O weer wat geleerd! O nee dat is alleen met de handscanner idd!
Jij hebt het denk ik over de zelfscan apparaten. Die handhelds die je meeneemt door de winkel, daar heb je een bonuskaart voor nodig. De zelfscanappararaten kan je van begin tot eind gebruiken zonder je bonuskaart te gebruiken. Dus de eerste keer gebruik verklaart het niet.
Sorry jongens, lange dag geweest. Let maar niet op mij, ik kruip weer terug in mijn grot.
Ik ben ook een keer gecontroleerd toen ik voor het eerst met dat handheld ding ging afrekenen dus daar moest ik ook meteen aan denken, maar het kan dus ook een gewone zelfscankassa zijn zonder bonuskaart. Of het echt racistische bias was weten we niet maar ik kan me zo goed voorstellen hoe hij zich voeltâŠ
Hier ben ik het heel erg mee eens, vooral die zin met iets in de trant van: hoe hij hoopt hierdoor advocaat te kunnen worden.
O wacht, hij hoort niet (meer) gediscrimineerd te worden hoor!!
Los daarvan ben ik er van overtuigd dat als caissiĂšres zelf kunnen bepalen wanneer iemand gecheckt moet worden, er sowieso geen sprake zal zijn van eerlijke behandeling en er gehandeld zal worden op uiterlijke en etnische vooroordelen en ongelijkheid.
Oh weet je ik heb hier compleet overheen gelezen . Ik snap wat je bedoelt want het voegt niets toe behalve dat hij inderdaad trots is en dat zijn zoon inderdaad goed isâŠ
Ah had vorig jaar ook zwarte pieten. Ik werkte toen nog in een filiaal en heb geweigerd te werken als ze een medewerker zwart zouden schminken. Ik heb de manager een mail gestuurd met al mijn redenen. De assistent probeerde nog te dreigen met ontslag maar de manager was het met mij eens dus ging het hele zwartepieten feest niet door.
AH probeert lekker vooruitstrevend te zijn, maar ondertussen richten ze zich lekker op de witte elite. Per filiaal is het natuurlijk anders, maar in onze regie was de Ah er vooral voor de rijkere witte mensen. Hadden ook nooit medewerkers met een andere afkomst, die werkten bij de jumbo of lidl. En toen er een gemengd koppel in de winkel was, moest ik die in de gaten houden van de assistent. Terwijl de lokale dronkenlap (wit en hoger inkomen, was elke vrijdag bezopen) die bier jatte zijn gang kon gaan want dan keek de assistent even niet.
(Rant over)
Echt respect dat je zo vol hebt gehouden! En ben blij dat de manager het licht ook heeft gezien.
Albert Heijn had toch ook een tijdje geleden zoân gebruiksaanwijzing voor medewerkers gemaakt met klantenprofielen, daar stond dan een donker gezinnetje in met randstad en laag inkomen ofzo? Dus wat dat betreft verbaasd het me niks.
Ja zelfde hier! Enige âwitteâ mensen die ik achter de kassa zie werken bij de Aldi en bij de Ekoplaza.
Ja verschilt het ook. Ik kom uit het oosten, dit was in het grootste filiaal in mijn regio. Nu woon ik in de randstad en is het inderdaad vaak andersom.
Hmm dacht toch echt dat ze vorig jaar niet hadden(vergist met andere winkel dan) en juist dat hun samen met Hema jaren terug als eerste de stap neer gezet hadden voor verandering. Een keer terug gekrabbeld hebben door commentaar van de pro kant. En hier werkt gelukkig van alles bij onze AH.
Ik snap wel wat je bedoelt. Tinder is natuurlijk ook wel puur uiterlijk. Dus als je dan het uiterlijk hebt wat bij een bepaald beeld past uit eerdere ervaringen of verwachtingen zal je die sneller naar links swipen. Je kan je dan afvragen of die ervaringen/verwachtingen wel representatief zijn voor de groep in zijn geheel. Ik heb dat ook weleens als ik mensen met een buitenlands/niet-westers uiterlijk zie dat ik dan opeens toch het idee krijg dat ik er extra kritisch naar kijk. Stel dat zij dan een petje en van die opzichtige merkkleding dragen heb ik al een heel beeld van ze in mijn hoofd. Nou heb ik dat sowieso al wel van mensen die zich op die manier kleden en die zal ik dan sowieso 9/10 naar links swipen. Maar ik merk ook bijvoorbeeld als ik zoân persoon dan in pak zie dat ik denk patser. Terwijl bij een Nederlander ga ik er dan sneller vanuit o dat zal die wel voor zijn werk moeten dragen of andere willekeurige reden. Dat is eigenlijk gewoon niet eerlijk tegenover hen. Als ik dan naar mijn familie kijk klopt dat beeld van patser ook helemaal niet en toch projecteer ik dat beeld dan wel op andere mensen.
Als ik kijk naar mezelf komt het denk ik ook wel voor een deel omdat ik eerst in een vrij witte omgeving ben opgegroeid. Nu in een grotere stad studeer maar dan alsnog in een vrij witte omgeving en ik niet-witte mensen buiten mijn familie vaak tegenkom in enigzins beschonken toestand waardoor ik ze irritant vind of als van die echte paterstypjes die je naroepen en zo. Ik heb ook het idee dat sinds ik studeer het erger is geworden of juist een beetje is ontstaan. Want van eerst weinig ontmoetingen buiten familie om maar wel grotendeels positief naar weinig ontmoetingen maar wel grotendeels negatief. Op dit moment ontbreken de positieve ervaringen een beetje om het negatieve beeld zoals ook vaak in de media bijvoorbeeld naar voren komt te relativeren. Dan worden die weinige ontmoetingen toch wel zwaar bepalend voor je beeld. Kortom, ik word nu vaker bevestigd in het beeld van de media dan dat het ontkracht wordt ook al kan ik wel op basis van familie beredeneren dat dat beeld vaak niet klopt.
Door dit topic heb ik eigenlijk kennis gemaakt met white privilege en ik vind het een super interessant onderwerp, maar wel moeilijk om erover mee te praten. Ik heb echt veel geleerd van alle reacties. Mede hierdoor ben ik voor mijn opleiding bezig met een onderzoek naar het belang van diversiteit in de mode-industrie. Hiervoor heb ik o.a. een online enquĂȘte opgezet. Zouden jullie deze misschien willen invullen? Ik denk dat ik veel aan jullie mening heb. Alvast super bedankt https://goo.gl/forms/cD16uNjOKRgwaq252
Ik had hier voorheen ook heel erg last van. Kwam vooral ook voort uit een minderwaardigheidscomplex dat ik ook reflecteerde op mannen met een donkere huid. Dit klinkt heel oppervlakkig maar ik begon steeds meer black âappreciationâ instagram accounts te volgen, dit zijn eigenlijk instagram accounts net zoals je hebt met body positivty die eigenlijk afwijken van dat westerse ideaalbeeld en mensen proberen in te laten zien dat donker ook gewoon mooi is en je de Afrikaanse features moet omarmen. Sowieso begon ik ook heel veel research te doen naar colorism, racisme en white privilege etc. en tegenwoordig is mijn beeld zo bijgesteld dat ik deze mensen en mannen ook gewoon als mooi kan zien.
Ik schaamde mij er echt ontzettend voor, want als ik een mooi donker gekleurd meisje op instagram tegenkwam ging er door mijn hoofd heen: âzij is mooi voor een donker meisjeâ . Ik schaamde mij daar zo enorm voor en schrok gewoon van mijzelf.
Wat ik nog wel heb is dat als ik leuke jongens zie, dat ik dan denk (ik denk oprecht dat het ook zo is) dat de kans klein is dat ze ook daadwerkelijk voor mij zouden vallen door mijn black features. Al gaat het om een donkere jongen of een witte jongen. Vind het daarom enorm lastig om te daten. Heb wel eens gehoord van jongens âik heb nog nooit een donkere chick gedaanâ⊠alsof een huidskleur een soort fetisj is ofzo??
Ik zit dus met een dilemma. Ik ben dus sinds gisteren werkzaam op een nieuwe werkplek. Ken helemaal niemand, ben student dus als het ware ben ik daar nog âniksâ
Nu merkte ik af en toe dat mensen al grapjes maakte over allochtonen die op het randje waren, maar vandaag een collega die echt te ver ging.
Zal niet zeggen wat hij zei want is gewoon verschrikkelijk. Was ronduit beledigend en echt kwetsend bedoeld. De groep die erbij zat ging er in mee of lachte er gewoon om.
Ik was maar stil want vind dat gewoon misselijkmakend. Maar ik durfde ook niets te zeggen. Schaam me kapot, maar dacht alleen maar aan mezelf. Dacht: dadelijk vinden ze me een zeur, ik heb ze nog nodig voor mijn stage, ben ook net 1 dag hier, etc. etc.
Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Want ik krijg het idee dat heeeeel veel collegaâs daar zo over denkenâŠ
Edit: oh ja, die collega was ook nog eens een van mijn begeleiders, moet mij beoordelen
Hmmmmm heel lastige situatie ja. Misschien dat je er later wat van kan zeggen als je wat meer op je plek zit? Van âJoh ik hoor al een tijdje dat er racistische uitspraken worden gedaan en ik zit er al een tijd mee om er wat over te zeggen en nu wil ik het gewoon doen etc. (âŠ)â.
Ja het is gewoon lastig. En als het 1 persoon was zou ik het idd even afwachten, maar de reactie van de groep doet mij dus vrezen dat veel collegaâs racistische gedachtes hebben daar, en je dus nergens je probleem neer kunt leggen.
Als het een persoon is die de boel opjut zou ik het met die persoon opnemen. Als het de groep is zou ik het desnoods anoniem aankaarten bij de vertrouwenspersoon, werkgroep diversiteit, werkgroep interne cultuur (of wat er ook is).
Ik vind kledij altijd een beetje moeilijk. Ik bedoel, als iemand met een verentooi en strepen op zijn/haar gezicht gaat carnavallen, dan is het heel duidelijk dat dat niet kan. Maar ik was laatst in een museum over de geschiedenis en cultuur van Aboriginals. Er was daar ook een winkel met spullen gemaakt door Aboriginals, o.a. kleding. Ik zag toen een heel mooi jurkje, maar durfde het niet te kopen omdat ik dus bang was dat het gezien zou worden als culturele toe-eigening. Anderzijds, die spullen zijn gemaakt door Aboriginals, dus het lijkt me dat ze het dan juist leuk vinden als ze gedragen worden? Maar goed, de buitenwereld ziet niet dat ik het niet bij de H&M heb gekocht, en ik heb het gevoel dat dat dan vaak wel wordt aangenomen.
Ik vind het sowieso maar raar hoor: we leren kinderen dat ze niet mogen liegen maar zelf doen we het 4(?) jaar lang onder het mom van âdat is traditie en dat is leuk.â
Ik zal wel een zure trut zijn maar ik denk dat het feest er alleen maar beter van wordt als kinderen weten dat het nep is.