White privilege / racisme

Maar dit is toch allemaal jouw interpretatie? Je kan het ook interpreteren als: black matters and white matters. Ik vind het oprecht lullig tegenover de muah, omdat “lekker wild, als uit een hutje” iets is wat zij waarschijnlijk totaal niet bedoelde, maar dan (vind ik) een negatieve interpretatie van jou is. Waarschijnlijk heeft ze zich wel geïnspireerd op de Afrikaanse vrouw, maar dat is toch juist iets moois i.p.v. iets racistisch? Sorry I really don’t get it.

3 likes

Ik vraag me vooral af wat het idee erachter is. Je hebt nu alleen een plaatje zonder uitleg. Denk dat de uitleg veel uitmaakt. Kan ook zo zijn dat ze hiermee wil laten zien hoe belachelijk het Is om witte modellen te gebruiken om het “Afrikaanse” beeld te uiten. Meer ironisch zeg maar in plaats van het stereotype te versterken. Dan zou het een mooi, confronterend beeld zijn. Alleen wordt hier in het krantenartikel niet op ingegaan. Dus vrees dat het onbedoeld racistisch is. Ik ben alsnog erg benieuwd naar het idee erachter.

1 like

Ik las dat de bruine kleur schaduw moet voorstellen. Wat mij betreft zijn het bijzondere plekken voor schaduw. Ik zal nog even de bron opzoeken.

Edit bron: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/231134/Bedreigingen-om-racistische-make-up-Ze-zouden-mijn-kinderen-iets-aandoen

1 like

Ik zie het ook echt niet. De visagiste legde (zag ik in de Instastory van de Linda, ik heb me er verder niet in verdiept) zelf uit dat ze iets met scherpe schaduwen wilde, en dat ze bruin heeft gebruikt om een deel van het gezicht ‘in de schaduw’ te zetten. Ik zie ook geen stro, maar gewoon juten lintjes, geen dreads maar wafeltjeskrullen; misschien is dat dan mijn blik als nooit-gediscrimineerde meerderheidsgroep, ik heb die associaties met Afrika bij deze foto in het geheel niet vanuit mezelf.

1 like

Ik kwam hier inderdaad ook om het artikel van het model te posten. Toen ik de foto zag had ik zelf meteen iets van “dit is niet ok”. Het is denk ik vooral de combinatie van alles in de foto. Als MUA had zij zichzelf dit ook kunnen bedenken. En inderdaad, er had een mooie boodschap achter kunnen zitten maar helaas komt ze dan met iets als schaduw. Heel jammer.

Mbt white privilege verder wat ik heb ervaren in mijn omgeving: een vroegere vriend van mij ging sigaretten kopen bij een snackbar. Op dat moment werd de snackbar overvallen, hij moest op de grond liggen met een pistool op zijn hoofd. Een heel trauma natuurlijk, zeker na wat hij heeft meegemaakt als vluchteling. Vervolgens wordt hij OPGEPAKT wegens verdenking van medeplichtigheid :scream:. Dat was op mn 15e mijn eye opener waarvan ik dacht: “was ik hem geweest, was ik nooit opgepakt”. Dat vind ik echt zó verdrietig.

Wow wat een heftig verhaal. Voor dat ik dit topic las dacht ik echt dat dit soort dingen in NL/BE niet gebeurden. :flushed:

4 likes

Dat iemand iets niet fout bedoelt, betekent niet dat het niet racistisch is. Dat is juist het probleem hier denk ik.

11 likes

Dit was voor mijzelf een eyeopener een paar jaar geleden. Ik dacht echt dat zolang de intenties goed waren, het ok was. Inmiddels denk ik hier anders over.

4 likes

Ik begrijp niet waarom de make-up meteen bestempelt wordt als “racistisch”. Het woord “racisme” verliest op deze manier heel snel zijn belangrijke betekenis. We hebben het over bruin gekleurde make-up. Er wordt verder totaal geen statement gemaakt met deze foto. Als we daardoor al beledigd raken, is het einde zoek. Wat van bronzers in het algemeen? Of zelfbruiners? Vrouwen die hun huid enkele factoren donkerder laten lijken en daarbij luipaard motieven dragen, beledigen zij de gehele Zulu gemeenschap? Misschien een extreem voorbeeld, maar ik heb het gevoel dat we wel langzaam die richting op gaan.

Ik denk dat we een nieuw dieptepunt bereiken als kunstenaars en artiesten niet langer de vrijheid hebben om zich op hun manier uit te drukken en zelfcensuur moeten toepassen. We hebben het hier over een make-up artiest, niet over een tweede Hitler. Dat deze vrouw met de dood wordt bedreigd vind ik een zeer verontrustende ontwikkeling. Je beledigd voelen is uiteindelijk een keuze die je voor jezelf maakt. Je schouders ophalen en relativeren is de andere optie. :woman_shrugging:

8 likes

Ik vind het juist triestig dat je als artistiek persoon niet kan beseffen dat alles wat je doet een politiek statement is of kan zijn. Iedere kunststroming, ieder beeld dat de wereld doet bewegen is een directie reflectie of reactie op hoe de wereld vorm gegeven is. Dat je over zelfcensuur begint te spreken vind ik overdreven en zegt naar mijn ervaringen genoeg over hoe je denkt en dat, dat argument zie ik vooral voorkomen uit rechtse kringen die sowieso overal tegen in willen druisen.

14 likes
  1. Denk je echt dat iemand de doodsbedreigingen goedkeurt? In dit topic alleen hebben meerderen erop gewezen dat doodsbedreigingen niet oké zijn. Vind het eigenlijk irritant dat ik nu moet uitschrijven dat de doodsbedreigingen inderdaad niet goed zijn, alsof je die bevestiging nodig hebt omdat je anders niet gelooft dat we deze vrouw allemaal dood willen.
  2. Als ik discriminatie en racisme in het dagelijks leven ervaar is enkel mijn schouders ophalen geen optie. Ik weet niet of je het voorbeeld van hierboven heb gelezen van iemand die een pistool op zich gericht had omdat hij als gekleurd persoon aanwezig was tijdens een overval. Had hij een verkeerde beweging gemaakt was het veel slechter afgelopen. Mijn schouders ophalen wanneer ik of anderen die op mij lijken of mijn naam hebben niet uitgenodigd worden op sollicitatiegesprekken is ook geen optie. En mijn schouders ophalen wanneer ik zie dat zelfs in iets triviaals als make-up er racistische stereotypen (bedoeld of onbedoeld, dat maakt niet uit) worden gebruikt is dus ook geen optie want het draagt bij aan het normaliseren hiervan en dat is iets wat doorbroken dient te worden.
  3. Het feit dat deze kunstenaar en artiest nog steeds in de wedstrijd zit betekent dat er geen sprake is van een verbod op creatieve uitdrukking of zelfcensuur. Er is nog steeds een vrijheid van meningsuiting in Nederland en dat betekent ook dat je kritiek kan ontvangen. Ik denk dat we een nieuw dieptepunt bereiken als mensen zichzelf niet genoodzaakt zouden voelen om na te denken over hun eigen racistische vooroordelen.

Edit: en dingen als “MAG ZELFBRUINER DAN OOK NIET MEER ???11!!!” zijn gelijk aan dit soort reacties: vla

14 likes

Ik had het over de make-up artiest die via FB doodsbedreigingen ontvangt en uiteraard niet over racisme of discriminatie waar forum leden mee te maken krijgen. Ik heb nergens gezegd dat je hiervoor je schouders moet ophalen. Als je dit zo uit mijn bericht opvatte, had ik het wellicht beter kunnen toelichten.

Dat een make-up artiest wordt uitgemaakt voor racist vanwege deze foto vind ik nog steeds buiten alle proporties. Ze wordt beschuldigd van een strafbaar feit, dat is nogal wat. Leg mij uit hoe deze foto een racistisch statement maakt? Hoe raken mensen door deze foto zo beledigd dat de artiest hiervoor een straf zou moeten verdienen?

Mijn vergelijking met zelfbruiners haal je uit zijn verband. Aangezien deze make-up artiest nieuwe trends ontwikkelt voor de mode/make-up industrie, zou dit mogelijkerwijs op een minder extreme manier gebruikt kunnen worden door consumenten, vandaar dat ik het voorbeeld aanhaal. Ook is er is veel controverse over het gebruik van Afrikaanse elementen in de mode industrie in kleding die gedragen wordt door niet-zwarte modellen. Dingen waar 10 jaar geleden niemand van opkeek, worden nu gezien als ongepast. Dus ik vraag alleen maar, wat is de volgende stap? Om dat te vergelijken met blanke vla en dikke bleek is niet van toepassing want dat refereert niet naar het veranderen van een huidskleur of culturele toe-eigening.

2 likes

alsjeblieft meis https://nl.wikipedia.org/wiki/Blackface

3 likes

Je kan het topic beter helemaal van in het begin lezen.
Het is ook niet aan jou om te bepalen wat wel of niet racistisch is.

8 likes

Mbt schouders ophalen reageerde ik op dat je het had over dat beledigd voelen een keuze is. Ik probeerde uit te leggen dat het geen keuze is, zelfs niet met betrekking tot de make up look van deze vrouw, omdat het racistische stereotypes in stand houd. Ik kan niet gewoon doen alsof het niet boeiend is, mn schouders ophalen en door gaan met de orde van de dag.

Mbt zelfbruiners, ik denk niet dat iemand zelfbruiner racistisch vind als je jezelf een summertan wil geven. Het is wel racistisch als je het als Rachel Dolezal gebruikt (in combinatie met andere factoren). Mbt Afrikaanse elementen en cultural appropriation. De leer over cultural appropriation is er al jaren, jij en jouw cirkel wisten er misschien niet van, maar dat betekent niet dat 10 jaar geleden niemand ervan op keek (zie: orientalism edward said, '78).

Het vergelijken met Dikke bleek en blanke vla is wel van toepassing omdat het slaat op het banaliseren van het kwaad. Dat zelfbruiner niet problematisch hoeft te zijn bij normaal gebruik had je zelf ook kunnen bedenken, dat had ik niet hoeven uit te leggen. Dat iedereen walgt van de doodsbedreigingen die deze vrouw toegestuurd krijgt is ook logisch, hoef ik je ook niet uit te leggen. Dat cultural appropriation en orientalisme (als bredere leer dus) al jaren mensen bezorgd en boos maken had je ook kunnen weten als je je er een beetje in verdiept.

7 likes

Ik vind dat er altijd op zo’n vervelende manier wordt gediscussieerd in dit topic. Heb het gevoel dat er geen ruimte is voor andere meningen (die aardig verwoord worden met uitleg). Ik verdiep me heel veel op het gebied van racisme/white privilege. Maar ik vind het soms zo ver gaan, als bepaalde dingen iets genuanceerd worden. Ook aannames van ‘in jouw kringen’. Discussie is toch juist fijn, i.p.v. dat er meteen wordt gegooid met het argument dat men zich maar moet verdiepen. Aangezien ik zeker vind dat er vaak op een respectvolle manier wordt gediscussieerd op dit forum. Maar misschien moet ik dit topic niet meer openen…

12 likes

Ik moest trainingen geven helaas dus ik kon niet… Hoe was de demo?

In jouw kringen sloeg op het feit dat ze zei dat 10 jaar geleden niemand opkeek van culturele toe-eigening. Ik laat zien dat dat niet klopt maar dat zij dat misschien niet door heeft omdat het in haar eigen kring niet speelde…

1 like

Ik was blij dat ik er was! @anon76889665 had me een berichtje gestuurd dat ze ook wou dus ben samen met haar geweest. Het was niet heel druk, er waren wel een aantal interessante sprekers die goede dingen zeiden.

2 likes

Was even benieuwd wat het andere werk van die visagiste die in opspraak is geraakt. Toen vond ik op haar website ineens deze foto…

Toch wel een staaltje cultural appropriation lijkt mij. De lijn is natuurlijk vrij dun, ik vind het alsnog soms een lastige discussie.

Vond dit ook wel een interessant artikel.

9 likes