En @Fishing
Ik denk dat het komt doordat die uitdrukking heel vaak gebruikt wordt in combinatie met uitdrukkingen als ‘je krijgt toch geen kind om op de opvang te dumpen, IK wil mijn kind graag zien opgroeien’. Het heeft bij mij ook wel een negatieve bijsmaak en ik raak er ook wel triggered van, ik denk daardoor.
Opgroeien doet een kind natuurlijk ook niet in 8 uur dat het op school/opvang is. Een kind groeit op in 18 jaar tijd. In dat verlengde zou je schoolgaande kinderen ook niet zien opgroeien (school of opvang is 1 pot nat in deze), en dat klopt natuurlijk niet. Denk dus ook niet dat je vriend @DonnieDarko haar minder ziet opgroeien.
Denk gewoon dat de woordkeuze ‘je kind zien opgroeien’ een verkeerde is. Mensen met schoolgaande kinderen zien hun kind ook gewoon opgroeien, en ouders in landen waar het gangbaar is om 5 dagen te werken zien hun kind ook opgroeien.
Minder werken omdat je meer tijd wil besteden met je kind, is al heel anders.
Overigens ben ik niet voor iedereen 50 uur in de week werken hè, voor mijn part is iedereens standaard werkweek 30 u ofzo, van iedereen.