What my kid really eats

Baby 6mnd
Vooral de Tomaat was :ok_hand:t2:, aardappel vond ze ook wel lekker. Maar had ik niet echt goed gesneden dus brak snel af en was dan te klein om te pakken.

De peuter had eerst los vleesje en broodje en kaas enzo. Maar wilde perse zoals papa en mama. Complete burger dus.
Waar ie 1 hap van nam en toen besloot dat dat niet oké was.
En toen wilde ie alles los maarja de kaas plakte al en er zat al sausje op. Eindstand: 1 hapje burger, los hapje vlees en toen… “nee mama, ik ben klaar met eten.” 🥲

Edit: iets gaat niet goed met die foto’s haha

12 likes

Ik heb helemaal geen kinderen maar ik krijg helemaal honger van dit topic. Lijkt mij heerlijk als iemand een bordje voor mij maakt met allemaal kleine hapjes van alles wat :joy::joy::joy:

21 likes

De peuter at… het vlees en stopte toen met functioneren :upside_down_face:

4 likes

6 likes

Talking to meeee :nerd_face:?
Alles wat ik nu ga zeggen is hoe de methode het ziet, en er zijn vast moeders die het anders doen:

Samenvatting

Ja E zit wel goed rechtop (sinds 5mnd in de stokke stoel en ook los op de grond) dat is wel een beetje een hard eis (je kan ze iets ondersteunen met een handdoekje in de stoel).
Want het is belangrijk dat ze met de voetjes bij een plankje kunnen en zich zo af kunnen zetten bij verslikken. Net zoals dat je zelf liggend niet echt chill ligt (al helemaal niet verslikken…).
Je kan eventueel ook op schoot doen. Dan kan je de voetjes op de zitting ban de stoel en dan zit ze op jouw bovenbeen zegmaar. (Klinkt dit logisch :joy:?!)

Verder is het advies tussen combineren stukken en puree wisselend. Bij puree leert een kind: in m’n mond - slik. En dat kan want t is vloeibaar.
Bij rapley-kleintjes wil je dat ze: pakken - in m’n mond - afbijten - kouwen - slikken. En als een puree kind Dan ineens stukken krijgt is er grotere kans op verslikken. Anderen zeggen weer dat t niet uitmaakt, dat als de setting hetzelfde is (bijv kdv altijd puree), een kindje meteen doorheeft; oké hier kan ik meteen slikken. Maar zelf heb ik het om die rede nooit gecombineerd, ik heb T en E nooit gevoerd. Tegen de tijd dat yogurt “mag” (9-10mnd) was T ook wel in staat dit zelf met een lepeltje te eten (nee dan ging wel een deel er naast of met z’n handjes haha).

Het doel is niet “veel” eten. Tot een jaar is de melk de hoofd voeding en je baby is in control hoeveel het eet. Soms een dag niks. Soms een dag veel. Het mag gewoon weken duren voor ze echt iets door slikken. Zolang je verder op verzoek voed - kv of bv, fles of live, maakt dat niets uit :slight_smile:. Je voedt ze Max een uur voor ze aan tafel gaan. Want het moet vooral ontspannen kennnismaken zijn, en dat gaat het best als ze niet hongerig zijn. Op den duur merkt je vanzelf dat ze meer eten - dus langer verzadigd zijn, dus minder melk drinken, en voeding overslaan gaan. En na 10mnd ga je het omdraaien: eerst vaste voeding dan melk.

Het grotere idee er achter is dat je je kindje in control laat van wat ze eten. Grote vuistgrote stukken die ze zelf pakken, afbijten, kauwen, slikken. En dat dat beter is voor het (behouden van het aangeboren) honger en verzadigingsgevoel. Omdat je met puree zegmaar sneller meer eet dat je zou doen als je zelf pakt. Is bij volwassenen natuurlijk ook al zo: als je 10 sinaasappels tot sap maakt, eet je veel meer en veel onbewuster dan met 10 losse sinaasappels - die krijg je waarschijnlijk niet eens weg :sweat_smile:… dus je eet bewuster, ook door het kauwen wat ze zelf moeten doen.

Ik heb geen aandelen in FB hahaha, maar kom ik weer met m’n fb groepen: er zijn leuke Facebook groepen van waar je ook foto’s en filmpjes ziet ter inspiratie (hoe grote stukken? Hoe zitten ze dan?). En ook bijv als kindjes nog niets eten, ziet dat dat niet gek is :slight_smile:

@Suikerklontje heeft ook een kleintjes kind, weet ik toevallig zeker haha :stuck_out_tongue_winking_eye:.

3 likes

@Wonderland yes wij hebben bij K. ook kleintjes gedaan en gaan dat nu ook weer doen! K. vond het meteen heel leuk en interessant, maar in het begin was het vooral ontdekken en wat proeven en nog niet echt eten. Maar dat is helemaal okee, komt vanzelf!

Zitten en met de voetjes ergens op steunen is idd wel belangrijk, maar dat hoeft nog niet volledig zelfstandig te zijn, met een beetje ondersteuning is prima. K. zat sinds 5,5 maand in de stokke babyset en toen ze daar stabiel in zat rond de 6 maanden zijn we begonnen, maar ze kon toen nog niet stabiel los zitten.

Bij Kleintjes gaan ze ook uit van een introductieschema wat rekening houdt met de darmrijping. Evt kun je de app graphico downloaden (kost 3€ ofzo) om daar snel in op te zoeken bij welke leeftijd ze iets mogen volgens dat schema. Hebben we het eerste jaar iig gevolgd dat schema.

Heb even niet zoveel toe te voegen aan het verhaal hierboven, hoofd zit beetje vol. Als me nog wat te binnenschiet edit ik wel even :slight_smile:

1 like

Je hebt het niet tegen mij, maar wij hebben kleintjes/rapley gedaan. Begonnen toen ze 5,5 was, in de stokke met babyset (niet dat newborn kuipje). Daar kon ze toen redelijk in zitten, nog niet helemaal recht, maar ook niet dat ze er als vaatdoek inhing. Ik vond het echt leuk om zo te introduceren, was echt ontdekken. Eerste keren deed ze er nog vrij weinig mee maar wel voelen en soms in dr mond. Werd steeds meer echt eten.

Ik gebruikte deze lijst qua introduceren: https://www.borstvoeding.com/files/kleintjes-voedselintroductieschema.pdf

2 likes

Aaah leuk!! Wij deden in het begin meestal 2 verschillende dingen geven en dan vaak componenten van onze maaltijd die ze mocht. Dus bv de groente, zoete aardappel etc. En dan deed ik er als dat maar 1 ding was nog iets van avocado bij in reepjes ofzo.

1 like

@Fishing @Suikerklontje Klopt het dat ze eerst zelf alles met de handen eten, maar het wel de bedoeling is dat ze uiteindelijk bestek gaan gebruiken?

Mijn zus doet deze methode namelijk ook met haar kinderen en haar oudste van 5 eet nog steeds alles met de handen, zelfs appelmoes. En mijn schoonzus die ook deze methode doet, gooit al het eten gewoon voor de neus van haar dochter (1,5) wat een enorme bende veroorzaakt. Mijn dochter is natuurlijk nog veel te jong voor vaste voeding nu, maar het staat me een beetje tegen hoe enorm veel troep het veroorzaakt. En ik zou het ook fijn vinden als ze leert om bestek te gebruiken later :sweat_smile:

K. eet al heel lang prima met bestek! In het begin idd met de handen, omdat ze nog niet met bestek kunnen eten. Zodra K. interesse in ons bestek begon te tonen hebben we haar een eigen bestekje gegeven. In het begin kreeg ze natuurlijk niks op de vork geprikt en ging ze dan weer over op met haar handen, maar gaandeweg ging dat steeds beter. Wij gebruikte in het begin zo’n oefenbestekje van Prenatal, dat kost nog geen €2,- en er zit een knik in de steel, waardoor ze het dan makkelijker naar de mond kunnen brengen zonder dat alles weer van bv de lepel afvalt omdat ze hem draaien ofzo. Ze kon inderdaad al best snel zelf soep eten bv.

Nu is ze bijna 21 maanden en laat ik haar op de bank een bal yoghurt of appelmoes eten, komt zelden voor dat ze ermee knoeit. Wij gebruiken verder een slabber van mushie, met zo’n bak. Dat scheelt veel rommel en het grappige is dat als we die dan buiten de deur een keer niet bij hadden je tijdens het eten K. dan uit automatisme met haar handen in een denkbeeldige slabber zag grijpen om te voelen of er daar nog wat eten in was gevallen. Die van mushie zijn wat duurder dan bv hema of zeeman, maar de bakjes zijn ook echt stevig en hij is hier sinds ze 6 maanden is dagelijks gebruikt en gaat regelmatig mee in de vaatwasser en is nog net zo stevig en goed!

K. Eet trouwens ook al heel lang van een bord gewoon. Ze had in het begin namelijk de opstaande randjes van het bord nodig om dingen op haar bestek te krijgen (zodat het niet verder schoof zeg maar). Helemaal in her begin legde wij het ook op haar tray vd stokkestoel, maar dan waren het een paar stukjes en niet een hele maaltijd zeg maar dus dat gaf minimale rommel.

5 likes

Het idee is monkey see monkey do.
Dus in eerste instantie willen ze eten: net als jij.
En op een moment krijgen ze interesse in bestel (want dat heb jij ook) en dan gaan ze dat gebruiken (moet je t wel aanbieden).

T af met 10mnd yoghurt met een lepel (& dus ook andere vloeibare dingen), en eet nu eigenlijk 99% met bestek (2.5). Tenzij het echt frustreert (bijv van die penne die hier blijven zitten op je vork), dan doet is nog wel eens z’n handjes :slight_smile:

3 likes

@Suikerklontje Ah, dat schept hoop, haha. Vind het wel een mooie methode, maar zag/zie zo op tegen al het eten steeds op de grond, maar dat hoeft dus niet per sé. Voorlopig geniet ik er nog maar even van dat ze lekker bij mij uit de fles drinkt en minimaal knoeit.

Het is ook kind verschillend! T was veel meer een knoeipot vergeleken met E haha. Die “kan” het ook beter (hoewel T ook al snel redelijk wat at).
Maar bij E komt er nog weinig op de grond haha. Vreet zakje :stuck_out_tongue:

2 likes

In het begin zal er waarschijnlijk een hoop op de grond vallen/gegooid worden. Maar dat doen ze denk ik anders later ook wel als je van potjes overstapt, het is ook een manier van leren omgaan met pakken/grijpen en grenzen verkennen. Het gepoets wordt ook weer minder :slight_smile:
Bestek is maar net hoe je er zelf in staat. Mijn zoontje van 3.5 eet soms ook nog dingen met z’n handen en soms met vork, maar ik eet het liefste ook met alleen een vork en pluk ook dingen van m’n bord met m’n handen :wink:

1 like

Rijst en broccoli waren hier altijd een grote zooi haha. Bij broccoli ging ze dan al het klein groen spul eraf frunniken en at ze de stammetjes op :rofl: en rijst hield ze dan toch der lepel iets te schuin en lag het weer op de grond ofzo. Maar dat wordt beter en heb je in zekere mate inderdaad altijd wel op het moment dat ze anders vanaf gepurreerd echt met de pot mee gaan eten :slight_smile:

Als ze echt bewust eten op de grond gaat gooien grijp ik trouwens vrijwel meteen in hoor. Per ongeluk knoeien kan gebeuren (en dan zie je haar nu zelf ook naar de grond kijken en wijzen en zegt ze “oooohnee”), maar eten hoef je niet bewust op de grond te gooien.

Ben zo benieuwd hoe R. het straks gaat doen, heb er alweer helemaal zin in. En het grote voordeel: die is in de zomer 6 maanden dus dan eten we toch veel buiten :rofl: en dan zijn we aan het verbouwen dus zet ik der gewoon langs die bouwput neer hahahaha.

4 likes

Ons viel ook op, maar weet niet of je dat herkent, dat als ze gaan gooien ze eigenlijk klaar zijn.
E doet dat nu al. Dan schuift ze t van dat blad en maalt dr ook niet naar. Dan zeg en gebaar ik dus ook “E is klaar met eten.” En dan vindt ze dat altijd prima.
Als je de avocado weg haalt en ze is niet klaar gaat die lip pruilen en wordt ze boos / verdrietig :sweat_smile::face_with_hand_over_mouth:

3 likes

In het verleden idd wel! Maar nu zit K. In een behoorlijke grenzen-opzoekfase. Ik zie dan al vanuit mn ooghoek dat ze ermee boven de grond hangt. Als ik het negeer/niks zeg gooit ze het op de grond om aandacht te trekken. Als ik er wel wat van zeg, kijkt ze je heel strak aan… en gooit het alsnog op de grond. Ik leg het 1x terug maar bij de 2e keer is het klaar en haal ik haar bord weg inderdaad. Maar meestal is het dan huilen omdat ze nog niet uit is gegeten :sweat_smile: ik ben daar een paar keer heel consequent mee geweest dat het dan klaar was met eten. Voelt zo hard want ze heeft honger (ze krijgt dan wel een half uur later yoghurt aangeboden), maar ik vind bewust eten met gooien écht niet oke en die grens moet ze leren. Gisteravond was alleen waarschuwen en zeggen dat ik serieus ben en ze dan klaar is met eten genoeg om te voorkomen dat ze het bewust op de grond ging gooien dus er is hoop :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

De peuter had er weer zin in :crazy_face:
Wilde wel een stuk komkommer van zusje. En zusje kreeg een stukje aardappel terug. Was volgens beide wel een goeie deal :wink:

6 likes


Snackbordje van mijn N vandaag. Ze at alleen een half koekje.

7 likes

Gisteravond was het een verzameling van van alles. Ik had een maaltijdsalade, dus daar had ze wat pasta, een klein beetje sla, komkommer en appel van. Verder hadden we nog rijst over en wat zelfgemaakte paprikasoep, en ik had er wat broccoli bij gedaan en een omelet met kaas. Divers was het in ieder geval :woman_shrugging: Het ging er goed in, sowieso loopt ze de hele dag te roepen dat ze honger heeft dus ze zal wel een groeispurtje krijgen ofzo.

Vanmorgen ontbijt, ging helemaal op.

8 likes