Ik haat dit stukje tekst.
Wat vinden jullie van witte mensen die de bruine en zwarte emojiās gebruiken op whatsapp? Ik zie dit gebeuren, nu net toevallig weer en mijn moeder doet het bijvoorbeeld ook. Ze gebruiken de donkerste emoji, maar deze mensen zijn beide mega wit. Ik weet dat het voorkomt uit goede bedoelingen, waarschijnlijk om aan te geven dat niet alles zomaar wit is etc. Maar ik vind het irritant. Ik vind het niet aan hun om zwarte poppetjes te gebruiken, gebruik gewoon je eigen kleur. Heb er ook even naar gegoogled en het wordt ādigital blackfaceā genoemd. Ik vraag me af of ik nou overdrijf of niet.
Ik had liever gezien dat alleen die gele oorspronkelijke emojiās bestonden en dan wel emojiās met verschillende haarstijlen / gezinssamenstellingen / etc.
Op die gele kwam veel kritiek uit AziĆ«, omdat Aziatische mensen niet altijd even aardig āgeelā genoemd worden.
Ik weet wat yellowface is maar ik vind het in dat geval een beetje overtrokken omdat emojiās in hun simpelste vorm volgensmij gewoon afstammen van smileys:
en bij het zien van dit soort iconen betrek ik geen huidskleur of afkomst. (Vroeger ook niet.) Dan zie ik gewoon een emotie die universeel is. Sowieso gebruik ik ook geen zwarte of witte emojiās. Van mij had alles sowieso wat betreft design simpeler en eenvoudiger mogen zijn. Maar dat geldt voor mij ook voor het aanbod in winkels of dat je tig schappen aantreft met cornflakes.
Maar dit is toch wel iets anders dan die smiley. Ik zie ook geen huidskleur bij deze emoji maar ja, anderen kennelijk wel.
Omdat alles steeds complexer en gedetaileerder is geworden en daarnaast het ook per besturingssysteem ook weer verschilt hoe jij die emoji te zien krijgt. Ik denk dat we als maatschappij in het algemeen soms te ver doorschieten en niet alleen hoe wij dingen kunnen interpreteren maar ook qua keuzemogelijkheden.
Stel dat je de gele emojiās dan blauw, paars of groen zouden maken. Dan zal dat ook, maar misschien in mindere mate, voor problemen kunnen zorgen in vergelijking met die gele emojiās. Wat ik bedoel te zeggen is dus dat we juist door zoveel keuzemogelijkheid en details soms problemen creeeren die er eigenlijk niet hoefden te zijn als we het simpeler was gebleven. Als techbedrijven eerder de focus op andere dingen zouden leggen.
Ja dit begrijp ik allemaal. Maar dat was niet mijn vraag. Het is nou eenmaal anders, we hebben allerlei varianten van emojiās. De vraag is nu hoe we daar mee omgaan.
Mensen dan maar alleen hun eigen kleur laten gebruiken, of gewoon die niet gebruiken. Maar zullen mensen er dan ook over vallen als een witte vrouw een donker kind heeft (geadopteerd)en op haar instagrampagina de witte variant gebruikt voor haar man + haarzelf en een bruine voor het kind in hun Instagram bio. Of zullen dan mensen daar ook weer over vallen? Moet dan aan het driejarige kind eerst worden gevraagd of zij dat goedkeurt, of ze uberhaupt wel wil dat haar ouders informatie (waaronder fotoās) van haar delen op het webā¦ Of zouden dan die gele ook gewoon mogen? Of zou je alleen dan de namen mogen vermelden āLinsday, John & Casey.ā
Deze was een tijdje terug ook hier gedeeld.
Ik vind het raar als mensen dat doen. Ook als ze bruin haar hebben en bruin van de zon dan vind ik het nog steeds gek als ze het licht getinte poppetje gebruiken.
Ik vind het lastig dat dit topic eigk white privilege heet want ik wil nu bv praten over die docu van boos. En aan de ene kant is het ook wel wit privilege dat je als wit persoon kan bepalen dat het wel veilig is in Irak waar je zelf toch niet heen hoeft. Maar aan de andere kant valt het onder meer kwesties. En zo loop ik wel vaker ergens tegenaan waarbij ik twijfel of het in dit topic hoort.
Zouden we mss de titel uit kunnen breiden? Ik vind het wel fijn dat alles bij elkaar zit want dan kan je tussen onderwerpen hoppen en van elkaar leren.
Ooh en gaat er nog iemand naar de geen mens is illegaal demonstratie vandaag in den haag?
Ik vind het juist fijn dat er Ć©Ć©n topic is voor dit onderwerp want dan staat alles bij elkaar. En ik vind het onderwerp zo relevant en nuttig dat het wel zijn eigen topic verdient. Er is ook een actualiteiten topic waarin je de vluchtelingen kwestie en andere soortgelijke zaken kan bespreken.
Ik lees vooral mee, maar vind eigenlijk dat White privilege en bijvoorbeeld feminisme best wel bij elkaar horen. Bijvoorbeeld wit feminisme en intersectional feminisme. Ik hop nu tussen die topicās, maar denk dat er wel veel overlap is.
True! In best veel feministische werken wordt de onderdrukking van de vrouw vergeleken met die van de Afro-Amerikaan. Dat vind ik echt zo fout, sorry maar ten eerste gewoon nee nee nee dat kun je niet vergelijken ten tweede besef dan eens hoe het was voor āblack womenā?! Het oudere feminisme was echt zwaar privileged en totaal niet inclusive! De intersectionaliteit van tegenwoordig spreekt me dan ook veel meer aan!
Ik ben een keer bij een lezing van Keeyanga-Yamahtta Taylor geweest, over het Combahee River Collective. Dat was een collectief van vrouwen eind jaren 70 in Amerika die eigenlijk al feminisme en anti-racisme en LGBT-rechten bij elkaar zetten. Was heel leerzaam en interessant, ze heeft ook een boek erover geschreven wat ik eigenlijk nog wil lezen
Dus eigenlijk is ook intersectioneel denken al een stuk ouder, alleen inderdaad werd dat toen doro bijna niemand gezien/erkend.
Dat boek kan ik goed gebruiken voor mijn thesis! Thanks
Chill, heb ik in elk geval Ćets zinnigs gedaan in al mijn werk-ontwijkend-internetten van vanochtend.
Jongens, welke (korte) artikel stuur ik naar mān familie zodat ze snappen dat het woord ānegerā gebruiken gewoon echt niet kan? Ik wil niet zelf in discussie gaan want er borrelt te veel agressie in me op. Misschien dat het aan de hand van iets wat we allemaal hebben gelezen beter lukt om met ze te praten.
O ja 't moet Nederlands zijn want hun Engels is niet goed genoeg.
Ik stelde mezelf laatst dezelfde vraag toen mijn zwager verontwaardigd was dat ik zei dat neger geen okƩ woord is. Met het fantastische argument van hem: 5 jaar geleden maakte niemand er een probleem van. Okeuh
Ik wilde m een link doorsturen van een site over slavernij maar vond de tekst niet echt overtuigend. En niet Engels voor jouw situatie.
Tldr: ik ben ook op zoek naar een korte en overtuigende tekst
Ja hier was het āmaar je kan niks meer zeggen straksā en āmaar ik zou het toch nooit tegen een neger zelf zeggen?ā