Werkende moeders

Heb je niet teveel werk voor die uren? Als je wat extra’s wilt doen om bij te blijven. Dat zou ook in werktijd kunnen.
Ik werk weleens over in de avonduren als ze slaapt of op mn vrije dag. Maar gaat niet van harte en alleen als echt moet. Dit is vaak in drukke periode en dan ligt er gewoon te veel werk.

Ik heb ook het gevoel dat mijn leven en uit werk, kind en huishouden bestaat. En zoek nu een hobby ter ontspanning.

1 like

Dit klinkt wel een beetje alsof je het vooral wilt doen omdat je andere collega het ook doet, en dat lijkt me niet zo’n goede reden. Als je tijdens je kantooruren gewoon goed je best doet en laat zien dat je hard werkt, heb je het denk ik niet nodig om 's avonds nog een paar mails te sturen. Althans, ik ken je baas natuurlijk niet, maar als je het daarvan ‘moet hebben’ is dat niet best natuurlijk. Je krijgt voor je uren betaald en als je daarin goed werk doet is er echt geen énkele reden om je schuldig te voelen dat je daarbuiten niet werkt :slight_smile: Denk je dat jouw baas zich schuldig voelt als hij 's avonds nog een mail krijgt en denkt: ah die arme Watson zit nog een mail te sturen, zou ik haar wel genoeg betalen?! Nee, dus andersom (ik snap dat dit echt suuuuuper rationeel gedacht is hoor) is dat ook niet nodig.

7 likes

Waarom is iemand met een partner minder flexibel dan een alleenstaande?
Omdat er nog een partner entertainment nodig heeft in de avonduurtjes?

En ja ik vat dit persoonlijk op.

Ohh nee sorry ik zei het verkeerd… bedoelde iemand met kinderen! Heeft niks met de partner te maken, onhandig geformuleerd. Zal het aanpassen.

Ik merk zelf nu bij een project waar je heel erg moet aansluiten bij de orde vd dag van praktijkorganisaties dat collega’s dan vaak even op hun vrije dag langsgaan of toch even ruilen. Zeker omdat je op andere dagen niet altijd flexibel (genoeg) bent vanwege andere werkafspraken en er een deadline is. Dat is dan een soort extra goodwill, maar omdat ik op mijn vrije dag standaard de kinderen heb kan dat natuurlijk niet en kan ik dus in verhouding vaak minder doen. Snapt iedereen wel, maar voelt toch soms onhandig.

1 like

Ik werk niet, maar ik ga binnenkort studeren. Ben heeel benieuwd hoe dat verloopt icm kind. Weet ook nog niet of bso plek heeft, en kan echt niet makkelijk leren als kind thuis is. Het zal pittig worden, ben geen doorzetter dus misschien lukt het niet maar ik doe maar alsof het wel gaat lukken.

Zoveel vrouwen met meerdere kinderen die ook nog werken, soms voelt het alsof ik een gen in mijn lichaam mis, ik kan heel moeilijk tegen zoveel chaos en weinig me time, vind dat jammer aan mezelf.

Ben je nog met de partner van je kind samen? Dacht van wel toch? Want dan is het denk ik vooral een kwestie van samen goede afspraken maken. Als hij fulltime werk (weet ik natuurlijk niet), dan zou je kunnen afspreken dat hij een aantal avonden of bv iedere zaterdag een paar uurtjes de volledige zorg op zich neemt zodat jij alle tijd hebt om te studeren. Is ook meteen een stok achter de deur van jezelf om er dan ook écht aan te gaan zitten. Wat voor mij goed werkt is om dan ook fysiek ergens anders heen te gaan. Ik ga graag bij la place of een koffie tentje zitten met m’n laptop bijvoorbeeld.

Echt niet nodig om het op jezelf te betrekken hoor! Ik vind het juist altijd positief als mensen helder kunnen benoemen wat ze nodig hebben (rust en me time in jouw geval) ipv proberen mee te rennen met de stroom terwijl dat niet bij ze past.

Veel succes met je studie! Alleen al beginnen is een grote stap dus die heb je alvast genomen!

2 likes

Herkenbaar dit hoor! Voor mij ook de reden om te twijfelen of er überhaupt een 2e gaat komen. Ik heb gewoon behoefte aan me time. En ik heb trouwens echt geen speciale hobby ofzo, vaak doelloos op de bank forummen/insta of tv kijken om weer een beetje op te laden. Als ik hoor wat anderen allemaal naast het werken/moederen doen dan denk ik dat ik niet mag klagen want “maar 1” kind, maar blijkbaar valt het me zwaar :blush:

2 likes

Mijn vriend werkte al 4 dagen en die blijft dat straks doen. Ik werk voor mezelf en kan mijn uren deels zelf bepalen (thuis/kantoor) maar probeer zoveel mogelijk tijdens kantooruren te werken (ook ivm stagaire en medewerker). Soms maak ik 24 uur per week en soms 60, en alles daartussen.

In oktober uitgerekend maar vind het nog lastig om in te delen. Voor nu hebben we bedacht
2 dagen opvang, en papa, mama en oma ieder 1 dag.
Ik doe dit soort dingen normaal erg op gevoel en flexibel maar mijn leven zal sowieso wel enorm veranderen dus een beetje houvast qua structuur en dagen zou ook fijn zijn voor me denk ik.

1 like

Heel herkenbaar.
Soms denk ik, misschien toch een tweede…… maar als ik dan bedenk hoeveel extra tijd en moeite dat kost waardoor ik minder tijd voor mezelf heb dan heb ik daar helemaal geen behoefte aan.
Ik ben door het werk van mijn partner veel alleen met onze dochter en dan is 1 echt genoeg.

Ja wat onwijs leuk zeg!!! Joepieeee :partying_face::partying_face:

1 like

Ja precies dit. En door het thuiswerken vanwege corona kom ik ook niet helemaal los van thuis en de baby.
Fijn als ik straks in ieder geval weer voor 1-2 dagen op kantoor kan werken.

Dit klinkt echt super! Ook een filmpje om je welkom te heten, begint goed!

1 like

OMGGGG meen je! Wat fantastisch! Gefeliciteerd!! :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik boek je alvast voor Jan/feb haha.

4 likes

Ben zo blij voor je! Klinkt zo lief, met het filmpje!

1 like

Echt zo leuk, is echt op je lijf geschreven volgens mij. Jammer dat je niet hier in de buurt woont, anders had je hier in december mogen kramen!

1 like

Ik vind het nog steeds zo leuk voor je!!


Ik ben heel blij met mijn baan maar ik vind het zo jammer dat ik mijn baby zo weinig zie. Ik haal hem al rond vijf uur op maar hij slaapt daar zo slecht dat het thuis dutje - eten - bad - slapen is. 's Ochtends is het ook even verzorgen en dan ga ik al naar werk. Ik hoop echt dat hij snel beter gaat slapen daar zodat hij wakker kan blijven en we kunnen spelen of gewoon chillen.

1 like

Omg wat geweldig!! Klinkt ook echt heeeel erg leuk!! Gefeliciteerd!! :heart::heart:

1 like

Traditionele gezinsopvattingen leiden tot ‘kindboete’ voor jonge moeders

In de Volkskrant vandaag. Ik vind het “interessant” dat “we” het dus onszelf aandoen.
67% van de vrouwen gaat deeltijd werken waarbij 9 van de 10 mannen hetzelfde aantal uren blijft werken…

3 likes