Werkende moeders

Icm met je opvoedidealen lijkt het mij idd pittiger om fulltime te werken, maar alles is relatief hè. De een kan het wel en de ander niet. Ik ken vriendinnen die dezelfde idealen hebben, waarbij het wel lukt om 4 dagen als accountant te werken. Zelfs een collega die arts is, die dat lukt. Maar ken ook waarbij het niet samengaat. Maar dat is neem ik aan een bewuste keuze, en als je daar achter staat is het toch prima.

Verder is financieel onafhankelijk zijn helemaal niet veroordelend. Je kunt op andere manieren onafhankelijk zijn ipv werken. Zoals ik al eerder aangaf. Je kunt beide afspreken dat een deel van het inkomen van je partner specifiek naar jouw gaat. Op een aparte rekening. Of je hebt de privilege dat je een grote spaarrekening / rijke ouders etc hebt. Hij kan namelijk werken doordat jij de zorg van de kinderen draagt. Lijkt mij wel zo eerlijk dat daar goede afspraken over gemaakt worden, voor het geval dat …. En daar staan veel stellen waarbij de vrouw minder of niet werkt niet zovaak bij stil. En ik denk dat daar initieel de discussie over ging. Dat je als vrouw bewust bent van je positie als je bepaalde keuzes omtrent kinderen maakt. Zet je zelf niet op plek 3.

5 likes

Bij ons werk ik juist meer. Ik werk 36 uur per week (verdeeld over 4 dagen) en mijn man 32 uur (ook verdeeld over 4 dagen). Mijn baan verdient (veel) beter dan de baan van mijn man en ik vind het ook gewoon leuk om te werken, dus het was voor ons logisch dat we allebei een dag minder zouden gaan werken ipv hij full time en ik 3 dagen. Ik heb 10 jaar gestudeerd, dus ik zou het ergens ook zonde vinden van al dat werk om zo’n stap terug qua uren te doen…Daarnaast vind ik het fijn om financieel helemaal onafhankelijk te zijn en te kunnen kopen wat ik wil zonder dat ik dat moet overleggen of dat van zijn salaris te doen.

Ik vind het heerlijk om bij mijn dochter te zijn, maar ik geloof ook juist dat ik een leukere moeder ben door ook andere dingen in mijn leven te doen waar ik gelukkig van word. Oma komt een dag in de week oppassen en daarnaast gaat ze 2 dagen in de week naar een medische opvang (ze heeft gezondheidsproblemen) en zij helpen ook heel erg met problemen met eten, ontwikkeling stimuleren, etc…Dus dat is een fijne bijkomstigheid.

Ze slaapt ‘s nachts slecht, dus ja…soms zit ik wel moe op mijn werk, maarja, die dagen gaan ook weer voorbij en dat slechte slapen zal ook niet voor altijd zijn :sweat_smile:

7 likes

Ik zie het bij ons in de vriendengroep helaas ook veel. Hoorde het laatst ook weer, hij heeft een eigen bedrijf, zij is gestopt met werken en doet zijn administratie. Ik dacht dat huis is van hun samen en ze krijgt gewoon betaald voor het werk wat ze voor zijn bedrijf doet. Maar nu hoorde ik dit laatst van hem dat alles op zijn naam staat “want zij kan het toch niet betalen”. Het huis, de hypotheek, de b.v. en zij staat ook niet op de loonlijst. Terwijl zij samen de keuze maken dat zij stopt met werken na de geboorte, voor het kind zorgt en de administratie doet zodat hij (inmiddels met flink succes) zijn bedrijf op kan bouwen en uit kan breiden. Dan draagt zij daar toch nét zo goed aan bij? Als ze uit elkaar gaan heeft zij dus letterlijk niets en moet ze via een rechter partneralimentatie af gaan dwingen. En dat zegt hij ook “ja dan hebben we iig niet het gedoe met dat ik haar uit moet kopen ofzo en is alles wat van mij is gewoon van mij”. Huh??? Vind dat zo respectloos en asociaal om te zeggen over je vriendin en de moeder van je kind. Die notabene een zeer substantiele (gratis!!) bijdrage levert aan de groei van je bedrijf.

Hij was zelfs een beetje verbaasd dat ons huis wel op beiden namen staat? Ik weet niet hoor, maar is het zo goed mijn huis. En dat ik nu minder werk dan mijn man is een gezamenlijke keuze. Onze bijdrage aan de gezamenlijke rekening is momenteel dus ook niet helemaal 50-50 (was het in het verleden wel). Maar doordat ik nu meer thuis ben, kán hij meer werken en dus ook meer bijdragen dan ik. We hebben een gezamenlijke rekening en spaarrekening en leggen daar naar ratio op in en doen daar al het gezamenlijke van. Maar die vriend vond het dus vreemd dat omdat mijn man zoveel werkt het ook op mijn naam staat? Uh gast, wat denk je.

En zo zijn er helaas wel meer in onze vriendengroep waar zowel huis & hypotheek alleen op naam vd man staan en de vrouw dan bv de ”verbruikskosten” draagt zoals boodschappen, verzekeringen etc. Ofwel waar je bij een eventuele breuk niks van terug ziet. Snap dat eigenlijk sowieso niet zo goed, open een gezamenlijke rekening, stort daar allebei geld op en betaald daar dan die dingen van die gezamenlijk zijn?


Ik werk nu 3 dagen, soms 4 als het zo uitkomt en pre-corona was ik daarmee prima financieel onafhankelijk. Mijn werk heeft veel te lijden gehad onder lockdowns en aantal grote vaste klanten zijn ook failliet gegaan of flink aan het bezuinigen. Ik heb mezelf tot het einde van dit jaar gegeven om weer op een goed niveau te komen qua omzet en anders moet er iets veranderen / ga ik iets anders doen. Maar gelukkig begint het nu weer aan te trekken, dus komt wel goed. Mijn man werkt veel te veel nu (80u in de week gemiddeld) maar dat is zo gelopen door start eigen bedrijf naast baan in loondienst (van 45u). Dat bedrijf ging in 2020 als een speer en dat was heel fijn omdat mijn inkomsten regelmatig kelderde door corona en we daardoor 0 financiele stress hebben gehad. We laten het dit jaar nog even zo en volgend jaar gaat er wel eea veranderen bij hem qua werk want ik trek dit niet nog jaren dat hij zóveel werkt.

Soms denk ik zal ik stoppen met werken, maar ik vind mijn werk veel te leuk en ik denk niet dat ik een leukere moeder wordt van niet werken. Denk dat de lockdowns en het steeds wegvallen van mijn inkomsten afgelopen jaar er echt wel in hebben gehakt voor dat gevoel, dat je denkt waar doe ik het voor. Maar nu het weer aan begint te trekken denk ik weer nee, dit is waar ik het voor doe. Ik vind het ook fijn even iemand anders dan alleen maar mama te zijn en me niet op te hoeven splitsen.

4 likes

Ik kan me er gewoon niet bij voorstellen dat je als vrouw zulke situaties gewoon goedkeurt en er in mee gaat. Want ja de man is asociaal om het zo te regelen en leeft duidelijk nog in de jaren 50. Maar de vrouw is toch ook niet van gisteren? Hoe kun je daarin meegaan? Ik vind dat zo lastig om te begrijpen.

1 like

Omdat we niet bazig of boos mogen zijn. We moeten iedereen te vriend houden en iedereen moet ons aardig vinden. Daarom komen vrouwen niet voor zichzelf op.

5 likes

& @tessel ja en toch ook wel een stukje naïviteit denk ik. Het ‘ach het overkomt ons niet, we gaan toch niet uit elkaar’ verhaal. Maarja, dat hebben die andere één op de drie stellen ook ooit gedacht.

En dan heb je het alleen over dat scenario, er zijn natuurlijk ook andere situaties waardoor je partner weg kan vallen.

4 likes

Ik denk inderdaad wat @Duchess zegt “dat zal bij ons niet gebeuren, het gaat goed tussen ons”. En er zijn ook echt mensen die vinden dat je niet zo moet denken, zij vinden dat doemdenken. Ik heb zelf te vaak gezien dat een relatie echt goed gaat, maar ze elkaar na de breuk praktisch af maken. En dan kun je inderdaad denken aan rekeningen leeg trekken maar bijvoorbeeld ook het huis vernielen en moedwillig spullen van de ander kapot gooien bij het leeghalen van het huis. Mensen kunnen echt heel snel veranderen, ook na 15 jaar relatie.

2 likes

Oja ik ken ook zo’n iemand. Die vindt dat leven vanuit angst. Oké, ik vind mezelf meer realistisch. Mijn man en ik zijn daar best wel nuchter in. Onze intentie is om de rest van ons leven met elkaar te delen, maar ik denk dat de meeste mensen die intentie hebben wanneer ze een langdurige relatie of een huwelijk aan gaan. Je weet alleen nooit hoe het loopt. Koek kan ook opraken :woman_shrugging:

1 like

Wow. Echt wow. Juist met zo’n man als partner zou je het extra extra goed moeten regelen…

Die kerel heeft het iig zeer goed voor zichzelf geregeld maar ik vind het eigenlijk heel erg respectloos naar zijn partner, tevens moeder van zijn kind, toe (edit wat je zelf ook al zegt idd).

@EllaFitzgerald ja he, als iemand zoiets zou willen en dat ook nog niet meer dan logisch zou vinden zou ik echt denken “run awayyyyy”.

3 likes

Dit!!! :fearful: ik sta gewoon versteld van de gedachtegang in deze tijd, als een man zo naar mij redeneert weet ik onmiddellijk dat ik dus niet gerespecteerd word als persoon, flikker dan maar meteen op hoor?!?!

4 likes

Ja maar begrijp nog steeds niet dat je zo naïef kan zijn. Je wilt toch het huis en andere dingen ook op jouw naam hebben staan. Ook al maak je de keuze om niet of minder te werken. Naja blijkt dat financiële opvoeding vaak nog ontbreekt.

Ik ben gelukkig anders opgevoed :grin:

4 likes

Ik denk (en dit is gebaseerd op heel veel vooroordelen dat realiseer ik me) een combinatie van wat je gewend bent van huis uit en zelf ook niet anders mee krijgen in je sociale kring/door opleiding ofzo? Allemaal ouders die al 30+ jaar zijn getrouwd, vrouw stopte met werken na trouwen/kinderen en is pas later weer parttime gaan werken.En er was maar 1 rekening etc. Alleen die vrouwen zijn dan in ieder geval nog in volledige gemeenschap van goederen getrouwd… dus dan boeit het ook iets minder op wiens naam iets staat, want alles is samen. De mannen hebben het inderdaad goed geregeld voor zichzelf, maar ik heb al tegen meerdere verkondigd dat ik het niet zou accepteren als vrouw zijnde.

@WhereTheLightIs @Duchess En idd het blinde vertrouwen dat alles goed blijft gaan… zal de ruzie met een van mn beste vriendinnen nooit meer vergeten toen ik vroeg of ze een samenlevingscontract hadden. Hoe durfde ik zo zwartwit te denken en van het slechte uit te gaan? (3x raden wie er afgelopen jaar bijna uit elkaar zijn gegaan…)

@EllaFitzgerald zo he. Als mijn man zo zou denken… dan was hij mijn man nu niet. Dan waren we al vrij snel uit elkaar gegaan hoor dikke doei, ga eerst maar eens even fatsoensnormen en respect leren.

3 likes

Hey! Ik wilde al eerder op je reageren, maar nu helemaal. Ik krijg het idee dat je een nare bijsmaak krijgt van sommige berichten hier (corrigeer me als dat niet zo is) en dat heb ik zelf ook wel een beetje. Ik ben het heel erg eens met berichten (waaronder die van mezelf haha) dat je als vrouw goed moet nadenken over je eigen (financiele) positie en daarover dingen moet vastleggen. Tegelijkertijd krijg ik het idee dat veel “schuld” en ook initiatief(!) weer bij de vrouw wordt gelegd. Het is al raar als de vrouw niet dingen vast laat leggen, niet gewoon zoveel werkt dat ze financieel onafhankelijk is. Maar wat iemand hierboven ook al zei (@anon18050057 geloof ik?) we maken onze keuzes ook binnen een bepaald systeem/cultuur/opvoeding. En het is dan, vind ik, te makkelijk om het af te doen als “vreemd”. Want ik denk dat er hele logische verklaringen voor te zijn. Blijkbaar is onze emancipatie nog niet zo ver gevorderd dat vrouwen 100% voor zichzelf op durven te komen. Het is fantastisch als je dat wel kunt, maar geef niet af op de vrouwen die dat niet kunnen, durven, nooit geleerd hebben, de risico’s niet inzien. Onderwijs ze liever. En ook op hun eigen ‘niveau’ of manier die hen bereikt. Want heel leuk zo’n artikel in de Volkskrant, maar de vrouwen die ik ken in dergelijke situaties lezen zulke artikelen niet.

Dan nog over of je het volhoudt of niet. Dat hangt ook weer van zoveel factoren af. Er zijn mensen die met gebroken nachten 4 dagen fulltime werken wel volhouden. Ik heb 32 uur werken met gebroken nachten niet volgehouden. Had ik het volgehouden als ik genoeg verdiende om een huishoudster te nemen? Als ik af en toe mijn kind naar familie kon brengen? Als ik niet met het ov hoefde, maar een tweede auto kon betalen en daarmee minder reistijd? Als ik energie kreeg van mijn werk? Als als als… Ja ik zou zeggen van wel. Maar nu hield ik het niet vol. En ander zal weer een voorbeeld kunnen noemen van een vrouw die blootvoets 80 km naar het werk liep en 7 dagen werkte en daarnaast nog tijd had om een carriere als topsportser na te jagen. Nou dat is dan heel mooi voor die vrouw. Doe gewoon zoals jij het wilt!
Het lijkt nu een beetje alsof het ideaal is dat een vrouw minstens 32 uur moet werken. Maar voor velen werkt dat gewoon niet zo. Ik heb ook genoeg Duitse en Deense kennissen/vriendinnen gesproken die juist naar onze (persoonlijke) situatie kijken van: jeetje wat fijn dat dat “kan”/“mag” in Nederland.

5 likes

ja ik snap echt niet hoe je je zo afhankelijk van je partner op kunt stellen. En dan met droge ogen nog kunt beredeneren dat je een gelijkwaardige relatie hebt. Ik zou ook geen relatie kunnen hebben met zo’n egocentrisch persoon.

2 likes

Doeiiiii dat is echt geen excuus meer. Dat is naïef en niet slim en ik gun al die vrouwen in ieder geval een account op dit forum.

4 likes

Wil je van iemand houden, ga trouwen. Wil je iemand leren kennen ga scheiden.

5 likes

Nee nee sommige vrouwen kiezen hier bewust voor!
Mijn man en ik keken beide raar toen mijn schoonzus vertelde niet meer te gaan werken nadat ze bevallen was en dus fulltime huisvrouw zou zijn want dan is ze er tenminste voor haar kind.

Wij zeiden beide van wat?! Dan heb je dus niks voor jezelf, geen baan, geen inkomen, geen iets dat je voor jezelf doet. Hoe ga je leven dan? Maar zij vond het echt prima om zo te leven en gaf ook aan dat ze dit altijd zo gewild heeft en dat haar man dit prima vindt. Bij dit soort vrouwen heb ik dus ook heel erg het idee dat ze zichzelf geen goede moeder vinden als ze al 2 dag per week werken en niet bij hun kind zijn, wat natuurlijk onzin is.
Want haar man baalt bijvoorbeeld soms wel dat er maar 1 inkomen is.

Natuurlijk is het jammer als je niet alle dagen bij je kind kan zijn, maar je leert ze ook andere dingen namelijk dat ze moeten leren om financieel onafhankelijk te zijn en iets voor zichzelf op te bouwen.

1 like

En je ontneemt je partner de kans om meer tijd met de kinderen te zijn.
Als je beide blijft werken dan kun je in de meeste banen beide minder gaan werken en zo allebei tijd met de kinderen doorbrengen.

Mijn partner zijn baan kan echt niet in minder uren maar hij heeft gelukkig wel veel vakantie waardoor hij in verhouding veel tijd aan onze dochter kan besteden.

Mijn zusje werkt helemaal niet en doordat zij niet werkt is haar man altijd aan het werk, neemt weinig vakantie want niet werken betekent geen geld en zij is wel thuis om alles met de kinderen te doen dus hij “hoeft” ook geen vrij te nemen. Ik krijg echt een error in mijn hoofd dat je als vrouw jezelf zoveel belangrijker maakt voor je kinderen dan je partner.

2 likes

Net zo belangrijk als de onafhankelijkheid van vrouwen!

@Suikerklontje pfff dat dat nog bestaat! En wat een aso opmerking van die man ook. Tijdens het lezen dacht ik: “Ik ken geen mensen die het zo geregeld hebben”. Maar eigenlijk weet ik dat helemaal niet? Van de meeste vrienden weet ik niet hoe zij hun hypotheek en rekeningen verdeeld hebben. Ik zou echt schrikken als ik er achter kwam dat een vriendin zo’n financiële positie heeft in haar relatie.

1 like

Ik val hier wat dat betreft af en toe ook van de ene verbazing in de andere. Van mijn “eigen” goede vriendinnen weet ik het wel, maar van onze vriendengroep (wat van oudsher de vriendengroep van mn man is, maar na bijna 12 jaar heb ik met veel ook een goede band opgebouwd) eigenlijk niet en als het er dan wel eens over gaat moet ik echt moeite doen om netjes te blijven. Denk namelijk dat het meer nut heeft om te zeggen dat wij het anders hebben geregeld en waarom dan ze compleet voor gek te verklaren dat ze het zo hebben geregeld. Merk wel dat nu er meer kinderen in de vriendengroep komen er ook zijn waar ze bv beiden 4 dagen gaan werken etc.Maar dus ook wel een aantal waar ik van weet dat het heel ouderwets is geregeld. Heb soms ook wel eens het idee dat het een soort taboe is, want dit zijn de dingen die je niet op feestjes hoort maar bv als je 1-op-1 vertelt hoeveel gedoe wij hebben gehad met onze nieuwe hypotheek (konden we financieel ruim aan, maar bedrijfswoning + tijdsdruk… kwam goed maar hoop grijze haren). Dan komen dus ineens de verhalen “huh hoezo staat het op jullie beiden namen?”.

2 likes