Ik heb het gezien ja. Ik ben echt woedend, ik begrijp gewoon niet hoe Ryanair het in hun hoofd haalt die man zijn zin te geven terwijl hij zooooo racistisch bezig is. Ik vind dat dan ook echt een racistische zet van Ryanair om de mevrouw te verplaatsen… hoe zou die vrouw zich überhaupt wel niet gevoeld moeten hebben?
Dit staat allemaal op film, ben benieuwd of je er een zaak van zou kunnen maken?
De reacties eronder zijn ook om te huilen. Zoveel domme reacties, of mensen die de man gelijk geven
Dit is trouwens de reactie op twitter van Ryanair
Ik sta perplex! Later in de aflevering vraagt die jongen nog “hoe moet ik zwart zijn?” En dan zegt Björn: “zwart ben je, het is geen thema ofzo” en dan zegt Bas fucking muijs: “je komt al te laat” Hi ha ho en daarna “weet je wat je moet doen? Dit (wijst naar blikje) in je broek steken”
Blackface werd gebruikt om zwarte mensen belachelijk te maken tijdens de slavernijtijd, en nog steeds. Het waren shows in Amerika waar witte mensen zwart geschminkt werden en dan een beetje debiel gingen lopen doen op een podium (zoals zwarte piet ook dom en ‘grappig’ doet).
‘To be clear, these weren’t flattering representations. At all. Taking place against the backdrop of a society that systematically mistreated and dehumanized black people, they were mocking portrayals that reinforced the idea that African-Americans were inferior in every way.’
Maar juist met zwarte piet is het enorm actueel
Het is niet meer dan 200 jaar geleden. Blackface gebeurde nog in de jaren 70. Jaren na de Tweede Wereldoorlog. Ik denk niet dat mensen ooit tegen joden zullen zeggen de holocaust was lang geleden, dus daar moet je je overheen zetten. Waarom moeten zwarte mensen zich dan wel over alle onrecht die hen is en nog steeds wordt aangedaan niet meer druk maken?
Ik ben toevallig een stuk aan het schrijven over blackface! Ik heb feedback gekregen van @Dolfijnhond en @Daelyss die ik nog moet verwerken en daarna is het af. Ik weet later deze week of het gebruikt wordt en dan zal ik het hier ook delen! Ik heb geprobeerd om het zo laagdrempelig mogelijk te houden zodat ook iedereen die er echt niets van kent kan snappen waarom het zo problematisch is.
Er is wel één andere aanpassing aan de komende intocht: sommige van de pieten zullen glutenvrije pepernoten uitdelen aan kinderen. Een initiatief dat ook in deze contreien zijn oorsprong vindt: in Gorinchem trok een bezorgde moeder hierover aan de bel.
,We willen graag dat het Sinterklaasfeest voor elk kind leuk is. En haar kind was zeker niet het enige kind met zo’n allergie", aldus de organisatie hier.
Hoe fucking white privileged ben je als je het feest voor ieder kind leuk wil maken, dus glutenvrije pepernoten uit laat delen door een zwarte Piet
En nee dit is niet van de speld
https://www.ad.nl/dordrecht/zwarte-piet-blijft-donker-in-dordrecht-en-strooit-met-glutenvrije-pepernoten~a3cf3dec/
Ik weet nog dat ik niet wist wat blackface was en nog nooit van de term had gehoord. Ik keek Keeping up with the Kardashians waarin Kim op een event in Zwitserland of Oostenrijk volgensmij werd aangesproken door een man die z’n gezicht zwart geschminkt had en zich als Kanye voordeed volgensmij? Kim en d’r moeder waren toen de hele tijd van ‘we zijn zo geschokt’ en ‘blackface :ooo’ en ik begreep toen niet waarom dat zo erg was en waarom ze daar zo heftig over deden.
Nu begrijp ik het wel heel goed maar ik weet gewoon nog dat hun reactie erop heel overdreven en bizar op me overkwam. Terwijl ik nu zelf exact ook die reactie zou hebben omdat ik weet wat blackface is.
Sorry voor de Telegraaflink, kreeg het toevallig doorgestuurd in een simpele groepsapp maar wat vinden jullie hiervan?
Wat? Deze redenatie begrijp ik echt in de verste verte niet. Dat PETA veganisme promoot snap ik, dat ze melk afraden omdat het zielig is voor de koeien ook, maar omdat rechtse gekkies wel eens een glas melk als symbool gebruiken is het product melk ineens racistisch? Misschien is dit ook wel weer iets dat zo ver buiten mijn belevingswereld ligt dat ik het gewoonweg niet snap, maar in mijn ogen maken ze zichzelf hiermee onsterfelijk belachelijk, en het doet ook niks goeds voor de strijd tegen racisme.
Heb ik ook gezien ja, echt verschrikkelijk! Ik zou zelf zeggen dat de man zijn smoel mocht houden en anders het vliegtuig mocht verlaten maar nee, ze gacen hem gewoon zijn zin🙄
Ik vind het ook heel bizar. Ben benieuwd wat ze hier precies mee willen en wat voor reacties erop komen, want soms wordt er als kritiek op veganisme genoemd dat het echt een ‘white people’-ding is. Dat alleen rijke witte mensen de ‘luxe’ zouden hebben om veganistisch te eten. En ook commentaar als “maak je eerst eens zorgen om gelijkheid van mensen voordat je voor gelijkheid van dieren gaat strijden” komt voor. Ben benieuwd of PETA een wit voetje (pun echt niet intended ik weet even geen betere uitdrukking) probeert te halen bij mensen die dit soort dingen zeggen.
Hier is trouwens iets over melk/racisme/neonazi’s:
Het idee is dus o.a. dat alleen ‘witte’ mensen niet lactose-intolerant zijn. =.=
Had laatst discussie met iemand dat het n-woord echt not done is om te gebruiken. Toen zei -ie: “volgens mij valt dat tegenwoordig wel mee” dus toen zei ik: “weet zeker dat dat tegenwoordig echt niet kan” en werd ie helemaal boos. Dus toen zei ik joh google het gewoon en toen deed ie dat en toen was hij stil. Vind het zo irritant als mensen dingen roepen waar ze niks van afweten.
Iets anders: ik heb gisteren deze documentaire gekeken
Ik vond het een interessante docu over gevangenissen in Amerika, legt uit hoe het systeem erop vormgegeven is zoveel mogelijk donkere mensen en gekleurde mensen op te sluiten.
Oja en de gevangenis in Nederland kwam er ook nog in voor haha, blijkbaar een van de beste gevangenissystemen wereldwijd. Ben nu wel benieuwd naar een inhoudelijkere docu over gevangenissen in Nederland want hier kwam er maar een klein stukje van in
Intolerantie neemt wel zwaar toe in het Westen haha
Er is toch ook zo’n artikel over dat als je wit bent je geen vegan mag zijn omdat dat heel white priviliged is.
Nou ja dit is een hele korte samenvatting maar het komt er wel op neer.
Aan de ene kant mag je als wit iemand niet uitmaken of iets wel of geen racisme is. Aan de andere kant vind ik wel dat je moet kunnen zeggen dat iemand het misbruikt als het echt zo overduidelijk is.
*Nou ja, misschien niet echt aan mij om te zeggen dan.
**Nah misbruiken is denk ik ook een verkeerd woord, want het is gewoon iemands mening. Maar ik vind wel dat je kunt zeggen dat je het er niet mee eens bent.