Werkende moeders

Haha net als deze: :slightly_smiling_face:
Die is ook zo vreselijk multi interpretabel :joy:

3 likes

Wat ik vaak merk in mijn omgeving is dat wanneer vrouwen niet werken (ivm de kinderen)
, dat als de kinderen groter worden het toch vaak gaat wringen tussen de ouders.
Man verwijt vrouw dat ze niks doet en alleen het geld opmaakt, en vrouw wil alleen maar weer gaan werken voor een topsalaris en zeker niet meer dan 2 a 3 dagen. Man klaagt nu veel maar vond het ook wel relaxed dat vrouw altijd thuis was. Heb nu al 2 huwelijken hierdoor zien kapotgaan.

Ondertussen ook altijd veel commentaar op hoe wij het doen. Allebei fulltime werken met 3 kinderen. Wij zien 3 blije lieve kinderen die echt genoeg liefdevolle aandacht krijgen.

En ik denk, ik vind er wel wat van om je als vrouw in zo’n ondergeschikte positie te plaatsen door helemaal niet meer te werken, maar ach, als je er allebei gelukkig van wordt, prima toch?

Bewerking: zie mijn post hieronder. Ik realiseer me dat ik me vreselijk ongelukkig heb uitgedrukt. Excuus!

3 likes

Nou blijkbaar niet prima dus, in jouw ogen?

Ik zou niet werken vreselijk vinden, maar vind niet dat vrouwen die thuis blijven voor de kinderen zich direct in een ondergeschikte positie plaatsen. Zoals hierboven besproken kan een dusdanige verdeling vanuit een gelijkwaardige positie, zolang je jouw financiële positie binnen het gezin regelt en veilig stelt.

Waarom moeten vrouwen die fulltime werken altijd van die bagger opmerkingen maken over huismoeders? En maken huismoeders weer bagger opmerkingen over fulltimers? Maar aan het einde vd rant wel: “maar als je er gelukkig van wordt hè, prima”. Je geeft nota bene zelf aan het commentaar irritant te vinden, maar levert het net zo goed zelf.

16 likes

Je hebt gelijk, ik had me dit niet zo gerealiseerd toen ik het opschreef. Ik bedoelde meer, ik vind er wel wat van, maar ik zou het niet uiten naar de mensen in mijn omgeving die ervoor kiezen om het zo te doen!

Ik had mezelf 100x beter kunnen verwoorden, excuus daarvoor.
Waarom ik zei dat ik fulltime werk was meer om aan te geven dat ik ook vaak commentaar krijg op hoe wij het doen, echt vaak. En ik denk: ach als ieder zijn eigen leven leidt prima. Mijn 2 beste vriendinnen werken niet, prima, goed voor hun! Ik kies ervoor om het anders te doen. No hard feelings aan beide kanten.

Wat ik meer wilde aangeven was dat ik door onenigheid toch twee huwelijken door deze reden kapot heb zien gaan. Maar een huwelijk dat hierdoor kapot gaat was misschien sowieso wel kapot gegaan

4 likes

Ik zou het opnemen als ouderschapsverlof dus pensioen etc blijf je dan opbouwen en contract blijft ongewijzigd.

2 likes

We werken nu allebei 4 dagen en wees niet bang we hebben het ook berekend voor hem, maar hij verdiend nu eenmaal veel meer dan ik. Dus als hij minder gaat werken is het wel een groot verschil. En geloof het of niet, een halve dag minder vind ik helemaal niet zo erg.

3 likes

Heb je ook de combinatiekorting meegerekend van de belastingdienst? Dat kan jaarlijks een flink bedrag zijn dat je krijgt. (Ik weet nog niet precies hoe en wat, want ontvang het pas over 2022, maar toen ik daarover hoorde vond ik het echt veel)

Als je minder wil werken en het is gunstiger qua financiën dan zou ik het gewoon doen, maar denk dat veel mensen dat niet meerekenen qua financiën.

Ik kreeg van de week, toen ik vertelde dat ik 32 uur blijf werken als de baby er is, de opmerking: zoveel? Ik wilde toch altijd bij m’n kinderen zijn :roll_eyes:
Zoveel oordeel in een zin. Trek me er weinig van aan, maar toch jammer dat vrouwen niet elkaars wensen respecteren.

6 likes

Gister bij m’n man aangegeven dat ik over een jaar weer wil gaan studeren en meer werken. Dan zit onze dochter op de basisschool en komen er op mijn werk mooie carrièrekansen. Mijn salaris ligt, als ik fulltime werk, een stuk hoger dan dat van m’n man. M’n man, die er voor openstaat om minder te gaan werken, gaf aan dat hij ontslagen wordt als hij parttime gaat werken. Nou werkt hij in een mannenbolwerk waar niemand ouderschapsverlof heeft. Echt te belachelijk voor woorden. Hij moet tegen die tijd maar eens gaan rondkijken naar een nieuwe werkgever.

Maar dit is toch te idioot en echt niet meer van deze tijd? Mijn man heeft destijds moeten smeken om 2x per week ipv om 8.45 om 9u te beginnen omdat hij de kinderen ook 2x per week naar school moest brengen, en we hebben het over een kantoorbaan, niet een winkel die open moet ofzo.
De afgelopen jaren is er binnen het bedrijf gelukkig wel veel veranderd maar de basis is nog steeds hetzelfde: iedereen komt dezelfde tijd binnen en buiten en niemand werkt thuis. Zou m.i. echt makkelijk anders kunnen.

2 likes

Pff wat belachelijk. Er valt op het gebied van goed werkgeverschap nog zó veel te winnen, zowel aan de mannelijke als aan de vrouwelijke kant. Als hij geen andere baan zoekt, belet zijn werkgever jouw carrière ook. Dat is toch te zot voor woorden? Goed voor je personeel zorgen is zo belangrijk, dat vergeten zoveel mensen. Liever een gelukkige, productieve parttimer dan een fulltimer die liever minder werkt. Scheelt nog geld ook.

4 likes

Maar om hoeveel honderden euro’s gaat dit dan per maand dat het de moeite waard is om je bruto jaarinkomen waarop ww of wia zou worden gebaseerd indien ooit nodig te verlagen?

Behalve kinderopvangtoeslag heb ik geen recht op toeslagen dus ik heb misschien een luxe positie dus ik heb nog nooit bedacht te gaan berekenen of minder werken meer toeslagen oplevert. Vandaar dat ik zo nieuwsgierig ben denk ik

Het gaat niet alleen om toeslag maar ook om een dag minder opvang betalen.

1 like

Ik lees dit nu pas, sorry voor de late reactie.
Ik snap wel dat het je raakt. Kiezen voor sommige idealen gaat gewoon niet samen.
Je kunt niet altijd werken en altijd vol aandacht en geduld bij je kinderen zijn, extreem gezegd. Dus zoeken we allemaal een middenweg die voor ons werkt, gebaseerd op de dingen die je het allerbelangrijkste vindt (en ook omstandigheden en normen en waarden en verwachtingen en de maatschappij). Maar dat betekent niet dat we de restt niet belangrijk vinden, we kunnen nou eenmaal niet alles tegelijk.

1 like

Ik ben hier dus zelf het meest boos over. Dat mijn vriend ZO veel meer verdiend dan ik, terwijl ik onze kennis / opleiding / capaciteiten gelijk vind. Maar omdat hij de commerciële hoek op is gegaan en ik bij de overheid werk, is de verhouding echt uit balans. Maar goed, dat is niet de discussie voor dit topic denk ik.

Overigens krijg er best een vervelend gevoel over hoe er op jou en jullie keuzes wordt gereageerd. Maar misschien is dat projectie, want ik heb een vergelijkbare keuze gemaakt voor nu

3 likes

Ik heb nog geen kinderen (we staan wel op het punt om te proberen ze te krijgen) en werk momenteel met veel plezier fulltime. Mijn man ook, maar hij verhuurt zichzelf als freelancer. In loondienst verdiende hij al bijna het dubbele van wat ik verdien, doordat hij vroeger met zijn carrière is begonnen, meer stappen kon maken en waarschijnlijk ook omdat hij een man is. Maar doordat hij voor zichzelf is gestart is dat inmiddels bijna het driedubbele. En bij hem is niet werken gelijk aan geen inkomen die dag.

Ik denk vrij zeker te weten dat, mocht een kindje ons gegund zijn, ik wil dat wij beiden naar 32 uur gaan ipv 40. Maar het voelt wel als een financieel domme keuze, want het kost ons dan vrij letterlijk ~€ 350 extra per week tov wanneer ik 2 dagen minder zou gaan werken en mijn man fulltime blijft werken.

Er zijn natuurlijk andere perspectieven om zoiets vanuit te beslissen (gelijkwaardigheid, om er maar eens 1 te noemen), maar ik in mijn keuzes weegt het financiële aspect altijd zwaar mee en ik merk dus dat ik het stoppen met anticonceptie hierdoor ook best spannend vind. Ook omdat ik niet weet of ik tzt misschien wel voel dat ik niks liever wil dan meer bij mijn kind zijn.

1 like

Ik heb een baan aangeboden gekregen in het onderwijs en m’n hele schoonfamilie lacht me bijna vierkant uit. Ik heb een van de hoogste opleidingen en het laagste salaris. Zij zitten allemaal in de commerciële/bank/ict wereld :sweat_smile:

En een man zou met mijn beroep echt niet heel veel meer verdienen, want zo zitten die schalen nou eenmaal. Maarja. Ik denk ook wel dat het salaris in het onderwijs en zorg deels laag is omdát er zoveel vrouwen werken. Als 50% man was was dit echt lang niet zo lang gepikt denk ik op een of andere manier.

1 like

Ja dat is ook het oneerlijke aan deze maatschappij. In mijn geval is het wel zo dat mijn vriend nou eenmaal een veel betere baan heeft dan ik. Ons werk is ook totaal niet te vergelijken haha.
Ik heb ook een beetje het gevoel dat ik me helemaal moet verantwoorden, terwijl het ook gewoon oke is als je er voor kiest om minder te werken lijkt me. Het is ook niet zoals wat hierboven gezegd word dat mijn werk alleen maar is om me zoet te houden ofzo.

2 likes

Jemig wat achterlijk. Heeft hij zijn ouderschapsverlof al opgemaakt? Anders kan hij dat dan inzetten (mag geloof ik tot het 6e levensjaar ofzo) en dan wens je ze veel succes met het vinden van een reden hem te ontslaan (ga er nu wel vanuit dat hij een vast contract heeft) die stand houdt voor een rechter… en ondertussen idd lekker naar een andere werkgever kijken want wat zijn dit voor ouderwetse ideeen…

2 likes

Raar hè sommige werkgevers. Mijn man is vorig jaar tijdens de Corona crisis van z’n vaste baan gewisseld. Deels ook doordat ze moeilijker gingen doen over dat hij graag S naar school brengt en daarvoor graag zelf naar de KDV. Directeur vond dat als vrouw zo carrière bewust was (ik dus) dat hij maar een huisman moest worden :worried:. En dat iets later beginnen (en later eindigen) geen optie was. Hij moest ook opeens in rare shifts gaan werken.

1 like

Ik zou dan echt niet anders kunnen dan reageren met: Grappig ik zou helemaal gek worden als ik de hele dag bij jouw kinderen zou moeten zijn :slight_smile:

1 like