Werkende moeders

Ik vind het precies goed! Zou niet minder willen, eventueel wel meer maar aan de andere kant denk ik dat ik het misschien zo houd want als mijn dochter dan over een paar jaar naar school gaat, heb ik een dag voor mezelf haha #vooruitdenken. Mijn vriend werkt ook vier dagen en we zouden het nu niet willen veranderen.

1 like

Even een tegengeluid hier :joy:
Ik heb 4 dagen gewerkt, en voor mij was dit wel teveel. Dit kwam ook omdat ik dan op vrijdag vooral bezig was met het huishouden, terwijl ik dan graag iets met mijn zoontjes zou willen doen. Daarnaast vind ik het ook leuk om thuis iets met de kinderen te doen, en ik miste dat echt op dagen dat ik werkte, dat ik ze maar 1 uur zag. (Ik kom om 18 uur thuis, en om 19 uur gaan ze naar bed)
Ik ben toen naar 3 dagen gegaan, en dat was voor mij, maar ook voor de kinderen, echt heel fijn. Maar ik zou vooral je gevoel hierin volgen.
Wellicht dat ik later weer naar 4 dagen ga, maar voor nu vind ik het goed zo.

1 like

Ik denk oprecht ook dat ik meer dagen zou werken als het hier anders geregeld zou zijn. Na het werk is het zo’n race met eten en kind naar bed brengen, dat dat echt niet als quality time kan gelden. Ik had voorheen ook nog een uur pauze smiddags, zodat we langere werktijden hadden maar de baas dat natuurlijk niet hoefde te betalen. Heel leuk dat ik een uur kon doen over mn boterham, maar die tijd heb ik liever thuis als echte vrije tijd. Gelukkig is dat sinds kort veranderd en ben ik een half uur eerder thuis.

Ja dat kan ik me dus heel goed voorstellen. Dat zou voor mij ook wel veel uitmaken. Het is zo relaxed als je vroeg kan stoppen in de middag, en degene die kind ophaalt doet dat tussen 3-4, rustig samen boodschappen doen, beetje spelen. Ondertussen komt de ander tussen half 5 en 5 thuis meestal, kan die ff chillen en spelen met kind, ondertussen wordt er gekookt en staat het eten alsnog tussen half 6/6 op tafel. Moet wel zeggen dat we die uren ook praktisch niks in huishouden doen haha dus is echt gewoon beetje aanrommelen. Op deze manier is dat echt perfect te doen 5 dagen per week (zoals iedereen hier dus ook doet + het is geen kleine baby meer want opvang start pas bij maand of 11-12).

De dagen dat ik om 18u of later thuis ben vind ik dan ook wel wennen, dan zie ik haar niet of kan ik haar nog net een kusje geven voor ze gaat slapen. Ik denk niet dat ik dat 5 dagen in de week zou kunnen.

3 likes

Hier ook een tegengeluid…

Ik werkte 4 dagen, verdeeld over 5. Maandag, dinsdag en donderdag volledig en twee halve dagen thuis. Met een kind was dat prima, helemaal toen ze naar school ging. Nu de tweeling er is, mistte ik tijd voor hun alleen. Op de momenten dat ik vrij was, was de oudste er ook bij. Nu werk ik 28 uur (en ben ik de woensdag vrij) en daar ben ik wel heel blij mee. Voor mijn gevoel is er nu veel meer balans.

Dit. Dit vinden wij beide zo naar. Dat je soms voor je gevoel je kind 3 dagen niet ziet? Ja, om naar de opvang te brengen en te halen, maar verder?
Nu hebben wij nog twee kinderen die er niet voor 20u in gaan, vaak 21u. En door deze hele Corona situatie halen we ze meestal wel 17.30 op. Maar voor Corona was dat niet en vond dat echt naar. Mijn man ook overigens. Zeker als die in de file stond en 19u pas thuis kwam, zag de kinderopvang z’n kind meer als hij zelf in de week…

Ik werk vier dagen en vind dat prima. Maar, eventueel zou ik 3,5 ook wel prima vinden qua werk-uitdaging, maar ik denk dat als ik daar naar switch je niet snel weer 32 gaat werken. Ooit wil ik weer van baan wisselen en dan zijn er met 32u gewoon meer leuke opties. Dus voorlopig houd ik het maar gewoon bij 32!

En betreft welke dag vrij; ik was (ook voor de tweeling) altijd vrijdagen vrij. Vond ik heerlijk, dus zo gehouden toen de kindjes geboren waren. Maar vanaf juli ga ik switchen naar woensdag vrij. Ik vind 3 dagen achter elkaar vooral de kinderen vermaken heel leuk, maar soms ook wel pittig en eentonig. Dus ik weet eigenlijk zeker dat ik er meer plezier uithaal als mijn vrije dag niet aan m’n vrije weekend vast zit. Het duurde alleen maanden voor de opvang op vrijdag plek had voor twee, maar over een paar weken is het eindelijk zo ver!

1 like

Dank voor alle reacties! Ik houd het voorlopig bij 4 dagen, omdat bepaalde functies anders niet mogelijk zijn. Maar ik voel het af en toe anders. Mijn ambitie is echt met de placenta in de vuilnisbak gegooid.

Dan zoek ik allerlei redenen voor mezelf: zoveel moeders op het forum vinden het top! We hoeven op vrije dagen het huishouden niet zoveel te doen, want daar hebben we een hulp voor eens in de 2 weken. Etc. Beetje overdreven dit, had het nooit van mezelf verwacht… Maar goed ik ga het gewoon een tijdje aankijken en dan kan ik altijd nog iets anders beslissen :slight_smile:

1 like

Ik heb juist meer ambitie dan ooit gekregen :upside_down_face: maar ik heb nu ook wel echt een baan waar ik ook gewaardeerd word.

8 likes

Wat een fijn topic, super interessant allemaal! Ik ben druk met dit onderwerp bezig met m’n psycholoog en merk dat ik het lastig vind.

Weggehaald ivm herkenbaarheid, bedankt voor al jullie en helpende reacties :heart:

Ik denk dat de vraag niet is of jij geschikt bent om te kunnen functioneren op de werkvloer maar of dit bedrijf überhaupt wel geschikt is om een werkplek te zijn. Wat een achterhaalde uitspraken zeg.

15 likes

Wat @Anna88 zegt. De vraag is niet of jij het kan maar of je niet ergens anders moet gaan werken.

Een bedrijf met zo’n verotte sfeer ga je in je eentje niet veranderen en op persoonlijk niveau is dat ook echt niet de moeite waard.

Ik zou zeggen dat elk ander bedrijf blij is om je te hebben en als ik dit zo hoor (en de rest goed herinner) heb ik 1 advies voor je en dat is wegwezen.

4 likes

Helemaal eens met bovenstaande reacties. Vooral die laatste uitspraak: ‘we zijn het vertrouwen verloren’ vind ik heel erg. Dat je nu bent uitgevallen heeft niks met je (gebrek aan) ambitie of kwaliteiten te maken, maar is een opeenstapeling van alles wat je nu meemaakt. Je werkgever heeft daar ook steken laten vallen door niet eerder te signaleren dat je het niet trok. Vind het echt erg dat zij nu zulke uitspraken over vertrouwen doen.

6 likes

Wat vreselijk die opmerkingen. Doen ze denk ik om je eruit te werken. Bedenk een plan met je arbo arts hoe je het beste kunt reïntegreren. Zou gewoon kijken hoe dat je je bevalt. Doet je partner wel goed meehelpen? 50-50 verhouding? Ik kan mij voorstellen dat een jaar slapen het je sloopt.

3 likes

Nou idd, wat een idioten! Zoals je weet zat ik vorig jaar in een zelfde soort situatie maar er is, iig naar mij toe, nooit sprake geweest van twijfel of ik mijn functie nog kon uitvoeren. Dat gaf mij juist veel vertrouwen toen ik aan mijn reintegratie begon.
Ik zou mezelf afvragen of zij jouw energie en reintegratie nog waard zijn. En weet niet of je een fijne Arbo arts hebt die jouw belangen ook behartigt, maar zo ja dan zou ik dit ook met haar/hem bespreken.

4 likes

Ik vind het heel lastig dat ik het vrij druk heb op mijn werk (ik werk 32 uur verdeeld over 4 dagen) maar dat ik eigenlijk na werktijd niet meer de puf heb om iets extra’s op te pakken.

Ik werk nu vaak van 9.00 tot 17.00/17.30, ga dan m’n dochter halen (man brengt haar weg) en dan is het even aanrommelen tot etenstijd, haar naar bed doen of opruimen waarna ik ook nog graag even wil relaxen en/of sporten. Ik moet zeggen dat ik vaak wel 2 a 3 uur uiteindelijk nog op de bank kan zitten, want ik ga niet per se vroeg naar bed.

Maar ik kan gewoon niet de puf opbrengen om dan nog wat e-mail weg te werken of wat extra rapportages te lezen. Ik voel me daar heel schuldig over, terwijl ik dus gewoon mijn uren werk, maar ik wil mezelf graag laten zien en meer uit het werk halen.
Helpt niet mee dat mijn directe collega alleenstaand is en soms ook gerust in het weekend wat extra werkt en dat mijn man zijn eigen bedrijf heeft en dus ook altijd in de avond nog wat doet.

Lang verhaal, weet ook niet per se wat ik er mee wil. Vind het soms lastig dat mijn dagen bestaan uit óf werken óf kind. En dat ik niet echt tijd (of meer zin) weet te maken voor andere dingen als extra werken/uitzoeken van speelgoed etc. Vraag me trouwens ook af of het makkelijk wordt om wat extra te werken als je kind ouder wordt?

Zoontje is nu 4 en ik merkt niet dat het makkelijker is om meer te werken of dat ik meer tijd heb voor mezelf. Ik moet echt met m’n man planning maken van hij dan en ik dan wat extra werken. Hij dan en ik dan die S naar bed brengt, zodat de ander kan rusten of extra werken. Het is echt tijd vrij plannen met elkaar, althans bij ons.

Ik heb in dat opzicht echt een 9-5 mentaliteit, werk dat ik niet af krijg komt de volgende dag wel (ik heb wel werk waarbij dat ook kan). Ik zou echt niet weten hoe ik in de avond nog zou moeten werken, zodra ik thuis kom is het rennen en vliegen om op tijd te eten en de kinderen in bed leggen. Ben al blij als ik even kan sporten of een paar blz kan lezen… in mijn geval heb ik dus echt mijn verwachtingen moeten bijstellen. Jezelf vergelijken met een alleenstaande college is denk ik zinloos, je hebt ten slotte een heel ander leven. Is het voor je werk nodig dat je extra werkt of is het gewoon een bepaalde verwachting die je naar jezelf toe hebt?

1 like

Ik herken het ‘probleem’ dat het leven doordeweeks soms uit werken, huishouden en zorgen lijkt te bestaan. Ik heb het ook behoorlijk druk op werk en probeer soms avonden te werken, maar dat lukt lang niet altijd. Nu met Corona en het meer thuis en flexwerken gaat het wel beter…

Wat voor mij wel werkt:

  • een keer in de week ofzo met een kop thee lekker op de bank met laptop in alle rust wat dingetjes die openstonden afmaken savonds
  • als ik meer energie heb even aan tafel aan de slag en dan mezelf om 22.00 bv nog een serietje gunnen

Dit doe ik alleen als de kids op tijd slapen en ik op hele drukke dagen/tijden aan bepaalde dingen niet ben toegekomen. Als ik eenmaal bezig ben zit ik er vaak ook wel snel ik, geeft een goed gevoel en vaak tik ik best wat af. Benoem dit dan ook terloops wel ihkv goodwill :wink:. De weekenden laat ik de laptop trouwens wel echt achterwege, daar ligt mijn grens.

Overigens is het herkenbaar dat je met kids minder flexibel bent dan mensen zonder op werk, heb ik ook weleens ‘last’ van. Maar iedereen kent je situatie en daar hoef je je ook echt niet lullig over te voelen; je maakt immers gewoon je uren!

Krijgen jullie ook betaald voor die extra uren in de avond?

1 like