Werkende moeders

Ja eens. Ik vind het echt heel erg jammer dat we in Nederland zo kort verlof hebben.
Ik zie mezelf als bestwel een carrièretijger maar met 3 maanden was ik echt niet in staat om fulltime te werken. Naast dat babies van 3 maanden echt nog klein zijn.
Na een half jaar ging het al veel beter (ik ben met 4 maanden 2 dagen begonnen en met 5 maanden ging m’n kindje naar het kdv).
En met een half jaar vond ze het al heel leuk met andere babies enzo maar toen ze een jaar was vonden wij het kdv echt heel positief voor haar ontwikkeling en ook gewoon veel leuker voor haar dan met ons thuis zijn.

Het zou mooi zijn als een half jaar verlof voor iedereen bereikbaar zou zijn ipv alleen voor mensen die dat financieel redden en ik denk ook veel beter voor iedereen een gelijke start geven.
Ik verbaas me er eigenlijk over dat dat bestwel leeft bij de politiek maar dat de maatregelen die daarvoor moeten zorgen eigenlijk alleen maar zorgen voor meer afstand ipv minder.

3 likes

Ik ben pas afgestudeerd en werk nu 4 dagen (30 uur) bij het werk waar ik was begonnen tijdens m’n studie als bijbaan. Mijn vriend werkt 5 dagen (40 uur), maar werkt en studeert ook veel in de weekenden en avonden.

W gaat 2 dagen naar het kdv en 1 dag naar m’n moeder. De vierde dag werk ik op zaterdag, dus dan is m’n vriend gewoon bij hem thuis.

Mijn plan was om vanaf september een masteropleiding te volgen, maar dat heb ik nu vooruit geschoven, omdat ik weer in verwachting ben. Ik zie het alleen niet zitten om bij mijn huidige baan te blijven, omdat ik het daar echt niet naar m’n zin heb. Ik zou in de toekomst heel graag drie dagen willen werken (wat nu niet lukt, omdat ik echt minimum verdien), maar ik hoop als ik een baan vind in het verlengde van m’n studie dat ik wel gewoon 24 uur kan werken en de weekenden lekker vrij heb.

Ik merk toch dat ik vier dagen zonder W wel heftig vind, maar misschien komt dat ook omdat ik mijn werk echt niet leuk vind.

Ik zou ook de vrijdag doen als je goed bereikbaar moet zijn.
Ik heb zelf de woensdag vrij maar op donderdag is mijn mailbox vaak ontploft. En wordt nog veel gebeld op woensdag (ik neem niet op).
Ik kan niet de vrijdag vrij want dan heb ik juist oppas (mijn moeder is dan vrij)
Al breekt woensdag wel lekker de week.
Ideaal zou ik ma, di do werken. Maar kan hier niet.

2 likes

Ja daar heb je ook een heel goed punt! Maar heb altijd 5 dagen gewerkt en vind 20 procent best een hap uit mijn salaris dat ik principieel heel koppig denk: dan ben ik ook niet bereikbaar.

Terwijl ik het werken an sich bijna nooit erg (en meestal leuk) vind om te doen.

1 like

Ik had eerst maandag vrij maar ben nu geswitcht naar dinsdag omdat ik na een weekend vaak echt geen zin had om nog een dag alleen met de kinderen te zijn :grimacing:

Nu er een dag tussen zit vind ik het veel leuker, dus wellicht is dat voor jou een overweging om voor woensdag te gaan. De week is voor mij iig een stuk relaxter nu ik moeder zijn en werken meer afwissel

2 likes

@Wonderland haha ja maandag raad ik ook af. Dat is mijn vrije dag nu en het is dat het praktisch niet anders te regelen is nu, maar anders was maandag wel de laatste dag die ik vrij zou willen. N is ook altijd extra jengelig op maandag en we hebben het hele weekend al samen gehad. Woensdag of donderdag lijkt me een ideale vrije dag.

1 like

Ik vind de maandag juist een hele relaxte dag om vrij te zijn. Ik moet voor m’n lessen altijd vrij veel voorbereiden, met name rond examentijd, en dan vind ik het echt zo’n horror dat zondag te moeten doen. Echt een vernacheling van m’n weekend.

Maar dan zit je op je vrije maandag eigenlijk alsnog te werken toch?

Ik ben heel blij met mijn vrije dag op woensdag, hoop dat dat volgend schooljaar zo kan blijven. Kans is groot dat het dan maandag wordt. Dan zou F. 3 dagen achter elkaar naar de opvang gaan, weet niet helemaal wat ik daar van vind. Nu juist wel fijn dat er voor haar ook wat afwisseling is.

Wat je ook nog mee kan nemen in je overweging; wanneer zijn anderen vrij die niet iedere doordeweekse dag werken. Ik ben bv woensdag en vrijdag vrij en woensdag zijn een aantal anderen met kinderen vrij, dus spreken we wel eens af bij een speeltuin hier in de buurt. Iemand anders uit onze vriendengroep is de maandag vrij en baalt daar nu echt van, omdat verder iedereen met kinderen in onze groep dan werkt. Op vrijdag werken de meeste met kinderen wel, maar mijn vriendinnen zonder kinderen werken bijna allemaal onregelmatige diensten dus zijn dan ook regelmatig vrij.

Klopt, maar dan ben ik wel “alleen” en niet in de quality time met m’n vriend op zondag aan het werk bvb.

1 like

Voor de mensen die 4 dagen werken: kunnen jullie vertellen hoe je dit vindt? Zou je liever minder werken of meer? Is het goed te combineren met je kindje (s) of niet?

Ik werk er 4 maar denk de laatste tijd steeds: is dit niet te veel. Ben ik precies nu gevraagd voor een functie waarbij 4 dagen wel het minimum is… ik heb nu helemaal dramatische visioenen waarin mijn kind ooit zegt: jij werkte altijd alleen maar.

Ik! Vind het precies goed. Werk ma, di, wo en vrijdag.

Maandag is altijd in 2 tellen voorbij, dus heb ik geen erg in. Dan nog maar 2 dagen werken. Dagje vrij samen. Vrijdag is ook maar 1 dag en daarna is het alweer werken.

1 like

Ik werk vier dagen en vind dat zelf heel goed te doen. Ik ben bijna de helft van de week bij haar en mijn man brengt veel tijd met haar door vanwege zijn onregelmatige werk.

Ik ging er zelf in van: ik blijf gewoon fulltime werken en als het me te veel wordt dan kan ik altijd nog ouderschapsverlof opnemen. Ik ken mezelf namelijk; stel ik ging 32 uur werken dan ging ik alleen maar een 36 urige werkweek in 32 uur proppen. Dus ik probeerde gewoon fulltime te blijven werken en dat heeft in mijn geval goed uitgepakt. Wellicht is het voor jou ook een idee om vier dagen te werken en te kijken hoe dat bevalt? Ouderschapsverlof is een recht dus kan je altijd nog inroepen (tot je kind 8 jaar is).

1 like

Ja, dit maakt echt zo’n ontzettend groot verschil. Langer verlof zorgt sowieso voor meer arbeidsparticipatie om de redenen die jij schetst.

Dat op tijd stoppen hier (opvang sluit ma t/m do om 16.30 dus kind om 16.15 halen, vrijdag sluit ie om 16u) vond ik eerst maar stom, maar nu snap ik het ook goed. Een werkgever heeft uiteindelijk meer aan mij als ik 5 dagen werk maar iets korter en stressvrij, dan wanneer ik 2/3 dagen werk omdat ik pas om 19u thuis ben wat niet goed samengaat met een gezin.

3 likes

Vind het juist fijn om 4 en soms meer dagen te werken. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de tijd wat je met elkaar hebt. Thuis doe ik zo min mogelijk aan m’n werk zitten of pas zodra S slaapt. Ik heb tot op heden nooit van m’n zoontje gehoord dat ik “zoveel werk”. Hij leert juist dat werken een essentieel onderdeel is van het leven en brengt mamma kom geluk.

1 like

Volgens mij zeggen kinderen dat vooral tegen ouders die meer dan 60 uur per week werken :relaxed: En zelfs dan is dat niet noodzakelijkerwijs het geval, vooral niet als je gewoon betrokken bent. Met 4 dagen gaat je kindje dat echt nooit zeggen, geen zorgen.

2 likes

Ik werk 4 dagen en mijn man ook. Mijn dochter is dus 4 van de 7 dagen bij ons.

Ik denk zelf dat ik mijn uren wel zo zou willen verdelen dat ik ook op vrijdag (nu mijn vrije dag) ga werken als mijn dochter naar school gaat. Omdat ik me snel verveel en mezelf liever bezig houd lijkt dat me fijn. Ik vind werken oprecht leuk, dus ben heel blij met 4 dagen.

2 likes

Mijn ouders werkten beiden full time en mijn moeder vroeg me afgelopen weekend nog (ik ben nu 30) of ik daar ooit last van ervaren had want ze voelde zich zo vaak schuldig :pleading_face: Maar het antwoord was nee, absoluut niet!

4 likes

Ik ben heel blij dat ik vier dagen werk! Elke woensdag vrij dus het is een fijne afwisseling tussen 2 dagen werken, dagje vrij, 2 dagen werken en dan weer weekend. Mijn werk kan eigenlijk ook niet in minder dagen en ik zou het ook niet willen. Wel werk ik nu 4x9 en twijfel ik om naar 4x8 te gaan met ouderschapsverlof. Dat voelt net iets relaxter maar ik heb hele flexibele werktijden waardoor ik ongemerkt die 4x9 wel maak maar dan voelt het niet als 4x9.

De woensdag thuis is wel echt voor m’n dochter dus dan probeer ik niet achter de laptop te zitten, behalve als ze slaapt.