White privilege / racisme #2

Denk dat ze bedoelt dat dus niet per se Finnen en Tjechen meer racistisch zijn dan mensen uit een ander land (weet natuurlijk of dat dan ook waar is), maar veel meer vertegenwoordigd in dat spel vanwege de populariteit van de sport in die landen en daardoor het opvalt, maar elk land heeft zeer rotte appels. Los van dat het sowieso walgelijk is.

Ah oké, nu snap ik hem!

Maar wie heeft er bedacht dat je apengeluiden moet kunnen afspelen in een game die over sport gaat?

11 likes

Ik las net dit artikel, vond t wel interessant.

5 likes

Ik vind dit wel heel goed om bewust van te zijn en dat is ook een van de redenen dat ik de oh jazeker gif niet meer gebruik (en bij voorkeur drag race gifs want die hebben voor alles wel een goeie gif).

Bedankt voor het delen iig, goed om even bij stil te staan.

5 likes

ik fiets net met een vriendin gewoon rustig door transvaal en paar opgeschoten jongens gooien gewoon keihard een glas tegen mijn vriendin haar rug aan, echt pijnlijk en haar hondje zit in de mand achter haar. en er is gewoon geen haar op ons hoofd die het serieus overweegt om dit te melden aan de politie terwijl what the fuck maar 0 kans dat politie hun op een manier gaat aanspreken die enigszins constructief is.
heb al eerder mn frustratie over politie/het systeem gedeeld hier maar op dit moment vind ik het vanuit egoïstisch oogpunt gewoon nog frustrerender dat ik niet eens het gevoel heb dat ik een in principe geweldsmisdrijf kan melden, zonder dat ik misschien de klootzakken die zeker weten een op zn minst reprimande verdienen in een oneerlijke/niet constructieve situatie terecht laat komen.
ik heb het vertrouwen dat ze ons in deze situatie zouden beschermen maar ten koste van wie en wat?
het voelt zo frustrerend dat je mensen gaat beschermen die iets mega fucked ups doen omdat de mensen die dat zouden moeten handhaven mogelijk nog iets veel meer fucked ups tegen hun zouden doen.
ik denk zo vaak terug aan dat oneworld artikel over de hervorming van de politie en nu weer, ik zou het zo fucking fijn vinden als ik in deze situatie kon bellen en erop kon vertrouwen dat er in plaats van een racistische, egogeile politieagent, gewoon een geschoolde deëscalerende jeugdwerker met die jongens zou gaan praten. niemand doet dit ZOMAAR ik geloof dat niet

6 likes

Jeetje heftig en wat een klootzakken! Ik heb weleens gelezen wat je van de politie vind, maar wie zegt dat je nu geen goede agent krijgt? Kan je niet online een melding maken? Ik heb het idee dat dat sowieso veel vaker online moet.

ja maar andersom: wie zegt dat ik nu geen kutte agent krijg? ik vertrouw de haagse politie echt gewoon 0 richting de jongens uit die wijken.
plus wat ga ik zeggen dan, groepje getinte jongens met een noord afrikaans uiterlijk dat is bijna iedereen daarzo, ik ben er wel eens bij geweest dat een vriend van me etnisch geprofileerd werd nav een melding en het was ZO kut en racistisch en vies

kwamen wel 2 keer auto’s naast ons rijden om te checken omdat ze het zagen en zij zeiden allebei dat het een bekend groepje is dat ook met eieren op auto’s loopt te gooien enzo, hoop dat als het een bekend probleem is dat er een wijkteam ofzo mee bezig is. als er nog een keer zoiets gebeurd ga ik wel kijken of ik een wijkagent of jeugdcentrum ofzo kan spreken

6 likes

Een interessant artikel dat k graag met jullie wilde delen. Zeker voor de mensen die veel met kinderen in contact komen of kinderen hebben.

8 likes

Aanvullende tip voor forummers met kinderen in hun omgeving: volg @inclusievekinderboekenclub op insta en koop of leen de boekjes die genoemd worden.

14 likes

Enerzijds vind ik dit interessant (Mesmans onderzoeksgroeps doet sowieso erg interessant onderzoek) anderzijds word ik gillend gek van de nonchalantie in dit soort interviews. Het is zó wit en ontbreekt zo aan urgentie. Er wordt letterlijk bevestigd dat de meeste klasgenootjes van een eventueel toekomstig kind van mij er niet naast willen zitten, waarna gelegitimeerd wordt dat er voor dit soort wetenschap een ‘publiek’ is. De veiligheid van de kids in mijn familie is geen kwestie van het juiste publiek ja of nee. Het zou geen kwestie moeten zijn van of individuele gezinnen zin hebben om die kinderen het leven beter te maken. Ik mis in dit soort interviews echt de durf van zo’n wetenschapper om eens scherp te zeggen waar dit om gaat: de veiligheid, het sociaal emotioneel welzijn en het succes van deze kinderen worden structureel beperkt door de rol die witheid in ons onderwijs speelt. Leg eens uit welke effecten we bij een vijfjarige zien wanneer veel mensen altijd net iets liever ergens anders zitten. Als we het ok vinden dat niet elk gezin daar een rol voor zichzelf in ziet, mogen we op zijn minst gaan nadenken met welke systemische wijzigingen dat wél beschermen.

Het is denk ik goed dat ik nog geen ouder ben want ik moet één ouder tegenkomen die ooit durft te zeggen dat ze wel iets beters aan hun hoofd hebben. Volgende keer bak ik de kipfilet van je kind niet door, doe ik het de gordel niet aan in de auto, zal ik niet ingrijpen als ik zie dat andere kinderen niet aardig zijn, smeer ik er geen zonnebrand op en help ik in de regen niet meer met diens capuchon. Heb wel iets beters aan mijn hoofd dan het leven van jouw kind plezierig en veilig maken, scheelt mij weer tijd.

26 likes

Ter opvolging van de discussie destijds over de vertaling van ‘The Hill We Climb’: mooi interview met Zaïre Krieger. Favo citaat: 'Ik wist dat ik deze klus goed zou aankunnen. Ik heb het ook goed gedaan en ik zal dit werk goed blijven doen.’

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/zaire-krieger-over-the-hill-we-climb-als-je-geen-ervaring-hebt-met-spoken-word-kun-je-deze-zinnen-niet-vertalen~b391fee1/

6 likes

Ik baal wel dat de kop ook direct over de controverse ed gaat. Nu is het haakje meteen dat MLR het niet ‘mocht’ doen en zij dus gekozen is. Laat het gewoon gaan over waarom Zaïre dit heel goed kan en laat MLR er nu even buiten

Ja ik vond dat de interviewer daar ook teveel de nadruk op legde en vrij pinnige vragen erover stelde. Zaïre pakte dat wel echt goed op, sterk gereageerd.

2 likes

Haha wauw. Mensen (en niet alleen het plebs ook andere recensenten) zijn nu dus serieus boos omdat Quinsy Gario (doet aan spoken word op serieus niveau) de vertaling van Zaire Krieger (ook spoken word artiest) heeft gerecenseerd? Want ze zijn beiden zwart dus is het doorgestoken kaart? Ik kan niet meer.

Mensen denken dus serieus dat alle zwarte mensen onder een hoedje spelen en de hele dag in de woonkamer elkaars succes aan het plotten zijn? Mocht het zo zijn: waarom ben ik niet uitgenodigd? Mijn carrière heeft ook wat sparks nodig.

20 likes

Alle rechtse mannetjes op Twitter vinden het slechter dan een Google translate vertaling, zo gek :slight_smile:

3 likes

Je gunt Krieger dan dat alle rechtse mannetjes het boek ook gekocht hebben voor ze hun mening gaven, maar dat zal wel weer tegenvallen.

Dit vind ik ook heel heftig, over witte mensen zou dit noooooit gezegd worden. Net als zwarte verslaggevers die de BLM-demonstraties versloegen ‘partijdig’ genoemd werden. Over witte verslaggevers zou zoiets nooit kunnen.

6 likes

Precies dat, witte mensen zijn bij voorbaat objectief. Er is ook dat befaamde boekenfeestje waar de uitgevers van bepalen wie van hun schrijvers wel en niet mogen en de journalisten er ook zijn. Waarna de hele boel zich samen bezat en elkaar aflebbert op het toilet. Maar de dag erna zijn ze allemaal weer volledig objectief. Of de volkskrant recensent al dertig(!) jaar voor de krant schreef en de vrouwtjes eerst even een berichtje deed voor hij ze ging recenseren. Of ze zin hadden in een etentje of meer. Heel objectief allemaal. Maar als twee zwarte mensen toevallig in dezelfde scene zitten en een activistisch profiel hebben mogen ze elkaars werk niet beoordelen.

8 likes

Ik zag op feesboek iemand spreken van “literaire apartheid”, hoe krijg je het je strot uit?

1 like