What my kid really eats

Yes! Hij heeft gewoon 2x goed warm gegeten vandaag. Op de opvang al risotto met pompoen en bij ons pasta met tomaat roomsaus en aubergine.

Oh en als bonus nam hij nog even 2 happen van de Parmezaanse kaas terwijl we 1 sec niet aan het opletten waren :joy:. Had ‘ie wel snel spijt van overigens want hartstikke zout natuurlijk. Dus hier na nog een heel glas water naar binnen gegoten.

20 likes

Omdat we te laat terug van het shoppen (weer niks gekocht :sob:) waren en omdat ze 2 vaccinaties had vandaag.

Nog 5 weken tot de bruiloft en heb nog geen outfit, janken.

20 likes

Wij aten quesadilla’s dus voor haar een mexicaans bordje

Na:

Ze at echt super goed vergeleken de afgelopen dagen! Alleen jammer dat het een sport voor dr blijft om stukjes zo ver mogelijk op de grond te gooien ondanks dat wij zeggen dat het niet mag

12 likes

Is er een rapley/kleintjes/baby led weaning topic? Of kunnen jullie hier de leeftijd meeposten? Vind het war onduidelijk wat een 6 maanden oude baby ‘kan’ eten vooral qua vorm etc.

1 like

Dat topic is er niet, er zijn wel rapley/kleintjes facebookgroepen. En er is hier vast wel info te vinden in de tips/aanraders topics, of anders kan je daar je vragen stellen.

Hoe wij dat doen

Wij volgen het niet strikt maar een beetje met de Franse slag. Met gecorrigeerd 6 maanden gaven wij grovere stukken in een soort stengels en dan met zo’n ribbelmes gesneden voor de grip. Toen was het nog vooral proeven, ontdekken, oefenen met afhappen en wegslikken. We gaven er ook puree naast maar ze wilde al gauw niet meer met een lepel gevoerd worden. Sinds ze een maand of 8 is geven we vaker kleinere “bite size” stukjes omdat ze veel meer eetlust heeft, wel goed kan slikken maar nog niet zo goed kan afhappen.

1 like

M’n vriend had z’n hamburger op z’n broodje gedaan en m’n kind wilde de spinazie niet los eten, maar wel op een broodje.

4 likes

@jojo Tot haar eerste jaar hebben we er heel goed op gelet, maar daarna werden we er langzaam makkelijker in. Ze eet gewoon met de pot mee en ze eet ook wel kaas enzo.

Dit was gisteren, ze heeft nog meer kip gehad.


En vandaag, m’n vriend was aan het werk en ik had geen zin in koken dus even simpel en snel. Had teveel opgeschept, ze heeft best veel gegeten.


2 likes

Ok dankje! Ik ben op facebook al naar groepen aan het kijken. Op instagram volg ik nu ook solidstarts voor ideeen. Maar vind het nog wat ‘eng’ toch en ben een beetje bang om iets op de foute manier of vorm aan te bieden.
We geven tot hiertoe puree en hij eet het heel vlot op maar neemt altijd de lepel af etc. Dus ik heb het gevoel dat hij liever zelf wil ontdekken en dat best zou kunnen ook. Hij lijkt er echt klaar voor vind ik.

Wij waren overgestapt op hele kleine stukjes banaan enzo en dat gewoon in dr mond doen (als ze wilde). Wij waren ook met rapley begonnen maar ze had zo’n sterke kokhalsreflex en ze stopte alles (ook als het veel te groot was) direct en intact in haar mond. Het was echt niet leuk (elke keer half stikken, elke keer moesten we iets uit dr mond/keel halen), dus wij zijn toen haar gewoon hele kleine stukjes brood en banaan enzo gaan ‘voeren’ (en verder gewoon prakjes die steeds grover werden). Later gewoon steeds meer en grotere stukjes gaan geven toen het beter ging. En nu eet ze allang alles met haar handen en stukjes etc, ruim voor ze een jaar was. Wij hebben dus afgewisseld tussen gepureerd en rapley en in het begin een kruising (hele kleine stukjes voeren als ze het wilde).

Er is niet echt een fout, gewoon je kindje volgen en je merkt vanzelf wel of het goed gaat! Bij sommigen gaat het super en sommigen (zoals die van mij) kunnen er niet mee omgaan haha

2 likes

Ik zit steeds te denken moet eigenlijk weer foto’s maken, maar vergeet het steeds. Zal het komende week weer eens proberen, wij geven vanaf 6 maanden stukken. Hanteren gewoon groter dan de vuist.

Paar voorbeelden: Een banaan geef ik in zijn geheel, broccoli zorg ik dat de stammetjes lekker lang zijn en bv een avocado doe ik door de helft en dan over de lengte in 4-6 partjes snijden afhankelijk vd dikte. R. (7m) is ook dol op komkommer, ik koop minimomkommer en die doe ik over de lengte in 4en snijden en die knaagt ze dan helemaal af. Dingen als zoete aardappel, courgette of auberine snijd ik reepjes van van ongeveer 1cm dik en 4-5cm lang (en dan even 20 minuten op 180gr). Ze heeft nu 2 tandjes maar met 6 maanden had ze geen tandjes en lukte haar dat ook prima.

3 likes

Ik heb nav een account die ik volg (solidstarts) pappardelle gekocht als haar eerste pasta. We hebben het alleen nog niet getest.

2 likes

Ja wij doen het ook zo! Het is ook een beetje nadenken van: hoe kan mijn baby dit vastpakken, in z’n mond doen en er van eten? Bijvoorbeeld een minikomkommer heel geven heeft weinig nut, want dan kunnen ze het vruchtvlees er niet af schrapen. Een hele banaan werkt weer wel want dat kunnen ze zelfs zonder tanden fijnmalen.

Maar wij geven ook gewoon yoghurt met een lepel hoor, anders wordt het echt een te grote troep. Maar purees wil ik niet geven, ik geef alleen dingen die we zelf ook zouden willen eten.

3 likes

Baby gecorrigeerd 9 maanden, paar happen groente en toen was ze er wel klaar mee. De risotto kreeg ze voor het eerst, daar leek ze een beetje verbaasd over haha

2 likes

Ik heb geen foto’s maar courgettesoep is hier een grote hit! En quiche ook (maar wel vooral de korst en het ei).

Maar het is een baby haha?

Niks tegen Rapley hoor, het staat er alleen heel grappig. Alsof hij heel decadent z’n neus zou ophalen bij een gepureerde wortel :stuck_out_tongue_winking_eye:

8 likes

Voor mij voelt het als een logische manier van eten geven. Ik heb echt niks tegen purees of dat mensen dat geven, ik denk ook niet dat er voordelen aan Rapley zitten ten opzichte van eetgewoonten later of gezondheid, ik doe het alleen omdat ik zelf ook geen purees zou willen. Voelt voor mij niet fijn om dat dan te geven. En als anderen zich daar wel goed bij voelen, prima toch.

3 likes

Lekker gepureerd prakje bloemkool en avocado.

Ze vond het beide om te kokken. :laughing:

13 likes

Dat snap ik van die bloemkool haha, dat vind ik zelf ook niet lekker😝. Avocado vond R. de eerste paar keer ook niks, terwijl K. er meteen dol op was. Inmiddels eet ze met gemak een halve op.

2 likes

Ik kan hier voortaan voor het avondeten wel iedere dag een enkele foto van een kuipje appelmoes posten.

Zo eentje:

image

Met wat geluk ook wat hapjes komkommer en tomaat.

Gelukkig gaat de andere maaltijden de laatste tijd wat beter!

9 likes

Aww, lijkt me zo moeilijk. Hopelijk gaat het steeds een beetje beter en worden de stukjes uiteindelijk een bord vol