Werkende moeders

En dan kom je weer terug natuurlijk dat als je iedere vrouw 9-12-14-15 whatever (fors meer) maanden verlof zou geven, je dit wel compenseert. Maar goed dat is nu niet de situatie, dus in het huidige nu, denk (of ervaar) ik het dus als voor mij als vrouw veel zwaarder.

(& het dus ook geen oplossing zou zijn als m’n man 2 dagen gaat werken ofzo. Want dat veranderd niets aan mijn energie level)

Ik herken het :revolving_hearts: Ik heb zelf wel de wens om over een paar jaar meer te gaan werken (ik werk nu 20 per week, maar vaak wat meer, rond de 90 uur per maand). Maar voor nu geniet ik ook van mijn kindje en de tijd die ik nu aan haar geef vind ik heel waardevol.

1 like

Dit ook inderdaad. Bij ons komt er ook meer op mijn schouders terecht omdat ik alle nachten doe en alle voedingen. Zou eventueel wel kunnen kolven maarja dan moet er weer gekolft worden. Kan dan net zo goed gewoon voeden.

Ja kolven kost me meer moeite (& m’n bed uit en omspoelen en rechtop zitten) haha. No thanks! :see_no_evil:

1 like

Ik ben wel benieuwd:

Ik werk:

  • Niet
  • 1 - 8 uur
  • 9 - 16 uur
  • 17 - 24 uur
  • 25 - 32 uur
  • 33 - 40 uur
  • Meer dan 40 uur

0 stemmers

Ik werk:

  • Minder dan voor ik kinderen had
  • Meer dan voor ik kinderen had
  • Evenveel als voor ik kinderen had

0 stemmers

Ik werk:

  • Minder dan mijn partner
  • Meer dan mijn partner
  • Evenveel als mijn partner

0 stemmers

Ik zou graag:

  • Meer willen werken
  • Minder willen werken
  • ik ben tevreden

0 stemmers

Edit: lees nu mijn polls na en had het netjes gevonden als ik bij de partnerpoll ook een nvt of anders had geplaatst. Excuus

3 likes

Ik vind het heel fijn dat ik meer tijd met haar kan doorbrengen omdat ik minder werk.
Ja, een dag met haar is zwaarder dan een werkdag maar het is me wel veel meer waard om haar te zien opgroeien.
Verder verdelen we alles naar rato dus ik ben er eigenlijk heel erg happy mee. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

28u maar incl 16u onbetaalde stage, en voorheen studie.

Maar… voor kinderen werkte ik 25u en voltijd studie (3 jaar in 2), dus dat was geen gezonde situatie haha. Daar had ik sowieso mee gestopt na die studie, wel of geen kind. Maar dat ging nu zo gelijk op haha.

Ja dat is dus hier ook zo.

Ik wil echt niet fulltime werken, zou het ook niet willen zonder kinderen.

Mijn man zijn job is zijn passie dus gaan werken is voor hem echt heel leuk.

Wij hebben er al over gesproken, maar beslist dat hij fulltime zou blijven werken omdat hij het meeste kan verdienen / zijn job liever doet dan ik / ik gewoon niet fulltime wil werken.

3 likes

Maar zo klinkt het alsof mensen die 40 uur of meer werken hun kind niet zien opgroeien.

7 likes

Wederom wordt dat over mannen ook nooit gezegd wanneer ze fulltime werken.

Ik werkte al 32 uur en dat blijf ik straks doen. Vond het voorheen lekker om een dagje voor mezelf te hebben en straks is dat dan de dag die ik samen met mijn kind heb. Qua salaris zit ik net wat boven mijn man dus netto gezien ontloopt het elkaar niet veel, ondanks dus die dag minder. Dat vind ik al fijn, maar het lijkt me ook heerlijk om straks mijn carrière te vervolgen want daar heb ik ook nog allerlei ambities.

5 likes

Minder uren per week dan wanneer iemand helemaal niet werkt toch?
(& dat hoeft dus niet erg te zijn als je dat zelf fijn vind, maar is toch wel een feit?)

En zelfde geldt voor mannen. Hoe meer niet bij kind (door werk sport kroeg klushuis shoppen ziekte idk) hoe minder uren je je kind ziet opgroeien toch?

Edit; ziekte kan ook ziekte van kind zijn & sport kan ook door topsport van kind zijn natuurlijk

2 likes

Maar het is toch niet realistisch om elk moment dat je kind opgroeit mee te maken? Als je kind naar school gaat, mis je op die manier ook een hele hoop tijd.

Niks ten nadele van moeders die ervoor kiezen om niet of minder te werken hoor, maar er is gewoon nog zoveel judgement (ook een boel onbewust denk ik) en er zijn zoveel stigma’s als je als moeder besluit (bijna) fulltime te werken en ik vind dat je dan je kind niet op ziet groeien een van de meest kwalijke.

14 likes

Zijn er hier ook moeders die soms minder willen werken maar het niet doen omdat ze dan minder gaan verdienen? (zonder dat je dat geld echt nodig hebt). Ik merk dat ik het heel moeilijk vind om een stukje salaris in te leveren. Ik werk zelf 4x9.

6 likes

Ik zit nu heel erg op dat punt. Heb er wel voor gekozen om een dag minder te gaan werken (begin in september weer), omdat ik niet meer werkplezier haal uit een dag meer werken. Mogelijk zelfs minder. Maar ik heb het er echt zwaar mee dat dit ook consequenties heeft voor mijn salaris en kan niet zweren dat ik niet toch die dag extra er weer bij ga pakken, alleen om deze reden. Ook al scheelt het onderaan de streep maar 60 euro, door de extra dag opvang. Vind het heel stom en raar van mezelf maar zit er echt mee

3 likes

Ja, dat heb ik ook. Het is lastig om mijn functie in deeltijd uit te voeren. Als ik 32u zou werken ipv 40u, heb ik nog dezelfde verantwoordelijkheden tegen 20% minder salaris (en in minder tijd).

Nee maar er is ook niks mee. Maar het is toch e een feit dat hoe meer andere dingen jij of je kind doet, hoe minder je van dat opgroeien ziet?
Dus als iemand zegt: ik ga een dag minder werken om hem/haar meer te zien opgroeien, is dat toch gewoon waar? (Als dat de reden is althans)

Edit; andersom is het toch ook de reden waarom een man een dag minder gaat werken? Althans hier thuis wel :see_no_evil:

3 likes

Nou zo zie ik dat niet.

Dat zeg ik ook nergens toch?
Dat is wat je er zelf van maakt.

Ik zie haar meer opgroeien dan mijn vriend en dat is een feit.

Hij ziet haar natuurlijk in principe ook opgroeien maar ik zie veel meer van eerste keer dingen die zij doet omdat ik er vaker bij ben etc. Dat is mij wel veel waard.

Vind het een beetje overdreven om dat meteen als een soort aanval te zien 🥲

1 like

En @Fishing

Ik denk dat het komt doordat die uitdrukking heel vaak gebruikt wordt in combinatie met uitdrukkingen als ‘je krijgt toch geen kind om op de opvang te dumpen, IK wil mijn kind graag zien opgroeien’. Het heeft bij mij ook wel een negatieve bijsmaak en ik raak er ook wel triggered van, ik denk daardoor.

Opgroeien doet een kind natuurlijk ook niet in 8 uur dat het op school/opvang is. Een kind groeit op in 18 jaar tijd. In dat verlengde zou je schoolgaande kinderen ook niet zien opgroeien (school of opvang is 1 pot nat in deze), en dat klopt natuurlijk niet. Denk dus ook niet dat je vriend @DonnieDarko haar minder ziet opgroeien.

Denk gewoon dat de woordkeuze ‘je kind zien opgroeien’ een verkeerde is. Mensen met schoolgaande kinderen zien hun kind ook gewoon opgroeien, en ouders in landen waar het gangbaar is om 5 dagen te werken zien hun kind ook opgroeien.

Minder werken omdat je meer tijd wil besteden met je kind, is al heel anders.

Overigens ben ik niet voor iedereen 50 uur in de week werken hè, voor mijn part is iedereens standaard werkweek 30 u ofzo, van iedereen.

13 likes

Ik weet niet of het hier hoort, maar mijn vriend en ik gaan allebei 32 uur werken aankomend (school)jaar.
Nu is alleen tegen hem gezegd als hij van de WIEG wet gebruik gaat maken, hij geen bovenbouw klassen meer mag draaien. Dat verstoort de continuïteit in de bovenbouw.
Ik had echt een een “da fuck” momentje. Ik draai zelf ook bovenbouw en het is nog geen enkele seconde door het hoofd van mijn werkgever geschoten mij daar weg te halen?

Natuurlijk is er wat voor te zeggen dat een vervanger niet altijd wenselijk is in een examenklas. Maar hij is is er 6 weken niet. Leerlingen gaan daardoor echt niet ineens hun examens niet halen. Nu mag hij alleen de bovenbouw behouden als hij zelf een vervanger regelt die ze goed genoeg vinden. Echt :upside_down_face:

Dat mag toch helemaal niet?!

1 like