Talking to meeee ?
Alles wat ik nu ga zeggen is hoe de methode het ziet, en er zijn vast moeders die het anders doen:
Samenvatting
Ja E zit wel goed rechtop (sinds 5mnd in de stokke stoel en ook los op de grond) dat is wel een beetje een hard eis (je kan ze iets ondersteunen met een handdoekje in de stoel).
Want het is belangrijk dat ze met de voetjes bij een plankje kunnen en zich zo af kunnen zetten bij verslikken. Net zoals dat je zelf liggend niet echt chill ligt (al helemaal niet verslikken…).
Je kan eventueel ook op schoot doen. Dan kan je de voetjes op de zitting ban de stoel en dan zit ze op jouw bovenbeen zegmaar. (Klinkt dit logisch ?!)
Verder is het advies tussen combineren stukken en puree wisselend. Bij puree leert een kind: in m’n mond - slik. En dat kan want t is vloeibaar.
Bij rapley-kleintjes wil je dat ze: pakken - in m’n mond - afbijten - kouwen - slikken. En als een puree kind Dan ineens stukken krijgt is er grotere kans op verslikken. Anderen zeggen weer dat t niet uitmaakt, dat als de setting hetzelfde is (bijv kdv altijd puree), een kindje meteen doorheeft; oké hier kan ik meteen slikken. Maar zelf heb ik het om die rede nooit gecombineerd, ik heb T en E nooit gevoerd. Tegen de tijd dat yogurt “mag” (9-10mnd) was T ook wel in staat dit zelf met een lepeltje te eten (nee dan ging wel een deel er naast of met z’n handjes haha).
Het doel is niet “veel” eten. Tot een jaar is de melk de hoofd voeding en je baby is in control hoeveel het eet. Soms een dag niks. Soms een dag veel. Het mag gewoon weken duren voor ze echt iets door slikken. Zolang je verder op verzoek voed - kv of bv, fles of live, maakt dat niets uit . Je voedt ze Max een uur voor ze aan tafel gaan. Want het moet vooral ontspannen kennnismaken zijn, en dat gaat het best als ze niet hongerig zijn. Op den duur merkt je vanzelf dat ze meer eten - dus langer verzadigd zijn, dus minder melk drinken, en voeding overslaan gaan. En na 10mnd ga je het omdraaien: eerst vaste voeding dan melk.
Het grotere idee er achter is dat je je kindje in control laat van wat ze eten. Grote vuistgrote stukken die ze zelf pakken, afbijten, kauwen, slikken. En dat dat beter is voor het (behouden van het aangeboren) honger en verzadigingsgevoel. Omdat je met puree zegmaar sneller meer eet dat je zou doen als je zelf pakt. Is bij volwassenen natuurlijk ook al zo: als je 10 sinaasappels tot sap maakt, eet je veel meer en veel onbewuster dan met 10 losse sinaasappels - die krijg je waarschijnlijk niet eens weg … dus je eet bewuster, ook door het kauwen wat ze zelf moeten doen.
Ik heb geen aandelen in FB hahaha, maar kom ik weer met m’n fb groepen: er zijn leuke Facebook groepen van waar je ook foto’s en filmpjes ziet ter inspiratie (hoe grote stukken? Hoe zitten ze dan?). En ook bijv als kindjes nog niets eten, ziet dat dat niet gek is
@Suikerklontje heeft ook een kleintjes kind, weet ik toevallig zeker haha .