Werkende moeders

Dit is toch ook zo vreemd. Als man kom je bijna niet uit het vaste stramien van fulltime werken en wordt het bijna vreemd gevonden als je 4 dagen gaat werken. En hebben dan last van werkgevers zonder begrip.
Vrouwen kunnen het sowieso nooit goed doen, of je nou fulltime werkt of parttime of niet. (en ik realiseer me dat ik soms ook vooroordelen kan hebben, ik probeer daar op te letten)

1 like

Dit mag juridisch absoluut niet. Een verzoek tot parttime werken moet gemotiveerd afgewezen worden. Ik weet niet hoever je wil gaan, maar dit hoef je niet te accepteren.

2 likes

Is dat altijd zo? Ook als je gewoon een bijvoorbeeld 40u contract hebt?
Ik werk 40uur maar had liever 32 gehad. Mijn werkgever wilde absoluut fulltime. Heb overigens prima secundaire arbeidsvoorwaarden dus ik red het wek qua af en toe een vrije dag opnemen maar 32 was toch fijner geweest

Ik zat laatst toevallig in de buurt van mijn vriend toen hij in een call zat en een collega gaf aan van nee vrijdag is niet zo handig want om de vrijdag ben ik er niet.
Dus die man die het voorstelde van: waarom niet?? (Terwijl hij weet waarom niet). Dus de collega zo: papadag!
Die man: ja jemig krijgen we dat gezeik weer
 oké welke dag dan?
En al die andere collega’s in die call beetje lachen


Later sprak ik mijn vriend daar op aan van waarom doen jullie zo over papadag? Wie is die man?
Zei die zo jaaa das Harold niemand let op hem hoor, we laten hem gewoon dat zeggen en lachen voor nep om zijn grapjes maar met de collega’s onder elkaar vindt iedereen het gewoon normaal en de laag boven Harold ook.

In sommige bedrijven heb je op semi-leidinggevende posities nog van die suffe mannen van een jaar of 60 die altijd zo flauw moeten doen en grapjes moeten maken over “hun tijd” en afgeven op anderen die minder werken maar volgens mij is dat oprecht jaloezie of pure starheid.

3 likes

Ja, over het algemeen wel: Wanneer mag ik meer of minder uren werken? | Rijksoverheid.nl

1 like

Zo suf dat al die mannen dan voor nep meelachen ipv er wat van te zeggen. Kom op hee, man up want zo verandert er toch ook nooit wat. Die man is snel genoeg uitgeluld als er wat van gezegd wordt en iedereen daar achter staat.

2 likes

Ik heb ik het idee dat mannen in een groep elkaar niet snel corrigeren, “dan is het al snel van ach doe niet moeilijk was toch maar een grapje”

Ja precies, jammer is dat want de verandering moet mi voornamelijk vanuit hen komen voor t grootste effect

1 like

Toen ik een jaar geleden 32 uur ging werken vond iedereen en z’n moeder daar wat van, want waarom parttime werken als je (nog) geen kinderen hebt. Nou gewoon het kan en ik wil meer tijd voor mezelf.

Nu is er een baby onderweg en krijg ik con-ti-nu de vraag of ik wel zeker weet dat ik 32 uur wil blijven werken want dat dat wel erg veel is met kind.

Waarom willen mensen hier zo graag iets van vinden. Mijn man hoeft nooit ‘verantwoording’ af te leggen over hoeveel hij werkt.

15 likes

Oe goed om te lezen, ik ga vanaf januari 32 uur werken en wij zijn nu ook nog maar aan het “proberen”. Ik was een beetje bang dat ik het zou jinxen door vooraf al 32 uur te gaan werken, maar jij hebt dat dus ook zo gedaan?

Ja ik werk sinds februari (dus wel wat minder dan een jaar, maar een jaar geleden op zoek gegaan naar een nieuwe baan) 32 uur en ben in april zwanger geraakt. Ik vond het gewoon een lekker idee om een extra dagje voor mezelf te hebben, dus het was niet per se met het oog op onze kinderwens.

2 likes

Ah ja ik snap het. Mijn vriend heeft een dochtertje dus inderdaad ook nu dat zij er im de week is, is het wel fijn om meer tijd om handen te hebben naast het werken dus het is voor mij ook inderdaad niet alleen met het oog daarop

Dit is zo irritant. Ik werk vier dagen en heb al van diverse (uiteraard mannelijke) collega’s gehoord dat ze vinden dat ik teveel werk en denken dat ik er binnenkort aan onderdoor zal gaan. Mijn vriend werkt gewoon vijf dagen en niemand vindt dat teveel of denkt dat hij het niet aankan.

2 likes

Pfff, dat mensen hier meteen zo’n mening over hebben he. Ik vind dat ook heel bijzonder. Ik werk ook 32 uur (verdeeld over 5 dagen) en ben daar juist super tevreden mee.

@senM Wat bedoel je precies met jinxen? :slight_smile:

2 likes

Bij mij zijn het voornamelijk vrouwen
 Heb sinds kort een vrouwelijke leidinggevende die best loopt te pushen dat ik nog een dagje minder ga werken en ik vind het heel vervelend. Heb al het idee dat ik mezelf de hele tijd moet verdedigen, ook wanneer vrouwen uit vorige generaties benadrukken dat ze het zo heerlijk vonden dat zij ‘gewoon’ thuis konden blijven de eerste paar jaar van het leven van hun kinderen. Maar ik wil dat niet eens :no_mouth: ik denk niet dat ik daar een leukere of betere moeder van word. En als ik al besluit dat ik vier dagen te veel vind (wat ik nu niet verwacht), dan is dat omdat het uit mezelf komt en niet omdat anderen me dat opleggen.

Wanneer mijn man erbij is, haakt hij er altijd direct op in door aan te geven dat wij sĂĄmen een kind krijgen en dat het niet alleen mijn verantwoordelijkheid is om dat qua werk te combineren.

1 like

Lief dat je het vraagt, het is vooral mijn angst dat ik niet zwanger kan raken. Dus dat ik het zwanger raken nu aan het jinxen ben omdat ik nu al een voorschot neem op minder werken

1 like

Och, die angst is herkenbaar hoor. Maar laat dat je alsjeblieft niet beĂŻnvloeden bij dit soort keuzes. Het is voor mij nu misschien makkelijk praten, maar ik had die angst (niet per se voor het jinxen) ook heel erg omdat zwanger raken in mijn omgeving gewoon Ă©cht geen vanzelfsprekend iets is. Als jij graag 32 uur (of welk aantal uren dan ook) wil werken en je hebt die ruimte, dan moet je dat gewoon lekker doen. Je hebt er helaas maar zo weinig invloed op, maar je kunt het door zo’n keuze ook echt niet jinxen. :kissing_heart:

2 likes

Heel lief van je, dank je wel. Ik ben heel erg gekukkig voor jou dat je nu fijn zwanger bent❀

1 like

Neee joh. Sorry, ik wil niet neerbuigend overkomen over bijgeloof. Maar ik geloof er zelf helemaal niet in. Maar jinxen kun je dit niet. Zwanger worden ligt aan jouw lijf (of aan dat van je man) en of je nu meer of minder gaat werken heeft daar geen enkele invloed op. Doe het alsjeblieft als je dat wilt en geniet van je vrije tijd :heart:

4 likes

Ugh echt zo irritant. Als we nou eens allemaal doen wat we zelf willen. Of dat nou 5 dagen werken is, 3 of 4 dagen. Who cares, als het maar echt je eigen keuze is. Zouden we niet beter kunnen strijden voor keuzevrijheid ipv dit.

2 likes