White privilege / racisme

De party van wilders

10 likes

Ik vind het echt knap dat hij die zo door de politie behandeld wordt zo rustig en netjes uit zijn woorden kan komen.
Ik kan me niet voorstellen hoe het moet voelen om je hele leven gewantrouwd te worden op basis van je afkomst.
Ik hoop dat meer mensen hun verhalen delen zodat men kan zien dat het geen bijzonder verhaal is.

4 likes

Nee dat vooral, dat onvoorstelbare.
Het lijkt mij ook erg naar dat er ook altijd ā€˜andersā€™ naar je gekeken wordt als je verschillende afkomsten hebt. Als je half Nederlands en bijv half Syrisch bent (compleet random, was het eerste wat in me opkwam), word je in beide landen gezien als ā€˜de buitenlanderā€™. Een vriendin van me zei dat pas, zij is ook half Nederlands. Dat vond ik toen echt naar, het klinkt misschien dom maar ik had daar nooit aan gedacht eigenlijk? Vooral ook omdat je bij haar niet merkt dat ze niet Nederlands is, ze ziet er alleen niet Nederlands uit.

Diezelfde vriendin zei ook dat mensen regelmatig bami en foe yong hai bij haar bestellen aan de kassa. Ze werkt bij een tankstation :ā€™))

3 likes

Ik zou helemaal gek van woede zijn geworden. Dat mensen zo kunnen zijn! Ik vind het heel goed van die jongen dat hij nu aandacht vraagt via social media.

Hoe weet je die dingen over Indonesiƫ en over de Indische-Nederlanders?

Blabla over indo

Mijn vader is zelf ook indo, in IndonesiĆ« geboren maar op zijn vijfde dus hier gekomen, omdat ze moesten kiezen of ze Nederlander of IndonesiĆ«r wilden worden. Mā€™n familie woonde daar pas 200-300 jaar en ze zijn inderdaad vrij Nederlands. Mijn vader is sowieso gewoon echt een Hollander en je merkt het aan haast niets dat hij eigenlijk heel ergens anders had kunnen opgroeien. En je ziet het ook aan mijn opa, hij zat best wel hoog in het KNILā€¦ Dus, ja, meer verbonden met Nederland dan met IndonesiĆ« wat dat betreft.
Ik weet een aantal dingen door documentaires en omdat mā€™n opa een hoofdstuk in een boek heeft geschreven en ik dat hier heb liggen.
Vandaar dat ik het vraag :slight_smile: ik wil ook graag wel wat meer research doen en meer te weten komen dus ik lees af en toe wat over de bersiap periode, maar verder ben ik nog niet gekomen tot nu toe!

Die opmerkigen over etenā€¦ vorig jaar zei een klusjesman tegen mijn huisgenote dat ze vast niets anders mocht als roti van mij. Gisteren nog: ā€œJij bent surinaams he?! Ga naar de keuken, als je roti voor me gaat maken ga ik heel goed voor je zorgen.ā€ Alles waar mijn vriend naast stond. Ik kan op dat soort momenten niks anders reageren dan een schaapachtige lach waarbij mijn hoofd zich afvraagt of ie dat echt gezegd heeft. Mooiste is: 80 procent van de tijd krijg je bij mij gewoon een AVGā€™tje.

Het nergens echt bijhoren merk ik zelf ook. Mijn familie ziet mij als boers, lomp, ik praat met een aardappel in mijn mond & ben te elitair en te stijf. Ondanks dat heb ik een hele warme band met ze, maar ze schromen niet om uit te spreken dat ze me graag wat meer surinaams hadden gezien. Mijn oma in suriname was zelfs enigzins teleurgesteld toen we elkaar na 20 jaar ontmoette. Ook wel terecht: ik ben ook gewoon heel erg Nederlands. Maar onder de nederlanders ben ik vaak toch te surinaams. Neemt niet weg dat ik met veel Nederlanders een topband heb, maar als het erop neer komt moet ik eerst bewijzen dat ik vrij hollands ben voor ik erbij hoor & zelfs dan hoor ik er niet erg bij want met 1 misstap lig ik eruit. Zo had ik opeens minder facebookvrienden toen ik me openlijk uitsprak tegen etnisch profileren

17 likes

https://www.bol.com/nl/p/roofstaat/9200000045574931/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=nfJ5BOCfSNViGWuJQOxNhg.1.2.ProductImage

Voor de geinteresseerden.

2 likes

Ik moest net denken aan een verhaal dat ik op egf wel eens gedeeld heb, van 2 jaar geleden.

Toen was ik uiteten met mā€™n ouders, broertje en vriend, en we zaten gewoon normaal te praten en te eten. Toen zaten er 2 vrouwen telkens te kijken en over ons te praten, maar we konden ze niet verstaan.
Toen hoorden we achteraf van mā€™n broertje dat ze dingen zeiden als ā€œik zou mā€™n dochter flink aanpakken als ze met zoā€™n neger liep, ik snap niet dat deze mensen hier niks aan doenā€.

Ik vind het nog steeds jammer dat hij het pas vertelde toen we al weg waren.

Wat heftig dat mensen zo schaamteloos uitkomen voor hun toxic denkbeelden. Word er bijna misselijk van dat je zo kan denken over een ander mens. Hoop dat je je dit soort opmerkingen langs je neer kan leggenā€‹:heartpulse::heartpulse:

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/leroy-15-na-racistische-aanval-in-station-van-aarschot-ik-was-bang-om-te-sterven-op-die-sporen~a4bb86d6/

Ja bizar :pensive:.

Ja, is echt gestoord.

Echt verschrikkelijk. Maar ook dat je max. 5 jaar cel kan krijgen. Dit lijkt mij toch echt poging tot doodslag of poging tot moord als je ook de eerdere incidenten erbij haalt.

2 likes

Nog een in het rijtje geen white privilege, maar racisme:
https://www.doorbraak.eu/schandalige-blackface-boot-bij-brabantse-dag-parade-in-heeze/

Hier hoor je niks over in de landelijke media.

Vreselijk he, op dordt discriminatievrij (facebookpagina) ging het met carnaval ook over zoā€™n wagen en de reacties waren echt absurd. Alsof je iets verkeerd doet door het aan te kaarten dat zulke racistische uitingen niet kunnen. Woedend word ik ervan.

WTFā€¦ serieus. Ik zit hier met mijn mond open.

Ik ookā€¦ weet oprecht niet wat ik moet zeggen. Dat de organisatie dit goedkeurd, dat er in die hele vereniging niemand is geweest die dacht, misschien is dit niet zo een goed idee, dat die presentatoren gewoon doen alsof het normaal is en ze een mooi stukje geschiedenis vertolken, en de mensen die naar de optocht kijken en lachend mee dansen.

2 likes

Ik denk echt zo naĆÆef. Zo veel mensen hebben oogkleppen op en willen niet eens luisteren naar tegengeluid. Lekker dom blijven, vooral doen alsof er geen racisme is

Ik denk denk dat dit bewust is. Je zwart verven in stereotype Afrikaans kledij en dan oeleboele roepen is geen ongeluk of naiviteit.

Met zoā€™n grote groep volwassen functionerende mensen in de maatschappij kan je mij niet wijsmaken dat niemand doorhad dat dit racistisch is.

Ze komen uit Brabant, het zijn geen oorspronkelijke bewoners van een jungle in Brazilie die nog nooit contact hebben gehad met de buitenwereld.

8 likes
1 like