Like voor erkenning. Bleh
Ik heb een vraagje tussendoor. Iemand plaatste hier een poos geleden een link van een witte vrouw en journaliste die een column schreef over de blokkade op de weg toen ze wilden protesteren tegen zwarte Piet. Kan de link niet terug vinden, kan iemand me eraan helpen?
Ik had een hele drukke week dus had dit nog niet gelezen maar wil hier wel nog graag op antwoorden.
Het moeilijke met CA is dat er absoluut geen consensus is binnen bepaalde culturen wat overgenomen zou mogen worden in andere culturen. Het gaat om gigantisch grote groepen met allemaal individuen die er het hunne van denken. Sommigen vinden het idd een compliment, bij anderen ligt het gevoelig. Het feit dat sommigen het oké zullen vinden wanneer ik iets uit hun cultuur overneem, weegt voor mij niet op tegen het feit dat er genoeg mensen zijn die dat niet appreciëren. Het feit dat je tegenwoordig zoveel hoort over CA heeft onder andere ook te maken met het feit dat er op zijn minst een groep is die het echt heel hard stoort/kwetst, genoeg om er actief hun stem over te laten horen. CA is natuurlijk onder tussen wel een meer mainstream concept geworden, maar het zijn in ieder geval niet de allies die ermee begonnen zijn. Een beetje een vergelijking is het gebruik van het n-woord, misschien bedoel ik dat niet slecht en kan ik zo op straat mensen met een donkere huid vinden die me zeggen dat het hun niks kan schelen. Maar daaruit kun je dus niet afleiden dat het allemaal niet zo erg is.
Ik wil ook benadrukken dat er dus ook niet een oplossing bestaat die beide partijen (zij die iets willen overnemen en zij van wiens cultuur het wordt overgenomen) blij gaat maken juist omdat er geen consensus is en die ook niet snel bereikt zal worden (misschien nooit). Dus dan moet je als wit persoon een afweging gaan maken. Hoe graag wil jij dit item dragen vs hoe veel kan het je schelen dat mensen er aanstoot aan zouden kunnen nemen/ gekwetst door kunnen worden. Ik weet natuurlijk wat ik daarin het belangrijkste vind, maar iemand anders heeft daar misschien een andere mening over.
Er bestaat geen gids met welk kledingstuk wel mag en welk niet. Zoals anderen al zeiden is respect en kennis heel belangrijk, maar ik kan als iemand met een witte huid niet zomaar gaan zeggen dat dat genoeg is. Dat bepalen de individuen in kwestie en opnieuw zal hun mening ook verschillen. Ik zou het dus eerlijk gezegd niet doen, tenzij in bepaalde situaties (bv iemand wil graag henna bij je zetten omdat ze daar trots op zijn, of je krijgt een kledingstuk met een bepaalde symbolische waarde van iemand uit die cultuur als teken van appreciatie) waarin iemand zijn cultuur met je wilt delen. Maar nogmaals ik voel zelf niet de behoefte om dingen van specifieke culturen te dragen dus voor mij persoonlijk is het een gemakkelijke afweging.
Ps: ik weet niet over welk concert het gaat maar als ik aan Katy Perry en Japans denk dan denk ik 1) aan een stereotype weergave of 2) aan een context die met Japanse waarden clasht (bv een heel seksueel lied zingen terwijl je traditioneel Japanse kledij draagt)
PPS sorry voor het mogelijk lange verhaal, schrijf dit op mijn gsm dus het is wat meer stream of consciousness (hoop dus dat ik niets ongenuanceerd verwoord heb)
Ik denk dat je vraag of dominante en onderdrukte culturen makkelijk beantwoord kan worden. In de meeste gevallen is dit nog al feitelijk.
En verder stel je echt goede vragen waar ik zelf het antwoord ook niet op heb. En als ik zo verder lees in dit topic, zijn wij blijkbaar niet de enige. Ik denk dus dat er op een gegeven moment wel meer duidelijkheid komt. En dat we als maatschappij weer nieuwe regels aannemen en dat bepaalde tradities en gewoonten los gelaten worden. Maar dit gebeurt alleen als we het dialoog blijven opzoeken.
En verder sluit ik me aan bij de post van @Shaaar
Echt om te kotsen dit. Wat een achterbaks smerig ventje is die Dries. Met al die sneue studentjes achter zich die zichzelf maar al te tof voelen omdat ze ergens bij horen. Gatver. En ook hij krijgt overal een podium waardoor die groep alleen maar groeit. Zo dom.
Ik ben nu (voor mijn thesis) de autobiografie van Malcolm X aan het lezen. Daarin wordt echt vaak aangehaald dat er een significant verschil was in de African-American community tussen mensen met een bruinere huid en mensen met een zwartere huid. Zo wordt Malcolm X zelf vaak anders behandeld omdat hij niet zo donker is. (Er waren best wel veel witte vrouwen die seks wilden met zwarte mannelijke prostituees (omdat ze zogezegd seksgoden waren), maar een pimp zegt hem dan bijvoorbeeld dat hij daar niet voor in aanmerking zou komen omdat hij te licht is) Later is er ook een passage over een mythe dat er op een bepaalde plek de ‘zwarte’ kinderen vermoord werden bij de geboorte en de ‘bruine’ niet, omdat de ‘bruine’ kinderen minder opstandig en meer volgzaam zouden zijn. Na heel veel tijd werden de bruine kinderen rood, daarna geel en uiteindelijk wit. (edit: het gaat hier om het eiland Patmos, op de wikipagina van “Yakub (Nation of Islam)” vind je er meer over)
Enerzijds sluit dit ergens wel aan bij het concept van ‘passing’ en daar heb ik al veel over gehoord, maar anderzijds vraag ik me nu af of dit nog leeft en dus relevant is voor de terminologie. Daar bedoel ik dus mee dat ik me afvraag of er bepaalde lichtere gemeenschappen zijn die aanstoot nemen aan het feit dat iedereen met een donkerdere huid meteen zwart/black genoemd wordt. Weet iemand hier iets van? (zowel links als eigen ervaringen zijn interessant!)
Deze sla ik op. Ik word onwijs misselijk van het feit dat de discussie na deze uitzending uitsluitend ging over hoe erg Jenny voor het blok werd gezet, en haar iets is aangedaan omdat zogenaamd afspraken niet nagekomen zijn. What Aboutaleb the afspraken voor Jerry?!? Gewoon niémand op tv heeft het over de afspraken die mogelijk met hem zijn gemaakt? Wordt weer lekker zo neergezet dat de witte persoon iets word aangedaan. . Ik weet gewoon niet of ik dit nog aankan, het onrecht, de onwetendheid, de vooroordelen die zó in onze samenleving versmolten zijn.
Ik keek de reactie van Johan Derksen hierop (heeeele domme beslissing) en de onmacht die het in me naar boven roept, ik word er gewoon naar van.
Hahahha sorry ik moest hier echt heel erg om lachen
Ik ben zelf blank, maar nadat ik op de middelbare een betoog tegen zwarte piet had gedaan kon ik eigenlijk wel veel empathie vinden in waarom mensen het racistisch vonden. (Daarvoor maakte het me niet heel veel uit, best wel stom vind ik dat nu want het ging wel gewoon over racisme en hoe mensen in ons land worden behandeld, is niet echt iets om een houding in te hebben van ach maakt me niet uit) Ik kan echter op geen enkele manier mijn familie hiervan overtuigen, integendeel ze zijn juist helemaal weg van de ‘‘blokkeerfriezen’’ en zijn voor zwarte piet. Ik zag op facebook zelfs dat mijn broers een evenement hadden gedeeld met ‘‘opstaan voor de helden uit Dokkum’’
HAHA omg. autocorrect what about natuurlijk hahaha
Ongelooflijk, waarom is de discussie nu letterlijk of Twan nog wel te vertrouwen is als talk show host ipv dat het gaat over het fucking feit dat Jerry in het publiek moest zitten omdat Jenny weigerde met hem aan tafel te zitten?
Als ze die eis had, had ze lekker zelf in het publiek moeten gaan zitten
yup…
Hooooly fuck ik kan hier zo gefrustreerd over raken. Hoe kan het nou dat zoveel mensen oogkleppen ophebben?!
Dat filmpje maakt me echt misselijk.
Nou, inderdaad niet. Die superieure toon ook en ze ging zooo lang door. Genant gewoon.
Hier krijg ik gewoon dood leuk de reactie: het is maar 1 foto hoor. Dat zegt niet zoveel en wie zegt dat deze foto echt is. Ik heb hier geen woorden voor.
Respect dat die man zo rustig is gebleven. Ik was denk ik echt geknapt en zou haar gewoon echt aan de kant duwen en agressief worden
St. Louis (waar dit gebeurd is) is trouwens een extreem gesegregeerde stad waar de witte bevolking intens veel wantrouwen heeft jegens de zwarte. Ferguson (waar toentertijd protesten waren omdat Michael Brown werd doodgeschoten) ligt daar ook. Als jullie daar nog een interessant boek over willen lezen: Amerikanen lopen niet, Arjen van Veelen. Was voor mij echt een eye-opener rondom hoe dergelijke situaties ontstaan.
Naarste aan deze video lijkt me trouwens dat je dus in een gebouw woont met mensen die je zo wantrouwen
Wow ik was een aflevering van Costa aan het kijken (vraag me niet waarom) en ik zie gewoon dat een witte jongen die met een donker meisje praat zwart geschminkt is? En het donkere meisje wordt neergezet als boos en vijandig naar witte mannen toe. Lekkere beeldvorming was er toen :o
Ik heb niet verder gekeken dus weet niet wat de context ervan is maar wtf.
vanaf 11.44 ongeveer.
Ik kan geen linkje delen maar op het instagramaccount van nosstories is een filmpje gedeeld vanuit een vliegtuig. Een witte meneer zegt tegen een donkere mevrouw dat hij niet naast haar wilt zitten omdat ze ‘ugly black bastard’ is en een lelijke koe. Uiteindelijk is de vrouw (!!!) gevraagd ergens anders te gaan zitten. Dit was trouwens in een vliegtuig van Ryanair, veel mensen in de reacties reageren dat ze daar nooit meer mee gaan vliegen.