What my kid really eats

Done by deer! Heb er 3 soorten van. Zit een zuignap onder, maar die zuigt niet op onze tray :upside_down_face:

Weet niet of het helemaal het goede
topic is voor mijn vraag, maar krijg altijd wel inspiratie van de maaltijden hier.

Mijn zoontje van 1,5 heeft onlangs een zware operatie gehad waardoor hij nu een aantal weken alleen maar vloeibaar / glad gemalen mag eten. En ik ben vrij inspiratieloos, met name voor de lunch. Ik wil hem wat meer variatie aanbieden. Mensen hier misschien tips voor beetje aantrekkelijke en vooral ook voedzame lunch/tussendoortjes? Heb het idee dat hij nu ook gewoon niet genoeg energie uit z’n voeding krijgt. Heb ook al contact gezocht met ziekenhuis, maar verwacht niet zoveel creativiteit uit die hoek.

Hij eet/drinkt nu smoothies met kwark, Brinta spul er door, als lunch ook vaak Brinta met een banaan/pindakaas/honing etc. Yogi, chocomelk, (water)ijsje. En avondeten gewoon normaal, alleen dan helemaal kapot geblenderd.

Is Nutridrink een optie? Dat is (medische) drinkvoeding met extra voedingsstoffen en calorieën, heb ik zelf ook wel eens gehad. Het is een beetje fristi-achtig en valt ook echt nogal zwaar op de maag. Google vertelt me dat het vanaf 1 jaar mag. Aangezien je zoontje zo lang vloeibaar moet eten kan je dat vast wel krijgen via ziekenhuis of anders gewoon de huisarts.

Ik vond het zelf verder ook heel moeilijk om creatief te blijven toen, hoor. Smoothies, soep, bouillon, alle soorten yoghurt en vla. Een tante van me werd er juist heel creatief van en gooide gewoon hele maaltijden in de blender hahaha.

Sterkte met het herstel!

1 like

Het ziekenhuis zou jullie een diëtiste moeten aanbieden.

5 likes

Speciale baby meergranen pap? Vaak hoef je daar alleen warm water bij te doen want er zit al melkpoeder bij in. Er is vaak ook al ijzer, vitamines, etc aan toegevoegd. Bordje pap van die wij hebben is al iets van 40% van ijzerbehoefte van de dag, vind ik altijd wel geruststellend idee. Je kan er ook gepureerd fruit doorheen doen ter afwisseling.

Smoothie met volle 10% vet Griekse yoghurt misschien een idee? Daar zit misschien wat meer vet/kcal in? Vind ik zelf ook lekkerder smaken.

Heel veel beterschap voor je zoontje!

1 like

Thanks al allen voor de reacties :blush: heb nu idd ook diëtiste gevraagd. Toen we ontslagen werden niet bij stilgestaan (want zoveel andere dingen die aandacht nodig hadden) maar nu achteraf vind ik ook gek dat dat niet is aangeboden @Broodrooster.

3 likes

Ik doe maar de eerste keer eens mee.
Spinaziepuree, een gekookt aardappeltje en een maisvinger.
De maisstengel kent hij al en ging goed binnen. Puree heeft hij wat in geroerd en proberen te pakken met het lepeltje (heb hem geholpen) en het aardappeltje stopte hij in zijn mond en toen kwam alle melk van een half uur ervoor terug (projectiel…) dus heb alles kunnen poetsen erna en we zijn dan maar de douche in gegaan. Nog niet echt een succes dus :sweat_smile:
6,5 maand!

3 likes

Wat een fijne tips en heeft weer moed, bedankt!

1 like

Bedankt, ik heb je post opgeslagen😁

1 like

Ik weet dat dit goor klinkt maar je kunt bijna alles in de blender doen! Op mijn werk heb ik veel cliënten met slikproblemen die enkel vloeibaar mogen eten en wij proberen zoveel mogelijk normale/bekende dingen aan te bieden maar dan geblend. Gewoon een beetje melk oid erbij en blenden maar.

Succes met je zoontje, hopelijk is de operatie goed geslaagd en herstelt hij snel!

1 like

Nahh, ik weet niet wat er met mijn niet-etende kind gebeurd is, sinds een paar weken eet ze zo goed :partying_face:! Hierna nog een hele bak yoghurt en fruit!

21 likes

Eerst het fruit op tafel gelegd maar daar moest hij niks van weten. Toen de yoghurt gemengd met pindakaas laten eten en daarna gingen er nog een aardbei en framboos in. De rest heeft hij gegeten via mijn smoothie, die wilde hij liever dan het fruit wat op z’n bord lag (uiteraard). Denk dat bosbessen voor hem ook nog wat te klein zijn, maar wilde het proberen.

De vegaburger ging er zo in, de bietenrisotto was nog een beetje wennen…

1 like

Zoete aardappel, broccoli en gehaktbal.
Baby (JA NOG WEL 🥲❤️), 11mnd

9 likes

Bbqtijd, van K. haar bord geen foto maar prima gegeten.

Voor R (7,5 maand) een bakje gemaakt met komkommer, tomaat, meloen en avocado.

Dit was er over

11 likes

De taco heeft hij opgegeten en de zoete aardappel. Verder paar hapjes van de feta kaas.

4 likes

Een dag eten met baby, 6 maanden:

Brood en omelet

Quinoa met wortel en spinazie (en een goor mais stickje met bananen smaak waarvan haar boeren 3 uur later nog meuren)

Kiwi en water

5 likes

Eindelijk iets gevonden waarvan ze de groenten eet. Rijst is overigens niks van gegeten maar wel voor een groot deel per korrel aan mij overhandigd.

Dreumes, 15 maanden

12 likes

Haha hier gaat het precies zo met rijst. Ze vindt het ook niet zo lekker denk ik. Alle andere koolhydraten vliegen erin namelijk. Pas als ze genoeg heeft gehad, gaat ze uitdelen.

1 like

Grappig, hier was rijst juist een succes vanmiddag. Ik heb het uiteindelijk geprakt met de avocado zodat ze het makkelijker kon eten.

De wortels zijn naar de hond gegaan.

Baby ca 10 mnd

7 likes