Ik ben zo zo zo zo boos. Hoe kunnen mensen dit nou doen?
Ik was in Gent donderdag en ik liep daar ergens redelijk in het centrum langs ene huis waar iemand zulke nare, anti-islam en racistische leuzen voor z’n raam had geplakt. Was er echt een beetje misselijk van en oprecht in staat een steen door die ruit te gooien, maar leek me ook niet echt een oplossing op de lange termijn. Echt ziek.
Ik keek zojuist rtl late night, er was een man die iets vertelde over een boek dat hij heeft gelezen. Hij gebruikte het woord neger, maar voordat hij het zei gaf hij al aan dat het niet helemaal ok was wat hij ging zeggen. Op dat moment werd er ook nog ingezoomed op Fernando Halman, een tafelgast, die dus donker is.
Mijn punt: waarom gebruiken mensen dit woord nog, vooral als je zelf al aan voelt dat het niet gepast is, al helemaal als je in de aanwezigheid bent van iemand met een donkere huidskleur en dan ook nog live op tv? Vond het knap dat Fernando zijn gezicht zo strak kon houden op dat moment.
@caramelletje ?? snap dat ook niet. in de categorie “niet lullig bedoeld, maar …” houd je mond dan gewoon?
@Natiui lekker late reactie, maar ditzelfde heb ik ook eens meegemaakt. Ik ben zelf wit en mijn vriend donker. Hij neemt naar zijn werk altijd dezelfde bus. We hadden wat eten gehaald bij Burger King en wilden die bus nemen. Hij zei dat we maar beter snel konden eten, omdat we dat in de bus niet mee mogen nemen. Is hij al veel vaker op aangesproken. Ik wilde het liever thuis eten dus zei dat ik het wel zou proberen. Werd niks tegen mij gezegd. Als ik niet veel vaker dit soort dingen had meegemaakt zou ik kunnen denken dat het toeval is.
Ik heb er denk ik weinig verstand van hoor, maar wat vind je voor foute lading zitten aan licht/donker?
Ja ik snap het ergens wel omdat we licht vaak linken aan veilig/helder/goed en donker meer aan onveilig/duister ofzo, niet per se qua huidskleuren maar gewoon als begrip zegmaar. Ik fiets liever in het licht naar huis dan in het donker, op die manier.
Ik vind het zo lastig altijd hoe je huidskleuren moet benoemen (vind het meestal ook niet nodig), maar ik vond lichte en donkere huidskleur altijd wel veilig om te zeggen. Nu twijfel ik weer haha. Wit en zwart vind ik gek, omdat idd niemand wit of zwart is. Maar licht en donker vind ik vrij objectieve begrippen om een (huids)kleur aan te duiden, maar je hebt dan nog steeds te maken met bepaalde associaties daarbij natuurlijk. Lastig.
Ik zou niet voor licht en donker gaan. Mensen van het licht is hoe neonazi’s willen dat witte mensen genoemd worden. Juist om die associatie met licht is goed. Daar zijn ze nu uitgebreid campagne (propaganda?) voor aan het voeren.
http://www.informationliberation.com/files/people-of-light-pol1.jpg
Dus je mag misschien met de beste bedoelingen licht en donker zeggen, maar daarbij moet je wel beseffen dat het resultaat is dat je neo-nazi’s in de kaart speelt.
@SayMyName Ugh ik word echt agressief van dat plaatje. Wel interessant dat je het deelt want ik wist dat helemaal niet.
Maar is ‘mensen met een lichte huidskleur’, niet anders dan ‘mensen van het licht’? Ja allebei het woord licht, maar ik vind het toch wel een andere feeling hebben. Vind het ook zo stom om dat woord niet meer te mogen gebruiken, omdat neonazi’s het gekaapt hebben voor hun onzin, maar ik wil ze idd ook niet in de kaart spelen. Wat vind jij een goede optie?
Ik gebruik wit en zwart dat zijn termen die historisch nog minder beladen zijn dan blank en neger. In de mensenrechtenbewegingen op dit moment zijn dat de meest gangbare en geaccepteerde termen. En ik gebruik het eigenlijk niet als bijwoord of zelfstandig naamwoord, maar alleen als bijvoeglijk naamwoord.
Het liefst gebruik ik helemaal geen kleur om iemand te omschrijven, want dat is bijna nooit nodig of relevant. Let op dat betekent niet dat ik geen kleur zie, alleen vind ik het niet nodig om kleur te benoemen.
Ik snap je redenatie maar ik vind zwart echt heel naar. Zwartje werd niet positief gebruikt in Nederland. Daarnaast is een huidskleur niet zwart of wit. Ik zou het echt goed vinden als er nieuwe definities hiervoor worden bedacht, zonder racistische connotatie.
Met je tweede alinea ben ik het helemaal eens!
Ik ben zelf niet ‘wit’ en ik vind het dus ook lastig wat ik nou moet zeggen. Vaak probeer ik te achterhalen wat iemands afkomst is. Dus Antiliaans, Marokkaans, Indisch, noem maar op. Maar dat is ook gewoon raar want zo plaats ik mensen nog meer in een hokje en het komt voor dat ik niet kan inschatten wat iemand is, dus dan blijf ik bij de term donker en licht. En nu twijfel ik daar dus ook aan door wat @SayMyName zojuist poste.
Daarom zei ik er ook bij dat ik het alleen als bijvoeglijk naamwoord gebruik.
Barack Obama is een zwarte man. Dit vind ik een neutrale zin. Er zit geen waardeoordeel in.
Ik vind dat als je dit wel als een negatieve zin ervaart, je waarschijnlijk een negatieve connotatie hebt met zwarte mensen. Net zoals ‘homo’ niet iets negatief is, maar je dat wel zo kan ervaren als je het altijd alleen in de context hoort van ‘Gedraag je niet als een homo’ (en daarmee bedoel ik eigenlijk de meer foute termen voor homo).
Het is sowieso denk ik lastig om woorden te bedenken zonder associaties eraan vast. Zolang er nog discriminatie en racisme etc. is zal ieder nieuw woord toch hetzelfde probleem krijgen? Vind ik ook met termen zoals praktisch opgeleid ipv laagopgeleid, het voelt echt aan als symptoombestrijding. Tuurlijk helpt het wel iets, maar toch voelt het onbenullig ofzo?
Ja klopt wat je zegt en dit soort zinnen zul je natuurlijk ook zelden gebruiken.
Maar is het niet zo dat ‘juiste benamingen’ zullen bestaan wanneer men niet meer discrimineert?
Woorden die we gebruiken dragen wel bij aan maatschappelijke veranderingen, dus het is misschien minimaal maar zeker wel nuttig.
Ik denk inderdaad dat dat zo is. Maar hoop toch dat er een dag komt dat het niet meer van belang is om te benoemen hoe licht of donker iemand is. Ik stoorde me er zelf vroeger heel erg aan dat bij eerste kennismakingen ik niet bijvoorbeeld het meisje met het gele shirt was maar het bruine meisje. Terwijl alle andere in de ruimte autochtoon waren en die wel met dat soort aanduidingen werden omschreven.
Ja dat wil ik ook!
Maar ligt die negatieve connotatie niet bij onze opvoeding? Of komt door, zo kun je het ook stellen. Er is niet voor niets zoveel ophef over institutioneel racisme, dan kan dit ook een gevolg zijn daarvan. Grote kans dat die negatieve connotatie niet komt ómdat iemand nare ervaringen heeft met die mensen, maar omdat diegene het zo is aangeleerd. En dan kunnen we het wel negatief opvatten, maar het overgrote deel hoeft -imo- zich niet schuldig te voelen omdat die die associaties en gedachten heeft. Degene die hem/haar die gedachten heeft aangeleerd, die is fout.
Samenvatting
Zegt de grootste ex-racist die je maar kan bedenken. Wil best wel wat kwijt over de racistische periode in mijn leven, als mensen interesse hebben of als het relevant is.
Dit is mijn les voor vrijdag, wat moet ik hier nou weer mee. De les niet geven gaat helaas niet. Ik ben voor de benaming wit en zwart of niet-wit, maar dan lijkt het weer alsof wit de standaard is.
Ik heb in mn klas het huidskleur potlood gesprek al gevoerd. En in mijn klas spreekt ieder kind 2 talen (weet eigk niet wat dit toevoegt maar had ik vandaag ontdekt, echt cool van ze)
Tof dat je zo eerlijk bent. Ik ben wel benieuwd ja. Komt het door je opvoeding dat je er racistische gedachtes op na hield? Uitte je dit ook naar mensen? En hoe ben je tot inkeer gekomen?
Wat lastig! Staat zo gek blank vs. donker. Het is ook nog lesstof voor groep 5 zie ik, die zijn toch al best bewust hiervan, of vergis ik me? Ik heb geen tips. Maar ben wel heel benieuwd of je er een andere draai aan kunt geven.