White privilege / racisme

Misschien is dit juist het moment om aan te geven dat niet iedereen ‘blank’ een leuke term vindt en dat er überhaupt nog geen benaming is waar iedereen blij mee is? Kun je bij zeggen dat het een ingewikkeld verhaal is omdat verschillende mensen andere ervaringen hebben, en dat het feit dat één iemand niet gekwetst raakt door een bepaald woord ook niet betekent dat een ander daar niet gekwetst door kan worden? Een beetje duidelijk maken dat woorden subjectief zijn en mensen kunnen kwetsen, ongeacht jouw intenties?

2 likes

Nadat mijn ouders scheidden hertrouwde mijn moeder met een laagopgeleide arbeider, om het ff grof te zeggen. Qua denkbeelden is er niks mis met die gast, maar met zijn familie wel. En die kankerzwarten dit teringmarokkanen dat, niet zo nu en dan, nee, alles was de schuld van ‘de allochtoon’. Destijds zag ik ‘geen kleur’, zat immers met veel kinderen met een buitenlandse achtergrond in de klas, maar ik werd wel veel gepest. En mijn familie probeerde me gek te maken dat het door hun huidskleur of afkomst kwam. “Je moet die tyfusneger door z’n knieën knallen, hij mag je niet aanraken met z’n vieze zwarte vingers” over een kind van 11. ???

Rond diezelfde leeftijd ging ik ook op een vereniging waar destijds alle probleemjongeren op werden gedumpt. Kinderen van 10-18 jaar, allemaal uit gaar boerenland waar ze nog nooit ‘een neger’ hebben gezien. En wat voor mensen waren er veel te vinden bij de vereniging in de buurt? Juist ja, mensen met een andere afkomst/huidskleur. We stonden elke week wel “heeeyyyy kankerzwarte! Sieg heil! Ik ram je in mekaar als je te dichtbij komt” te roepen en meer van dat soort walgelijke uitspraken. En het ging steeds verder en verder. Op de middelbare heb ik er nog een hoop problemen mee gehad, ik uitte mijn mening gewoon en was 1 van de 3 Nederlanders in de klas. Tja, ze vinden mij niet aardig maar ik zag het echt niet?

Hoe ik anders ben gaan denken weet ik niet meer, is denk ik gewoon geleidelijk gegaan. Ben volwassener geworden, heb op m’n 14e gebroken met die vereniging, op m’n 22e gebroken met die familie en sindsdien is het beter gegaan. Besefte me dat die mensen ook gewoon mensen zijn, net zoals jij en ik. Sinds de problemen van institutioneel racisme omhoog zijn geborreld in Nederland ben ik me er meer mee bezig gaan houden en begrijp ik waarom bepaalde afkomstig zich zo ‘debiel’ gedragen: dat is dus exact mijn schuld.

Nog regelmatig betrap ik me op gedachten als: ‘ach het is maar een neger’, ‘hoe kun jij dat nou weten je hebt een kleurtje’, ‘[afkomst] en hoogopgeleid? Neh dat kan niet’ etc terwijl ik dat niet wil. Schaam me er behoorlijk voor.

Wat heftig, ik schrik er wel van maar ik vind het goed/interessant dat je het deelt!

1 like

Dat kan ik me zeker voorstellen en ik hoop dat ik hierop niet beoordeeld wordt op dit forum. Wil deze gedachten helemaal niet hebben

2 likes

Zeker kijken, wel heel zwaar om te zien! Dat zijn dus de ‘activisten’ die bij dat verhaal van ‘handjes kappen’ op Pukkelpop dat slachtoffer zwart probeerden te maken.

3 likes

het ergste nog is dat deze beweging blijkbaar ook gewoon heeft doorgesijpeld naar bestuursraden en dergelijke zoals de Vlaamse Jeugdraad en de oprichter zit gewoon in de raad van bestuur van de Universiteit Gent bijvoorbeeld. Walgelijk.

https://www.demorgen.be/binnenland/maskers-vallen-af-bij-schild-vrienden-racisme-antisemitisme-en-nazi-symboliek-bf8f34b1f/ hier is er een artikel over

2 likes

Ik kots in mijn hart

Werd er misselijk van. In Nederland is er Erkenbrand maar die zijn goddank minder goed georganiseerd.

1 like

Ja het verbaast iedereen denk ik wel dat ze zo goed georganiseerd bleken, zoals met die infiltratie in organisaties. Veel mensen wisten wel dat ze echt afschuwelijk waren, maar ik ben zo blij dat er nu staalhard bewijs is (ook al doen zijn een zielige poging om het te ontkennen). Vraag me alleen wel af wat er gebeurt wanneer ze zich in een andere groepering zullen verenigen, want het is niet alsof ze nu ineens van gedachtegoed gaan veranderen…

Dries van langenhove (oprichter) is geschorst van Universiteit Gent. Ik ben vooral verbaasd van de verontwaardigde reacties. Hij heeft deze zomer al meerdere keren gereageerd op Twitter over wat er gebeurd is met dat meisje op Pukkelpop en die jongen die op de sporen gegooid werd. Beiden gevallen waren volgens hem geen racistische aanvallen.
Nu is er bewijs naar hem en is alles uit zijn context gerukt

2 likes

Ja, die verontwaardigde reacties storen me ook, aangezien er al ZO veel mensen dit probleem hebben proberen aan te kaarten, maar dat het altijd onder de mat werd geveegd onder het mom van vrijheid van meningsuiting

2 likes

Of dronkenschap of op het slachtoffer zelf.

Ook zo vervelend dat hij alles ontkent terwijl er gewoon bewijs voor is. Hij speelt een enorm vies spel, en ik vind hem echt een eng mannetje.

2 likes

Ik zou het bij jezelf houden misschien want kinderen kijken vaak best op tegen de juf. Dat je zegt dat dit in het boek staat maar dat jij liever andere woorden gebruikt en misschien kun je ze zelfs uitleggen dat het heel lastig is omdat iedereen een ander idee heeft over welk woord juist is? Of gaat dat te diep?

4 likes

Ik ben het denk ik hier mee eens. Zo behoud je je neutraliteit en dat lijkt me ook belangrijk voor de relatie met kinderen en bepaalde ouders. Er heerst natuurlijk al een stereotype onder bepaalde mensen dat leraren links zijn en kinderen beïnvloeden. Op deze manier geef je de kinderen ook de kans om hun eigen mening te vormen. Als ik naar mezelf kijk bij de scouting hoor ik ook vaak genoeg kinderen iets zeggen waarvan ik denk. Daar ben ik het echt niet mee eens. Als ik hier op een niet neutrale manier op zou reageren loop ik het risico (denk ik) dat kinderen met andere dingen ook minder snel naar me toe komen. Want dan heb je je al een keer afwijzend opgesteld richting hen/hun mening. Voor zover die dan op die leeftijd ook echt hun mening is. @Kusjessoldaat

2 likes

AC_UL320_SR214%2C320

Dit is echt een goed en interessant, maar ook wel indringend en indrukwekkend boek. Het is eigenlijk alleen gericht op de problematiek in Amerika, maar ik denk wel dat als je daar meer van wil weten, en de situatie beter wil snappen, dan is dit echt een goed boek, over white privilege, met geschiedenis en verhalen, en het is zeer leesbaar! Heb het in het Engels gelezen, en was wel gewoon erg volgbaar.

7 likes

Uugh die dries van schild en vriend, walg van dat soort types
Zit’ie daar ook altijd met een halve grijns te beweren dat hij van niks af weet
Dat ze ook echt beweren dat ze de vlaamse jongeren vertegenwoordigen? Uh je bent een groepje blanke, racistische, mannelijke snobs. Echt heel representatief voor onze samenleving ja.

Op dit soort momenten moet je ook geen reacties op HLN-artikelen gaan lezen hoor, ronduit walgelijk, net zoals bij oa die Pukkelpop- en treinsporen-incidenten.

Mn vriend vindt dat ik een beetje overdrijf maar ik word zo triest van de ontwikkelingen de laatste jaren (of nou ja vroeger had je ook wel Vlaams Belang dat sterk opkwam maar door de opkomst van social media wordt dit meer in je gezicht gedrukt ofzo?), ik ben misschien naïef maar we zijn toch allemaal mensen… dit is hier vast niet het juiste topic voor maar ach.

Vind het trouwens super interessant dit topic te volgen, helpt me beter inzicht te krijgen in sommige situaties, wil me zeker verder inlezen! :smile:

1 like

Gisteren vertelde mijn moeder iets waar ik wel even op in moest gaan. Ze vertelde dat haar indo buurman (die dus al best getint is) terug was gekomen van vakantie en dat hij niet heel veel bruiner was geworden van de zon. Maar ze had als grap tegen hem gezegd “goh wat ben je bruin geworden hi ha ho”. En ze vond het maar raar dat hij hier niet om had gelachen.

Heb haar verteld dat hij dit misschien geen leuke grap vindt omdat dit niet de eerste keer is dat er een grap over zijn huidskleur wordt gemaakt, het weer wordt benadrukt dat hij er anders uitziet en dat haar opmerking “ja hallo dan kan ik niets meer zeggen hoor” ook kant noch wal raakt.

Mijn vader luisterde het allemaal aan en moest toegeven dat hij wel begreep wat ik zei: mijn moeder wilde het niet zo snel toegeven (want eigenlijk beschuldigde ik haar van een racistische grap), maar ik hoop dat ze er wel even over na gaat denken door zo’n situatie van de andere kant te bekijken.

Okee misschien gaat dit verhaal niet ergens heen, maar mijn ouders zijn nooit geconfronteerd met zulke opmerkingen en ik vond het wel fijn om uit te leggen dat hun zogenaamd onschuldige grap soms niet leuk kan overkomen. Mijn ouders zijn verder absoluut niet racistisch, zullen ook nooit iets zeggen over buitenlanders die weg moeten ed, daarom was dit ook wel een eye-opener voor m’n vader. Normaal heb ik discussies over dit onderwerp alleen met mensen die er zelf ook veel mee bezig zijn, dus dit was meer de discussie van het niveau ‘ja maaaaar zo heb ik het toch niet bedoeld dus dan is het ook niet fout’

17 likes

Het verbaast mij eerlijk gezegd ( en zie dit niet als aanval, want ik vind het alleen maar interessant om de discussie te voeren) hoeveel mensen de term “zwart” hier oké vinden. Persoonlijk walg ik er een beetje van als iemand mij zwart noemt. Enerzijds omdat het historisch beladen is, anderzijds: ik ben niet zwart. Mijn spijkerbroek is zwart, dat theekopje is zwart, maar mijn huidskleur komt niet eens in de buurt van zwart. Bij andere termen zoals mensen van kleur of donkere mensen denk ik altijd: daar zit waarheid in. Daarbovenop: zwart is een kleur die wij associeren met enge situaties, nare situaties, rouw, criminaliteit, negatieve emoties en ga zo maar door, maar die term plakken we ook aan mensen en dan verwachten we dat die associatie weg blijft (mede hierom vind ik blank en zwart behoorlijk slechte termen, maar wit en zwart vind ik eigenlijk nog steeds niet perfect gekozen). Moet ook wel zeggen: ik heb zelf geen sterk alternatief, idealiter beschrijft men mij gewoon niet aan de hand van mijn huidskleur.

8 likes

Ik vind mensen van kleur niet werken omdat wit ook een kleur is, ik gebruikte zwart maar dat is het ook niet, nu gebruik ik nietwitte mensen maar daarmee zet ik wit weer neer als superieur. Getint vind ik ook niet kloppen want ik heb ook een tint. Ik vind het maar moeilijk