White privilege / racisme

Ik zie nu al de reacties op HLN voor me

“Ze moeten leven naar onze normen en waarden”
“Als het hier niet goed is, dan terug naar hun land”
“Ze kunnen de stoomboot naar Afrika terug nemen”
“Ze pakken onze jobs af”
“Ik ben geen racist”
“Mijn buurvrouw is een negerinneke en die zie je wel Sinterklaas/Zwarte Piet vieren”

insert boosheid, spel- en tikfouten, … !!!

10 likes

Ik ga deze post net op het instagram account van Nu. En ik ging de comments lezen in de hoop dat er op instagram toch iets ander publiek zit dan op Facebook. Maar nee :sob:

Slecht nieuws…

1 like

Nou tot zover mijn vreugde.
Las ook vanmorgen dit al:

Het houdt ook maar niet op he…

Hier een filmpje van Piet door de jaren heen

NRC merkte het misverstand donderdag als eerste op. "Ik begrijp de verwarring wel’’, zegt de NTR-woordvoerder. “We proberen elk jaar een stapje te maken om geleidelijk een verandering te volgen die er in de maatschappij is. Elk jaar een beetje minder zwart. Dat is feitelijk al jaren zo.”

Dit staat in het nu.nl artikel. Waarom geleidelijk een verandering volgen? Het lijkt me nu vrij duidelijk wat de argumenten van de voor- en tegenstanders zijn dus verander het gewoon? Als het doel toch is om niet meer zwart te zijn. Waarom dan niet gewoon dit jaar volledig? Om de tere witte zieltjes te sparen, en ze te laten wennen aan het idee? Sorry komt vast erg onaardig over maar ik kan geen andere rede bedenken waarom je ‘zwart zou willen afbouwen’.
En überhaupt de uitspraak: ‘elk jaar een beetje minder zwart’ als een soort slogan. Bah zeg

14 likes

Heb me alweer zo geërgerd vandaag! Las ook dat het Sintcomité van Zaandam niet mee wil werken aan de intocht, omdat er alleen roetpieten zullen zijn. Ik heb daar gewoon geen woorden voor? Ik snap ook niet dat er dan niemand in dat hele comité zit die dit wel helder kan zien. Zelf vind ik het eigenlijk al schandalig dat de hele roet verhaal nog steeds als excuses wordt gebruikt. Hoe vaker door de schoorsteen, hoe meer roet. Wassen deze mensen zich dan nooit?

In mijn woonplaats zijn bij de intocht nog altijd enkel klassieke zwarte pieten om het zo maar even te noemen. De reden die hiervoor wordt opgevoerd is dat ze geen protest/tegengeluid hebben gehoord. Sorry, hebben die lui onder een steen geleefd? Je moet wel heel dom zijn wil je geloven dat het een landelijke discussie, maar er precies in jouw woonplaats niemand is die moeite heeft met de klassieke piet.

Nou lekker warrig bericht, maar dit is echt een onderwerp waar ik gewoon niet over uit kan.

Oh ja wil alleen nog zeggen dat het ook zo hinderlijk is als iemand zegt “ik kan iemand (buurvrouw/vriend/vriendin/tante van de zus van de buurvrouw van etc) en die is ook donker en die vindt het ook niet erg!!” Of: “in suriname en op de Nederlandse Antillen hebben ze ook Zwarte Piet”

7 likes

Of: “Straks herkent mijn kind dat de buurman zwarte piet speelt!!!” dus??? denk dat je dat verhaal heel mooi kan maken door juist dat te benadrukken. Zou dat als kind juist heel stoer hebben gevonden als mijn buurman zwarte piet zou zijn

2 likes

“Oh nee, vanaf nu is Sinterklaas verpest! Die cadeautjes en al het snoep hoef ik ook niet meer”

Said no child ever…

26 likes

1x zag ik: als zij zwarte piet afschaffen dan schaffen wij suikerfeest af

Geen grap

15 likes

Mijn moeder zei vorig jaar: “Hipsters worden toch ook niet boos omdat Sinterklaas een baard heeft?”

2 likes

Wat fijn dat ik dit topic nu ontdek. Ik heb geprobeerd de ‘ultime zwartepieten discussie’ op NU.nl te volgen, maar man man man, wat een figuren.

Hoe kan je nou zo veel energie willen steken in zo iets doms als zwarte piet? We zijn er op gewezen dat het racistisch is, laten we er dan wat aan doen? Deze discussie had al lang over kunnen zijn.

2 likes

en dan schaffen de Joden Kerstmis af

1 like

Zo lang ze maar van Dierendag afblijven

5 likes

Het is wel weer de perfecte gelegenheid om lekker mijn Facebookvriendenlijst uit te dunnen!

8 likes

Precies dat. Het maakt kinderen echt geen zak uit of Piet zwart is of niet, als ze maar cadeautjes krijgen.

Toch ben ik blij dat mijn kinderen over een jaar of 2 niet meer geloven. Die eindeloze discussies en het gezeik over verandering ( eigenlijk dus over het vooral niets willen veranderen) gaat mij echt tegen staan en verpest de “sinterklaas sfeer” gewoon helemaal.

Kwam deze vandaag ook nog tegen…

3 likes

Mag ik even een teiltje

5 likes

Dit vind ik dan wel weer echt kortzichtig. Zodra iemand niet dezelfde mening hebt verwijder je degene van Facebook?

Ik denk dat ‘ik wil geen vrienden zijn met mensen die racistische denkbeelden hebben of steunen’ een hele legitieme reden is om een vriendschap te verbreken. Ik vind het niet racist zijn een redelijke basale goed persoon vereiste.

43 likes