Werkende moeders

Ik vind het ook zo opvallend dat men ervan uitgaat (logisch want het is 9 van de 10 keer ook zo) dat de vrouw minder gaat werken en de man fulltime blijft werken. Waarom niet 50/50 of de man parttime? Is dit omdat een man nog altijd meer verdiend? Is dit vanuit een rolpatroon van vroeger? Of omdat het zo ‘hoort’? Interessant. Als iemand er meer over weet? :wink:

Sowieso een rolpatroon en cultureel bepaald

5 likes

Ik ken dus een stel waarbij vrouw 4 dagen werkt en nu gaat naar 3. En man 5.
het zou veel gunstiger zijn wanneer ze beiden 4 zouden werken (qua belasting etc)
Maar ‘man vind het wel goed zo en wil fulltime werken’.
Andersom zou dit sociaal gezien veel reacties veroorzaken denk ik. Waarom vind de man het niet leuk om zijn gezin meer tijd te kunnen geven, als dit ook nog financieel gunstiger is? Zou toch een luxe moeten zijn ofzo? Ik snap er niks van.

2 likes

Ik ben een dag meer gaan werken en kreeg ook opmerkingen als: oh dat is wel pittig met een kleintje en vind je het niet leuk met je dochter?
Toen m’n vriend een halve dag meer ging werken was z’n baas blij, die had m daarvoor al aangemoedigd, moet je niet meer gaan werken.

Waarom zou het voor mij pittig moeten zijn en m’n vriend niet?

Ik werk sinds deze week een dag extra en vond m’n extra werkdag best wel chill. Dochter vroeg weggebracht, thuis nog tijd om beetje te rommelen. Na ophalen eten, bad en naar bed. Was helemaal niet zo moe als een dag met haar.

1 like

Als ik naar mijzelf kijk en naar de vrouwen om mij heen, denk ik dat er een aantal dingen meespelen. Te weten:

  1. Hoe er tegen een zwangerschap, bevalling en de tijd erna aan wordt gekeken. Je mag eigenlijk niet zeuren. Je moet dankbaar zijn als je zwanger bent en genieten als je bent bevallen. Hopelijk niet met ruggenprik hè. Ik heb gezien en gemerkt dat er soms (te) weinig ruimte is voor gewenning en herstel. En dan bedoel ik zowel fysiek als mentaal. Uiteraard zijn er vrouwen die overal doorheen fietsen maar heel veel ook niet.
  2. Gerelateerd daaraan de achterlijke 16 weken verlof die we krijgen. Met een beetje pech mag je na 10 weken weer aan de bak. Mag je na 4 uurtjes slaap met lekkende tieten terug naar je kantoorbaan, waar op een enkeling na men niet begrijpt dat je niet meteen vol mee kunt draaien. Als je er 16 weken uit bent ivm ziekte dan word je als het goed is begeleid. Maar een zwangerschap en bevalling is geen ziekte… Gelukkig hebben we kolfrecht en mag je in de trapkast naast een doos oud papier en zittend op een pot grondverf je Medela tevoorschijn toveren.
  3. Het verlof van de man is natuurlijk om te janken. En waar hij in de kraamweek nog alles uit handen kan nemen verandert dat al gauw als hij weer 5 dagen moet werken. Een papdag is bovendien voor veel bedrijven om te gieren. Het gevolg is dat mama overdag (want nog steeds verlof) de zorg op zich neemt. Zij leert hun kind kennen. Ze leert dat dat ene huiltje ‘ik wil melk’ betekent en het andere huiltje ‘hou me even vast’. Ze is bovendien alleen thuis dus ze moet zich wel zien te redden. Dat ligt anders bij papa. Die komt moe van het werk thuis. Die kent zijn kind maar niet tot in de details zoals de moeder die 80% meer tijd doorbrengt met het kind. Het gevolg is frustratie. Want wat is er toch? Waarom huilt het kind?! En daar pakt mama de baby weer over. Bedenk daarbij dat nog altijd thuisblijven met je baby nog altijd niet als werk wordt gezien. Niet echt. Dus logisch toch dat de vrouw het ook overneemt als de papa weer thuis is? Als het geen geld oplevert, is het geen werk.
  4. Moeten we het nog over de loonsverschillen hebben?
  5. It takes a village to raise a child. Maar de village s van de meeste die ik.ken zijn niet meer zo groot. Plus de inflexibiliteit van veel werkgevers. Die het maar lastig vinden zo’n vrouwtje met kinderen en wat dan als.die ziek worden?!!!

En voor je het weet rol je in een bepaald patroon. Waarin de man het meeste werkt.

Uiteraard zijn er een hoop nuances aan te brengen in dit verhaal maar ik geloof dat ik een aantal zaken wel goed benoem.

30 likes

Hier ben ik ook benieuwd naar!

Ik heb een oudere collega die niet snapt dat ik fulltime ben blijven werken en dit na de 2e ook van plan ben (werk 4x9). Ik wil niet minder werken financieel gezien en mijn ouderschapsverlofregeling is een stuk minder gunstig dan die van mijn man dus hij werkt nu minder dan ik. In mijn omgeving is het meestal dat beide 4 dagen werken maar uit het artikel blijkt dus dat dat niet zo vanzelfsprekend is als ik dacht.

1 like

Dit is één van mijn grootste ergernissen sinds mensen weten dat ik zwanger ben. Hoe vaak ik nu al de vraag heb gehad hoe ik het met werken ga doen. Niemand, maar dan ook niemand die dat aan mijn man vraagt terwijl ik al een dag minder werk dan hij. Ik wil, ook met kind, niet minder werken dan de 4 dagen dat ik nu doe en het is net zoveel zijn kind als het mijne.

2 likes

Ja dit wel hoe het in de meeste gevallen gaat. Het partnerverlof is al wel ietsjes beter maar zeker nog niet hoe het zou moeten zijn.

Hier werd juist vaak wel aan mijn man gevraagd of hij minder ging werken. Ook aan mij maar ik werkte al 32 uur.

Ik ben echt blij dat mijn man onze baby 100% kent en ik echt geen aanwijzingen hoef te geven als ik een dag weg ben. Anders had ik echt geen kind met hem gehoeven.

5 likes

Ik heb er laatst een artikel over gelezen, kan deze alleen niet zo snel weer vinden.
Dat het inderdaad sociaal/cultureel bepaald is dat vrouwen minder gaan werken om te zorgen voor kinderen. In dat artikel stond dat eigenlijk pas sinds de industrialisering is geweest, toen werk ook meer buitenhuis plaats vond, de rolverdeling waarbij de vrouw meer voor kinderen zorgt is ontstaan.

Dit is voor ons ook op deze manier gelopen. Moet wel zeggen dat ik sowieso niet fulltime wil werken. Ik vind het helemaal niets om meer dan 24 uur te werken. Dus ben wel blij dat mijn vriend zich opoffert. Toen ik geen kinderen had wou ik ook maar 24 uur werken maar toen zei mijn ex-werkgever steeds dat ik lui was want ik kon makkelijk fulltime werken. Uiteindelijk mezelf om laten lullen om naar 32 te gaan. Toen ik zwanger was deed ze vet moeilijk om me uren terug te schroeven want ja zij werkte ook fulltime met haar kinderen.

4 likes

Dat ook!
Een collega van mij werd rond dezelfde tijd vader. Niemand die aan hem vroeg hoe hij dat straks ging doen en aan mij werd gevraagd of ik wel echt een kind wilde omdat ik 4 dagen bleef werken.

Ja bloedirritant vind ik dat. Hij wil overigens niet minder gaan werken, maar de afspraak is wel dat hij ook één doordeweekse dag voor zijn rekening neemt. Dus als hij zijn uren over andere dagen wil verdelen of een dag wil werken met kind erbij vind ik het ook prima, als er maar niet van mij verwacht wordt om nog een werkdag in te leveren.

1 like

Dit was gisteren bij Met het oog op morgen: Inkomens vrouwen dalen hard na geboorte eerste kind: 'Zolang ons systeem niet verandert, verandert er niets' | NPO Radio 1

Ik heb het nog niet geluisterd, maar mijn man vond het heel goed. Blijkbaar vertellen ze erin over de cultuur die er ook nog steeds is dat 5 dagen opvang gek gevonden wordt. Zolang dat niet de standaard wordt, gaan vrouwen ook geen 5 dagen werken. En wat ik het allerbelangrijkste probleem vind: zolang de overheid vindt dat een vader niet bij zijn kind hoeft te zijn, gaan werkgevers en mannen zelf dat ook nooit inzien. Het móet echt van bovenaf komen, die verandering.

6 likes

Wat ik ook raar vind is dat er in bepaalde branches, waar veel mannen werken of bij functies voor hoger opgeleiden, bijna geen parttime vacatures te vinden zijn. Terwijl in de zorg of functies als receptioniste/secretaresse etc (de meer typische vrouwen functies) bijna allemaal parttime(of een mogelijkheid tot) zijn. Of misschien zie ik spoken.

1 like

Ik vergeet trouwens nog een toevoeging. Namelijk dat er ook gewoon vrouwen zijn die graag thuis willen blijven en voor de kinderen willen zorgen (dankjewel @Coco nog voor je reactie want daardoor dacht ik eraan). Ik denk dat er bij bepaalde groepen ook nog wel iets te winnen valt op dit gebied (ik denk aan die groep vrouwen in die documentaire ‘waarom werken vrouwen niet’ die in dure wikkeljurken wijn stond te drinken en thuisblijvende moeders te bekritiseren), namelijk om niet neer te kijken op deze groep vrouwen. Sowieso vind ik het irritant dat werken zo verheerlijkt wordt (werken zul je, tot je DOODGAATTTTT en anders TEL JE NIET MEER MEEEEEE).
Al zie ik overigens wel heel graag dat die vrouwen die thuisblijven ervoor zorgen dat ze het financieel goedregelen.

5 likes

Dit is ook iets dat ik merk. In mijn job (waar heel wat mannen zitten) is het eigenlijk not done om minder te werken en ik ken ook zo goed als niemand die ouderschapsverlof oppakt om een dag in de week minder te werken bvb. Rond mij zie ik echter heel veel vrouwen minder werken, maar idd vooral in de ‘zachtere sectoren’.

Ik heb ook een aantal ambitieuze vriendinnen die eigenlijk graag minder willen werken maar schrik hebben dat dit bvb promotie in de weg staat. Dus is er nu eentje van hen full time aan het werken, met een huilbaby (of toch in elk geval een hele slechte slaper) én tussendoor nog kolven en nachtvoedingen. Ik ben echt bang dat ze richting burn out gaat :slightly_frowning_face: .

Ik heb een vriendin (nota bene met ook een kind van 1) die laatst de opmerking maakte dat we zeker wel lekker konden leven van mijn vriend zijn salaris. Ik dacht echt pardon? Ik ben juist 30 uur gaan werken na de bevalling, omdat ik graag financieel onafhankelijk wil zijn (trouwens niks tegen vrouwen die dit wel prima vinden). Even later maakte ze ook de opmerking hoe ik het zou gaan doen als de 2e komt. Ik dacht echt huh? Gewoon door werken? Wat moet ik anders? Ik kan het me op dit moment financieel niet veroorloven om 1 dag minder te werken.

Irriteerde me hier zo aan.

7 likes

Dit is denk ik wel waarom ik ervaar dat in ons gezin ik niet 4 of 5 dagen zou kunnen werken en met mijn man wel.

In combinatie met de “opvoed idealen” die wij hebben, die samen slapen, “lang” en op verzoek borstvoeding inhouden bijv. Daardoor komt in praktijk gewoon meer op mijn schouders de eerste levensjaren van een kind. En met 2 niet doorslapende kinderen die nog zeker 2-3x drinken langere tijd, is het voor mij denk ik gewoon veél pittiger om fulltime of 4dgn te werken?
Ik denk dat ik dan echt volledig op zou raken en echt niet beter van zou worden… als ze allemaal op school zitten wil ik best Ri 4 dagen. Maar nu écht niet.

3 likes

Ja hier zeg je ook iets heel goeds vind ik. Voor mij geld ook dat ik weet dat als ik nu fulltime zou werken, dat ik dan binnen een een half jaar om lig. Helemaal omdat ik super onregelmatig werk.

3 likes