Werkende moeders

Ja dat is echt de leven hoor

Vooral toen ik nog geen baby had, werkte ik wat meer en om 17u zat ik dan met 1 of 2 mensen op kantoor. Laat staan 18u dan ben ik er echt alleen. Tegenwoordig zijn er wel wat meer ‘ambitieuze’ mensen en als ik dan een keer in de avond of in het weekend/op een feestdag er ben, is er meestal wel iemand.

Maarja we willen dus wel terug naar NL een keer maar dan geven we dus op dat ik meestal om 3/4u thuis ben tegenwoordig en mijn vriend uiterlijk om 17u, en dat is wel gewoon een heel relaxed leven eigenlijk

1 like

Nou, dat ligt eraan of je dat opgeeft hoor. Mijn werkgever wilde graag dat ik 5 dagen werkte, dus nu verdeel ik 32 uur over 5 dagen. Elke dag tot 16.00 uur ongeveer :slight_smile: Mijn vriend heeft een vrij flexibele baan, dus die kan R. ophalen wanneer hij wil en daarna nog een beetje werken als nodig. Het kan dus wel hier! Maar je moet natuurlijk wel het geluk hebben dat je een baan krijgt waarbij dat allemaal kan.

Oh ja dat is waar. Ik denk in het werkveld waar ik terecht hoop te komen (ziekenhuiswezen) dat niet echt mogelijk is, dan werk ik meer met diensten of iig vaste tijden. Mijn vriend is ander verhaal die zal dat wel kunnen.

Voor nu hopen we hier nog een paar jaar te blijven :crossed_fingers:t2: als ik een beurs weet te krijgen voor mijn onderzoek

Ja werkt dat goed in de praktijk? Ik kan me ook voorstellen dat op veel plekken 32 uur in 5 dagen gewoon op minstens 40 uur nakomt uiteindelijk, dat je toch steeds meer werk blijkt te hebben dan je in 32 uur kan doen en ach, dan blijf je even een paar uur langer, en dat je toch met een scheef oog wordt aangekeken dat je dus veel vroeger van kantoor vertrekt dan sommige andere collega’s, dus dat je uiteindelijk evenveel uur zit te doen maar dan gewoon minder betaald.

Ik werk 32u (ma-do) en L gaat 3 dagen naar de gastouder en 1 dag naar m’n moeder.
De 3 dagen die we samen hebben zijn ontzettend leuk en gezellig :grin:

Heb al wat korte opleidingen op de OU uitgezocht en ga samen met m’n manager kijken wat eventueel het beste past binnen mijn werkzaamheden, ben echt zo blij met deze baan. Het is echt het straatje waar mijn interesses liggen, alleen dan niet logistiek luchtvaart maar logistiek apotheken / patiënten haha.

Ben wel nog aan het denken om als ze 2 is haar 5 dagen naar het KDV te brengen die vervolgens aansluit bij de vrije school.
Maar dat hangt ook af of ik hier natuurlijk kan blijven werken ja of nee… Want dan wil ik toch meer gaan werken zodat we in de toekomst kunnen verhuizen naar een leuk huisje met een tuin :heart_eyes:

9 likes

Ik vind de baby periode helemaal niks en heb liever de peutertijd haha.


Ik werk 24 uur (zet 4 uur ouderschapsverlof in) en 3 dagen opvang. De andere dagen ben ik thuis. Dat vind ik soms wel zwaar maar meer werken kan/mag in mijn functie niet én minder ook niet. De 2 dagen zijn achter elkaar en nu met B is t echt nog zoeken… We hebben er nog over gesproken om volledig thuis te blijven maar ik wil (en kan) geen fulltime thuisblijfmoeder zijn. Echt bewondering voor de moeders die dat kunnen.

1 like

Zullen we dan samen gaan wonen dat ik jouw B. en mijn E. de hele dag vermaak en dan ga jij met T & J de hort op haha.
Ik zou willen dat de baby tijd 134810 jaar duurde…

3 likes

Hier werkt het goed :slight_smile: maar ik heb wel geluk met een baas die tegen mij zegt dat ik na 16.00 uur geen mailtjes meer hoef te beantwoorden. Ze respecteren elkaars tijd heel erg, dus dat is fijn. Iedereen weet dat ik om die tijd ga, dus geen scheve ogen. Je krijgt sowieso toch maar tot 16.00 uur betaald, dus van die scheve ogen zou ik me ook echt proberen niks aan te trekken. Is natuurlijk niet overal zo.

1 like

Mijn ouderschapsverlof loopt in juni af. Werkte eerst 4 dagen (34 uur, in onze cao fulltime) en na bevalling 25,5 dus 3 dagen.
Twijfel wel want denk ook hoe moet dat dan met huishouden, heb t gevoel dat we het nu amper bij kunnen houden. Hebben jullie een schoonmaakster?

Haha dat is prima! Denk ook wel dat T en J aan elkaar gewaagd zijn dus mag ik eerst wel proefdraaien?

2 likes

Ja absoluut hebben wij een schoonmaakster haha

Enige wat dan overblijft is opruimen, vaatwasser, en de was doen. Ja en koken natuurlijk En nog wat extra’s hier en daar wat met een uurtje in het weekend wel gedaan is.

Degene die kind niet naar bed brengt ruimt woonkamer op en ruimt keuken op/vaatwasser. De was doet degene die er toevallig aan denkt (meestal mijn vriend dus). En een extra taakje die eens gedaan moet worden doet ook degene die er toevallig aan denkt of we doen het samen en dan kost het heel weinig tijd. Oh en we hebben een robot stofzuiger dus dat doen we ook niet zelf (dweilen en extra goed stofzuigen doet de schoonmaakster).

Wij zijn geen ster in schoonmaken en huishouden en vinden het niet leuk, maar het is hier meestal wel schoon en netjes dus ik denk niet dat we iets vergeten. Vind het iig heel weinig tijd kosten allemaal op deze manier

3 likes

Ja hier komt elke week een stel een paar uur, en ik moet zeggen dat dat voor mij wel echt onmisbaar is om de tijd die ik met de kinderen heb volledig aan hen te kunnen besteden. Ze zijn nu een paar weken op vakantie en dan merk ik echt dat ik steeds achter de feiten aan loop qua huishouden

Wij wel en het is echt ideaal. De weekenden en de dagen dat ik vrij ben zijn dan echt voor ons en de kinderen. De was doe ik er dan tussendoor

Wij werken allebei 4 dagen (ik 36 uur dus iets langere dagen) en we hebben (nog) geen hulp in de huishouding. Ik zou het wel heel graag willen maar nu met tijdelijk dubbele lasten en zometeen een stuk hogere hypotheek eerst maar even zien hoe het allemaal loopt financieel voordat we daaraan beginnen.

Wel leuk om alle uiteenlopende ervaringen te lezen! Hier gaat ze 2 dagen naar de opvang en 1 dag naar oma. Ik zou het niet anders willen en helemaal met thuiswerken kunnen we haar lekker vroeg van de crèche halen en echt nog even gezellig samen eten en spelen voor ze naar bed gaat. Nu nummer 2 onderweg is ben ik wel heel benieuwd hoe het straks gaat maar ik hoop net zo relaxed!

3 likes

@Ovenschaal @Ohappyday @Zitzak

Oké dan ga ik toch eens nadenken over een schoonmaker. Ben ook nog wel benieuwd wat jullie per uur er voor betalen en hoe vaak en veel uur hij/zij komt.

Hier dus 2 mensen die 2u per week komen. We betalen 15 euro per persoon per uur

1 like

Die van ons komt 1x in de twee weken ongeveer 2-2.5 uur. Wij betalen niet per uur maar qua hoeveel tijd het kost voor een bepaald oppervlak en het is in Denemarken waar alles vaak duurder dus daar kan je weinig mee haha. Maar van 75 tot 100 m2 is het 60 euro per keer (en duurt dus 2-2.5u).

Robot stofzuiger was 500 euro en de beste aankoop ooit, nooit meer zelf stofzuigen (icm de schoonmaakster die dan de hoekjes goed doet) en gezien hoe vaak de robot gestofzuigd heeft is het per stofzuigbeurt bijna gratis :sweat_smile:

1 like

@jahoor hier ook wekelijks een schoonmaakster. Wij zijn allebei totaaaaaal niet goed in het huishouden bijhouden en omdat we allebei ‘veel’ werken is het hoognodig. Ze komt 1x per week 3 uurtjes (12,5 p/u).

1 like

Momenteel werk ik 2 dagen en op die dagen is mijn vriend vrij. Vanaf oktober loopt mijn ouderschapsverlof af en ga ik weer 3 dagen werken. Mijn schoonmoeder komt dan 1 dag oppassen. Het liefst blijf ik fulltime thuis, maar ergens weet ik dat werken ook wel goed is (tijd voor jezelf, sociale contacten, ontwikkeling). Wij hebben geen hulp in huis, maar dat is ook niet nodig momenteel.

1 like

Wij hebben een dyson en lage standaarden :rofl:🥲

Wel een schoonmaker gehad trouwens maar we vinden opruimen eigenlijk het irritante en dat moet je alsnog zelf doen. Dus nu doen we om de dag even stofzuigen (de dyson maakt dat 100% mogelijk) en 10 minuten opruimen elke dag.

1 like