White privilege / racisme

Bijzondere uitleg: ik heb nog nooit iemand schaduw in een vrij felle effen bruintint zien toepassen. Dat terzijde, wat me het meest stoort: Ja, hoe je dit ervaart is subjectief. Of je je aangevallen voelt of er iets in ziet ook. Alleen dat een make-up kunstenaar en een kunstgerelateerde organisatie beide in zo’n artikel uitspreken niet te begrijpen waar de associatie vandaan komt én dus eigenlijk stellen dat je een gekkie bent als je die associatie voor jezelf maakt is echt een gemiste kans om zichzelf en anderen een les geschiedenis te geven. Je kan ook erkennen dat je er zelf niet bij stil gestaan hebt, maar toegeven dat je inmiddels begrijpt dat het mensen raakt en dat het niet zo bedoeld was. Of aangeven dat je het gesprek aangaat en je gaat verdiepen in waarom mensen dat vinden ( ik kan me niet voorstellen dat er niemand is geweest die zijn bezwaren normaal heeft aangekaart).

Niet dat ik het bedreigen goedkeur, maar nu wordt het weer zo’n gevalletje: kijk ze vallen mij aan zonder reden. Wat barbaars, ze zoeken overal wat achter. Terwijl ik vind dat de make-up ondanks dat het “niet zo bedoeld” is, zich echt op het uiterste randje bevindt & andere dingen in haar portfolio toch echt aantonen dat schaduw doorgaans niet is waar ze mee experimenteerd.

8 likes

Ik lees dit topic altijd mee. Veel inzichten gekregen en geleerd.
Maar deze laatste zin…
Je geeft aan dat het niet aan haar is om te bepalen wat rasistisch is maar dat vind ik zo onjuist. Tuurlijk is dat aan haar, net zoals jij ook dingen ziet/leest en daar een mening over krijgt. I

Misschien lees ik het verkeerd, en dan hoor ik het graag,maar dit wilde ik even zeggen.

Maar je kan toch niet vertellen of iets racistisch is als je zelf niet kan ervaren of het racistisch is? (dus ik al witte vrouw kan dat niet ervaren, net zoals een man niet kan zeggen dat iets niet vrouwonvriendelijk is omdat die het niet kan ervaren)

6 likes

Hier kan ik deels in meegaan, maar een mening vormen kan iedereen doen.
Je kunt je wel enigzins in onderwerpen verplaatsen.

Dat klopt ook, ik denk/hoop dat best wat mannen kunnen zeggen dat het vrouwonvriendelijk is dr na te roepen of aan te raken. Maar toch zullen deze mannen misschien niet begrijpen dat een opmerking als je hebt geen makeup nodig of lach eens niet vrouwvriendelijk zijn maar ongewenst.
Deze thin line moet je dus vaak ervaren voor je het seksisme erin herkent.

2 likes

Dat ben ik met je eens. Maar om te zeggen dat iemand niet kan bepalen wat racisme, komt hwt over dat je je er niet mee mag bemoeien behalve wanneer je het echt ( helaas) meemaakt. Dat zou mij ontmoedigen om over dingen na te denken, want ik mag niet bepalen of het racisme is.

Een deel van white privilege is ook leren beseffen (ook voor mij) dat jouw mening over bepaalde zaken nu eenmaal niet relevant is. Dan mag je best zeggen dat jij iets niet racistisch vindt, maar hoe waardevol is die mening als jij zelden/nooit met racisme geconfronteerd wordt? Of iets wel of niet racistisch is wordt ook niet bepaald door één persoon uit de groep in kwestie, maar door een consensus van (een siginificant deel van) de groep in kwestie. Dan kun (en mag!) je het daar niet mee eens zijn, maar waarom is jouw mening überhaupt nodig wanneer een grote groep mensen heeft aangegeven dat het ze kwetst of dat ze er aanstoot aan nemen? Deel van ‘ally’ zij is dat je wel mee kan helpen denken en mee kan helpen vechten voor gelijkheid en ook aangeven welke zaken inderdaad racistisch zijn, maar het is niet de plaats van een ‘ally’ om te gaan bepalen wat er niet racistisch is.

Zoals hierboven is aangehaald, mag een man heus wel meegaan en zeggen dat hij iets seksistisch vindt, maar is de mening van een man nu niet bepaald relevant wanneer hij vindt dat hij iets niet seksistisch is, want hij kan dat gewoon niet gaan bepalen voor een andere groep die aangeeft dat ze het wel seksistisch vindt en ook dagelijks met seksisme geconfronteerd wordt.

24 likes

@TheOne de comments hierboven hebben perfect verwoord wat ik bedoelde. En ik had in mijn eerste comment gewoon geen zin om dieper in te gaan.
Ik kan zeggen dat bepaalde dingen niet oké zijn maar kan geen homofobie, antisemitisme uitschreeuwen als ik niet tot de onderdrukte groep behoor.
En ja zaken dan nog gaan vergelijken met zelfbruinee vond ik dan ook een brug te ver gaan.

5 likes

En het is niet ook niet dat er aan een bepaald aantal criteria moet voldaan zijn alvorens het racisme is.

Racisme is bvb niet enkel iemand uitschelden van neger(in).

1 like

Jaaaa! Je hebt het perfect verwoord!

Eindelijk dit topic helemaal bij gelezen! Vanaf nu bijhouden want ik vind het interessant en ik wil er meer over leren.

Er zit me ook iets dwars wat ik graag kwijt wil, iets waar ik me rot en schuldig over voel.

Een tijdje terug was ik in gesprek met een jongen en het was een leuk en boeiend gesprekje, aan het eind gaf ik hem nog een tip van “Ik denk dat je dit wel leuk vindt” en hij ging er vandoor. Precies dat moment dat hij zich omdraaide en wegliep besefte ik dat mijn tip/advies racistisch was omdat de voornaamste reden dat ik dacht dat hetgeen wat ik tipte, iets voor hem zou kunnen zijn omdat hij qua huidkleur erbij past (naast de andere redenen die me in het gesprek opvielen, maar dat valt in het niets…). De jongen was al weg en ik was eigenlijk met stomheid geslagen door dit besef waardoor ik hem helaas niet meer heb kunnen spreken.

Nog steeds voel ik me zo raar bij dit voorval.

@TheOne
B99WnQMIMAAn7PV
Ik vind dit plaatje altijd heel tekenend over racisme, niet naar jou toe uiteraard want jij staat gewoon open om het te begrijpen en aan te passen.
En deze zag ik net

Wat inhoudelijkers

18 likes

Go Nike! (Ja ik zie dit nu pas)

6 likes

Goed protest ook van de mensen die anti-Nike zijn nu. Spullen verbranden waar je al voor betaald hebt, zal Nike echt wakker van liggen…

3 likes

Het aandeel staat nu weer op het hoogte niveau sinds jaren. Dus Nike zit helemaal goed.

2 likes

Ik vind dit dus heel goed van Nike, maar ondertussen worden hun spullen nog veelal geproduceerd onder erbarmelijke omstandigheden… Dat vind ik altijd zo dubbel. Ik zou om die reden dus alsnog geen producten van ze willen kopen.

4 likes

Dit kwam ik net tegen! Herken veel dingen die hier ook werden gezegd vanuit Janice Deul

4 likes

Wat is zij prettig om naar te luisteren!
Edit: en ze zegt superboeiende dingen die helemaal kloppen.

Haha omijngod die mannen denken dat ze hun witte identiteit wel even thuis kunnen laten :’)

1 like
2 likes

Ik heb ooit met haar mogen werken en het is zo’n lieve en slimme vrouw! Ben altijd trots als ik haar ergens zie spreken ook al heb ik haar maar twee keer gezien haha.

3 likes