What my kid really eats

Ik had geen zin om te koken, dus even wat iets makkelijks


2 likes

Uit het leven van een dreumes

In de ochtend pap. Geen foto van, maar helemaal op


Tussendoor een peer met stukjes havermoutreep. De hele peer ging op, de stukjes havermout werden vakkundig ontweken


's Middags 3 (!) ricotta-citroen pannenkoekjes en 1 witte boterham. Tussendoor nog een banaan, helemaal op


's Avonds 3-minutenpastasaus met courgette en penne. Niet alles op maar goed van gegeten.
Yoghurt na uiteraard niet eens een hap van geprobeerd. Gelukkig eet hij verder super goed, maar zuivel krijgt hij echt nauwelijks binnen

6 likes

Lunch


3 likes

De risotto was weer een succes gisteravond… bij de jongste dan.

De oudste begon al toen ik stond te koken “nee mama vies”. Terwijl ze normaal smult van risotto en rustig nog 2x opschept en de pan leeg eet. Ze heeft uiteindelijk wel een paar happen gegeten en daarna druk geweest met het bakje / de mond van haar zusje bijvullen. En af en toe ging er toch ook stiekem een hap in haar mond, maar zodra ze zag dat ik dat doorhad deed ze dan demonstratief alles weg duwen en weer vies zeggen :roll_eyes:

Zaterdag ook al, ik had in de middag zoete aardappelsoep gemaakt en terwijl ik daarmee bezig was heeft ze er al een bekertje van gedronken. Toen dat in de avond weer op tafel kwam was het ook ineens vies :confounded:

8 likes

Hier is het zo; oohh zoete aardappelsoep, is vies! Dan neemt ze een hapje omdat ze van ons wel moet proeven… en zegt ze; ‘oooh, ik heb geproefd, is lekker. Ik hoef niet meer’.

En op de opvang eet ze gewoon alles… gelukkig is de baby nog niet mondig en eet gewoon nog alles

7 likes

Heb je het recept voor die ricotta citroen pannenkoekjes?:grinning:

Onee ik hoop niet dat deze fase zo lang duurt tot K. de leeftijd van J. heeft :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Suikerklontje Oh hier gaat het ook vaak zo. Of hij tettert enthousiast de hele opvang bij elkaar dat hij wraps gaat eten 's avonds, heeft in de auto hele verhalen dat hij er zin in heeft, komt vol enthousiasme thuis bij z’n vader en vertelt blij dat hij wraps gaat eten. Komt enthousiast aan tafel zitten, ziet de wrap en… ‘ik lus nie wapsss’. :woman_shrugging: :woman_shrugging: :woman_shrugging: Het leven van een driejarige.

17 likes

Hahaha oh boy, zin in die peuterfase door jullie verhalen :joy:

1 like

Hahahaha hier is t pas een paar maanden aan de gang

Edit: en vandaag is allebei hun bord leeg…

1 like

Haha heerlijk dit :rofl:

Mijne at net dikke kom snert op.

1 like

De na-foto is een vloer vol pasta
Zijn hard aan het oefenen met Niet met je bord gooien, maar nog niet zo succesvol daarmee

Edit: ze zit nu als een soort robot stofzuiger onder dr stoel van de grond te eten

5 likes

Een fullsize volwassenen mok?? Zo ja dan wil ik er ook 1

1 like

Ik kwam op insta het concept “snackbar” tegen bij Anke van Delden (staat in haar stories). Een plekje met diverse snacks waar je kind vrij toegang toe heeft. Vond ik wel een interessant concept! Zijn er hier mensen die soortgelijke dingen doen thuis?

Voorbeelden snackbar



Haha dit doet mijn kind soms ook :joy: Eerst gooit ze (bewust) ongeïnteresseerd al haar eten stuk voor stuk op de vloer. Om dan na het eetmoment, als ik de tafel opruim, enthousiast van de vloer te gaan snaaien. Maar meestal is de hond haar al voor geweest…

2 likes

Wat een leuk idee! Ik doe wel rond half 5 waar @Ovenschaal het ooit over had, dat je alvast een bakje groenten geeft die ze opknabbelen tijdens het spelen oid zonder dat er druk achter zit
Jammer dat we geen ruimte hebben voor een baby snackbar

2 likes

Ja, zij is erg van intuïtief eten. Ben daardoor zelf ook anders naar eten gaan kijken. Sowieso wel leuk om te volgen, is zij.

2 likes

@Gelatelli haha ja ik zat ook meteen te denken “waaaaarrrr kan dit een plekje krijgen”. Ik vind die in dat keukentje wel heel leuk. Als wij ooit ruimte gaan maken voor een keukentje maak ik er denk ik meteen een snackbuffet met waterkraantje van. Gewoon een echte keuken dus.

@Sproetjes leuk, ga ik haar eens volgen. Heb je nog andere tips voor het vinden van informatie/ideeën over intuïtief eten bij kinderen?

Vind het wel interessant!

Vraag me alleen ook af hoeveel je van een (klein) kind kan verwachten. Denk dat het sociologisch gezien wel handig om ze bij te brengen dat er eetmomenten bestaan (ontbijt, lunch, avondeten). Denk niet dat je kan verwachten dat een klein kind weet ‘oh nu moet ik niet die hele snackpot leegeten want straks komt avondeten/lunch/oid’, want ze hebben gewoon nú trek. Ben dus best benieuwd hoe dat zou werken, dat echt intuïtief eten bij kindjes.

Zelfde als ze bijv soms ketchup bij avondeten krijgt, vindt ze lekker. Natuurlijk eet ze dan eerst/vooral de ketchup en soms ook gewoon met dr vingers (zonder als dip te gebruiken). Zelfs wij als volwassenen eten vaak eerst de lekkerste dingen of willen dat liever, kunnen echt niet van onze dreumes verwachten dat die dat wel allemaal kan connecten met elkaar.

Geloof wel dat bij intuïtief eten ze binnenkrijgen wat ze nodig hebben enzo, maar het is ook wel handig als ze een sociaal begrip hebben van ontbijt/lunch/avondeten? Want obviously zullen ze dan hun honger stillen zonder vooruit te denken ‘straks is lunch’? Hoe werkt dat daarmee?

3 likes

Zij heeft een live video waarin ze dit soort dingen wat verder toelicht! Daarin zegt ze oa dat ze door die snackbar merkt dat haar kind vaak rond 3/4 uur honger heeft. En als het kind dan steeds naar die snackbar toeloopt dat ze dan het kind dan een maaltijd geeft. Ze hebben wel elke dag de 3 sociale eetmomenten, maar in de avond eet hun kind dan vaak niks/weinig omdat die al eerder heeft gehad. Maar zit dus wel mee aan tafel.

3 likes

Ohhh zo, aha. Ja wij doen dan snackbordje zoals @Gelatelli zrgt (vaak wat tomaat of paprika ofzo) omdat ze dán honger heeft, en als ze om meer vraagt krijgt ze ook wel meer als het nog wel ff duurt totdat avondeten klaar is. Of vaak als ik later op de bank ontbijt met m’n boterham steelt zij er eentje ondanks niet lang geleden ontbeten, vind ik ook prima.

Maar daar houden we het wel bij denk ik. Je moet ook wel veel thuis zijn denk ik om die tactiek helemaal te volgen? Tenminste, 4/5 van de 7 dagen in de week volgt m’n kind gewoon schema bij gastouder. Dus thuis gaan we daar gewoon enigszins in mee.

1 like