Werkende moeders

Denk idd dat je een uitzondering bent.

Mag ik nog een ongevraagd advies geven :grimacing:? Zorg dat je ook je eigen rekening behoudt. Want bij een gezamenlijke rekening kan je partner die gewoon leegtrekken (tenzij je een en/en geloof ik) hebt en dan begin je niks. Dan zou het heel klote zijn als je geen eigen rekening hebt. Heb het destijds bij m’n bijbaan meerdere keren gezien dat een vrouw in paniek belde en ik kon vertellen dat de rekening leeg was en ik daar niks aan kon doen. Maar denk ook aan een situatie waarin iemand in psychische nood een stomme financiële keuze maakt (heb dat bij familie zien gebeuren en da’s echt niet leuk).

5 likes

Op dit moment is de arbeidsmarkt mega gunstig voor werkzoekende; alleen eerste kwartaal van dit jaar zijn er al 26.000 banen bijgekomen, vacatures staan steeds langer open en de horeca schreeuwt dit moment om goed personeel. Geldt zeker niet voor elke sector maar als je nu wil werken is er werk. (Of het dan passend is bij je vakgebied, verschilt erg, en weet dat het in jouw sector zeker lastiger kan zijn).

1 like

Dat klopt ook wel. Maar echt snel werk vinden in je sector wat je graag wilt is wel utopie.

2 likes

Dan heb je het idd toch goed geregeld? Zolang je maar zelfvoorzienend kan zijn in het geval van een nare breakup, en hoe dat is maakt dan weinig uit.

2 likes

:astonished::astonished::astonished::astonished::astonished::astonished::astonished::anguished::open_mouth:

Wow ik dacht dat dat iets was van de vorige eeuw… weten ze dat je dan nergens recht op hebt qua huis? Ik zou echt altijd de hypotheek meebetalen en boodschappen samen doen.
Dat is namelijk echt de aller allerallerdomste verdeling die je kan maken en Heel Erg gunstig voor degene die de hypotheek betaald.

6 likes

I know ik vind het ook naief. Dan zeggen ze; ja wij gaan er echt niet vanuit dat we uit elkaar gaan jullie wel? En; wij vinden dit zo fijn geregeld dus tjaa.

1 like

Als je op dit moment van elkaar houdt moet je juist op dit moment vastleggen dat dingen eerlijk gaan mochten jullie uit elkaar gaan. Wij zijn ook al bezig met welke afspraken we in het samenlevingscontract gaan vastleggen over een paar maanden. Belangrijke dingen.

1 like

@Sade
Waarom een huilpoppetje bij mijn bericht?

🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲

Ik heb daar even geen woorden voor, sorry.

2 likes

Niet inhoudelijk, maar wow ‘zwarte sneeuw zien’ klinkt vet cool. Haha die uitdrukking kende ik nog niet!

Recht op het huis is toch op wiens naam het staat, als het op de naam van beide staat heb je er net zo goed recht op. Of je nou aan de hypotheek hebt betaalt of niet.

1 like

Dat je parttime werkt hoeft niet te zeggen dat je niet economisch zelfstandig bent toch?

Edit : laatmaar ik moet nog teveel bijlezen maar mn pagina wilde niet goed laden dus ik reageer later wel weer :joy::joy:

1 like

Ik kan het artikel niet vinden maar een tijdje terug ging dat over dat veel vrouwen vroeger daarbij werden tuk genomen (jaren 60/80). Dat de man de hypotheek betaalde en zij de boodschappen en dat dat betekende dat ze geen recht hadden op het huis.
Maar hoe dat precies zat weet ik dus niet meer.
En ik kan het op internet ook niet zo 123 vinden.
Ik denk dat als je getrouwd bent of het zo geregeld hebt bij een notaris dat je beide recht hebt op de helft (of 30/70 of whatever).
Maar als je bij iemand intrekt ofzo en er is verder niks geregeld en je betaald ook nog eens niet mee aan de hypotheek dan heb je iig zeker niks.

Het hangt ook af of je in gemeenschap van goederen getrouwd bent. Als dat zo is en alleen de man betaalt de hypotheek en ze gaan uitelkaar heeft de vrouw dacht ik wel recht op het huis voor 50% maar ook 50% hypotheekschuld. Ook op evt overwaarde van de huis. Maar zeker weet ik het niet. En uiteraard ook 50% van alle schulden die er zijn, bv lease auto etc. Moet de vrouw ook meebetalen. Althans, dat dacht ik.

1 like

@Adje huilen van ‘t lachen om dit!

2 likes

Oh gelukkig :joy:

1 like

Er zijn helaas echt nog teveel naieve mensen…zoals @Tubing al zegt houden die mensen zooooveel van elkaar dat ze gewoon mondeling hebben afgesproken bij een eventuele breuk alles netjes te verdelen. En ja, die zijn echt zo ontzettend dom om daar in te geloven.

(Ik hou echt superveel van mijn vriend en hoop dat we eeuwig samen blijven. Maar met zoiets vertrouw ik niemand op zn woord. Dus alles ligt vast bij de notaris, mijn loon komt binnen op mijn eigen rekening en ik heb mijn eigen spaarrekening. Bij een breuk is het dan alsnog rompslomp en verdriet, maar ik heb wel mn moneys.)

3 likes

Same here! Veel dingen goed vastgelegd hier bij de notaris. Idd eigen rekeningen, maar ook bijvoorbeeld zelfs bepaalde erfstukken laten vastleggen. Die zijn niet eens zo veel waard maar hebben wel emotionele waarde. Ik heb bv zo’n antieke kist die van de opa van mijn opa is geweest. Stel dat we ooit uit elkaar zouden gaan zou ik echt niet willen dat hij daarmee aan de haal zou gaan.

Een bankstel ofzo zou me dan weer minder schelen.

Oh ja en de auto staat bv ook op mijn naam. :sunglasses: terwijl hij er meer aan betaald heeft :sunglasses: :sunglasses:

3 likes

Wij zijn best naïef denk ik :grimacing: hahaha. Ik werk 32 (4dgn), vriend 36 (4 dgn). Gezamenlijke spaarrekening, niet getrouwd en niks op papier. En kind samen.

Gaan er binnenkort maar eens voor zitten haha.

1 like