Werkende moeders

Ik werk 5 dagen en dat bevalt mij echt prima. Mijn kindje is 2 en die gaat 4 dagen naar t kdv en daar heeft ze echt een veel leukere dag dan met mij.
Ik vind een peuter vermaken echt veel werk en ik heb daar gewoon geen zin in.

Ik heb ook niet het idee dat ik wat mis of te weinig tijd met haar doorbreng.

15 likes

Jeetje waarom ben je dan begonnen aan kinderen? :stuck_out_tongue_closed_eyes::kissing_heart:

2 likes

:rofl:
Zonde als mijn geweldige genen niet werden doorgegeven. En het resultaat is er ook naar.
:sunglasses:

19 likes

Ik werk best veel, soms weken van 40-60 uur en soms een week iets minder. Ik merk dat nu mijn kinderen ouder worden ik het daar steeds lastiger mee krijg, vooral omdat ze wel zelfstandiger worden nu ze 7 en 5 zijn maar dat ik veel dingen echt mis. Ze worden steeds gezelliger en vind het steeds leuker om dingen met ze te doen, meer betrokken te zijn en ze meer te willen helpen met schoolwerk etc. Maar goed, heb nu dubbele vaste lasten en eind van het jaar wil ik naar 24 uur per week standaard gaan.
De dagen dat we vrij zijn, zijn vaak super gezellig en is er echt veel aandacht voor ze. Behalve vakanties daar in vind ik ze momenteel heel vervelend combinatie denk ik, nergens naartoe kunnen en slecht weer

1 like

Heb jij een nieuw plaatje? Kan dit niet handelen​:joy:, wie was jij :joy::joy::joy::joy:

Haha, gelijk heb je! Ik moet wel zeggen hoor dat ik peuters achteraf ook niet veel aan vond. Vooral het vermaken van ze vond ik erg lastig. En soms mis ik gewoon heel erg de tijd dat ze klein waren en vraag ik mezelf af of ik er niet niet genoeg van heb genoten.
Maar een zoon van 7 is wel het leukste wat er is, probeer er nu vooral echt van te genieten

Volgens mij al best een tijdje. Ik wilde hem binnenkort weer veranderen

1 like

Ja ik heb echt zin om spelletjes te doen en cake te bakken enzo samen! Maar met peuters is t altijd huilen want ze krijgen nooit de hele tijd hun zin.

Ik vond de baby periode echt lekker, dan kan je tenminste lekker de hele dag met de baby op je tv kijken en een beetje wandelen in de wagen.

Maar :woman_shrugging: we hebben het met zn 3en heel leuk zoals het gaat en geen van allen behoefte om daar op korte termijn wat aan te veranderen.

1 like

Ik werk 28 uur en mijn man 32. Ons zoontje gaat Ă©Ă©n dag naar de opvang en een dag naar mijn schoonouders. De andere dagen ben ik of mijn man thuis. Ik ervaar het echt als luxe, dat we het zo geregeld hebben.

1 like

Het is niet op jou persoonlijk gericht @Lian maar jij noemt toevallig het woord luxe en je bedoelt het vast niet zo

Ik lees dat best vaak (‘ja maar de meeste mensen hebben die luxe niet dat de moeder thuis kan blijven’) en daar gaan mijn haren zo van overeind staan. Daarmee wordt dus gezegd dat goed of beter is (want luxe is altijd beter) als de moeder niet werkt of kind niet naar de opvang gaat en dat het dus ‘noodzaak’ is als de moeder werkt.

Ja nouja kan er heel veel over zeggen maar vind dit dus echt heel irritant

Ik vind het luxe als de vrouw gelijke kansen krijgt in het leven net zoals de man en niet geĂŻndoctrineerd wordt met dat het summum van luxe is dat je thuis voor de kinderen en het huishouden zorgt

22 likes

Zo was het inderdaad niet bedoeld. Misschien begrijp ik je alsnog verkeerd, maar ik ervaar het juist als luxe dat we samen, mijn man en ik, bijna evenveel tijd kunnen doorbrengen met ons zoontje.

Edit; het is overigens niet zo dat we deze “luxe” hebben omdat we beide een goede baan hebben. We hebben er beide bewust voor gekozen om minder financiĂ«le middelen te hebben om meer tijd met hem door te kunnen brengen.

Ik snap hoe je het bedoelt inderdaad! Is ook goed geregeld zo idd. Als het bij ons ooit mogelijk gaat zijn en we willen het, gaan we allebei ook 4 dagen werken. Ik hou van werken maar ook veel van gewoon beetje thuis rondhangen haha.

Wat ik ook luxe vind is dat waar ik woon, je een maandelijks bedrag betaalt aan opvang en dan gewoon brengen wanneer je wil (binnen hun openingstijden uiteraard). Geeft echt vrijheid. Gewoon half uur vantevoren een appje sturen hoe laat je haalt en ff zeggen wanneer je een dagje vrij hebt.

En vind het luxe dat alle werkgevers de tijden van de opvang respecteren, die gaan om half 5 al dicht dus om kwart over 4 moet je je kind gehaald hebben. Ook mensen zonder kinderen hebben dus gewoon een korte dag. Wat betekent dat je een chille namiddag hebt en niet hoeft te haasten oid (met of zonder kind, maar met kind misschien nog extra fijn).

5 likes

Ik denk dat het luxe is als je dat wat je wilt kan doen.
Als je graag thuis wil zijn en dat kan door dat je man graag werkt en genoeg binnen brengt en dat goed aankan is dat luxe.
Als je wilt werken beide en je krijgt dat opvang technisch en financiële en stress matig etc voor elkaar; is dat luxe :see_no_evil:.

1 like

Is bij jullie fulltime dan anders dan 40u? Of beginnen jullie eerder? Of hoe werkt dat haha.
Want als je om 16u of 15.30 stopt maar wel 8.5u “moet” (om zegmaar 5x8.5-pauze=40 te maken) werken, hoe vullen bedrijven dat dan in? Of is fulltime daar 36u oid?

Dat is ook wel heel fijn geregeld inderdaad!

Ik hou ook echt van werken en van het werk dat ik doe. Ik ga daarom ook zeker weer meer werken over een aantal jaar.

We hebben het er zelfs over gehad dat ik misschien juist wel meer ga werken en m’n man nog iets minder. Hij mag graag het huishouden doen, ik iets minder :wink:

2 likes

Ja precies, gewoon doen wat je wil zonder dat het een als beter/slechter dan het ander wordt gezien. En dat vrouwen iig niet van kleins af aan horen ‘hoe het zou moeten’ (dat luxe dus altijd betekent dat je huismoeder zou zijn).

Ik lees iig altijd dat het een luxe zou moeten zijn als de moeder thuis kan blijven, lees echt nooit dat het een luxe is om te kunnen werken. Echt stom want werken/gelijke kansen (en doen wat je zelf wil) moet ook geen luxe zijn maar een basisrecht

Edit @Fishing ja fulltime is hier inderdaad anders! Waar ik werk (zkh/overheid) is fulltime 37.5 uur per week incl pauzes, dus je begint om 8u en dan ben je om half 4 klaar (7.5u) en vrijdag van 8 tot 3 (opvang sluit ook een half uur eerder op vrijdag). Hoeft niet perse van 8 tot half 4 natuurlijk, kunnen wij zelf beslissen.

Mijn vriend werkt in een gewoon bedrijf en die werkt van 9 tot half 5. Bij hem is het wat minder flexibel qua tijden dus hij brengt meestal en ik haal. Maar zijn werk vind het ook prima als hij eerder moet stoppen en het dan ander moment inhaalt. Hij werkt bijna altijd ‘s avonds nog wel eventjes om die 8u per dag te halen.

Dus klopt fulltime is hier anders en dat de opvang sluit om 16.15 is nou eenmaal een feit dus elke werkgever accepteert dat gewoon zegmaar. Sommige opvangen sluiten om 17u wel

4 likes

Grappig, dit zeggen wij ook wel eens. Dat mijn man tzt naar 28 gaat (5 dagen 8.30-14 dus van school kan halen alle dagen) ga en ik naar 32u en dan dus 4 hele dagen bijvoorbeeld als de kinderen groter zijn haha. Hij is veel beter in t huishouden enz :see_no_evil:, en ik moet nog beginnen aan echt carriĂšre opbouwen (bewuste keuze kids tijdens uni)

Ik werk fulltime (36 uur verdeeld over 4 dagen) en mijn man werkt volcontinu. Ik vind deze verdeling erg fijn. Ik heb een functie die veel van me vraagt en waar ik graag veel mee bezig ben maar toch heb ik bijna een halve week vrij om bij mijn dochter te zijn. Dat mijn man door zijn rooster vrij veel tijd met haar door kan brengen doordeweeks en we daardoor flexibele opvang hebben scheelt voor mijn gevoel ook heel erg. Ik haal veel voldoening uit het fulltime werken naast het moederen.

2 likes

Omg, dit is toch echt het leven dat je wilt. Lekker elke dag tot 16.00 uur met z’n allen en daarna thuis rommelen.

14 likes

Ik werk nu 32 uur / 4 dagen (contract van 36 uur, zet 4 uur ouderschapsverlof in). Maar ik wil straks weer terug naar 36 uur. Dan gaat K een extra dagje naar de opvang.

Sowieso begin ik in juni met een opleiding naast werk, dus ik denk dat het heel chill is als ik de woensdag - waarop ik nu thuis ben met K - voor mezelf en huiswerk heb.

@Zora om terug te komen op jouw vraag; ik heb zelf niet het gevoel dat ik te weinig tijd met hem heb. Sowieso merk ik dat ik 1 op 1 tijd (wat ik nu dus op woensdag heb, mijn man werkt dan) niet zo heel erg leuk vind. Ik ga dan eigenlijk altijd zo veel mogelijk het huis uit en op bezoek bij anderen. Ik vind de weekenden die we echt als gezin samen hebben veel leuker en kwalitatiever.

3 likes