White privilege / racisme

Ik heb een half jaar geleden mijn Facebook verwijderd dus ik ben ergens zo blij dat ik aan zulk soort plaatjes ontkom want ik word er zo boos van. Aan de andere jammer om niet te kunnen zien wie er voor en tegen zijn en om te zien of mensen hun mening aanpassen. Ik mijn zus bijvoorbeeld ook op negeer staan, omdat zij ook zulk soort plaatjes aan het delen was :face_vomiting:. Maar ik ben dus wel benieuwd of ze er inmiddels anders over denkt

2 likes

Ik was laatst met iemand met een donkere huidskleur aan het praten over zwarte pieten en ik vroeg of hij veel hinder had van zijn huidskleur in het dagelijks leven. Het gaat zelfs zo ver dat hij zich verplicht voelt om zich netter dan normaal te gedragen en zich van tevoren al verontschuldigt voor zijn meningen en acties omdat mensen anders debiel gaan doen. Zo verontschuldigde hij zich ook voor zijn mening over zwarte piet. Geen sorry hoor? Het is toch bizar?

Nog iets bizars: Paar maanden geleden ging ik met 2 collega’s naar het station en we hadden het over werk zoeken en dat het zo kut was. Zij heeft een getinte huidskleur en had een flinke bos krullen, maar dat moest ze steil maken omdat ze anders niet representatief en westers genoeg zou zijn.

Het laat mijn bloed koken dat dit anno 2018, in onze zogenaamde multiculturele samenleving waar we allemaal zo trots op zouden zijn, nog steeds gebeurt.

hhnnnggg nu moet ik ook ineens denken aan een goede vriend van mij die uit Irak komt. Echt de beste vent ever, netjes, intelligent, sociaal, praat accentloos Nederlands en heeft het beste voor met mensen maar op de 1 of andere manier kon hij niet aan een bijbaan komen. Hij werd altijd afgewezen of kreeg gewoon niks terug. Hij belde een keer naar zo’n bedrijf toe om te vragen hoe het zit met met zijn sollicitatie. Wat is je naam? Ja, Mohammed nogwat (ff ter plekke verzonnen). Kreeg hij te horen: “Ja, leuk dat je voor je vriend belt, maar hij mag het de volgende keer ook zelf doen.” “Maar ik ben Mo?” ???

16 likes

Ook zo een leuke opmerking die ik vroeger vaker had gehad als het over zwarte piet (spelen) ging: “jij hoeft je niet te schminken dus dat scheelt!!!:)” …

4 likes

Wel als diegene er racistische denkbeelden op na houdt, ja.

6 likes

Bij mijn eerste evaluatiegesprek nadat ik anderhalf jaar opzoek ben geweest naar een bijbaantje ( supermarkte, winkels etc. gaven nul respons als ik het sollicitatieformulier invulde) zei de filiaalmanager letterlijk: “ ja ik vond het wel spannend op jouw aan te nemen, dat zwarte zijn we hier toch niet zo gewend en ja, ja je weet maar nooit he”.

Over mening rond zwarte piet: Het is vooral in het najaar bij heel veel mensen de enige mening van mij die ze mega interessant vinden. Terwijl ik bij héél veel mensen die naar die mening vragen weet dat ze niet oprecht mijn mening willen horen: ze willen horen dat ik het helemaal oké vind ( dat verwachten ze vaak ook, want ik ben vrij “hollands”). Heb supervaak dat zo’n discussie enigzins escaleert, dus ik begrijp zijn vooraf sorry zeggen wel.

11 likes

Ok. First, ik vind het spannend om in dit topic iets te posten, omdat ik het gevoel heb dat een klein tegengeluid meteen afgestraft wordt. Maar ik wil toch even iets gezegd hebben over de zwarte pieten discussie.
Ik walg van die plaatjes met flauwekul in de trant van “bevalt het je niet, dan rot je maar op!11!!!1”.
Dat gezegd hebbende word ik ook een beetje geïrriteerd van het feit dat mensen vinden dat de cultuurverandering rondom zwarte Piet in 1 dag moet gebeuren. Dat er in 1x een groep van 16 (?) miljoen mensen alle begrip moet hebben en moet zeggen: laten we dat vanaf nu anders doen. Het zou, als je het mij vraagt, een fantastisch scenario zijn. Ik snap namelijk heel goed het bezwaar tegen zwarte Piet. Maar dit is een utopie. Cultuurverandering gaat geleidelijk en dat is precies wat je nu ziet gebeuren. Ieder jaar wordt Zwarte Piet letterlijk minder zwart geschminkt en lopen er meer alternatieve vormen van Piet rond.

En als je het mij vraagt is deel van de traditie dat we kinderen op de mouw spelden dat Sinterklaas echt is. Ik heb hele warme herinneringen aan de tijd dat ik nog “geloofde” dat er zoiets magisch bestond. Ik snap heel goed dat mensen met roetveegpieten bang zijn dat dit de wat oudere kinderen afgenomen wordt. In de kleinere dorpen is het nou eenmaal zo dat de buurman vaak Piet speelt op school of tijdens de intocht.

TL/DR: het afschaffen van Zwarte Piet is een cultuurverandering waar een hele grote groep mensen mee gepaard gaat. Dat gaat niet in 1 keer, we zitten midden in het proces. Geef het tijd en wees ook blij met wat er al bereikt is ipv jezelf op te vreten over wat nog niet bereikt is.

10 likes

Heb je zeker gelijk in, maar het is ontzettend vervelend. Na 45 jaar is er pas één ontwikkeling gekomen, en ik vind dat persoonlijk gewoon veel te lang, vooral omdat het aanpassen een kleine moeite is… je verandert de “zwarte” piet in roetveeg piet en het probleem is in principe al opgelost? Vroeger waren pieten überhaupt niet eens zwarte pieten dus snap dat gejank om roetveeg piet gewoon niet.

++ daarbij is het dus gewoon racistisch en kan ik geen begrip op brengen om lang te wachten totdat er Iers gaat gebeuren alleen maar omdat er een grote groep vol racisten zit die hierom klagen

17 likes

Dat het moeilijk is om te accepteren is logisch, ik vind het ook irritant dat het niet gewoon in 1 keer gaat. Maar geen enkele revolutie ging of gaat in 1 keer. Denk aan stemrecht voor vrouwen, het afschaffen van de slavernij, het terugdringen van plasticgebruik, minder eten van vlees, etc. Denk dat we ‘progressie komt geleidelijk’ hier gewoon als een soort wetmatigheid moeten zien. Het enige wat we denk ik kunnen doen is het proces proberen te versnellen door met mensen in onze omgeving erover te praten, en accepteren dat mensen nou eenmaal nog ‘vastzitten’ in het ‘Zwarte-Piet is geen racisme’-paradigma, net zoals velen tijden terug vastzaten in het idee dat je zwarte mensen als slaaf mag gebruiken, of dat vrouwen simpelweg minderwaardig zijn.

6 likes

Tuurlijk ga je niet één land en 16 miljoen mensen met een vingerknip om krijgen, maar als de groep die zich echt voor de volledige vooruitgang in zet verdwijnt en zich er teveel bij neerlegt dat het nou eenmaal lang duurt, ben ik bang dat de verandering halverwege stilvalt en dan zijn we er nog steeds niet.

13 likes

Omg! Heb je iets kunnen antwoorden toen die filiaalmanager dat zei? Ik denk dat ik misschien helemaal dicht zou klappen van zulk blatant racism.

@Juuldie ik snap het wel, ik ben op dit moment ook debatmoe. Ik heb een vriendin (ik ken haar nog niet super lang) en we praten dagelijks over Nederlandse en Amerikaanse politiek, maar ik merk dat ik ZP niet naar boven wil halen omdat ik niet zeker weet hoe ze erin staat en haar verder heel aardig vind. Ik heb ook geen zin in discussie en awkwardness… ik weet eigenlijk dat ik niet zo dom moet doen want iemand die pro zp is neemt mijn bezwaren dus niet serieus maar ja… geen zin in discussie dus en verder is ze wel aardig, openminded en slim.

1 like

Ik snap het punt dat @JeMoeder maakt zeker. Want bij mij is het ook niet over één nacht ijs gegaan dat mijn mening is veranderd. Dus wat dat betreft denk ik idd dat het tijd nodig heeft.

Maar de urgentie om het te veranderen moet hoog blijven denk ik. We zitten nu in een periode van ‘ongemakkelijkheid’ hierover, maar ik heb hoop dat over een paar jaar we hier echt veel verder in zijn. En ik snap dat dat voor velen te langzaam of zelfs onacceptabel is.

Verder, mijn moeder woont in Friesland en die had een soort bericht gedeeld dat die snelwegblokkeerders helden waren. Vind dat moeilijk want ze heeft tegen mij gezegd dat wat haar betreft zwarte piet gewoon mag veranderen. Ik denk dat zo’n Facebook bericht voor haar heel erg vanuit het gevoel komt dat mensen in Friesland zich achtergesteld voelen ten opzichte van de Randstad. Ze worden niet blij dat mensen uit de Randstad ze even gaan vertellen hoe zij zich moeten gedragen.
Ik heb heel laf gereageerd met een verdrietige smiley :woman_facepalming:

2 likes

Ik klapte compleet dicht. Heb er uiteindelijk nog een halfjaar gewerkt, maar echt op mijn gemak was ik niet. Had vooral het idee dat elke fout die ik maakte gezien zou worden als “ zie je wel, hadden we toch gelijk”.

2 likes

Ik heb eens gehoord over een Marokkaanse stagiair die iets gestolen had en dat de organisatie toen besproken heeft of ze nog wel Marokkaanse stagiaires aan moesten nemen. Dat zou natuurlijk nooit gebeuren met een Hollandse stagiaire.
(nu noem ik de nationaliteit duidelijk maar het was natuurlijk geen stagiair vanuit Marokko maar iemand die in Nederland leeft)
(dit is trouwens gewoon in Rotterdam he en bij een superlinkse organisatie :woman_facepalming: )

3 likes

Vind het wel een beetje spannend om te reageren in dit topic, vooral omdat ik besef dat ik me van heel veel dingen niet bewust was en dus best wel onwetend ben/was denk ik. Zelf kom ik uit het zuiden en woon ik sinds een jaar in de randstad, ik merk dat ik nu dus pas echt in aanraking kom met andere culturen. In mijn klas op de basisschool zat bijvoorbeeld 1 meisje uit Afghanistan, op de middelbare school heb ik nooit met mensen met een andere afkomst in de klas gezeten, echt bizar eigenlijk. Maar ik denk dat veel mensen hier soms ook onderschatten dat die onwetendheid bestaat, volgens mij komen veel meiden hier uit grotere steden en zijn zich daardoor misschien niet zo bewust van het verschil met andere delen in Nederland? Ik vind het zelf vooral een ingewikkeld onderwerp omdat ik zelf niet echt een beeld had van de mate waarin discriminatie voorkomt in Nederland. Had altijd een vrij naïef beeld denk ik, ik was bijvoorbeeld bevriend met dat meisje uit mijn klas maar was er totaal niet mee bezig dat zij een andere afkomst had of wat dan ook. Heb ook wel het gevoel dat alles wat ik nu zeg dadelijk compleet tegen me gebruikt kan worden ofzo. Maar mijn gevoel was en is altijd geweest dat iedereen gelijk voelt voor mij. Vind het echt een lastig onderwerp en ga me er zeker meer in verdiepen, ik dacht altijd dat het juist positief was als mensen uit verschillende culturen dingen van elkaar overnamen (bv die vlechtjes ofzo) maar zie nu ook meer de andere kant hiervan hoor. Alleen ja, ik kan mezelf echt niet goed verwoorden merk ik ook.

4 likes

Ja ik herken dit heel erg! Ik had op het egf veel meer een uitgesproken mening wat betreft dit topic maar nu ben ik inderdaad discussie moe.
In het echte leven heb ik helaas niet de mogelijkheid om mezelf hiervan te distantiëren want ik ben gewoon te ‘zwart’ om er neutraal in te staan. Ik heb best een donkere huidskleur en ik heb geen krullen maar kroeshaar en draag dit tegenwoordig los. Ik heb er dan ook voor gekozen om in real life wel een activist te zijn en dit op het forum meer achterwege te laten. Ik voel me niet schuldig want er zijn zoveel mensen op het forum die het beter kunnen overbrengen. Mijn stem is niet per se essentieel voor de discussie.

6 likes

Ik snap heel goed wat je bedoelt! Ik kom zelf ook uit een klein dorp en mijn gezin is absoluut niet racistisch op de ‘ik vind dat mensen met een andere huidskleur minderwaardig zijn’-manier, maar toch zitten er nog wat kantjes aan waar ik heel erg tegen ben. Een zo’n voorbeeld is dat een gezinslid het n-woord vandaag nog gebruikte. Ik weet 100% zeker dat zij niet doorheeft hoe gevoelig dat ligt en ze weet niet dat het tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt. De mensen uit mijn dorp denken echt dat dat een heel objectief woord is dat je mag gebruiken wanneer je iemand wilt beschrijven. Daarbij kom ik bij de moeheid die @Dolfijnhond en @Juuldie aanhalen. Bij mijn familie voelt het vaak alsof het het niet waard is om er iets over te zeggen aangezien zij het probleem niet zo zien (omdat ze dus niet zoveel over de situatie weten). Voor mij zou het echt ontzettend vermoeiend zijn als ik elke keer mijn mond open moest trekken. Daar voel ik me dan soms schuldig over, maar ik kan het gewoon echt niet elke keer opbrengen er iets over te zeggen. Bij vriendinnen doe ik dat dan weer meestal wel, snap niet goed hoe dat komt. Ik moet wel echt mijn momenten kiezen, want ik merk heel erg dat er anders zo’n “komt zij weer eens moeilijk doen” vibe ontstaat.

Even over iets anders: ik ga dit jaar vrijwiliggen bij de diversiteitsorganisatie van mijn universiteit. Ik ben van plan om op de volgende vergadering voor te stellen dat we een reeks artikels kunnen publiceren waarin we de theorie en feiten achter misverstanden uitleggen zonder daarbij belerend te zijn. Ik denk concreet aan vragen als ‘waarom willen transgenders speciaal een eigen toilet?’ of ‘waarom mag een wit persoon zijn huid niet zwart maken, maar mag het andersom blijkbaar wel?’. Ik heb namelijk gemerkt dat bij superveel discussies men gewoon reageert op instinctieve gevoelens in plaats van op echte feiten. Ik hoop dat ze het een goed idee vinden, want dan zou ik die artikels ook gewoon door mijn familie kunnen laten lezen in plaats van elke keer alles uit te moeten legen :joy:

13 likes

Ik snap je punt maar ben het er niet mee eens. Voor mij staat gelijkheid boven traditie net zoals gelijkheid bóven vrijheid van meningsuiting staat. Jouw vrijheid houd op als het een ander zijn vrijheid beperkt. Ik vind argumenten als men is er nog niet klaar voor of in dorpen is dit lastig voor oudere kinderen gewoon nonsens als je kijkt naar de schaal van racisme dat achter het figuur zwarte piet schuilt.

10 likes

Ja maar dat is hoe jij erin staat en kennelijk niet hoe de meeste mensen erin staan. Wellicht omdat zij eerst aan zichzelf en de gevolgen voor hen zelf denken, voor ze zich gaan aanpassen
omdat een ander gekwetst wordt. Dat egoïsme is niet netjes, maar wel heel menselijk.

1 like

Ik was vanmiddag bij een vriendin en zij had nog nooit van white privilege gehoord dus ik probeerde het uit te leggen, goede artikelen erbij gezocht etc. Maar zij voelde zich dus aangevallen want “zij kan er toch niets aan doen dat ze wit is”. En ook dat donkere mensen het zelf opblazen en dat we ook op elk ding moeten letten tegenwoordig en als iedereen het er nou gewoon niet over heeft dan is er toch niets aan de hand?? Nou sorry medeforummers maar toen heb ik het opgegeven. We hebben het ook nog over zwarte piet gehad maar als je niet jouw witte privileges kan erkennen dan komen we al niet zover. :confounded:

Edit: en misschien komt het omdat ik me lang niet zo goed kan uitdrukken als velen van jullie hier en wil ik haar eigenlijk dit topic laten lezen :sweat_smile:

9 likes

Ja daar heb je zeker gelijk in. Maar de instanties / regering en dergelijke die nu nog steeds zwarte piet accepteren en laten zien, zouden toch boven dit egoïsme moeten staan? Waarom dit egoïsme boven racisme plaatsen? Come on, geen excuus meer voor langzaam ‘elk jaar minder zwart’ die de NTR stelt.

6 likes