niks van te zeggen. Bah. Waarom doen mensen dat toch. Volgende keer ga ik wel echt proberen er wat van te zeggen…

Ik vind dat soms ook lastig hoor @monkeyslut

Ik hoorde vandaag van mijn collega dat Wilders wel gelijk heeft want Marokkanen nemen het hele land over. Ik zei een beetje spottend “nou… 2 procent Marokkanen in Nederland noem ik nou niet echt ‘overnemen’, dus ik denk dat het wel mee valt allemaal”, toen werd ik al kwaad aangekeken. :roll_eyes:

2 likes

Eigenlijk zou een kunstenaar eens een hele grote schoorsteeninstallatie moeten maken en pro-zwarte piet mensen vragen om door de schoorsteen te klimmen. En als ze daar uitkomen: “Ooh je bent nog steeds niet helemaal zwart?” Benieuwd of er dan mensen zijn die er dan meerdere keren in willen klimmen om hun ongelijk te bewijzen. “Nou Ari, vind je jezelf na vier ritjes echt lijken op zwarte piet op deze foto? :eyes:. Misschien wordt het dan eens tijd om te stoppen met het geloven in sprookjes”. :yum:

22 likes

Dit draadje op twitter, echt bizar :flushed:

1 like

Kinderen met een allochtone achtergrond krijgen ook vaak ongegrond een lager middelbaar school advies.

1 like

Ik vond het eerst grappig maar hoe meer voorbeelden ze aanhaalde, hoe erger.
Iemand zei ook in die thread: “They love everything black, untill it’s time to be black”.

3 likes

Niet te bevatten gewoon. Ik kan me echt niet voorstellen wat er omgaat in die mensen, hoe ze denken? Of ze echt zo dom zijn of het letterlijk doen voor “aanzien” ofzo, tot inderdaad het moment dat het ze beter uitkomt om wit te zijn?

1 like

Dat gebeurde op mijn basisschool ook. Zei de cito dat je makkelijk havo kon doen en bevestigde je cijfers dit kreeg je van een bepaalde leraar alsnog een vmbo/havo advies. Knap lullig voor een Turkse die daardoor niet naar de havo-brugklas mocht. Als je slechts 1 ouder had, kreeg je ook een combi-advies bij die persoon. Al had je een eeg hoge cito-score en stond je voor alles 9 /g .

1 like

Gadver zeg net bij boulevard. Lekker met 8 bevoorrechte witte mensen grappen in de studio over zwarte piet. hihaho waarom zo moeilijk doen, prima toch zowel roetveegpiet en originele zwarte piet? Peter v/d Vorst er nog overheen met: ‘nou, snel opgelost toch?’
Ik maak me hier echt extreem boos over. Ultieme blijk van privilege dat je dit op deze manier weg kan schuiven.

11 likes

Like always missen ze het punt volledig

1 like