What my kid really eats

Haha zo leuk! Qua weggooien; ligt er hier aan hoeveel hij met zn eten heeft lopen klooien. Als niet de helft in en uit zn mond en/of door zijn klauwtjes is gegaan, vries ik het wel in ja of krijgt hij groenten bijv de volgende dag weer.

Maar vaak moet het helaas de prullenbak in.
En qua hoeveelheid eten; hier kan hij de ene dag als een bouwvakker een bijna volwassen portie wegstouwen, en de dag er na maar 3 happen willen. Dus lastig inschatten ja!

Met brood smiddags smeer ik ook pas een volgende boterham als de 1e op is gegaan zodat dat in ieder geval niet verspild wordt.


Lunch! Was hier 2 boterhammen (1x geprakte avocado en 1x zoutarme humus). 3e boterham (baba ganoush) wilde hij niet meer. En omdat we in de regen buiten hebben gespeeld net kreeg hij voor het eerst zelfgemaakte warme chocolademelk toe. Was een groot succes!

8 likes

Ik eet het meestal op als het niet teveel is verpest haha!

En inschatten is idd lastig want ene x eet ze wel heel veel en andere keer weer maar een paar hapjes…

Wat betreft met de pot mee-eten, soms wel soms niet, hangt ervan af wat wij eten. Als ik bijvoorbeeld iets van een curry/stoofpotje maak dan haal ik er van tevoren al wat uit voor haar en dan kan ik bij die van ons gewoon kruiden en zout enzo doen. En anders heb ik zo wat simpels voor haar gemaakt :slight_smile:


Experiment, ik had nog wat havermout over van het ontbijt hierboven. En vond het zonde om weg te gooien dus heb er wat meel bijgedaan en wat havermelk, en heb er soort van pannekoekjes van gemaakt. En heb er een beetje courgette doorheen geraspt. Smaken prima, ben benieuwd of ze ze gaat eten straks.

En voor vanavond alvast “geprept”, groenten en courgetti

6 likes

Haha hier ook zon koffiejatter. Maar dat mag niet dus nu pakt ze steeds heel sneaky het lepeltje uit papa’s koffie om dan weg te rennen en dat in een hoekje af te lebberen :rofl:

3 likes

Blauwe bakjes zaten diepvries bessen in die ze graag eet, die wilde ze toen ze zag dat ik yoghurt ging eten :+1:t2:

En ja, choco kruidnoten erbij, dan heb ik niet het gezeur dat ze dat tussendoor wilt en ligt er geen druk op “een toetje” bij goed eten

3 likes

De havermout baksels van vanmorgen vielen in de smaak! Had ze 2 stuks van op tussen de middag.

2 likes


Bananen pannenkoek + roerei

3 likes

We bewaren veel voor de volgende dag (voor lunch of avondeten) en soms eet m’n vriend het op. Zoals gisteren had ze dat roerei niet eens aangeraakt, dat heeft m’n vriend opgegeten. We proberen wel zo min mogelijk weg te gooien.
Porties inschatten is lastig, ze eet inderdaad heel wisselend!

1 like

Vanmiddag heeft ze nog druiven en een waterijsje gehad.

Eind vd middag snack, alles is op gegaan. (Gelukkig want ik verwachtte al dat ze het avond eten niet lekker zou vinden)


IMG_20201004_180644


Ze heeft naar verwachting een mini hapje van het stoof’vlees’potje geproeft. :’)
(Ik eet zulke leftovers gewoon op of bewaar het voor later)

Soja toetje en dat was het weer!

2 likes

Meestal eet ze hier dus van de pot mee en we scheppen pas bij als iets op is en ze er zelf om vraagt. Inschatten is soms lastig, want meestal eet ze als een bodemloze put en scheppen we nog een 2e of 3e keer voor haar op, maar soms ineens amper iets. We bieden bewust alles aan wat wij ook eten, ook om gevarieerd aan te bieden. Met wat er over is ligt het er inderdaad aan wat er mee is gebeurd; zeker de eerste maanden (maar toen boden we ook maar een paar stukjes aan) werd alles afgesabbeld. Ja dan hoef ik het niet meer te hebben. Maar vanavond heeft ze haar broccoli niet aangeraakt en heb ik die nog opgegeten.


Broccoli dus niet aangeraakt (terwijl dat maandenlang favoriet was haha), aardappels nog een keer bijgeschept en vlees op. Ik wilde eigenlijk vega vandaag, maar niks in huis en niet zelf gekookt dus mislukt :sweat_smile:

2 likes

Vaak eet ik de restjes op, of de volgende dag weer voor z’n lunch.
Ik bied zelf vaak liever iets teveel variatie aan. Hij eet met de pot mee maar krijgt altijd nog wat extra groente/andere dingen er bij. Want waar eerst wekenlang pasta naar binnen wordt geslobberd ik me omdraai, kan er daarna maandenlang niet naar omgekeken worden. Heb het idee dat hij op deze manier zelf z’n behoefte kan aangeven.
En ik vind de hoeveelheid honger van een peuter gewoon niet in te schatten, die logica ontgaat me echt volledig, vreemde wezentjes haha.

3 likes

Een vraag die hier misschien wel t beste past, vanaf wanneer liet je je kind oefenen met zelf eten? En hoe doe je dat? :upside_down_face: Mijn zoon is nu 10 mnd en eet al wel een maandje zelf zn boterhammen, maar avondeten voeren we (zie ook niet voor me hoe hij 300 gram avondeten zelf gaat eten?). Hoe en wanneer begin je daar mee?

Geen kinderen hier, dus misschien een gekke opmerking, maar wat is dit voor bijzonder bestek?

Gewoon kinderbestek vd prenatal voor €1,70 haha. Stukken goedkoper dan al die andere kinderbestekjes en door het knikje in het bestek is het makkelijker zelf naar de mond te brengen. Met andere lepels/vorken valt vaak de helft ernaast en hier kan ze redelijk goed zelf mee eten (ook soep of yoghuet, tuurlijk knoeit ze wel wat maar dat is minimaal vergeleken bij een lepel met een rechte steel).

(Maar zoals je kan zien aan het handje, vandaag werd er vooral met de handen gegeten haha. Terwijl ze eigenlijk heel goed met bestek eet).


@June88 hier begon ze interesse in ons bestek te tonen en toen zijn wij haar zelf bestek gaan geven. Wij hebben rapley/kleintjes gevolgd dus daarvoor at ze al zelf met de handen. In het begin was vooral het bestek interessant, maar ze probeerde ons wel na te doen. Lukte alleen nog niet zo goed, maar oefening baart kunst. Wellicht kun je het combineren? Bv op een vorkje wat prikken en aan hem geven en hem mee laten stoeien en de rest wel zelf aan hem geven?

2 likes

Wij Thuisbezorgd, hij homemade tomatensoep en vegan nuggets, beide uit de vriezer. Die nuggets zijn echt super lekker en vielen in de smaak! Wel smerige naam, crusty nuggets hehehe

3 likes

Wij hebben hem gevoerd totdat hij duidelijk aangaf dat niet meer te willen, weigerde een hap te eten en maakte grijpbewegingen naar de vork en lepel. Sindsdien hebben we het hem zelf laten proberen en dat ging goed!
Weet overigens niet meer hoe oud hij toen precies was.

1 like


Ik had echt geen zin om te koken dus het werd:
Olijven- halve avocado - wrap in stukjes - halve vega burger.

De bordjes waren leeg (en de grond werd daarna nog leeg gegeten :tipping_hand_woman:)

2 likes

Wij deden dat eigenlijk al heel snel, eerst gewoon wat stukjes voor haar neus leggen, maar naarmate ze meer ging eten zetten we gewoon het eten voor haar neer. Ze is nu 1,5 en begint nu pas beter met bestek te eten, hiervoor was het altijd met de handen.

Edit: met heel snel denk ik met 8 maanden ofzo?

1 like

We hebben nooit gevoerd… maar denk dat T rond een jaar/14mnd ofzo? Interesse kreeg in echt met vork en lepel eten en dat dan dus ook zelf ging proberen. Sinds 1.5 kan hij het wel goed genoeg. Soms kiest ie nog voor z’n handen. Maar meestal gaat t nu met bestek.

Yoghurt enzo boden we aan vanaf 9mnd. Deed ie ook met z’n handen en soms met lepel. Maar dan ging er wel een hoop naast haha.

1 like

Echt hoor hoe krijg ik dit zelf niet bedacht :joy: ga dit idd maar eens doen! Prak zijn eten nu nog maar dan dus wat grover doen. Thnx!

@Oneinamelon thnx! Hij vindt het nu echt nog prima zolang we maar tempo houden haha.

@Dr.Watson en @Fishing thnx!! Als ik het zo lees zijn we niet heel laat, hij is nu nét 10 mnd dus heb nog wel ff. En zie het hem écht nog niet doen. Ja met z’n handen wel maar yoghurt niet hoor met een lepel. Maar misschien moeten we het gewoon eens proberen!

Ja hier is yoghurt ook heeeeel lang met de handen gegeten haha.

2 likes