White privilege / racisme

Net een stukje van dat filmpje over Schild en vrienden gekeken… Wat een engerd is die Dries zeg. Kan me voorstellen dat veel mensen er in eerste instantie intrappen, hij lijkt zo’n typische student.
Heb het filmpje halverwege afgezet, wordt er kotsmisselijk van bah.

2 likes

en dan moet je nog bedenken dat hij bijna zijn aan zijn laatste masterjaar Rechten ging beginnen :nauseated_face:

3 likes

Misschien domme vraag maar kan bruin niet :hushed:

Heb dat gevoel eigenlijk vooral als de donkere persoon ‘zwart’ wordt genoemd en de lichte persoon ‘blank’. Dan pas beginnen mijn irritaties.

Wat heftig! Vooral dat die uitspraken over kinderen werden gedaan door volwassenen. Daar ben ik best wel in shock van.
We zijn allemaal maar een product van onze omgeving, vind het daarom knap dat je hierin zo gegroeid bent.
Eerlijk dat je toe geeft dat je af en toe nog zo een gedachte hebt. Ik heb zelf ook nog wel eens vooroordelen. Bijv. in het ov bij luid gepraat, maar realiseer me dat als het in een voor mij verstaanbare taal is dat ik er niets om geef, maar iets dat ik niet versta irriteert me heel erg. Probeer nu dus iets verdraagzamer en bewuster te zijn.

3 likes

11 likes

Heeft iemand de film blackklan man al gezien? De switch naar het heden schijnt er heel goed in te zijn. Ik ga zaterdag hopelijk. Maar ik las al wel (terechte) woede omdat de film wordt opgedragen aan het witte slachtoffer bij charlottesville, terwijl er nog zoveel poc doden vallen door politiegeweld.

En mijn vriend ziet niet in wat er mis is met blank, wil niet met me erover in gesprek en na een kwartier van de docu wit is ook een kleur wil die niet meer verder kijken omdat die er niet tegen kon dat die zich een racist erdoor voelt. Ik word er een beetje boos van hoe hij met z’n witte privilege om gaat.

Ja ik ben geweest! Vond het heel erg indrukwekkend, de zaal was muisstil aan het einde. Ik heb ook wel een traantje gelaten.

1 like

Ik volg dit merk en dit stond vandaag in hun stories. Vond het wel in dit topic passen.

11 likes

Ik heb 'm gezien afgelopen weekend en het was heftig!

1 like

holy shit ik ben zaterdag geweest en nog helemaal onder de indruk. Dat moment, ik had echt kippenvel . Inderdaad wat @LizzyBennet zegt, bij ons was het ook muis- en muisstil, en het was ook zo bizar want de zaal zat vol witte mensen en je merkte echt dat iedereen zich heel slecht een houding kon geven

2 likes

Ik ga zaterdag naar de demonstratie voor het menselijk asielbeleid in Amsterdam, meer mensen die gaan? Niemand kon of wou dus heb met moeite nu iemand gevonden die met me wil!
https://m.facebook.com/events/519537401825822

En dit past niet helemaal hier maar ik vind deze instagram echt hilarisch, ze post ongemakkelijkheden van commentaar op de hijab en in leuke cartoons. Volg dr al een tijdje met veel plezier

1 like

Sorry voor het Amerikaanse gedoe weer maar ik las dit, was behoorlijk pissig en wilde het even delen.

1 like

Wat vinden jullie hiervan?

Ik kwam hier inderdaad ook om dit te vragen!

_

Ik ga vrijdag naar Blackkklansman, ben heel erg benieuwd…

Ik vind het niet kunnen. Voel er een Afrikaanse vibe en hoor de visagiste al zeggen: ja kom wat hooi, rond haar nek en het is edgy en ethisch.
Waarom schrijft die persoon op de Facebook-post bedrijgt als er bedreigd in koeien van letters staat.

4 likes

Ik vraag me alleen af of iemand haar er niet beter op had kunnen wijzen dat het niet ok is, ipv haar met de dood te bedreigen.
Voor veel mensen op dit forum is het common sense maar ik denk dat zo veel mensen ‘per ongeluk’ racistisch zijn zonder dat ze het zo bedoelen. Misschien kun je het iemand niet kwalijk nemen dat iemand iets niet weet?
Het gaat denk ik om de reactie wanneer je iemand er wel op wijst. Als iemand dan nog zegt: ‘Haha het was gewoon een grap hoor.’ of ‘Haha het is gewoon mode.’ dan kun je iemand het wel kwalijk nemen vind ik.

3 likes

Ja ik heb hier en op EGF best wat mensen gezien die door zo’n uitleg het begrepen en inzagen dat zulke dingen nu eenmaal niet zo onschuldig zijn als ze in eerste instantie lijken.

Maar je hebt een groep mensen die in een linkse bubbel zitten en niet meer het geduld hebben om iets uit te leggen maar gewoon ‘educate yourself’ roepen en de extreme versie blijkbaar die dus mensen bedreigen. Ik snap het enigszins want ik rol soms ook met mijn ogen als iemand nog niet snapt waarom bepaalde stereotypes niet ok zijn. Maar geduldig uitleggen heeft altijd nog het meeste effect denk ik.

1 like

Oké misschien krijg ik nu wel heel veel negatieve reacties, maar ik vind het dus niet racistisch. Waarom? Omdat ik het juist iets artistieks vind. Juist door er kritiek op te hebben plaats je toch in hokjes. Bij heel veel dingen kan ik me erin verplaatsen waarom het racistisch is, bijv Zwarte Piet, maar bij dit gewoon echt niet. Dus heeft iemand goede argumenten waarom dit als racistisch kan worden gezien?

dat iets artistieks is wilt niet zeggen dat het niet racistisch kan zijn. Het is inderdaad een artistiek beeld maar naar mijn gevoel zitten er wel verschillende racistische stereotypen in verwerkt. Het beeld is duidelijk een wit model, gemaquilleerd door een witte vrouw. Haar huid is donkerder gemaakt waardoor het idee moet geven van een donkerder model, ik weet niet wat de intentie was maar hoe ik het interpreteer leest het alsof het een afrikaanse vrouw moet voorstellen waar het witte doorbreekt. An sich neutraal maar omdat dit het focuspunt van het beeld is geeft dit het gevoel dat dit een positief gegeven is. Dan zie je dat het model dreads heeft of iets wat er op moet lijken (cultural appropriation) , idem met de stro. Het is niet één visueel element dat de indruk geeft voor mijn gevoel maar de combinatie van een model donker maken, stro want “lekker wild, als uit een hutje” met dreads dat voor mijn gevoel duidelijke signalen zijn dat hier een bewust concept achter zat.
Je geeft zelf aan dat je zwarte piet snapt als problematisch maar dit beeld niet, terwijl het eindelijk in hetzelfde straatje zit naar mijn mening.

Ik ben het niet eens met bedreigingen en dergelijke, ik zou het dan ook graag zien wie dat zijn maar ik ga er van uit dat het uit proportie wordt getrokken. Omdat dit waarschijnlijk weer als een symbooldossier wordt gezien van links tegen rechts zoals gewoonlijk.

6 likes