Ik zou geen symbool dragen dat puur een bepaalde religie symboliseert, maar ook in symbolen heb je nuance. Zoals @Madrid eerder al zei is het handje van Fatima dus helemaal geen religieus symbool, maar meer bijgeloof. Het staat dus niet zo zeer voor iets religieus als voor bescherming, en dat vind ik universeel. Daarbij wordt het ook wel het handje van Miriam of Maria genoemd, dus behoort het aan meerdere culturen toe.
En over symboliek, ik ben niet christelijk, maar ik ben wel degelijk thuis in (christelijke) symboliek. Een kruis is het symbool van christendom, maar het staat ook voor overwinning over de dood. De alfa en omega wordt vaak gebruikt in het christendom, maar staat breder voor het goddelijke en het oneindige. En ook bijvoorbeeld de triquetra is een een christelijk symbool, maar staat ook voor de drie-eenheid, wat zowel vader-zoon-heilige geest kan zijn als jeugd-volwassenheid-ouderdom of de drie fasen van de maan. Dat valt allemaal veel breder te interpreteren. .
Ik vind het in dat licht zelfs te narrow-minded om te zeggen dat ik een bepaald symbool niet zou mogen dragen. Vind je dan ook dat de meeste vrouwen niet mogen trouwen in het wit? De meesten zijn namelijk allang geen maagd meer en dat is toch waar het witte kleed voor stond. En veel vrouwen die in het wit trouwen zijn ook niet gelovig, terwijl het toch Christelijke traditie is.
Ik zou zelf nooit bijvoorbeeld een kruis dragen puur esthetisch omdat je het niet los kan zien van een betekenis, maar als ik me verder kan identificeren met een van de betekenissen, dan wel. Ik heb bijvoorbeeld wel een triquetra gedragen omdat ik het idee van een trifasische oneindige kringloop erg mooi vind.
En als je zo redeneert zijn er veel meer dingen die je niet kan dragen, ook geen hartjes en klavertjes of ankers, lelies, schelpen of zelfs kikkers of kleuren want ik kan je vertellen dat bijna alles een verborgen (heilige) betekenis heeft in christelijke symboliek. Ook dingen waarvan je het niet zou denken. Je ziet het als je het weet, anders niet. Maar ik vind het dan wel bijzonder dat jij dan denkt dat jij inzicht hebt in welke symbolen wel of niet acceptabel zijn voor mij of voor wie dan ook als je zelf ĂŒberhaupt maar slechts een fractie ziet van wat er is.
Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat dingen soms (vaak) ook genuanceerder kunnen liggen dan op het eerste oog gedacht kan worden.