White privilege / racisme

Ik vind cultural appreciation de meest uitgekauwde discussie ooit. Maar het probleem is vaak dat witte mensen aan de haal gaan met iets uit een zwarte cultuur voor eigen gewin en daarmee de aandacht naar zich toetrekken terwijl die zwarte mensen zelf daar eerder voor belachelijk werden gemaakt en/of voor minder werden aangezien. Uiteindelijk profiteert daar de witte persoon het meeste ervan over de rug van een zwart persoon en daarom ligt het gevoelig. Maar Japanners vinden het vaak juist een hele eer als mensen uit Europa en Amerika iets overnemen van hun cultuur maar die hebben ook weer een andere cultuur en zien dat ook vanuit een andere positie die veelal positiever / op een hoger voetstuk wordt geplaatst dan dingen uit een zwarte cultuur.

Ik gebruik zwarte cultuur nu alleen even als verzamelnaam maar ben mij er wel van bewust dat er heel veel verschillende culturen en landen met hun eigen tradities etc zijn :wink:

Op twerken met Miley Cyrus was trouwens wel veel kritiek in Amerika netzoals Kim Kardasssshian en Kylie Jenner met cornrows. Het draait dus om de context.

8 likes

Niet per se white privilege, meer gewoon discriminatie maar wil het gewoon even delen.

Ik keek net een programma, 3Onderzoekt: haat. Er was een man, in de 30 was hij denk ik, en hij was zo walgelijk. Hij had overal Nederlandse vlaggen hangen en op z’n kamer hingen serieus foto’s van uitgebrande moskeeĂ«n???

1 like

@anon18202522 maar Katie Perry kreeg heel veel kritiek toen ze in Japanse kledij op het podium verscheen. Ik denk dus niet dat het alleen bij “zwarte cultuur” als probleem wordt ervaren als mensen van een andere cultuur elementen overnemen.

Zover ik weet, kreeg toen ook voornamelijk kritiek over zich heen van mensen die niet Japans waren en vooral van Amerikanen want die zijn er gek om alles nu zo te labelen en schieten graag te ver door en zijn zich vaak niet bewust dat we niet allemaal uit een amerikacentrisch perspectief naar dingen kijken.
Dan krijg je dit soort dingen met een vleugje colourism: Dat je mixed race bent en dat je nog geen kostuum mag dragen van een zwarte disney prinses omdat je niet donker genoeg bent volgens sommigen.

https://madamenoire.com/1042731/karrueche-tran-princess-tiana/

@Vuile_bitch ik had daar alleen een reclame van gezien maar die man moest mij denken Varg Vikernes, een muzikant die in de jaren 90 graag kerken in rook op zag gaan. Met als enig verschil dat deze persoon het gemund had op mosques.

2 likes

@Kusjessoldaat
Ik denk persoonlijk dat het een probleem is als je in Nederland op de PVV stemt en altijd wat te zeiken hebt over ‘kut Marrokanen’ maar dan wel lekker naar Marrokko op vakantie gaat en daar in je hotpants een hennatattoo neemt.

Ik ben zelf naar Marrakech geweest (dus enorme Marroko expert nu dat snap je) en de man van de riad waar wij sliepen zei tegen ons; ‘Oh komen jullie uit Holland. Ik hoorde van een aantal gasten dat de Marrokanen in Nederland echt heel slecht zijn dus sorry daar voor.’
Dat vind ik denk ik persoonlijk de ergste vorm van cultural apropriation (als ik daar iets van mag vinden): wel lekker op vakantie gaan en genieten van een land en een cultuur maar die mensen als stront behandelen in je eigen land. (En ze eigenlijk daar ook heel denigrerend behandelen. Kreeg er echt ‘grote witte meester vibes’ van.)

Ik heb zelf wel henna genomen omdat de vrouw van onze riad het aanbood en ik er ook de locale economie mee steunde. Ik heb van har ook geleerd waar het vandaan komt en waarom mensen het zoal gebruiken dus daarom voelde ik me er ok mee. (Dat was mijn gedachte dus sorry als dat niet ok is.)

Overigens heb ik op een Montessori basisschool gezeten waar we regelmatig ‘themaweken’ hadden en dingen nadeden uit een andere cultuur. Ik ben eigenlijk grootgebracht met het idee dat dat iets goeds is en dat je daar van leert.

11 likes

Voor mij is er geen grens. Het gaat allemaal over aanvoelen wanneer iets gepast is en de genegenheid die je daarbij toont. Daarom vind ik een fatima handje zoals hier eerder besproken minder kwalijk. Je houdt vast aan de originele betekenis en koestert die ook. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig witte meisjes op festivals in een rokje of topje van een traditioneel afrikaanse/surinaamse stof. Afgeleid van traditionele kledingstukken, maar dan hipper en sexyer. Mij steekt dat een klein beetje, maar ik kan me voorstellen dat het mensen heel erg steekt. Die stoffen en materialen hebben namelijk eeuwenoude betekenis (en zijn niet op een leuke manier tot stand gekomen), mijn eigen traditionele jurken durfde ik vroeger (bijvoorbeeld op mijn eigen verjaardag) niet aan omdat mensen dat raar vonden (tot enorm verdriet van mijn ouders/grootouders). Nu is het ontdaan van zijn gehele betekenis en gemaakt tot een leuk rokje voor op een nietszeggende gebeurtenis voor mensen die geen flauw idee hebben van de achtergrond. Dat schuurt. Dat zou minder schuren als datzelfde meisje hetzelfde kledingstuk als ode of steun zou dragen tijdens bijvoorbeeld keti-koti in amsterdam.

12 likes

Jaaaa snap je! Vroeger lachte ik maar mee
 idem dito als een kindje op straat zegt “kijk mama zwarte piet”, ik lach dan wel maar eigenlijk is het echt niet leuk

Het ergste hieraan is: Vanuit kinder oogpunt snap ik het echt wel. Er is nou eenmaal gelijkenis tussen zwarte piet en mij (vooral de zwarte piet van enkele jaren geleden) qua huidskleur, haar etc (wat maar weer bewijst dat de figuur echt niet acceptabel is). Maar ik ben oprecht nog nooit een ouder tegen gekomen die dat gecorrigeerd heeft en netjes tegen zijn kind heeft gezegd dat ik geen zwarte piet ben en dat dat roepen dus niet netjes is. Ouders spelen het spelletje vaak gewoon mee en daar word ik zo pissig van. Maar het ergst vind ik kinderen die in die periode oprecht bang voor mij zijn omdat ze denken dat ik zwarte piet ben.

Ik heb inderdaad bij een vriend van mij gezien en dat is 1 van de weinige momenten dat ik echt echt sprakeloos was. Hij werd door een kind enthousiast aangesproken: kijk man, zwarte piet!! Die moeder er met een bemoedigde glimlach naast maar zei niks in de trant van dat hij geen piet was. Vervolgens zegt mijn vriend tegen het kind dat hij een meneer met een zwarte kleur huid is, maar geen piet, begint die moeder vuile blikken te werpen en te sissen dat hij toch bést even mee kon spelen, het is nu eenmaal een kinderfeest!

O
M
G

Ik kon dit echt niet handelen gewoon. Hier is zo veel mis mee.

19 likes

Ik denk dat cultural appropriation ook wel iets persoonlijks is, waar je die grens legt (mooie zin). Mijn vriend is half Afrikaans maar hem boeit het echt 0 als witte mensen dreads hebben. Anderen vinden dat wel weer heel naar. Ik vind het zelf ook altijd lastig, hoewel het bijv. bij de Vanessa Hudgens voorbeelden natuurlijk wel duidelijk is.

1 like

Jaa precies! Ik heb inderdaad nog nooit meegemaakt dat de kinderen gecorrigeerd werden, de ouders staan er naast en lachen er stom bij alsof ze dom zijn

4 likes

Nee is ook wel zo ja! Vind het alleen met rasta wel een stapje verder, omdat het eigenlijk van de rastafari movement af komt. Is wel interessant om te googlen

Ik zou geen symbool dragen dat puur een bepaalde religie symboliseert, maar ook in symbolen heb je nuance. Zoals @Madrid eerder al zei is het handje van Fatima dus helemaal geen religieus symbool, maar meer bijgeloof. Het staat dus niet zo zeer voor iets religieus als voor bescherming, en dat vind ik universeel. Daarbij wordt het ook wel het handje van Miriam of Maria genoemd, dus behoort het aan meerdere culturen toe.

En over symboliek, ik ben niet christelijk, maar ik ben wel degelijk thuis in (christelijke) symboliek. Een kruis is het symbool van christendom, maar het staat ook voor overwinning over de dood. De alfa en omega wordt vaak gebruikt in het christendom, maar staat breder voor het goddelijke en het oneindige. En ook bijvoorbeeld de triquetra is een een christelijk symbool, maar staat ook voor de drie-eenheid, wat zowel vader-zoon-heilige geest kan zijn als jeugd-volwassenheid-ouderdom of de drie fasen van de maan. Dat valt allemaal veel breder te interpreteren. .

Ik vind het in dat licht zelfs te narrow-minded om te zeggen dat ik een bepaald symbool niet zou mogen dragen. Vind je dan ook dat de meeste vrouwen niet mogen trouwen in het wit? De meesten zijn namelijk allang geen maagd meer en dat is toch waar het witte kleed voor stond. En veel vrouwen die in het wit trouwen zijn ook niet gelovig, terwijl het toch Christelijke traditie is.
Ik zou zelf nooit bijvoorbeeld een kruis dragen puur esthetisch omdat je het niet los kan zien van een betekenis, maar als ik me verder kan identificeren met een van de betekenissen, dan wel. Ik heb bijvoorbeeld wel een triquetra gedragen omdat ik het idee van een trifasische oneindige kringloop erg mooi vind.

En als je zo redeneert zijn er veel meer dingen die je niet kan dragen, ook geen hartjes en klavertjes of ankers, lelies, schelpen of zelfs kikkers of kleuren want ik kan je vertellen dat bijna alles een verborgen (heilige) betekenis heeft in christelijke symboliek. Ook dingen waarvan je het niet zou denken. Je ziet het als je het weet, anders niet. Maar ik vind het dan wel bijzonder dat jij dan denkt dat jij inzicht hebt in welke symbolen wel of niet acceptabel zijn voor mij of voor wie dan ook als je zelf ĂŒberhaupt maar slechts een fractie ziet van wat er is.

Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat dingen soms (vaak) ook genuanceerder kunnen liggen dan op het eerste oog gedacht kan worden.

3 likes

Gadverdamme wat belachelijk. Hoop dat dat kind nog wat betere invloeden in z’n leven krijgt.

1 like

Ik ben wel meerdere keren voor zwarte piet uitgemaakt. En helaas ook waar mijn eigen kind bij aanwezig was. Jaren terug waren we ergens en na afloop riep een kindje “kijk zwarte piet!” wijzend naar mij. De ouders zeiden niks en verlieten snel 1 van de 2 in en uitgangen en ik ze op gang weer tegen kwam en ze :face_with_raised_eyebrow: zo aankeek en ze mij gewoon niet terug durfde aan te kijken en ook niks zeiden. Was zo’n bijna 4 maanden na 5 december. Maar dat is mijn kind wel bij gebleven en heel lang gevraagd heeft waarom dat kindje mij zo noemde? Want dat was ik toch niet?!

1 like

Ik schaam me daar gewoon heel erg voor
 terwijl, ik heb niks met hen gemeen behalve dat ze ook Nederlanders zijn

Over dat handje, dat is dus niet per se islamitisch he, zoals al eerder genoemd. Dus dat ligt aan jouw associatie eigenlijk. Ik vind dit soort discussies heel erg een hellend vlak worden op deze manier.

Dat heb ik toch ook al erkend?
Naja ik zal m’n reacties weghalen want ik heb het idee dat het me niet lukt duidelijk te verwoorden wat ik nou bedoel en zoals ik al zei zijn er allang tal andere reacties die het beter verwoorden en wil het topic ook niet vervuilen.

Dit gevoel had ik als kind idd heel erg. Voelde me echt een beetje genaaid ofzo toen ik er achter kwam dat sinterklaas niet bestond, en toen het besef kwam dat iedereen dus had gelogen. Vond ik als kind zoooo naar voelen destijds.

2 likes

Ja ik voelde me echt een week lang super gekwetst, zeker door mijn moeder. Was er echt verdrietig van. Niet per se dat Sinterklaas niet bestond, maar gewoon dat mijn moeder zo lang tegen me had gelogen.

3 likes