White privilege / racisme

Het klopt wel dat de dierlijke industrie vaak een extra zware tol voor immigranten en de zwarte gemeenschap is. Zo heb ik in een documentaire gezien dat ze langs een zwart, klein wijkje gingen filmen, die vlak bij een gigantische veehouderij woonde. Het nadeel aan zuivel en vlees is, naast het enorme dierenleed en milieuproblematiek, dat je veel mestafval krijgt. Zo worden er mest meren, ofwel manure lakes, gemaakt. Het mest word daar daar dus in gedumpt, waardoor de mensen last krijgen van de ademhaling en andere ziektes. Vreselijk om te moeten leven in die stank. Sorry geen idee meer hoe die docu heet en weet niet of ik het bovenstaande helemaal kloppend heb uitgelegd, maar het kwam hier zeker op neer.

Sowieso hangt de vlees, zuivel- en eierenindustrie samen met mensenleed

(geen dierenleed te zien.)
2 likes

Pfff gister toch maar de zwarte piet discussie aangegaan met de schoonfamilie. Omdat ik mn leven lang nog met ze vooruit moet, ben er niet keihard ingegaan maar rustig mijn standpunt uitgelegd.

Het was weer het klassieke onbegrip en ben met de gebruikelijke tegenargumenten gekomen (ook met dank aan dit topic!). Als laatste heb ik er nog ingegooid dat ik als klein meisje ook zwarte piet ben geweest (ik geloofde toen net niet meer). Om authentieker over te komen, gingen we praten met Surinaams accent :face_with_raised_eyebrow:. Dus je kan mij niet vertellen dat zwarte piet niks met zwarte mensen te maken heeft. Hier ging mijn schoonmoeder ook nog tegenin, maar dat is echt cognitieve dissonantie denk ik?!

4 likes

Heeft dat niet meer te maken met het feit dat mensen met een lagere sociaal-economische status ‘gedwongen’ worden op dat soort plekken te wonen omdat andere (meer gewilde/minder kutte) huisvesting voor hen niet te betalen is? En immigranten etc hebben vaker een lagere sociaal-economische status, dus in de woonwijk naast een mest-meer (die we in Nederland geloof ik niet hebben trouwens) wonen automatisch ook meer immigranten.
Maar dan is de oplossing denk ik niet het sluiten van dat mest-meer door koeien houden te verbieden, maar zorgen dat niemand op zo’n kutplek hoeft te wonen, dat er betere betaalbare opties zijn, dat mensen zich omhoog kunnen werken uit die status, etc.

2 likes

Het heeft zeker met lagere sociale status te maken.
Ik denk echter niet dat de mensen verplaatsen de oplossing is. Want zoals in het filmpje naar voren komt zijn er wel meer haken en ogen (om het maar even heel zacht te zeggen) wat betreft de dierlijke industrieën. Zoals de mensen die in de slachthuizen werken vaak immigranten of inderdaad mensen met een lagere sociale status zijn die last krijgen van PTSS, astma en andere ziektes. Ook het feit dat slavernij samen ligt met deze industrie laat zien dat alleen maar die dorpen verplaatsen niet een algeheel oplossing is, naar mijn mening.

Ik heb me net weer even zo kwaad gemaakt. Mijn moeder liet me een artikel lezen uit de plaatselijke krant, over dat ze hier bij de intochten nog alleen ouderwetse Zwarte Pieten hebben.
Letterlijke quote van een organisator in het artikel: “Mensen die over discriminatie beginnen, hebben het hele feest niet begrepen. Iedereen mag een mening hebben, maar de discussie leeft hier helemaal niet.” ??? Hij denkt ook dat dat komt omdat er meer donkere mensen in de grote steden wonen. Wat een gladiool zeg. Ik woon nog in de randstad ook, maar goed, is niet eens relevant. Iemand uit een andere plaats hier zegt: “wij herkennen ons totaal niet in wat de tegenstanders aandragen.” Ik vind dat echt zo lastig he, je kunt gewoon niet tot dit soort mensen doordringen. Het is totaal niet belangrijk/relevant of zij zich er wel of niet in herkennen en/of denken dat het niks te maken heeft met discriminatie. Ik ga eens op zoek naar een goede voorbeeldbrief en die dan een beetje aanpassen en dan naar de organisatoren hier sturen. Het zal vast niet helpen, maar dan weten ze in elk geval dat er ook hier mensen zijn die zich storen aan Zwarte Piet. Via via of van vroeger ken ik deze mensen ook wel en vorig jaar zei de voorzitter dat ze nog aan de ouderwetse Zwarte Piet vast houden, omdat ze nooit tegengeluid gehoord hebben. Dan denk ik echt ?? De discussie is op landelijke TV en je ontkomt er gewoon niet aan. Toch denk jij dat dit in een gemeente van meer dan 100.000 inwoners bij niemand speelt? Dan steek je toch je kop in het zand?

5 likes

Dit artikel was heel verduidelijkend voor mij.

Veganistisch leven is denk ik een enorm wit privilege, en ook een enorme luxe. Wat denk ik/hoop ik niet betekent dat ik een racist ben omdat ik een veganist ben. Maar ik kan niet verwachten dat de hele wereld vegan kan gaan want ookal is het volgens veel vegans nog zo goedkoop mogelijk. Het valt niet te ontkennen dat vlees eten makkelijker en gewoner is in eigenlijk alle culturen.

1 like

Oh maar daar ben ik het dan wel weer mee eens hoor! Maar goed ik kan dat artikel wat ik bedoelde ofc. weer niet vinden. Ben lekker met mijn bronnen op het forum.

1 like

Klopt maar ik vind de hoeveelheid vlees die in de westerse wereld wordt gegeten ook een luxe. In het gemiddelde dieet van over de hele wereld staat vlees niet dagelijks en zelfs niet altijd wekelijks op het menu.

7 likes

Gevonden: https://veganvoicesofcolor.org/2017/01/09/dismantling-white-veganism/

Ik moest er overigens enkel aan denken omdat ik het nogal een contrast vond met wat PETA zegt, maar ook juist weer niet.

Mijn probleem met het artikel is dat er wordt gedaan alsof veganisten one issue mensen zijn terwijl imo de meeste vegans juist ook meer bezig zijn met anti-racisme, feminisme, lgbtq-rechten, etc.

1 like

Hm ik ken genoeg one issue vegans. Ik heb het artikel toen ook gelezen toen ik het artikel las wat ik deelde.
Nee niet one issue vegans maar ik ken genoeg vegans die doen alsof vegan leven voor iedereen haalbaar is. En dat voelt een beetje als rijke mensen die doen alsof rijk worden voor iedereen haalbaar is. Net zoals vegans die afgeven op halal slachten (en dat dat verboden moet worden) ik vind dat echt een pvv standpunt to the max. Al het slachten is zielig en erg.

3 likes

Ik heb best wel veel ignorant vrienden en soms heb ik er best moeite mee. Ze hebben de beste bedoelingen maar als er bijvoorbeeld een liedje aan staat waarin het n-woord voor komt zijn zij diegene die alsnog mee rappen.

Nou ben ik sowieso best wel een persoon die snel in discussie gaat als iets mij niet bevalt, maar ik heb het idee dat ik gewoon niet begrepen ga worden als ik er iets van zeg? Elke keer als ze het doen dan denk ik ook echt ‘stop’, maar ik ga geheid niet serieus genomen worden

Herkenbaar hoor. Mensen snappen ook vooral gewoon niet waarom ‘jij’ er dan moeilijk over doet. Ik heb gelukkig eigenlijk maar 1 iemand in m’n omgeving die hier lastig mee is. Hij zei een keer ‘kutn[
]’ in het verkeer en toen ik zei dat dat echt niet kon begon hij te ‘bewijzen’ waar het woord vandaan komt en dat het ‘gewoon’ zwart betekent. Ja leuk dat jij je kennis van het Latijn op orde hebt maar je kan niet de hele context van het gebruik van woorden zomaar opzijschuiven. :’)

Afijn je kan het een keer proberen aan te kaarten? Als ze je niet serieus nemen zijn ze het binnen een uur weer vergeten, en anders leren ze er misschien iets van.

1 like

Voor de Belgen: vanaf 20 november is er een reeks te zien over Congo tijdens en na de kolonisatie door België en welke/hoeveel invloed dit gehad heeft op onze huidige beeldvorming van Congo/Afrika.

Ik hoop heel hard dat ze diep gaan graven.

18 likes

Oh, dank je! Ik ben heel benieuwd wat ze ervan maken, want het is beschamend hoe weinig aandacht dit krijgt. Ik heb hier op school zelfs helemaal niets van gezien (op een losse vermelding na).

White genocide :scream::scream::scream:

Het is de moeite om het filmpje even te kijken. Grappig maar tegelijkertijd heel treurig omdat het echt gebeurt.

2 likes

Ik heb het in mijn agenda gezet. Canvas reportages stellen zelden teleur.

Ik heb echt een brok in mijn keel van dit artikel
 hoe rot hij zich wel niet gevoeld moet hebben :frowning:

12 likes

:frowning:
Treffend stuk en prettig om te lezen hoe het voor hem was.
Ik kan er zo woedend op ons land van worden.

1 like

wie is de maker? doet me denken aan Voor De Mannen