What my kid really eats

ja dit lijkt me ook een lastige.
wij houden nu thuis meestal het schema van het kdv aan haha, lekker makkelijk.
daar krijgt ze rond 16/16u30 een bakje tomaatjes en komkommer en thuis eten we dan rond 17u45
dat probeer ik op vrije dagen ook aan te houden, en als ze dan slecht eet met avondeten dan heeft ze iig al tomaatjes oid op

Ja ons kind is 5 dagen thuis dus dan kan het wel. Als het meer 50/50 is wordt het misschien lastiger.

Ik heb geen idee of wij dit ooit gaan doen hoor, maar ik vind het wel een interessant concept om te overwegen.

Ik vind het idee van intuïtief eten wel heel leuk en het ziet er gezellig uit. Maar ik ben wel benieuwd hoeveel eet momenten een kindje dan echt pakt. Vanwege de tandjes wordt wel aangeraden om het bij 5 eetmomenten te houden (3x maaltijd en 2x snacken). Kan me voorstellen dat als je kindje echt de hele dag door snackjes kan pakken, dat niet echt goed is voor het gebit.

3 likes

Thank God voor de uitvinding van iglo veggie sticks :raised_hands::raised_hands: Vast niet de gezondste oplossing maar mijn groenteweigeraar krijgt in elk geval iéts van groen binnen
Edit: en kikkererwten, die zijn altijd goed

7 likes

Snackbordje als avondeten gisteren. De helft ging op de grond en vonden de honden heerlijk :rofl:

6 likes

Hier eet ze ook niet zoveel groente dus ik maak nu elke dag een smoothie voor haar met spinazie. Gooi gewoon zo’n zak in de vriezer en dan met mango stukjes of banaan en dan melk. Dat drinkt ze altijd meteen op :grin: Misschien dat dat voor N ook werkt?

3 likes

Zie dit nu pas! Zeker een goede tip! Op de opvang drinkt ze ook de raarste smoothies, misschien moet ik dat thuis inderdaad ook eens gaan doen.

Edit: groentesticks waren vandaag geen succes, alle ‘ballen’ (erwt of mais) moesten eruit want die waren bah. Dan blijft er weinig over. :sweat_smile:

Rijst met boontjes en gehakt voor een dreumes van 18 maanden 🥲 in de rijst werd geknepen, de peultjes uit de boontjes werden wel gegeten en het gehakt is nauwelijks aangeraakt.


3 likes

Ik dacht dat hij het niet zou gaan eten omdat er spinazie op zit, maar hij heeft het helemaal opgegeten en daarna nog een keer opgeschept. Was helemaal verbaasd

11 likes

🥲

12 likes

Ik verdenk die kinderen ervan een complot te hebben met de opvang. Daar eet het kind bietjes en spinazie, hier beland het hooguit op de grond. Soms lijkt het wel of ik daar een ander kind heb afgeleverd dan die van mezelf. :joy:

6 likes

Bij ons maken ze wel eens een foto want ik geloof niet dat ze daar ineens dingen eet die ze thuis niet wil

3 likes

Mijn nichtje eet echt heel weinig, geen avondeten, 2 hapjes brood, 2 hapje van een koekje. Zij overleeft op het eten wat ze op de opvang krijgt :joy:

Mijn kind schijnt op de opvang zo goed z’n groenten te eten dat hij de rest vd week geen groenten hoeft. Maar goed hij at tussendemiddag wel 5 boterhammen vandaag :expressionless: en vanavond een doorbraak want hij likte aan een boon :rofl:

6 likes

Bizar hè :joy: ik geloof je meteen haha

1 like

:joy::joy::joy:

Het is wat met die kinderen en de opvang qua eten he.

1 like

Ik ben echt de wanhoop een beetje nabij. Mijn zoon van ruim 2 eet sinds hij een jaar is zijn avondeten dramatisch. De rest inclusief alle soorten fruit gaat heel goed gelukkig maar groenten weigert hij in alle toonaarden te eten. Alle manieren al geprobeerd, hij proeft wel eens groente maar altijd vies. Nu hebben we ondertussen wel een manier gevonden met een voedingscoach waardoor het weer gezellig is aan tafel. Hij eet een vorm van aardappels, gnocchi, zoete aardappel zoiets, vlees vis of vega burger en vaak iets van ketchup of soms appelmoes met wat kaas stukjes en kwark.

De laatste week/2 weken is t echt dramatisch. Hij eet af en toe wat stukjes kaas bij het avondeten maar de rest inclusief kwark negeert hij gewoon… hij weet dat hij niks anders krijgt dus gaat zonder zeuren met een lege maag naar bed maar hij is al niet zo zwaar en ik maak me er zo’n zorgen om dat ik voor altijd een slecht etend avondeten kind heb en hij alleen maar lichter wordt in verhouding… het frustreert gewoon zo.

Hij is super gevoelig en uit emoties prikkels bijv direct in slecht eten. Hij is super veel ontwikkeld met veel lange zinnen praten Laatste tijddus ik denk dat dat de oorzaak nu is. Maar toch even bleh

Laten we maar zeggen dat het eten sensorisch gezien een succes was. :sweat_smile:

8 likes

Pfft heel heftig lijkt mij dat inderdaad. Heb niet direct tips voor je maar wilde wel even zeggen dat ik het al heel knap van je vind dat je het eetmoment weer “gezellig” hebt gemaakt en dat je hem niks anders geeft. Vanuit pedagogisch oogpunt snap ik het ook dat dit het advies is maar ik snap je zorgen en wanhoop ook heel goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn dochter (die ook heel slecht groente/avondeten eet) toch nog echt iets geef waarvan ik weet dat ze het wel eet. Afentoe met een lege maag naar bed is 1 ding maar dagen achter elkaar lijkt mij mede voor je eigen gemoedsrust ook absoluut niet fijn. Kan je nog meer hulp krijgen van de voedingscoach en/of CB?

Dankje voor je uitgebreide reactie! Toch altijd fijn om te weten dat ik niet alleen hierin ben. Gisteren vroeg hij om 7 uur om eten, z’n bordje opnieuw warm gemaakt en toen heeft hij letterlijk z’n hele bord leeg gegeten. Het gaat zo alle kanten op en snap soms helemaal niks van hem/waar het nu door komt dan… Vandaag was t weer mwhah mwhah. Ik ga denk toch maar weer een consult bij de voedingscoach boeken, vindt die grens soms zo groot om dat te doen, geen idee waarom.

1 like

Ik zou inderdaad een dietist of voedingscoach inschakelen.

Hier gaat het eten wisselend, de ene periode beter dan de ander. Hangt ook vaak samen met hoe ze zich voelt volgens mij. Als ze slechter slaapt bijvoorbeeld, eet ze ook minder/slechter.

Ik bied overdag ook al groente aan. Soms verse soep bij de lunch, of een smoothie met spinazie oid. Ze vind het ook leuk om hiermee te helpen, vooral om dingen in de blender te gooien en de blender aanzetten. Ik drink dan zelf ook smoothie en proosten we vaak bij iedere slok ongeveer haha.

Als ik ga koken mag ze altijd een filmpje kijken en dan geef ik standaard een bakje rauwkost (tomaat, komkommer, paprika of kikkererwten). Meestal geef ik de keuze tussen 2: dus wil je tomaat of komkommer. Soms gaat het bakje helemaal leeg, soms eet ze 1 stukje.

Wij hebben hier in het winkelcentrum een fruitshop waar je kleine karretjes hebt. Meestal op m’n vrije dag gaan we daarheen, met karretje lopen vind ze leuk en dan kiezen we samen fruit en groente uit. Vorige keer keer koos ze bijvoorbeeld gele paprika en ze zei zelf dat ze die tijdens Peppa pig ging opeten.

Dus het betrekken van je kindje bij het kopen/klaarmaken van eten kan denk ik ook al erg helpen.

Wij hebben een smal kindje en echt geen top eter en vooral door dr gewicht is het vaak wel innerlijke strijd bij mij maar ik probeer toch zoveel mogelijk geen druk er op te leggen. Eten hebben ze zelf gewoon controle over of ze het wel of niet doen en kan echt zo’n machtsspelletje worden.

Ik probeer ook nooit te belonen of straffen met eten. Straffen doe ik echt nooit maar belonen soms wel. Bijvoorbeeld nog 2 hapjes en dan mag je kroepoek (bij nasi). Dat werkt tot nu toe wel maar is volgens mij ook niet te beste methode.

Heel verhaal geworden, hopelijk heb je er iets aan.