Werkende moeders

Wij denken er al heel lang over na en als we straks in ons nieuwe huis gesetteld zijn en geen dubbele lasten meer (we hebben nu zoveel dingen dubbel lopen omdat we het al hebben gekocht en aan het verbouwen zijn maar pas in augustus overgaan en dan pas ons huidige huis verkopen) gaat die er zeker komen. Ik werk 3 dagen, maar vind poetsen als K. wakker is echt ondankbaar (want maar kort echt resultaat van) en besteed die tijd ook liever aan haar of R… Wassen tussendoor vind ik prima, maar echt grondig poetsen doen we het liefste als ze op bed ligt, maarja dat middagdutje wordt steeds korter :stuck_out_tongue:

Ik had dezelfde struggle en ga vanaf september weer terug naar 4 dagen werken (werk er nu met ouderschapsverlof ook 3). Nu gaat K. 2 dagen per week naar de opvang en is 2 dagen bij mij en 1 dag bij mijn vriend. Vanaf september komt daar een dag opvang bij en zijn mijn vriend en ik beiden 1 dag thuis met K. Wij hebben er best duidelijke regels over gemaakt: ben je thuis met K, dan hoef je niet schoon te maken en heb je de auto. Zodat je zoveel mogelijk van K. kunt genieten. Koken dan weer wel, maar dat is alles.

Wij hebben een schoonmaker en zij komt 1x per 2 weken, voor 3,5 uur. We betalen €15 per uur. Ze komt op vrijdag en dan voelt het zo fijn om schoon het weekend in te gaan. De andere week is het echt bijhouden, beetje stofzuigen met de draadloze stofzuiger (ideaal als die kleintjes gekruimeld hebben) en de toiletten enzo. Valt reuze mee en doen we vaak even in de avond of tussendoor. Maar dit is wel het eerste waar we op zouden bezuinigen indien nodig, ik besef me dat het een luxe is.

Wij hebben geen schoonmaker en werken allebei full-time. Nu wel veel thuiswerken is het ook af en toe best een zooitje, maar als er 1 of er allebei weg zijn wordt het niet echt vies. We hebben maar een klein huis en relatief weinig spullen. Elke avond ruim ik de woonkamer op. Beneden stofzuigen doen we denk ik om de dag even. Vaatwasser ruimen we uit tijdens het ontbijt maken en verder in het weekend alles even wat grondiger schoonmaken. Wasjes draaien we meestal in het weekend. Ik zou wel een schoonmaker willen, maar het kost ook weinig tijd om hetzij bij te houden. Als het allemaal wat krap is qua tijd, bestel ik liever eten dan dat ik schoonmaken uitbesteed. J. vind ook eigenlijk alles mooi (toekijken bij vaatwasser uitruimen, stofzuigen, dweilen), maar savonds is hij soms wat onrustig en dan is het lastig om te koken.

TLDR: nee geen schoonmaker wel vaker eten bestellen

Hier ook 1 x per 2 weken en dan 3u. Wij werken beiden 32u en zou niet zonder willen. Voordat onze tweeling er was ook al niet overigens, maar nu al helemaal niet. Vind het gewoon fijn dat badkamer/wc’s/keuken grondig/dweilen iig eens per twee weken gedaan wordt.

Wij betaalden eerst maar €11 p/u, dus €33. Vonden we karig, dus verhoogd naar €35 (ok. Geen mega verschil, maar het is iets) en nu wil ze zelf meer en wordt het €37,50.

1 like

Ik werk 20 a 25 uur per week en mijn vriend 40. Ik heb wisselende diensten en dat is soms wel lastig, maar geeft ook weer een bepaalde mate van vrijheid. Als mijn kindje ouder is, wil ik wel graag wat meer werken. Ik ga via mijn werk na de zomer ook een cursus doen om me te blijven ontwikkelen, want dat vind ik wel heel belangrijk.

Ik vraag me overigens al een langere tijd af of er ook een verband is tussen de lengte van de zwangerschaps/ en of ouderschapsverlof en hoeveel iemand (wenst te) werken, maar ook hoe moeilijk/makkelijk dat wordt gevonden. Ik heb namelijk vaak het idee gehad dat als ik zoals bijv in Denemarken of Duitsland langere tijd verlof had gehad, ik veel sneller weer 32 uur was gaan werken zoals ik voor mijn bevalling deed.

N=1, maar ik heb ‘gewoon’ verlof gehad en niet verlengd oid. Dus mijn baby was 3 maanden toen ik weer ging werken. En dat vond ik eigenlijk meteen heel erg chill. Vond het alleen thuis zijn met hem vrij saai, had het toen ik enigszins hersteld was en mijn kindje ‘snapte’ vrij snel gezien haha en was echt weer toe aan nieuwe prikkels.

2 likes

Ik denk zeker dat dat verband er is! Zelf ben ik ruim een jaar thuis geweest en dat helpt ook dat ik nu niet het gevoel heb dat ik iets mis, omdat ik zo veel bij hem ben geweest. Als je met 3 maanden gaat werken kan ik me zo goed voorstellen dat je die tijd die je aan het begin niet hebt gehad, daarna in je weken wilt hebben.

1 like

Ja ik denk zeker dat daar een verband tussen zit! Ik zou er bij 3 maanden zelf zeker niet klaar voor zijn geweest om zo veel zonder elkaar te zijn (en E ook niet). Ook omdat ze heel erg graag op me/bij me wou zijn en slapen en ik bij haar. Nu is ze ook echt zo ‘oud’ toen ze voor het eerst naar de opvang ging (11 maanden), dat ze er echt behoefte aan had en allang niet meer zo klein en fragiel. Ik kan me voorstellen dat je bij zo’n kleintje toch sneller hebt nou nee ik wil vaker samen thuis zijn.

Heb idd daarom ook niet het idee dat ik veel mis of gemist heb zoals @anon18050057 zegf

4 likes

Ja denk ik ook. Zoals ik al zei heb ik dus echt wel het idee dat iets mis. Maar las je (& ikzelf) m’n post terug lees, mis ik vooral dingen van E (8mnd), en niet van T (2.5jr). Die is ouder en ontwikkelt minder snel vergeleken met die eerste 12/18 maanden. En ook stabieler ofzo, en kan ook vertellen over zn dag bij de kindjes. Hij geniet nu echt van andere kinderen. Bij een baby ban 4mnd breng je toch weg voor “de ouders”, het kind heeft daar naar mijn idee echt weinig voordeel aan (vergeleken met wanneer ze 1.5 zijn bijv).

3 likes

Wat een fijn topic en leuk te zien hoe anderen het doen.

Ik werk 28 uur, mijn man 32. Mijn jongste gaat vanaf 7 maanden 1 dag per week naar de opvang, de oudste van 3 gaat dat sinds hij 3 maanden is. De andere 2 dagen zijn ze bij opa en oma. We hebben 1 keer in de 14 dagen een schoonmaakster voor 2-2,5 uur voor de grote dingen (25 euro). Stofzuigen vinden we beiden geen probleem en doen we zo om de dag.

Ik vind verlof wel kort, als in: ik had graag langer bij mijn baby’s willen blijven, maar had ook wel veel zin beide keren om weer aan het werk te gaan. Ideaal had ik gevonden als ik vanaf 12 weken bijvoorbeeld nog 6-12 weken halve dagen had kunnen werken.
Helaas wordt ouderschapsverlof bij mij niet doorbetaald dus kon het voor ons niet uit.

Ik heb 6 maanden verlof genomen en ben toen weer gaan freelancen. Inmiddels is mij een vaste baan aangeboden die ik per 1 juli ga aannemen. Ik ga 32 uur werken en neem denk ik de vrijdag vrij (iemand tips of je eerder voor de maandag of woensdag zou gaan?)

Mijn moeder en schoonmoeder passen allebei een dag op (in huis) en dan zijn er nog 2 dagen kdv. Mijn vriend werkt helaas 180 uur.

Ik struggle nog wel een beetje met hoe ik die vrije dag wil inrichten. Eigenlijk wil ik die uit principe niet werken (want niet betaald). Aan de andere kant toen ik 40 uur werkte, werkte ik ook best vaak 50 uur. En ik haal wel echt heel veel voldoening uit carrière maken en mijn werk goed doen. Bij dit bedrijf en deze functie horen goed bereikbaar zijn daar wel een beetje bij.

Ik heb zelf de vrijdag vrij aangezien de collega die mijn taken ook kan overnemen de woensdag heeft.

Vind het echt super haha, ik geniet echt volop van die 3 dagen samen. En dan op maandag ben ik er ook echt weer klaar voor om aan de slag te gaan.

Als op vrijdag iets is, kunnen ze me altijd bereiken. De belangrijkste taken moeten toch voor 11u gedaan zijn.
Maar is echt bij hoge uitzondering.

Je kunt altijd kijken als je straks die vrije dag hebt, hoe je het gaat inplannen.
Ik chill m meestal haha aangezien de zaterdag & zondag bijna altijd wel iets op de planning staat.

3 likes

Ik heb woensdag vrij. Heerlijk een break tussendoor. Zoontje heeft dan een korte dag op school. Veel tijd samen.

3 likes

Ik ga maandag vrij nemen omdat woensdag en vrijdag bij ons rustige dagen zijn (dus vind ik zonde om vrij te zijn) en dinsdag en donderdag zijn vergaderdagen.

1 like

Als ik jouw functie zo hoor zou ik de vrijdag doen. Op woensdag is er een grote kans dat de andere activiteiten allemaal doorgaan en is de kans dat je gebeld wordt groter (ik weet natuurlijk niet precies wat je doet, maar dit stel ik me zo voor). En dat je dan mentaal ook al bezig bent met morgen. Op vrijdag glijdt iedereen aan het eind van de dag een beetje richting weekend, er gebeurt vaak wat minder (afhankelijk van je sector) en het is lekker weekend dus ik denk dat je dan sneller dat ‘vrije’ gevoel hebt.

Edit: aan de andere reacties zie ik dat mijn bericht echt te erg op mijn eigen situatie is gebaseerd haha sorry :grinning_face_with_smiling_eyes: zo zou ik het dus doen

1 like

Ik ben van plan om dinsdag en woensdag vrij te nemen. Maandag hebben wij altijd weekstart en vaak toch wel een dag dat je meetings hebt. En dacht dat het voor mijn kind ook wel fijn zou vinden als die mij na een dagje werken weer ziet haha.

1 like

Volgens mij hebben we een klein beetje vergelijkenderwijze achtergrond (reclame, marketing, comms) en daarom neig ik inderdaad ook naar de vrijdag. Maandag en woensdag zijn redelijk drukke dagen en dan weet ik dat ik toch achter mij. Laptop ga zitten.

Doe ik nu alleen op vrijdag ook, dus ik wil als ze iets groter is op vrijdag echt dingen gaan plannen om samen te doen.

1 like

Oh ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Zie em nu pas. Leuk :grin:

Ik werk op ma woe en vrij en vind dat wel chill.
Tussendoor een dag vrij en dan kan ik op mn werkdagen de zooi laten liggen voor de dag erna.
Werkt voor mij goed haha.

Maar het is ook niet heel erg toch, als je je werk gewoon heel leuk vindt en dan in je vrije tijd af en toe eens een beetje werkt? Hoef je niet perse als iets negatiefs te zien

De ene persoon kijkt een serie tijdens het dutje vd baby of in de avond, de andere persoon leest dan wat over z’n vakgebied of doet wat werk of mailt een idee naar z’n baas. Is niet inherent slecht om wat te werken in je vrije tijd, als je het maar leuk vindt en uit eigen beweging.

1 like